Win 11 verkar vara en enorm spyware?

Permalänk
Medlem

Man lär ju ha foliehatten redo när man går in i dessa trådar!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så du som läst alla sidor av användarvilkoren, tos, toc och coc, Var står det på sidan 783 i mitten i toc:en för windows 11 home?

Inte en aning men jag beklagar mig inte heller över att microsoft gör vad dom vill med sitt operativsystem. Man kan gnälla, men har man accepterat avtalet som reglerar dina och microsofts rättigheter och sedan har problem med det då framstår man på ett lite speciellt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv syftade jag mer på detta:

Has Windows become Spyware?

https://youtu.be/IT4vDfA_4NI

Videon ovan visar mha Wireshark hur mycket trafik Windows 11 skapar. Den som skrämmer mig är inte telemetrin i sig, utan mer att nära nog allt i Windows 11 försöker nå nätet.

Tycker redan det är illa nog att ett par av Microsofts egna appar ignorerar min hosts-fil, vilket gjort att jag sitter med en foliehatt vid datorn.

Utöver foliehatten, så blockerar även Simplewall all "obehörig" trafik mot Microsoft och deras samarbetspartners.

Eller denna som han ladda upp får 2 månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Inte en aning men jag beklagar mig inte heller över att microsoft gör vad dom vill med sitt operativsystem. Man kan gnälla, men har man accepterat avtalet som reglerar dina och microsofts rättigheter och sedan har problem med det då framstår man på ett lite speciellt sätt.

Du vet mycket väl att i praktiken ingen läser sådana där avtal - till stor del för att de är nästintill obegripliga för icke-jurister.
Dessutom brukar de vara så pass luddigt formulerade att du ändå inte vet exakt vad Microsoft anser sig ha rätt att göra även om du läst igenom avtalet.

Det kan hända att man i juridisk mening har accepterat ett avtal när man snabbt klickar förbi en dialog utan att läsa den, men etiskt och moraliskt så kan man knappast anses ha accepterat något som man inte läst eller begriper sig på.

Dessutom, om man köper en dator med Windows förinstallerat (vilket är vad de flesta WIndows-användare gör) så är det lite övermaga att begära att man skall godkänna ett avtal efter att man redan har betalt för produkten. Det borde i så fall göras innan man får köpa datorn.
Gäller för övrigt om man köper en Windows-licens separat också

Till sist, om det är något program till Windows man behöver använda (och det finns inte mycket annan anledning att skaffa Windows), så har man inte så mycket alternativ om man ogillar Microsofts villkor. De har ett de facto monopol på Windows-kompatibla operativsystem, och utnyttjar den ställningen hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du vet mycket väl att i praktiken ingen läser sådana där avtal

Which would you rather I eat? Should I eat a cuttlefish and asparagus or the vanilla paste-o?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till er som tycker "isolera datorn från internet" på något sätt en liknar en lösning, är det egentligen en lösning?

I praktiken gör det väldigt många moderna klientapplikationer värdelösa. Och "ingen" använder väl ändå Windows för server/embedded lösningar om man inte måste (historisk orsaker som nu biter en hårt i stjärten) alt. har självskadebeteende (även där kräver väldigt mycket i praktiken nätverksstöd och inte sällan även internet anslutning)?

Du menar att behöva köra på ett OS där kärnan och flertalet grundläggande system är öppen källkod, där det (fortfarande i alla fall...) finns officiellt stöd att köra enbart med lokalt konto (väldefinierat vad som inte kommer fungera, t.ex. iCloud och App store) och där (för mig i alla fall) 80-90 % av alla program man behöver kan likt Linux köras via open source med lysande integration i systemet tack vare Homebrew?

Är det lika fritt/öppen som Linux? Knappast! Men det är ett rejält steg upp från Windows 11 på den punkten och här får man lyxen att köra världens just nu snabbaste CPU och iGPU mot att ge upp en del frihet med att köra Linux

Däri ligger ju liksom själva grundproblemet (alltså att du som användare är beroende av giganternas lösningar, eller deras tillämpning av Internetanvändande, rättare sagt) - att du försvarar det med "wohoo, man får ju "världens just nu snabbaste CPU och iGPU"" får mig bara att facepalma.

Varken Microsoft, Apple eller Google är väl direkt kända för att värna konsumentens integritet så det stör?

Och Linux... ja, det kan du köra på ungefär vilken potatis eller vilket rymdskepp du vill, beroende på vilken dist (med ovanpåliggande GUI om så önskas) du väljer. x86 eller ARM, så där behöver du inte komma skrittandes till någon arkitekturs "försvar". ...i en tråd som inte handlar om mikroarkitekturer överhuvudtaget.

Nvidias DGX Spark hypas ju av en del till skyarna, också ett bolag som är superkonsumentvänligt för oss vanliga dödliga på alla sätt och vis. Eller inte.

Förresten... x86 leder fortfarande ligan. Om vi nu ska fortsätta hålla på med äpplen och päron (pun intended) alltså.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

Däri ligger ju liksom själva grundproblemet (alltså att du som användare är beroende av giganternas lösningar, eller deras tillämpning av Internetanvändande, rättare sagt) - att du försvarar det med "wohoo, man får ju "världens just nu snabbaste CPU och iGPU"" får mig bara att facepalma.

Varken Microsoft, Apple eller Google är väl direkt kända för att värna konsumentens integritet så det stör?

Och Linux... ja, det kan du köra på ungefär vilken potatis eller vilket rymdskepp du vill, beroende på vilken dist (med ovanpåliggande GUI om så önskas) du väljer. x86 eller ARM, så där behöver du inte komma skrittandes till någon arkitekturs "försvar". ...i en tråd som inte handlar om mikroarkitekturer överhuvudtaget.

Nvidias DGX Spark hypas ju av en del till skyarna, också ett bolag som är superkonsumentvänligt för oss vanliga dödliga på alla sätt och vis. Eller inte.

Förresten... x86 leder fortfarande ligan. Om vi nu ska fortsätta hålla på med äpplen och päron (pun intended) alltså.

Angående det sista: det är ungefär lika relevant för en desktop-diskussion som att ge en lista över kapacitet hos långtradare när målet är att köra en kvartsmil på kortats tid... De flesta moderna desktop PC är långt bättre för desktop-uppgifter än allt du hittar på TOP500, för att inte tala om att de i toppen primärt får sin kapacitet från GPU.

Får att återgå till frågan som besvarades: uppenbarligen hade den som ställde fråga rätt dålig koll på MacOS, för i detta specifika kontext som diskuteras här är faktiskt oväntat "öppna" och man kan göra långt mer "som man vill".

Men de är fortfarande ett "big-tech" företag, de vill som alla andra sådana veta så mycket som möjligt om dig. Så de är definitivt ingen ersättare för något helt fritt som Linux, men i detta specifika kontext är de ändå långt bättre än Windows 11. Sen får man lite socker om man ändå accepterar deras license...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående det sista: det är ungefär lika relevant för en desktop-diskussion som att ge en lista över kapacitet hos långtradare när målet är att köra en kvartsmil på kortats tid... De flesta moderna desktop PC är långt bättre för desktop-uppgifter än allt du hittar på TOP500, för att inte tala om att de i toppen primärt får sin kapacitet från GPU.

Får att återgå till frågan som besvarades: uppenbarligen hade den som ställde fråga rätt dålig koll på MacOS, för i detta specifika kontext som diskuteras här är faktiskt oväntat "öppna" och man kan göra långt mer "som man vill".

Men de är fortfarande ett "big-tech" företag, de vill som alla andra sådana veta så mycket som möjligt om dig. Så de är definitivt ingen ersättare för något helt fritt som Linux, men i detta specifika kontext är de ändå långt bättre än Windows 11. Sen får man lite socker om man ändå accepterar deras license...

Visst, vi kan flytta målstolparna hur långt du vill. Men det blir inte särskilt relevant. I kontexten operativsystem/plattformar skulle jag inte säga att MacOS är bättre än Windows, de är ungefär lika illa. Finns, precis som till Windows, flera guider för hur man gör det bättre, dock.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

Visst, vi kan flytta målstolparna hur långt du vill. Men det blir inte särskilt relevant. I kontexten operativsystem/plattformar skulle jag inte säga att MacOS är bättre än Windows, de är ungefär lika illa. Finns, precis som till Windows, flera guider för hur man gör det bättre, dock.

Gissar att du aldrig använt MacOS, för din första länk går till en paywall för något som är standardfunktioner i OSet. Sedan är din sista länk en guide hur man ökar säkerheten/låser ned systemet, inte hur man opt-out från telemetri.

Och läste du ens din länk kring Windows? Den beskriver väl rätt målande de problem TS nämner i första post och den kritiska skillnaden mellan Windows 11 och MacOS 26 här är att bara en av dessa har officiella metoder för opt-opt för de som önskar, medan den andra kräver en rad "hacks" som kanske/kanske inte fungera efter nästa uppdatering.

För att ta en liknelse som belyser skillnaderna, på lite franskt maner

Windows 11: vi dumpar gössel-högen utanför din dörr, om du försöker ta bort den kommer en ny när vi kör nästa vända i området
MacOS: vi dumpar gössel-högen utanför din dörr, du kan i efterhand välja att ta bort den
Linux: om du vill ha gössel utanför dörren får du fixa det själv, men det är möjligt att ordna

D.v.s. både Windows och MacOS uppför sig på typiskt big-tech manér, de vet att majoriten inte kommer ändra någon inställning så det förinställda värdet är kritiskt. Men det är långt ifrån lika i hur de behandlar fallet att man vill ändra på detta, en tillåter det en aktivt motarbetar numera det.

Du drog upp TOP500, något som in detta kontext är totalt irrelevant då det som diskuteras är klient-system. Även om man tar med dessa är de rätt usla klient-system då majoriteten av "krävande" saker vi gör på klientsystem skalar typiskt till en handfull kärnor. Perf/kärna är betydligt lägre på TOP500 systemen än på vilken hyfsat moder klientdatorn som helst.

De de personer som eventuellt kör fluiddynamik simuleringar och simulerar inhibator-substansbinding i protein (högst intressant, var det jag gjorde exjobb inom och som senare utvecklades till de metoder man bl.a. tog fram vissa corona vaccin med) ner i sin källare så skulle de ha nytta av TOP500 pallen. Resen av världen skulle bara få en sämre upplevelse, t.ex. går Crysis rätt dåligt på de flesta top500 system, likaså kompilering av typiska projekt, bildbehandling, surf, office, etc...

vad det gäller målstolparna
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att du aldrig använt MacOS, för din första länk går till en paywall för något som är standardfunktioner i OSet. Sedan är din sista länk en guide hur man ökar säkerheten/låser ned systemet, inte hur man opt-out från telemetri.

Och läste du ens din länk kring Windows? Den beskriver väl rätt målande de problem TS nämner i första post och den kritiska skillnaden mellan Windows 11 och MacOS 26 här är att bara en av dessa har officiella metoder för opt-opt för de som önskar, medan den andra kräver en rad "hacks" som kanske/kanske inte fungera efter nästa uppdatering.

Windows 11: vi dumpar gössel-högen utanför din dörr, om du försöker ta bort den kommer en ny när vi kör nästa vända i området
MacOS: vi dumpar gössel-högen utanför din dörr, du kan i efterhand välja att ta bort den
Linux: om du vill ha gössel utanför dörren får du fixa det själv, men det är möjligt att ordna

D.v.s. både Windows och MacOS uppför sig på typiskt big-tech manér, de vet att majoriten inte kommer ändra någon inställning så det förinställda värdet är kritiskt. Men det är långt ifrån lika i hur de behandlar fallet att man vill ändra på detta, en tillåter det en aktivt motarbetar numera det.

Du drog upp TOP500, något som in detta kontext är totalt irrelevant då det som diskuteras är klient-system. Även om man tar med dessa är de rätt usla klient-system då majoriteten av "krävande" saker vi gör på klientsystem skalar typiskt till en handfull kärnor. Perf/kärna är betydligt lägre på TOP500 systemen än på vilken hyfsat moder klientdatorn som helst.

De de personer som eventuellt kör fluiddynamik simuleringar och simulerar inhibator-substansbinding i protein (högst intressant, var det jag gjorde exjobb inom och som senare utvecklades till de metoder man bl.a. tog fram vissa corona vaccin med) ner i sin källare så skulle de ha nytta av TOP500 pallen. Resen av världen skulle bara få en sämre upplevelse, t.ex. går Crysis rätt dåligt på de flesta top500 system, likaså kompilering av typiska projekt, bildbehandling, surf, office, etc...

Bra inlägg 👍
Det mest irriterande med Windows är att de åtgärder man gör återställs vid update på irriterande sätt.
En till mycket irriterande sak är reklam i Windows förutom telemetrin. Om Microsoft gör Windows till en gratis produkt så skulle de sakerna vara lättare att acceptera.
Deras jobbiga kamp att tvinga in en att använda Microsoft konto är tröttsamt.

I macOS slipper man iaf att få Candy crush i start menyn, eviga kampen mot Onedrive och återställer inte saker man ändrar vid update.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Bra inlägg 👍
Det mest irriterande med Windows är att de åtgärder man gör återställs vid update på irriterande sätt.
En till mycket irriterande sak är reklam i Windows förutom telemetrin. Om Microsoft gör Windows till en gratis produkt så skulle de sakerna vara lättare att acceptera.
Deras jobbiga kamp att tvinga in en att använda Microsoft konto är tröttsamt.

I macOS slipper man iaf att få Candy crush i start menyn, eviga kampen mot Onedrive och återställer inte saker man ändrar vid update.

Jag ser ingen reklam i mitt Windows 11, och den återställer inte heller saker jag tagit bort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du får gissa precis vad du vill, och tycka/tro MacOS är bättre om du vill. Jag gissar att du aldrig använt Windows 11? Det låter i alla fall inte så på ditt resonemang.

De flyttade målstolparna (ännu mer) tänker jag inte bemöda ett svar.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som tar emot när det kommer till att testa Linux? Både spel via Steam, office-program och och andra funktioner finns ju kostnadsfritt och lättillgängligt.
Är ju en helt annan sak om man arbetar med speciell kommersiell programvara, men det kan ju inte vara alla användarna här.
Har fått både morsan och brorsan att byta till Linux, gäller bara att hitta en distro som kommer med allt som passar användaren (Zorin som ersättning för Win7 för enklare användare, Bazzite för gamers etc)