Jag kan ingenting om unRAID, men jag kan lite om ZFS så jag svarar utifrån det. Om de gör något special i unRAID är kanske inte mina svar applicerbara... Men jag trodde hela meningen med unRAID var att man kan utöka enkelt för att det beter sig ungefär som RAID-3? Kör en del ZFS i unRAID?
För det första måste jag säga att ZFS är ganska komplicerat. Det gör att svaret på dina frågor oftast är "det beror på..." och kräver väldigt långa svar. ZFS är mycket fint när man förstår det, men det kräver att man läser på ganska mycket. Och för guds skull, lek runt med det innan du lagrar viktiga data, och testa i en VM innan du utökar en zpool eller byter en trasig disk och liknande saker!
Du kan i dagsläget INTE utöka en RAID-Z eller Z2-array genom att lägga till en disk i taget. Man har förvisso nyligen mergat in kod i ZFS för det, men det kommer dröja ytterligare månader eller kanske tom år innan den faktiskt är på plats i distributioner, och man kanske inte vill vara den första som testar det heller... Värt också att notera att du inte kommer få fullt 16 TB extra om du skulle lägga till en 5:e 16 TB-disk i en RAID-Z2-vdev. Det hade man fått i vanlig RAID-5/6, men ZFS funkar annorlunda. Du kommer i värsta fall inte få mer än 60 % (3/5) av din nya disk att använda såvitt jag förstår, beroende på hur fulla dina befintliga diskar var innan du lade till den nya disken (ju mindre data du hade, ju mer av den nya disken kan du använda). När du lägger till en 6:e disk kommer du kunna använda 67 % (4/6) av den osv.
Det brukar rekommenderas att man kör speglar om man vill kunna utöka sin zpool. Då är det bara att köpa 2 diskar i valfri storlek och lägga till en ny speglad vdev, och upprepa allt eftersom behov uppstår.
RAID-Z2 är säkrare än spegling om du har 4 diskar. I RAID-Z2 med fyra diskar kan vilka två diskar som helst gå sönder utan dataförlust. I en 2+2-spegling får inte 2 diskar i samma vdev ("spegel") gå sönder, däremot är det ok om en disk ur vardera vdev går sönder. Dvs när man väl har en trasig disk och i praktiken kör 2+1 så att säga, så är det 33 % risk att en ytterligare diskkrasch drabbar disken som inte längre har någon spegel.
Angående prestanda så "det beror på". RAID-Z/Z2 är snabbare på sekventiell läsning. Den skalar med antalet diskar. Spegling är generellt sett snabbare på utspridda små läsningar ("random reads"). Det beror dock också på hur dina data skrevs från början, om de skrevs med små eller stora skrivningar, och om din zpool har utökats allt eftersom. När man lägger till en speglad vdev flyttar man nämligen inte data till de nya diskarna, utan gammal data ligger kvar på samma ställe som innan. Och skrivningar kommer väl gå till den tommaste vdev:en (jag vet inte exakt hur det funkar, men merparten måste ju gå dit iaf!).
Du kan använda en eller flera SSD på flera olika sätt för att snabba upp en zpool som i övrigt består av hårddiskar.
- SLOG - hjälper till vid vissa typer av skrivningar. Det är bara i väldigt speciella situationer den gör skillnad.
- L2ARC - ett extra lager läscache som är bra om du läser samma filer om och om igen men inte kan ha allt i RAM. Kan även cacha filtabell etc. Den klarar även omstarter, ifall prestanda vid uppstart är viktigt (då är ju RAM-cachen tom).
- "special vdev" - kan lagra filtabell och små filer.
Jag eller någon annan kan eventuellt utveckla mer om prestanda om du förklarar mer vad användningen är, om alla filer kommer läsas lika ofta, vilken prestanda du behöver osv.