Behöver köpa en laptop ASAP (studier!)

Permalänk
Medlem

Behöver köpa en laptop ASAP (studier!)

Tja!

Behöver köpa en ny laptop för mina studier som drar igång alldeles strax. Max budget 8tKr.

Vill ha mellan 13-14”, bra batteritid, gediget chassi (inget plast skräp), vikt under 1,5kg och en bra skärm då jag kommer att studera i ett annat land med mer sol ☀️

Vad tror ni om Samsung Galaxy Book 2 Pro 360 13.3" 2-in-1 i5/8/512? Är den prisvärd? Dock enbart i5 processor, men fungerar gott och väl för teams möten och enklare inlämningsuppgifter. Plus skönt med 360 under möten

https://www.elgiganten.se/product/outlet/samsung-galaxy-book-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag köpte galaxybook2 pro utan 360 förra veckan, den känns gedigen. Inte lika som en mac, men bra till priset. Amoled skärm och batteritid är bra, men det blir en del reflektioner. Pekplattan känns bra. Lite plast på insidan, men skönt med låg vikt och tunn.

8gb ram störde lite, men inget val på den rea-modell jag köpte. För min användning är det nog inget egentligt problem.

Inte använt den så mycket än, ominstallerat för att få bort skräp och tänkte använda den för att skriva lektionsplaneringar och anteckningar i org-mode.

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad du ska studera och göra med datorn men ska du bara läsa PDF:er, anteckna och kanske någon enklare Excel så fungerar nog 8GB RAM annars hade jag definitivt gått på 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att försöka få tag på en macbook air med m1-processorn.
Om du ska ha en enklare surfdator för textbehandling, pdf och videosamtal tror jag du inte ska kolla så jättenoga på prestanda utan snarare byggkvalitet à hur chassit ser ut/upplevs och om tangentbordet och trackpaden faller dig i smaken. Samt batteritid, skärm och i/o. Annars kommer du nog vilja byta av känslan att datorn är plastig/dålig/gammal.
Därför rekommenderar jag m1 macbook då den har helt outstanding batteritid och apple kvalitet på designen. Galaxybook har typ samma estetik, men med lite mindre stabil skärm-mekanik, den är nog ett bra val skulle jag säga. 8gb ram kommer nog märkas om du är en sån som öppnar fler flikar än du stänger i webbläsaren.
Det ovan nämnda är också argument för att köpa en refurbed företagsdator som har hög byggkvalitet över att köpa en ny budgetsegmentsdator. Men där tror jag att det är svårt att blunda för de stora prestandahoppen som varit under de senare åren, och en ny dator lär ha längre livstid rent prestandamässigt.

edit: högtalarna på macbook är dessutom out of this world i förhållande till enhetens storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Jag rekommenderar att försöka få tag på en macbook air med m1-processorn.
Om du ska ha en enklare surfdator för textbehandling, pdf och videosamtal tror jag du inte ska kolla så jättenoga på prestanda utan snarare byggkvalitet à hur chassit ser ut/upplevs och om tangentbordet och trackpaden faller dig i smaken. Samt batteritid, skärm och i/o. Annars kommer du nog vilja byta av känslan att datorn är plastig/dålig/gammal.
Därför rekommenderar jag m1 macbook då den har helt outstanding batteritid och apple kvalitet på designen. Galaxybook har typ samma estetik, men med lite mindre stabil skärm-mekanik, den är nog ett bra val skulle jag säga. 8gb ram kommer nog märkas om du är en sån som öppnar fler flikar än du stänger i webbläsaren.
Det ovan nämnda är också argument för att köpa en refurbed företagsdator som har hög byggkvalitet över att köpa en ny budgetsegmentsdator. Men där tror jag att det är svårt att blunda för de stora prestandahoppen som varit under de senare åren, och en ny dator lär ha längre livstid rent prestandamässigt.

edit: högtalarna på macbook är dessutom out of this world i förhållande till enhetens storlek

Du tror att en M1 är ok för enklare uppgifter och teams möten? Vad borde man tänka på när man köper en gammal MacBook?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Du tror att en M1 är ok för enklare uppgifter och teams möten? Vad borde man tänka på när man köper en gammal MacBook?

Att det är Apple egna CPU (M1,M2) och inte en Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Du tror att en M1 är ok för enklare uppgifter och teams möten? Vad borde man tänka på när man köper en gammal MacBook?

Det vanliga när man köper begagnat. Kolla så det inte är stöldgods, kolla att allt funkar som det ska. Men den säljs fortfarande ny från återförsäljare också, men kanske lite över din budget? M1 är ju näst nyaste chipet så skulle inte kalla det för en gammal macbook. Just M1 är ett väldigt stort kliv upp från deras tidigare modeller, och utöver prestandan så är det chippet väldigt energieffektivt, därav den goda batteritiden. Håller du inte på med typ videoklippning eller andra intensiva 3d-program kommer du troligen inte kunna märka någon skillnad. Det blir ju Mac OSX som operativsystem, jag vet inte vad du ska studera men kan va värt att kolla om det är några speciella program som du behöver i din utbildning som kan kräva windows. Det mesta "vanliga" finns ju både på windows och mac, såsom office och teams/zoom osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Över budget tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Att det är Apple egna CPU (M1,M2) och inte en Intel.

Hur ser man batterihälsa osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Hur ser man batterihälsa osv?

Permalänk
Medlem

Många av er säger MacBook Air. Dock ligger de på 11tkr medan galaxy pro 2 ligger på 8tKr.. Lutar mot en Samsung.. svårt att argumentera 3tKr diffen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Många av er säger MacBook Air. Dock ligger de på 11tkr medan galaxy pro 2 ligger på 8tKr.. Lutar mot en Samsung.. svårt att argumentera 3tKr diffen..

Det är två helt olika maskiner med olika OS.
Du får ofta vad du betalar för i form av byggkvalitet, support från tillverkare, bloatware (som betalar en del av maskinen) osv.
Klura på hur länge du tänker ha maskinen och slå ut kostnaden på den tiden.

Säger inte att Mac är det du ska köra, men det är samma när det gäller Windows maskiner, du får det du betalar för.
Microsoft kör ibland lite studentrabatter, kolla om du kan nyttja dom innan du slår till på en Samsung.