Permalänk
Medlem

Nvidia dlss

Tjena, har ett 3080 och funderar på vad som skulle se bäst ut i spel, ultra settings med dlss performance eller sänka grafiken och använda balanced eller quality? Finns det någon bra tråd att läsa om detta? Försökte söka lite men hittade inte så mycket.

Hur gör ni andra?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Vet du, prova själv och se.
Om du djupdyker i detta kommer du hitta motsägande uppgifter så du kommer inte få ett definitivt svar.

Dela gärna med dig vad du kommer fram till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Beror på vilket spel och vilken version av dlss

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Som det sades.👆

Beror helt på vilket spel och hur DLSS är implementerat.
I Red Dead 2 tex ser DLSS rent förjävligt ut och har en hysterisk överskärpa när man rör på kameran, som genererar artefakter i bilden.
Även om bilden ser "bättre" ut när kameran är still så är det ospelbart (iaf för mig) när man väl börjar röra på musen.
Då använder jag hellre FSR2 i Quality som ser mer naturlig ut.

Jag vet att tex God of War och även Doom Eternal hade dessa överskärpe-problem ett tag men verkar ha blivit patchade med ordentliga DLSS-varianter där man helt och hållet kan stänga av överskärpa.

Generellt så använder jag DLSS eller FSR2 ifall jag kan, om inte teknikerna är dåligt implementerade såklart - då blir det till att sänka inställningarna istället för att få bättre FPS.

Vill du gotta ner dig i hur DLSS fungerar kan du alltid kolla på Digital Foundry's videor på YouTube.
De har massor med videos på ämnet.

Permalänk
Medlem

Vad föredrar du själv. Hög upplösning eller mycket effekter?
DLSS mildrar bara effekterna av att sänka upplösningen, vad som är snyggast får du avgöra själv.

Edit för förtydligande: när du går från quality till performance så är allt det gör att det sänker upplösningen.

Permalänk

Som jag fattat det är DLSS till för om man har för låga FPS. Spelet raderas i lägre upplösning sen skalas det upp. Stämmer det? Jag kör SOTR med 165hz skärm. Ligger på cirka 155. Finns väl ingen anledning för mig att köra DLSS?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Som jag fattat det är DLSS till för om man har för låga FPS. Spelet raderas i lägre upplösning sen skalas det upp. Stämmer det? Jag kör SOTR med 165hz skärm. Ligger på cirka 155. Finns väl ingen anledning för mig att köra DLSS?

Precis så.

Men.. det finns dom som tycker det blir bättre grafik när spelet skalas.
Så prova och se vad du tycker.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Beror också på vilken upplösning du använder.
Vid 1080p ser all DLSS skit ut.
Men vid 4K kan även Performance läget vara ok beroende på spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Kör 3440x1440 och väljer oftast kvalitet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

provade olika dlss modes i hogwarts legacy, 1440p alla såg skit ut

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Kör DLSS i qualityläget i Forza 5. Lirar i 1440p och har 90-ish fps med ett 2070 super.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag alltid speltest med fps-räknare igång någon gång de första timmarna i ett spel, där testar jag olika presets och DLSS och trimmar sedan in efter prestandamål och ögongodis. Generellt sett, i 4k, så brukar jag i de flesta fall i nya spel kunna köra DLSS Quality-läget per automatik, ser oftast lika bra ut som native. Har funnits undantag, t ex Red Dead Redemption 2 och Watch Dogs: Legion där jag föredragit att köra utan DLSS pga artefakter, rörelseoskärpa eller ghosting.
Går oftast sedan ned från Ultra till High innan jag väljer att testa DLSS-läge av lägre kvalité, därefter börjar jag testa olika separata inställningar samt DLSS Balanced och lägre om jag inte kommer upp i den fps jag har som mål i det specifika spelet.
Slutresultatet har varierat mellan olika spel, men i nyare "genomsnittsspelet" blev det nog DLSS Quality, mestadels High, RT off och 60-90 fps i 4k med ett 3080.

Permalänk
Medlem

Om du behöver ställa frågan (Vilket jag också skulle göra då jag inte ser skillnad) så spelar det nog ingen roll vad du väljer.

Permalänk
Skrivet av plajton:

Om du behöver ställa frågan (Vilket jag också skulle göra då jag inte ser skillnad) så spelar det nog ingen roll vad du väljer.

Precis som med Ray Tracing…

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bättre ut med något sänkta inställningar och dlss quality. High eller ultra inställningar brukar inte vara särskilt stor skillnad på. Vissa saker kan man ofta dra till medium utan att det egentligen märks. Hög framerate och skarpare konturer får vilket spel som helst att se lite bättre ut. Med för myclet uppskalning blir det lätt lite suddigt och en massa skumma artefakter och då är höga grafikinställnongar som ogjort.

Har du raytracing på så fråga dig själv hur lite raytracing du kan tänka dig ha. Snygga vattenpölar mot en kostnad av halva frameraten. DLSS hjälper ju lite, men RT är tungt. 3080 är ett grymt kort på många sätt men RT fixar det inte så värst bra, tyvärr.

Det var precis detta som fick mig att uppgradera mitt 3080 till ett 4080. För nu får jag liknande framerate med RT på max, som jag fick innan med RT på minimum eller helt av..

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Jag tycker det ser bättre ut med något sänkta inställningar och dlss quality. High eller ultra inställningar brukar inte vara särskilt stor skillnad på. Vissa saker kan man ofta dra till medium utan att det egentligen märks. Hög framerate och skarpare konturer får vilket spel som helst att se lite bättre ut. Med för myclet uppskalning blir det lätt lite suddigt och en massa skumma artefakter och då är höga grafikinställnongar som ogjort.

Har du raytracing på så fråga dig själv hur lite raytracing du kan tänka dig ha. Snygga vattenpölar mot en kostnad av halva frameraten. DLSS hjälper ju lite, men RT är tungt. 3080 är ett grymt kort på många sätt men RT fixar det inte så värst bra, tyvärr.

Det var precis detta som fick mig att uppgradera mitt 3080 till ett 4080. För nu får jag liknande framerate med RT på max, som jag fick innan med RT på minimum eller helt av..

Jag gjorde samma sak. 4080 är det första riktiga RT kortet. I SOTR med allt på max ökade jag 20-25 fps mellan 3080 och 4080. Kanske blir lite mer när vattenblocket kommer på.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Hardware Unboxed jämförde dlss quality, performance mot 4k, 1440p, native, fsr 2.1
Ungefär hälften var bättre 4k native mot dlss quality. Red Dead Redemption 2 var mycket sämre med dlss, men när dom jämförde med senaste dlss versionen som någon ändrat på så var dlss quality överlag lika bra som 4k native, bättre i vissa scener än 4k native. Dlss quality var i regel klart bättre än performance. Störst klagomål hade dom att många spel inte uppdaterade till nyaste versionen av dlss.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.