RTX 5080/5090 lagerstatus - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

RTX 5080/5090 lagerstatus - Diskussionstråd

Skapar denna tråd för att folk ska kunna fortsätta diskutera saker som kommer upp i tråden om lagerstatus, utan att fylla den tråden med för mycket offtopic-diskusioner.

Citera gärna ett inlägg från den tråden och fortsätt diskussionen här.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Sorgligt att se vad som helt plötsligt just nu händer med priserna. Asus TUF har ju legat runt 28-32 tusen, men helt plötsligt blir det nån form av omvänd konkurrens och alla klappar sig om ryggen och ingår kartellbildning. Som det verkar.

Jag bestämde mig ju för att leta upp ett rimligt 5090 just nyligen och har bevakat i ett par dar. Men det är ju bara superinflation just nu! Man skulle varit med på tåget för en vecka sen typ.

Permalänk

Så de nya riktpriset på vissa modeller av 5090 är 40 k give or take?😅

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

30 st i lager

Nu har ni chansen att få ett 5090. 🫡
Ta vara på denna chans nu

https://www.komplett.se/product/1319715/datorutrustning/dator...

Dom klarar då av att salta priset 😳

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Dom klarar då av att salta priset 😳

Dem räknar ändå med att alla kör rabattkoder och får ner priset 20%

De tar höjd för det fattar du väl, så någon människa tror den gör värdens bästa köp till ordinarie pris.

Fortfarande 30 kvar efter 12 timmar. Ingen såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Vilka rabattkoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Vilka rabattkoder?

Syftar antagligen på benify som inte längre är relevant.

Permalänk
Skrivet av Simpa96:

De tar höjd för det fattar du väl, så någon människa tror den gör värdens bästa köp till ordinarie pris.

Vilka rabattkoder?

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5070 Ti
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem

Dollarn dyker. Handlas inte Nvidia-korten i dollar? Iofs är det ju partnertillverkarna som ligger emellan som våra e-handlare köper av, och de kanske inte köps från USA eller i dollar. Men nånstans tycker jag det borde kunna påverka. Kanske.

Källa: https://dollar.valutasek.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Tror du ärligt talat att de justerar upp priserna så att det fåtal som har tillgång till rabattkoder (som förövrigt inte gäller alla varor) ska få ett normalt pris?

Känns som att folk har väldigt dålig koll på vad som är rimligt ur företagssynpunkt. Det är inte en gångbar strategi att köra sitt rykte i botten genom att ha scalper-priser bara för att några få har rabatt, särskilt när de enkelt kan ta bort eller sänka rabatten på prosukter där marginalen är låg. Det sistnämnda har de förövrigt redan gjort med Benify, så det är bara Mecenat kvar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Tror du ärligt talat att de justerar upp priserna så att det fåtal som har tillgång till rabattkoder (som förövrigt inte gäller alla varor) ska få ett normalt pris?

Känns som att folk har väldigt dålig koll på vad som är rimligt ur företagssynpunkt. Det är inte en gångbar strategi att köra sitt rykte i botten genom att ha scalper-priser bara för att några få har rabatt, särskilt när de enkelt kan ta bort eller sänka rabatten på prosukter där marginalen är låg. Det sistnämnda har de förövrigt redan gjort med Benify, så det är bara Mecenat kvar.

Fast bevisligen så har ju flera av butikerna redan så gott som scalperpriser så det du säger stämmer ju inte. Skiljer ju upp emot en 6-8000 på vissa kort i omgångar beroende på återförsäljare. Grafikkortmarknaden är inte stor nog att ens ett par hundra missnöjda kunder skulle räknas som att köra deras rykte i botten tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

Fast bevisligen så har ju flera av butikerna redan så gott som scalperpriser så det du säger stämmer ju inte. Skiljer ju upp emot en 6-8000 på vissa kort i omgångar beroende på återförsäljare. Grafikkortmarknaden är inte stor nog att ens ett par hundra missnöjda kunder skulle räknas som att köra deras rykte i botten tyvärr.

Man kan ha en strategi att öka sina marginaler genom att öka priserna, men att det skulle vara för att ett fåtal av deras kunder råkar ha rabatter är befängt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Man kan ha en strategi att öka sina marginaler genom att öka priserna, men att det skulle vara för att ett fåtal av deras kunder råkar ha rabatter är befängt.

Det var inte det jag sa. Jag bemötte ditt argument att "-Känns som att folk har väldigt dålig koll på vad som är rimligt ur företagssynpunkt. Det är inte en gångbar strategi att köra sitt rykte i botten genom att ha scalper-priser bara för att några få har rabatt".

Igen, de har redan scalperpriser så förmodligen så påverkar det inte deras rykte speciellt mycket eller så bryr de sig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

Det var inte det jag sa. Jag bemötte ditt argument att "-Känns som att folk har väldigt dålig koll på vad som är rimligt ur företagssynpunkt. Det är inte en gångbar strategi att köra sitt rykte i botten genom att ha scalper-priser bara för att några få har rabatt".

Igen, de har redan scalperpriser så förmodligen så påverkar det inte deras rykte speciellt mycket eller så bryr de sig inte.

Du missade "bara för att några få har rabatt", vilket är vad folk hävdat. Du missade med andra ord den viktigaste biten.

Webhallen har också börjat med dessa högre priser och där finns inte någon Benify- eller Mecenat-rabatt såvitt jag vet (annat än några få procent på presentkort ibland). Därmed borde det vara ganska uppenbart att prishöjningen inte beror på rabatterna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Du missade "bara för att några få har rabatt", vilket är vad folk hävdat. Du missade med andra ord den viktigaste biten.

Webhallen har också börjat med dessa högre priser och där finns inte någon Benify- eller Mecenat-rabatt såvitt jag vet (annat än några få procent på presentkort ibland). Därmed borde det vara ganska uppenbart att prishöjningen inte beror på rabatterna.

Nejdå jag såg det men substansen i det du skrev var väl om att butikerna inte kör med scalperpriser för att det förstör deras rykte? Vare sig de gör det på grund av rabatt eller inte. Just komplett hade ju mycket högre priser på vissa kort än andra långt innan andra har börjat höja priserna.

Permalänk
Medlem

Webhallen och de övriga bedriver ingen välgörenhet utan sätter ju alltid ett "marknadsmässigt" pris för att hålla sina marginaler så höga som möjligt utan att tappa kunder pga att det är billigare nån annanstans. Just nu när tillgången är så skral som den är så fungerar inte den mekanismen. Dessutom kikar de på varandra och ser att de andra höjer - då kan vi nog också höja. De kan sätta så höga priser de vill, så länge det finns köpare på det absolut minimala antalet kort som dyker upp. Så snart tillgången ökar så att kunderna har en valmöjlighet så återuppstår konkurrensen och vi kan nog se en återgång till mer "sansade" priser.

Detta förutsatt att de inte är andra saker bakom kulisserna vi inte vet om som gjort att priserna gått upp. T.ex att Nvidia höjt sina chip-priser till partnerstillverkarna. Det slår ju direkt på oss sen. Men det här är bara spekulation.

Här är ett pris från Amazon för att inte vara helt OT.
GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC, 35.012 Kr (1 i lager)
https://www.amazon.se/-/en/GeForce-RTX-5090-32G-VENTUS/dp/B0D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Denna diskussion (senaste 10-12 inläggen) är förstås högintressant, men helt off-topic. Här delar vi tips på 5080/5090 i lager.

Helt rätt. Jag ber om ursäkt.

För att förhoppningsvis lösa detta skapade jag en separat tillhörande diskussionstråd nedan där jag själv och andra kan diskutera inlägg från denna tråd (och annat relevant). Tycker det har fungerat bra för den stora tipstråden att ha det upplägget.

Man kan helt enkelt citera ett inlägg här men kopiera sitt inlägg dit istället och fortsätta diskussionen där.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1736735-rtx-5080-5090-...

Lite mer on topic så verkar MSI 5080 Shadow-kortet som jag och andra nämnde tidigare fyllas på med jämna mellanrum på Amazon, så kan vara värt att hålla koll på. Är ett av de få "billiga" 5080-korten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

Nejdå jag såg det men substansen i det du skrev var väl om att butikerna inte kör med scalperpriser för att det förstör deras rykte? Vare sig de gör det på grund av rabatt eller inte. Just komplett hade ju mycket högre priser på vissa kort än andra långt innan andra har börjat höja priserna.

Nej, det var det inte. Jag argumenterade emot att det skulle vara relaterat till rabatterna. De skulle förstöra sitt rykte genom att förfördela en liten skara som har rabatt, på bekostnad av sina vanliga kunder, istället för att bara ta bort rabatten på dessa kort om det var där skon klämde.

Skrivet av Barsk66:

Webhallen och de övriga bedriver ingen välgörenhet utan sätter ju alltid ett "marknadsmässigt" pris för att hålla sina marginaler så höga som möjligt utan att tappa kunder pga att det är billigare nån annanstans. Just nu när tillgången är så skral som den är så fungerar inte den mekanismen. Dessutom kikar de på varandra och ser att de andra höjer - då kan vi nog också höja. De kan sätta så höga priser de vill, så länge det finns köpare på det absolut minimala antalet kort som dyker upp. Så snart tillgången ökar så att kunderna har en valmöjlighet så återuppstår konkurrensen och vi kan nog se en återgång till mer "sansade" priser.

Detta förutsatt att de inte är andra saker bakom kulisserna vi inte vet om som gjort att priserna gått upp. T.ex att Nvidia höjt sina chip-priser till partnerstillverkarna. Det slår ju direkt på oss sen. Men det här är bara spekulation.

Precis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Komplett äger ju dessutom webhallen, så inte jätte konstigt om de följer efter komplett..

Men jag ger hellre mer pengar till en butik än att köpa av en scalper och inte veta hur det blir med garantin, bli lurad osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Komplett äger ju dessutom webhallen, så inte jätte konstigt om de följer efter komplett..

Men jag ger hellre mer pengar till en butik än att köpa av en scalper och inte veta hur det blir med garantin, bli lurad osv.

Ja, det är ju lite pest eller kolera om man vill ha något kort snabbt.

För egen del fick jag möjlighet att beställa ASUS 5080 Prime OC till dess ursprungliga svenska MSRP från Webhallen igår när jag påtalade att de dragit pengarna men aldrig registrerat en beställning i deras system för en dryg vecka sedan på grund av att det hann ta slut under tiden. Leveranstiden är ju dock okänd så om det är värt något vet jag inte än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBergelin:

Inget nytt ifrån Inet på 5090 fronten ? uppdaterar deras hemsida hur ofta som helst men inget...

Vill helst handla där då jag gillar att ha en fysisk butik i närheten.

Ser att komplett har flertalet Astral LC till överpris .......

Den andra tråden är enbart för att posta tips om kort i lager. Ditt inlägg passar dock in här.

Har personligen inte sett något om RTX 5090 på Inet, men har samtidigt inte aktivit letat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad ruttet av de flesta återförsäljare som utnyttjade situationen på värsta möjliga sätt,
Trump-tullar som annonserades igår kan inte motivera prishöjning på 5090 som infördes igår, dels dessa kort är redan (hemma) dvs de köptes för normal pris säker för många dagar om inte veckor sedan och hunnit komma till Sverige, de har inte gått genom nya tullar,
Sedan dessa kort tillverkas i Asian, i china, Vietnam osv transporteras till EU, hur nya tullar hunnit påverka de obegripligt för mig! Och sist varför bara 5090 priset gått mycket upp medan 5080 och 5070 opåverkade ? De till och med gått ner något i priset !

Var väldigt sugen på 5090 om jag kunnat hitta en för MSRP men nu struntar jag i det och köper 5070 ti istället
Fortsätt PC marknaden som det gör nu konsol en mycket bättre alternativ för casual gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

Vad ruttet av de flesta återförsäljare som utnyttjade situationen på värsta möjliga sätt,
Trump-tullar som annonserades igår kan inte motivera prishöjning på 5090 som infördes igår, dels dessa kort är redan (hemma) dvs de köptes för normal pris säker för många dagar om inte veckor sedan och hunnit komma till Sverige, de har inte gått genom nya tullar,
Sedan dessa kort tillverkas i Asian, i china, Vietnam osv transporteras till EU, hur nya tullar hunnit påverka de obegripligt för mig! Och sist varför bara 5090 priset gått mycket upp medan 5080 och 5070 opåverkade ? De till och med gått ner något i priset !

Var väldigt sugen på 5090 om jag kunnat hitta en för MSRP men nu struntar jag i det och köper 5070 ti istället
Fortsätt PC marknaden som det gör nu konsol en mycket bättre alternativ för casual gaming.

Om du väntar till höst så går det nog att få tag i ett 5090 föt 28 000 hur lätt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

Det har ingenting med saken att göra. Förstår inte varför alla brinner av för tullar.
Det är helt enkelt att man får betala X för import av Y.

I princip alla länder har tullar på det mesta, medans USA har haft väldigt låga tullavgifter.
Tänk dig om du beställer något utanför EU och får betala 25% moms på priset.

Det är ingen skillnad på det USA gör och hur hela EU har fungerat.

I och med att USA är så pass stora och enormt köpstarka så kommer det givetvis gynna dom, men bli sämre för oss.
Vad händer om det kostar 100% (hypotetiskt) mer att importera en Toyota till USA om det är import? Jo, folk slutar köpa dom.
Det resulterar i att Toyota öppnar fabriker i USA, anställer amerikaner och förbättrar deras ekonomi.
Därav har BMW, Honda, Hundai, Kia, Mercedes, Toyota, Volvo. Alla dessa har fabriker i USA för att slippa prisökningen (som de inte ens får ta del av) som finns sedan tidigare.

Tullarna på GPUerna som de eventuellt importerar har noll påverkan för oss, då det endast skulle gälla GPUer som importeras till USA. Den enda gången det hade påverkat oss vore om vi sålde korten billigare än USA och de började importera från EU och på så sätt trissar upp efterfrågan och därmed priserna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX Red Devil Limited Edition| Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det har ingenting med saken att göra. Förstår inte varför alla brinner av för tullar.
Det är helt enkelt att man får betala X för import av Y.

I princip alla länder har tullar på det mesta, medans USA har haft väldigt låga tullavgifter.
Tänk dig om du beställer något utanför EU och får betala 25% moms på priset.

Det är ingen skillnad på det USA gör och hur hela EU har fungerat.

I och med att USA är så pass stora och enormt köpstarka så kommer det givetvis gynna dom, men bli sämre för oss.
Vad händer om det kostar 100% (hypotetiskt) mer att importera en Toyota till USA om det är import? Jo, folk slutar köpa dom.
Det resulterar i att Toyota öppnar fabriker i USA, anställer amerikaner och förbättrar deras ekonomi.
Därav har BMW, Honda, Hundai, Kia, Mercedes, Toyota, Volvo. Alla dessa har fabriker i USA för att slippa prisökningen (som de inte ens får ta del av) som finns sedan tidigare.

Tullarna på GPUerna som de eventuellt importerar har noll påverkan för oss, då det endast skulle gälla GPUer som importeras till USA. Den enda gången det hade påverkat oss vore om vi sålde korten billigare än USA och de började importera från EU och på så sätt trissar upp efterfrågan och därmed priserna.

Koppling mellan tullar och prisuppgång är mer eller mindre givit utifrån timing, hur skulle man annars kan man förklara prisuppgång på 5090 med 30% hos nästan samtligt återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

Koppling mellan tullar och prisuppgång är mer eller mindre givit utifrån timing, hur skulle man annars kan man förklara prisuppgång på 5090 med 30% hos nästan samtligt återförsäljare?

Om Tyskland ökar tullarna med 400% på att köpa Nudlar från Japan, varför skulle det bli dyrare i Sverige?

Tullarna har ingenting att göra med priserna, utan det är ren girighet.
Om Webhallen, Inet etc får in 50x kort som de kan sälja för 40k och folk köper dessa, varför skulle de sälja dem för 30k?
Det har ingenting att göra med inpriserna.

Som jag länkade i tråden för 5090 så kan man köpa ett för 33k härifrån, som finns i lager: https://www.mindfactory.de/product_info.php/32GB-INNO3D-GeFor...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX Red Devil Limited Edition| Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat att tullarna täcker in datorkomponenter? Om så är fallet så känns det inte omöjligt att partnertillverkare riktar om mycket av leveranserna av komponenter som var tänkta att säljas i USA till att säljas inom EU istället?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2