Hur blir man en mästare på laptops? att använda dem - effektivt!

Permalänk
Medlem

Hur blir man en mästare på laptops? att använda dem - effektivt!

Laptops har jag haft sedan modellerna inte ens räknades som bärbara utan snarare släpbara. Hårdvara och mjukvara är inte obekant, men användandet och mobiliteten brister jag på 😁
Vem som helst kan köpa ett järnspett, men bara ett fåtal vet alla trix man kan göra med det...

Jag var på ett uppdrag inatt med laptop som enda verktyg.
Då slog det mig - jag är värdelös på att använda en laptop, alltså optimalt dra nytta av den bärbara lösningen.
Det hindrar mig, tar extra tid, blir klumpigare och totalt sett inte effektivt.

Har flera laptops, en 17" för mer borta-work, en 15" som är lite blandat och en 11.3", det är inget fel på kapacitet eller prestanda på någon av dem för det jag gör. De är inte 2023;or men fungerar prima.
Lillprutten gillar jag mest för att den har touch-skärm, underlättar enormt.

Well, till vad jag märker att jag är otroligt ineffektiv på.
- Musrörelser. Jag får swipea på plattan 3-4 gånger för att komma upp till hörnet på skärmen.
Ökar jag speed så är muspekaren i grannkommunen och jag får leta den under lika lång tid istället.
Har hänt att jag tagit fram en trådlös mus o kört på byxbenet ibland, bara för jag tröttnat på touchen. (ergonomi gomorron)
Och vartfasen tog muspekaren vägen? ibland är ljuset skiftande så man får leta den och stå o vifta på touchpaden.

- Fönsterhantering, jag är från gamla skolan och kör allt fullscreen, lite sämre på laptop när man kan behöva flera saker samtidigt men rutorna hamnar kors och tvärs, över och under varandra i ett kaos som kan liknas med en utspilld papperspärm.

- Kortkommandon. Ctrl + C är väl de enda jag kör med, skämt åsido, det borde finnas vettiga som är ypperligt för laptopbruk?

Så, till frågeställningen till er som uteslutande eller mestadels använder bärbara maskiner, främst med Windows.
- Tips på sätt att hantera touchpaden bättre? finns det addon-appar eller liknande? rörelser eller flerfinger-metoder du har hjälp av?
- Tips på makro-mjukvaror för att köra snabbkommandon eller starta saker?
- Kortkommandon för fönsterhantering? vilka använder du?
- Programvaror och appar du gillar i användning av just bärbara/mobila lösningar?

Linux kör jag på ena och virtualiserar windows men kommer få överge det pga kompatiblitet med mjukvaror och att burken blir onödigt trött. Men det var faktiskt lite lättare.

Jag är fullt kapabel att googla på frågorna, men majoriteten av svaren är "top ten software for..." eller "most used mouse gestures..." vilket bara är rappakalja, jag vill ha hands-on tips från verkliga människor som faktiskt har optimerat sitt mobila användande - inte folk som driver affiliatesidor 😁

Hur gör du? använder du något extra på laptop som du inte gör på en vanlig stationär dator?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kommit överens med touch-pads på PC. De jag använt har varit mer än värdelösa. På Mac däremot är de underbara, bättre än att använda mus till vardagliga saker. De är stora och det finns många gester man kan använda på dem, mest användbart är att kunna "dra" med tre fingrar (dvs samma som att flytta musen med vänster musknapp intryckt, t ex för att flytta ett fönster eller en ikon).

Innan jag körde Mac, dvs mycket länge sedan, hade jag en IBM laptop (ThinkPad) med track-point. Den var också bra, betydligt bättre än touch-pad:en. En nackdel var att man fick något som liknande musarm, kanske för att man fick använda en hel del fingermuskelkraft för den. Track-points finns fortfarande på vissa datorer, t ex Dell har det på en del modeller, men jag använder dem inte eftersom de inte känns som den som fanns på min gamla IBM.

Permalänk
Medlem

En av de största anledningarna till att jag föredrar Macbook är trackpaden och program som Better Touch Tool. Finns oändliga möjligheter till genvägar.
Har tyvärr aldrig hittat något liknande till Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows har möjlighet att ställa in gester för touchpad nuförtiden, t ex har jag tryck med tre fingrar = mellanklick (nytt fönster i taskbar eller ny tab i webbläsare) och dra med fyra fingrar = volym upp/ner. Du kan ställa in rörelser för att hantera fönster och sånt också.

Alt+space i det aktiva fönstret visar alternativ för att maximera/minimera osv

Startar program genom att trycka Win och skriva programmets namn, växlar med alt-tab och stänger med alt-f4.

I webbläsare:
ctrl-t: ny tab
ctrl-w: stäng tab
ctrl-tab: växla tab
ctrl-shift-tab: växla tab, men baklänges.

Det är väl mina vanligaste.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt svar men ganska nära sanningen.

Bärbart på riktigt, använd Mac
Bärbart för arbete, PC med dockningstation och ett par bra skärmar.

Blir lika frustrerad varje gång jag ska försöka göra något vettigt på jobbdatorn när den inte är dockad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skulle säga att allt beror på vart/hur du jobbar.

Sittandes vid bord - skaffa en trådlös mus som du har med i väskan hela tiden bt eller med usb adaptern permanent i datorn.

På vift (arbete sker stående osv) se till att få en laptop med touch skärm!

Ett alternativ är också att se till att få en dator med vårta (Lenovo eller hp) har själv insätt nu att det är extremt mycket mer effektivt att använda vårtan och touchpaden samtidigt, är som natt 8ch dag när det kommer till hastighet och precision jämfört med att bara använda touchpaden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Windows har möjlighet att ställa in gester för touchpad nuförtiden, t ex har jag tryck med tre fingrar = mellanklick (nytt fönster i taskbar eller ny tab i webbläsare) och dra med fyra fingrar = volym upp/ner. Du kan ställa in rörelser för att hantera fönster och sånt också.

Alt+space i det aktiva fönstret visar alternativ för att maximera/minimera osv

Startar program genom att trycka Win och skriva programmets namn, växlar med alt-tab och stänger med alt-f4.

I webbläsare:
ctrl-t: ny tab
ctrl-w: stäng tab
ctrl-tab: växla tab
ctrl-shift-tab: växla tab, men baklänges.

Det är väl mina vanligaste.

Lägger till ctrl+shift+t (command+shift+t på mac), öppnar senast stängda flik.
Användbart om man råkar stänga för mycket.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tråkigt svar men ganska nära sanningen.

Bärbart på riktigt, använd Mac
Bärbart för arbete, PC med dockningstation och ett par bra skärmar.

Blir lika frustrerad varje gång jag ska försöka göra något vettigt på jobbdatorn när den inte är dockad.

Håller inte med. Jag föredrar Windows före MacOS. Touchpaden på min HP Elitebook 8470p är fantastiskt bra för att vara 11 år gammal. Fungerar klockrent för mig. Har inte haft en bättre touchpad på (räknar inte med Mac här då jag inte köpt en Mac själv) Windows. Min nuvarande Dells touchpad är dock inte dålig tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för tips.

Mellanburken har faktiskt sån liten vårta i tangentbordet, aldrig använt den ordentligt men med lite inställningar så var den faktiskt mycket enklare att navigera med än touchpaden (som jag nu inaktiverat helt).

Ofta hålls datorn i vänster hand o styrs med höger, stående på stegar eller stående i serverrum/hallar och sällan man kan ställa ner den, så är alltid begränsad av one-hand.

Såg det fanns likt en baby-sele där man kunde fästa datorn på bröstet, kanske vore nåt också 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid lika förvånad när kollegor inte känner till de almighty kortkommandona:
Alt + Tab för att byta fönster
Win + Piltangenter för att byta storlek/positionera fönster

Permalänk
Skrivet av HCP:

Laptops har jag haft sedan modellerna inte ens räknades som bärbara utan snarare släpbara. Hårdvara och mjukvara är inte obekant, men användandet och mobiliteten brister jag på 😁
Vem som helst kan köpa ett järnspett, men bara ett fåtal vet alla trix man kan göra med det...

Jag var på ett uppdrag inatt med laptop som enda verktyg.
Då slog det mig - jag är värdelös på att använda en laptop, alltså optimalt dra nytta av den bärbara lösningen.
Det hindrar mig, tar extra tid, blir klumpigare och totalt sett inte effektivt.

Har flera laptops, en 17" för mer borta-work, en 15" som är lite blandat och en 11.3", det är inget fel på kapacitet eller prestanda på någon av dem för det jag gör. De är inte 2023;or men fungerar prima.
Lillprutten gillar jag mest för att den har touch-skärm, underlättar enormt.

Well, till vad jag märker att jag är otroligt ineffektiv på.
- Musrörelser. Jag får swipea på plattan 3-4 gånger för att komma upp till hörnet på skärmen.
Ökar jag speed så är muspekaren i grannkommunen och jag får leta den under lika lång tid istället.
Har hänt att jag tagit fram en trådlös mus o kört på byxbenet ibland, bara för jag tröttnat på touchen. (ergonomi gomorron)
Och vartfasen tog muspekaren vägen? ibland är ljuset skiftande så man får leta den och stå o vifta på touchpaden.

- Fönsterhantering, jag är från gamla skolan och kör allt fullscreen, lite sämre på laptop när man kan behöva flera saker samtidigt men rutorna hamnar kors och tvärs, över och under varandra i ett kaos som kan liknas med en utspilld papperspärm.

- Kortkommandon. Ctrl + C är väl de enda jag kör med, skämt åsido, det borde finnas vettiga som är ypperligt för laptopbruk?

Så, till frågeställningen till er som uteslutande eller mestadels använder bärbara maskiner, främst med Windows.
- Tips på sätt att hantera touchpaden bättre? finns det addon-appar eller liknande? rörelser eller flerfinger-metoder du har hjälp av?
- Tips på makro-mjukvaror för att köra snabbkommandon eller starta saker?
- Kortkommandon för fönsterhantering? vilka använder du?
- Programvaror och appar du gillar i användning av just bärbara/mobila lösningar?

Linux kör jag på ena och virtualiserar windows men kommer få överge det pga kompatiblitet med mjukvaror och att burken blir onödigt trött. Men det var faktiskt lite lättare.

Jag är fullt kapabel att googla på frågorna, men majoriteten av svaren är "top ten software for..." eller "most used mouse gestures..." vilket bara är rappakalja, jag vill ha hands-on tips från verkliga människor som faktiskt har optimerat sitt mobila användande - inte folk som driver affiliatesidor 😁

Hur gör du? använder du något extra på laptop som du inte gör på en vanlig stationär dator?

Windows stöder numera virtuella skrivbord, vilket i mitt tycke är enda vettiga sättet att byta mellan arbetsuppgifter på små skärmar.

Att lära sig använda datorn via tangentbordet i så stor utsträckning som möjligt är i mitt tycke den största tjänst du kan göra dig själv om du ofta använder din laptop som just laptop. Det finns tyvärr inte några konkreta genvägar annat än att aktivt leta efter dem och använda dem. Nackdelen nu för tiden är alla förbannade Electron- och webbappar som insisterar på att inte följa operativsystemets paradigm. Däremot kanske mycket av det du gör kan göras via kommandoraden; antingen i PowerShell eller i WSL. Det eliminerar ju musbehovet en stor del av tiden. Använd i så fall den moderna Windowsterminalen eller en bra tredjeparts terminalemulator snarare än CMD-fönstret.

Jag har hittills inte stött på någon Windowsdator där man inte får musarm av att använda pekplattan. Styrknopp som flera laptoptillverkare har kan fungera bra under korta perioder, men numera är vi bortskämda med styrgester, scrollhjul och liknande, och allt sånt saknas ju med en sådan. Tyvärr skulle jag aldrig rekommendera att använda en Windowslaptop utan extern mus för länge sittningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Windows stöder numera virtuella skrivbord, vilket i mitt tycke är enda vettiga sättet att byta mellan arbetsuppgifter på små skärmar.

Ja, detta är guld. Shortcuten är ctrl + win + pil höger/vänster.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HCP:

Laptops har jag haft sedan modellerna inte ens räknades som bärbara utan snarare släpbara. Hårdvara och mjukvara är inte obekant, men användandet och mobiliteten brister jag på 😁
Vem som helst kan köpa ett järnspett, men bara ett fåtal vet alla trix man kan göra med det...

Jag var på ett uppdrag inatt med laptop som enda verktyg.
Då slog det mig - jag är värdelös på att använda en laptop, alltså optimalt dra nytta av den bärbara lösningen.
Det hindrar mig, tar extra tid, blir klumpigare och totalt sett inte effektivt.

Har flera laptops, en 17" för mer borta-work, en 15" som är lite blandat och en 11.3", det är inget fel på kapacitet eller prestanda på någon av dem för det jag gör. De är inte 2023;or men fungerar prima.
Lillprutten gillar jag mest för att den har touch-skärm, underlättar enormt.

Well, till vad jag märker att jag är otroligt ineffektiv på.
- Musrörelser. Jag får swipea på plattan 3-4 gånger för att komma upp till hörnet på skärmen.
Ökar jag speed så är muspekaren i grannkommunen och jag får leta den under lika lång tid istället.
Har hänt att jag tagit fram en trådlös mus o kört på byxbenet ibland, bara för jag tröttnat på touchen. (ergonomi gomorron)
Och vartfasen tog muspekaren vägen? ibland är ljuset skiftande så man får leta den och stå o vifta på touchpaden.

- Fönsterhantering, jag är från gamla skolan och kör allt fullscreen, lite sämre på laptop när man kan behöva flera saker samtidigt men rutorna hamnar kors och tvärs, över och under varandra i ett kaos som kan liknas med en utspilld papperspärm.

- Kortkommandon. Ctrl + C är väl de enda jag kör med, skämt åsido, det borde finnas vettiga som är ypperligt för laptopbruk?

Så, till frågeställningen till er som uteslutande eller mestadels använder bärbara maskiner, främst med Windows.
- Tips på sätt att hantera touchpaden bättre? finns det addon-appar eller liknande? rörelser eller flerfinger-metoder du har hjälp av?
- Tips på makro-mjukvaror för att köra snabbkommandon eller starta saker?
- Kortkommandon för fönsterhantering? vilka använder du?
- Programvaror och appar du gillar i användning av just bärbara/mobila lösningar?

Linux kör jag på ena och virtualiserar windows men kommer få överge det pga kompatiblitet med mjukvaror och att burken blir onödigt trött. Men det var faktiskt lite lättare.

Jag är fullt kapabel att googla på frågorna, men majoriteten av svaren är "top ten software for..." eller "most used mouse gestures..." vilket bara är rappakalja, jag vill ha hands-on tips från verkliga människor som faktiskt har optimerat sitt mobila användande - inte folk som driver affiliatesidor 😁

Hur gör du? använder du något extra på laptop som du inte gör på en vanlig stationär dator?

Muspekaren i sig är en ineffektiv input-enhet. Kortkommandon och tangentbord fungerar för nästan alla grejer man gör på en dator. Det man ska klura ut är vad som går snabbast, tangentbord eller muspekare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Man ansluter vettig kringutrustning till dem typ 2-3 minst 40" 4k monitorer, fullstort tangentbord med numerisk del och en bra mus så blir de vettiga att använda, som de är "ensamma " är de en dålig nödlösning som bara är lite mindre usel än en surfplatta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Microsoft PowerToys! Ger tillgång till en massa smidiga funktioner som man inte vet man behöver tills man testar (tex, inbygg color-picker, egen-definerade 'skärmzoner', och en sökpanel som liknar MacOS (den är betydligt bättre på att hitta det man behöver än vanliga sök fönstret). Använder en del funktioner dagligen.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inte köpa en för strömkrävande GPU om du inte verkligen ska spela och är sugen på att uppgradera ofta

Man behöver leva med värmen och ljudet, och inte ens dubbel prestanda gör någon skillnad när den är 5-10 år gammal

Permalänk

Köp en billig och lägg pengarna på de stationära. Speciellt i tider då laptops bara är dyra men ej bra.

Permalänk
Medlem

Jag brukar underklocka min när jag använder pc men inte på min mac! Dels för ljud men oxå pga värme:)

Vad söker du av en laptop är viktigt att definiera ner vid ett köp så den passar då laptops enligt mig kräver fler saker att tumma på…

Vid köp av en gaminglaptop kan de va bra att kolla effekten på gpun exempelvis kan exempelvis en 3060 laptop kan prestera lika bra som en 3070 laptop beroende på hur mycket el de slukar:)

Permalänk
Medlem

Använd Windows piltangenterna för att få sida vid sida fönster, sen bli kung på att tabba dig mellan de fält som du ska använda dig av.

Själv använder jag mycket excel med datorn på vift för att mata in data som jag hämtar i ”fält” då är det bra att lära sig excels kortkommandon som t.ex. skillnaden på tabb sida/enter ned ctrl D ctrl R. Sen lägga de applikationerna som du använder nere i aktivitetsfältet tror det finns typ Windows 1-9 för att starta resp program, kommer inte helt exakt det kommandot, sen Windows D är ju en favorit!

Sen pinna favoritdokument till programmen du använder så slipper du klicka runt för att öppna ofta dokument

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Microsoft PowerToys! Ger tillgång till en massa smidiga funktioner som inte vet man behöver tills man testar (tex, inbygg color-picker, egen-definerade 'skärmzoner', och en sökpanel som liknar MacOS (den är betydligt bättre på att hitta det man behöver än vanliga search fönstret). Använder en del funktioner dagligen.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/

Tack! den va riktigt go!
Kört in på två laptops och använder olika funktioner på dem båda, inte hunnit använda på fältet än men har redan nu sett många saker som underlättar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

ANSLUTNINGAR!
Inte en de senaste Macbooks alltså

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Köp en billig och lägg pengarna på de stationära. Speciellt i tider då laptops bara är dyra men ej bra.

Håller med! Personligen har jag alltid bra wifi-uppkoppling där jag sitter och jobbar. De gånger min laptop inte räckt till har det fungerat bra att streama bilden från min stationära dator med Parsec. Input latency är nästintill noll och du får kraften av en stationär dator på en laptop med trevlig skärm och tangentbord.

Som någon tidigare nämnt, 'underklockar' jag även min laptop (max 80% CPU användning) för att öka batteritiden och undvika otrevlig värmeutveckling.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Och vartfasen tog muspekaren vägen? ibland är ljuset skiftande så man får leta den och stå o vifta på touchpaden.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/find-your-mouse-p...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Använder enbart laptop i nödfall och då så korta stunder som möjligt.
Undantaget när jag åker hem till föräldrarna på sommaren, då det finns en riktig skärm, mus och tangentbord att koppla in.

Surfplatta eller t.o.m. mobil känns mer ergonomiskt eftersom man kan hålla upp den i lagom höjd istället för att böja nacken som någon slags gam.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att testa på en tiling window manager. Till Linux finns det en hel del, jag kör t.ex. sway. Från vad jag kan se i wikipedia länken ska windows ha någon form av det också, nu har jag inte använt windows (eller macOs för den delen) på flera år så vet inte hur bra den är där. Men anledningen till att köra en tiling window manager är att man flyttar rätt mycket av hanteringen av fönster till tangentbordet samt att man har fönster i olika virtuella skrivbord. Vilket gör det skalar rätt bra med skärmstorleken och vad man har för pekdon spelar mindre roll.

T.ex. har jag webbläsaren på skrivbord 2, utvecklingsverktyg på skrivbord 3 och musik på skrivbord 6. Skrivbord 1 används till lite olika saker. Behöver jag använda webbläsaren byter jag bara till skrivbord 2 med Super+2 (super = windowsknappen), byta musik Super+6 osv. Flytta ett fönster till skrivbord 2, Shift+Super+2.

Detta är samma på både min stationära dator som kör två 4k 27 tums skärmar samt på min laptop som kör en ~720p 12.5 tums skärm. Vilket gör att jag snabbt och smidigt kan byta mellan min stationär och laptop utan att arbetsflödet ändras drastiskt eller sinkar mig allt för mycket. Utan blir att jag bara kan visa mindre information samtidigt på laptopen.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Windows mouse keys

Permalänk
Medlem

Thinkpads är ju att föredra om man vill kunna använda en laptop smidigt på språng, om man inte kör Mac då, iom att de har trackpads med gester som är funkar mirakulöst bra. Har endast använt Surface senaste åren och trots att Microsoft står bakom både hårdvara och mjukvara, så är responsiviteten inte ens i närheten av Apples trackpad.

När jag skriver Thinkpads så menar jag dem med Trackpoint - Man behöver inte repositionera händerna mellan musnavigation och tangentbordsknappande. Faktum är att det fungerar så sjukt bra, att jag spelade WoW på Thinkpad hela gymnasietiden, minst lika smidigt som mus+tgb

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Har haft lite samma dilemma, lösningen för mig: en laptop med stor trackpad! Just nu har jag en lenovo yoga 7 slim pro, fungerar fantastiskt bra för mig. Bör tilläggas att jag kör linux med custom gester, går dock att uppnå samma resultat med windows.

Jag har knappt rört min stationära sen jag köpte maskinen så den var väl värd pengen!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Största problemet med laptops är musplattan.

De första man får göra är att köpa en mus att ha med i väskan brevid laddaren.

fullkommligt hatar musplattor och touch skärmar har alltid problem med att de inte registrerar när man drar/trycker med fingret både på alla laptops jag haft och på telefoner, surpaddor, kaffeautomater, pekskärmen på bilbesiktningen osv osv...

hade nån craptop med en liten gummipinne mitt i tangentbordet som styrde musen tänk typ joystick de funkade rätt ok men va inte speciellt pricksäker med den dock men 100000% bättre än musplatta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Viktigast för mig är att den ska funka ypperligt utan någon special firmware.
Ett trick är att ladda Intel drivers från Intel och inte tillverkaren, vete tusan varför dom insisterar att baka in skumma beteenden med den.