Nytt nätverk med OPNSense och Cisco, tips och råd

Permalänk
Medlem

Nytt nätverk med OPNSense och Cisco, tips och råd

Halloj,

Jag har bestämt mig för att gå vidare från min nuvarande utrustning från Ubiquiti och skaffa något i stil med detta:

Någon som har erfarenhet av dessa? Åsikter och synpunkter?

Jag blev rätt taggad när jag hittade att Cisco har börjat sälja utrustning i konsumentklassen (om än rätt högt upp), och tänkte att det skulle passa mig bra. Undrar specifikt om nån vet hur bra AP:n funkar tillsammans med switchen t.ex, går det att confa i samma dashboard?

Permalänk
Medlem

Switchen och AP kommer fungera bra tillsammans. Osäker vad du tänkte skulle krångla?
Om du är ute efter ett dashboard liknande unifi finns det inget som fixar bägge vad jag vet. Kollar du på CBS serien istället finns det en app som kan styra både switch och AP. Har dock ingen erfarenhet av den så vet inte hur den fungerar.
En annan fördel med CBS istället för catalyst är att till CBS behöver du inte service-avtal för att få tillgång till uppdateringar.
Det kommer du antagligen behöva med catalyst switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iARS:

Switchen och AP kommer fungera bra tillsammans. Osäker vad du tänkte skulle krångla?
Om du är ute efter ett dashboard liknande unifi finns det inget som fixar bägge vad jag vet. Kollar du på CBS serien istället finns det en app som kan styra både switch och AP. Har dock ingen erfarenhet av den så vet inte hur den fungerar.
En annan fördel med CBS istället för catalyst är att till CBS behöver du inte service-avtal för att få tillgång till uppdateringar.
Det kommer du antagligen behöva med catalyst switchen.

Jag tänker mest på om Catalyst-switchens dashboard kan hantera CBS-seriens AP eller om man måste använda CBS-dashboarden specifikt för den.

I det här fallet med Catalyst 1000, C1000-serien, så är switchen licensfri, det är en av Ciscos nyare produkter för entusiaster och mindre företag. Det är det som gör den här intressant. Men samtidigt har jag snöat in på enMikrotik CRS328-24P-4S+RM, man får 24 PoE-portar och bra prestanda för samma pris som C1000 där man istället bara får 16 portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag tänker mest på om Catalyst-switchens dashboard kan hantera CBS-seriens AP eller om man måste använda CBS-dashboarden specifikt för den.

I det här fallet med Catalyst 1000, C1000-serien, så är switchen licensfri, det är en av Ciscos nyare produkter för entusiaster och mindre företag. Det är det som gör den här intressant. Men samtidigt har jag snöat in på enMikrotik CRS328-24P-4S+RM, man får 24 PoE-portar och bra prestanda för samma pris som C1000 där man istället bara får 16 portar.

Catalyst switchen kan du styra med Cisco Configuration Professional. CCP støttar bara Catalyst-switchar. Och tror det kostar pengar att køpa. Och finns ingen Controller-funktion i Cat1000 før att styra accesspunkten.

Att switchen ær licensfri/saknar licens-nivåer ær inte samma som att ha service-avtal. Nu jobbar jag inte med inkøp och hanterar inte avtal osv så ær ingen expert på det området. Men før andra switchar i Catalyst serien skall man køpa service-avtal till sitt føretag som man sedan knyter sin cisco-anvændare mot før att kunna ladda ner nya versioner av mjukvaran. CBS switchar behøver man inte ens skapa en Cisco-anvændare før att få ladda ner, så ær lite snællare på det sættet.
Førsøkte ladda ner med min privata Cisco-anvændare men fick inte tillgång pga det inte ær kopplat mot ett føretag.

Har ingen erfarenhet av Microtik mer æn ryktesvæg och de sægs ju vara kapabla switchar. Tænker att som hemmaanvændare skall du ha vældigt speciella behov om du skall køra en Cat istællet før CBS eller mictrotik switchen. Och før mig skulle tillgång till mjukvara trumfa dær