Permalänk

Skapa fler ethernet-uttag utan sladdar

Hejsan,
Jag har nyligen flyttat in i en ny lägenhet och vi har bara ett ethernetuttag i vardagsrummet och tyvärr inte där TVn står. Nu är det så att vår digitalbox från Tele2 kräver en ethernetsladd inkopplad för att fungera. Den saknar helt stöd för WiFi. Finns det någon smart lösning för att kunna "brygga" över en anslutning trådlöst eller på annat sätt så jag kan koppla in boxen? Vill helst undvika att dra sladd över hela rummet nämligen

Jag läste lite på TP-ink AV2000 powerline adapter. Tydligen går internetsignalen via strömkontakten. Skulle det kunna vara något?

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem

Tp-link har denna som jag även har 2 av hemma och är nöjd med https://www.kjell.com/se/varumarken/tp-link/natverk/tradlost-... Där finns 1st utgång för nätverk/internet

Så wifi till wifi och en ethernet port ut. trött förklaring men ja hoppas du förstår

Uppdaterat med ny länk
Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

En digitalbox/iptvbox buffrar inte materialet som på t.ex Netflix. Det kan fungera över wifi men det kan även inte fungera över wifi. Kräver den att du endast är ansluten med kabel eller kräver den även att du använder deras router? Eller direkt in i tjänstefördelaren?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

En digitalbox/iptvbox buffrar inte materialet som på t.ex Netflix. Det kan fungera över wifi men det kan även inte fungera över wifi. Kräver den att du endast är ansluten med kabel eller kräver den även att du använder deras router? Eller direkt in i tjänstefördelaren?

Den kräver bara ethernetsladd. Digitalboxen saknar wifi-kort helt.

Tele2 själva säljer en lösning för detta men den kostar 1 099 kr https://www.tele2.se/tv/tv-brygga

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem

Om du ska få något vettigt svar så behöver det antagligen komma från någon som antingen är insatt i lösningen på teknisk nivå eller någon som likt du har samma leverantör och samma problem och har löst det.

I brist på det, kolla efter prylar som har IGMP eller IGMP snooping i specen.

Permalänk

Beställt denna nu, får se om det fungerar som tänkt
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/wifi-rep...

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem

Så istället för att betala 1100:- för en lösning du vet fungerar och som dom ger support för så betalar du 1550:- för en lösning som kanske fungerar?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Så istället för att betala 1100:- för en lösning du vet fungerar och som dom ger support för så betalar du 1550:- för en lösning som kanske fungerar?

Kan alltid skicka tillbaka om det inte skulle fungera För om denna pryl fungerar som tänkt får jag tre st uttag vilket skulle underlätta för TV-hörnan. Lite kul att prova något nytt också.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk

Du kan även använda splitter. Det går åt två stycken, en i vardera enda. Sen kommer det max att bli 100 Mbit med splitter.

Ex på dessa jag använder.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

Du kan även använda splitter. Det går åt två stycken, en i vardera enda. Sen kommer det max att bli 100 Mbit med splitter.

Ex på dessa jag använder.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

På vilket sätt löser detta TS problem?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt löser detta TS problem?

Du kan göra 2 uttag av ett. För som jag förstått så finns det ett ethernet kabelsystem draget i lägenheten.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

Du kan göra 2 uttag av ett. För som jag förstått så finns det ett ethernet kabelsystem draget i lägenheten.

Fast nu fanns det inget uttag där tv-boxen var placerad och TS vill inte dra kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisskross:

Beställt denna nu, får se om det fungerar som tänkt
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/wifi-rep...

Min erfarenhet är att powerline adaptrar funkar ganska kasst. Har två st 500 Mb/s adaptrar här hemma som bara samlar damm. Under de bästa förhållandena jag kunde åstadkomma så kom dom upp i 50 Mb/s och då satt dom i samma jordade förlängningsdosa.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast nu fanns det inget uttag där tv-boxen var placerad och TS vill inte dra kablar.

Slår ändå ett slag för kabel och kabelkanal som lösning.
Både enklare och gör det snyggt så syns den knappt.

Permalänk
Skrivet av mavicxp21:

Du kan göra 2 uttag av ett. För som jag förstått så finns det ett ethernet kabelsystem draget i lägenheten.

Kanske var lite otydligt skrivet men jag har bara ett ethernet-uttag i hela lägenheten. Så där kopplar jag in routern. Sen därifrån vill jag helst undvika att dra sladdar till alla devices som kräver kablad anslutning. Det allra mesta går ju över Wi-Fi idag och då är det inga problem men i de fall där det krävs en sladd önskar jag en lösning där jag slipper dra långa sladdar.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Slår ändå ett slag för kabel och kabelkanal som lösning.
Både enklare och gör det snyggt så syns den knappt.

Helt enig med dig.

Permalänk
Avstängd

Jag fick en "gratis" TV-box från hyresvärdens bredbandstjänst, med baskanalerna, och jag tänkte det kunde vara lite kul av nostalgiska skäl typ. Men jag ville inte heller dra nätverkskablar då jag var så nöjd med att allt funkade så bra över WiFi och att jag slapp några fula kablar någonstans. Jag testade dock att det funkade med en kabel dragen, vilket det gjorde. Så jag försökte använda min gamla router som WiFi-brygga, vilket funkade bra för allt utom just TV-kanalerna. Så jag köpte en powerline-adapter. Den skulle ge upp till 1200 Mbit eller liknande, så jag kopplade den till en liten Gb-switch vid TV-bänken och tänkte koppla allt via den, tyvärr maxade den på ungefär 80 Mbit så väldigt mycket sämre än WiFi (trots att eluttagen var i samma rum och på samma fas, dock gammal installation och ojordat), och för TV-kanalerna dög det inte alls. För allt utom direkt kabelanslutning så fick jag ingen rörlig bild, däremot fick jag ofta en stillbild på kanalen när jag bytte till den liksom, och programguiden fylldes som den skulle, så det fanns ju någon form av uppkoppling som den hittade, men kraven på latency eller liknande var väl för höga helt enkelt. Jag gav upp då, så kul är det inte att kunna se på SVT och fyran typ, och SVT Play funkar ju bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mavicxp21:

Du kan göra 2 uttag av ett. För som jag förstått så finns det ett ethernet kabelsystem draget i lägenheten.

Ja fast ändå nej om du vill att det ska fungera.
En splitter kräver att det sitter en splitter i andra änden av kabeln också om det ska fungera för ethernet.
Man kan koppla 2 nät via samma kabel dock begränsas farten till 100 Mbit eftersom man bara överför data på 2 kabelpar per nät i stället för 4 för varje klient.

Men man måste framförallt ha en splitter i varje ände om det inte bara ska bli en felkoppling.
Splitters är ett sämre "mekaniskt" alternativ till att använda vlan och det måste alltså finnas en i vardera änden vilket är omöjligt i det här fallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Min erfarenhet är att powerline adaptrar funkar ganska kasst. Har två st 500 Mb/s adaptrar här hemma som bara samlar damm. Under de bästa förhållandena jag kunde åstadkomma så kom dom upp i 50 Mb/s och då satt dom i samma jordade förlängningsdosa.

Man vet aldrig hur powerline fungerar innan man testat.
I sommarstugan får jag 300 Mbit/s mellan två stugor och hemma 20 Mbit/s.
Så man kan alltid testa.
För IPTV räcker det med 10-20 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W