Vad är det första man bör göra vid ett nytt datorköp? (vilka program)

Permalänk
Medlem

Vad är det första man bör göra vid ett nytt datorköp? (vilka program)

Hallå!

Får hem min dator idag från Inet efter att låtit dom bygga datorn åt mig. Har inte haft PC på ca 15 år efter att ha använt Mac, så skulle gärna vilja höra ifrån er vilka program som är bra att ha och vad jag själv bör tänka på som Inet kanske inte gjort under installationen?

Jag vet att min dator har AMD Expo, är detta något de slagit på eller något jag får göra själv?
Vilket program bör jag installera om jag vill kolla upp temps under spelandet osv?
Vid en fresh windowsinstallation, vilka drivrutiner är det jag skall installera från nätet innan mitt windowsupdate själv letar efter drivrutiner ?

Tack snälla

Permalänk
Medlem

HWInfo för överblick av bl.a. temps på cpu/gpu, MSI Afterburner för överklockning/undervolt på nvidia gpu, Ryzen Master för överklockning/undervolt av cpu

Notepad++ är dock bland det första jag installerar vid en ny installation. milsvid bättre än standard notepad

Permalänk
Medlem

VLC, Spotify, Browser av preferens, 7zip, Mumien: Gåtan vid Nilens strand.

Permalänk
Medlem

Kanske borde skrivit ner mina delar, men basicly så är det ett AMD bygge med 7800X3D samt 7900 XTX.

Skall jag använda displayport eller HDMI 2.1?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hasson39:

Hallå!

Får hem min dator idag från Inet efter att låtit dom bygga datorn åt mig. Har inte haft PC på ca 15 år efter att ha använt Mac, så skulle gärna vilja höra ifrån er vilka program som är bra att ha och vad jag själv bör tänka på som Inet kanske inte gjort under installationen?

Jag vet att min dator har AMD Expo, är detta något de slagit på eller något jag får göra själv?
Vilket program bör jag installera om jag vill kolla upp temps under spelandet osv?
Vid en fresh windowsinstallation, vilka drivrutiner är det jag skall installera från nätet innan mitt windowsupdate själv letar efter drivrutiner ?

Tack snälla

https://ninite.com/

Välj det du vill ha.
Ur drivrutinssynpunkt är det i princip bara grafikkorten som brukar ha lite utdaterade drivers hos Windows. Resten duger nästan alltid "out of box" med windows update.

De få program jag brukar sakna är:
RAR-ZIP etc: 7-zip
en vettig text-editor, t ex VScode/Notepad++/atom
Webbläsare som inte är edge
Paint.net
PDF-läsare
Excel
Keepass 2

Nästan allt annat är sånt som installeras när det väl behövs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är relativt snål med hur mycket som installeras vid nyköp eller ominstallation av windows.

Microsoft Office 365
Adobe Reader
Discord
Zoom
VLC
Winrar
Senaste Nvidia drivrutinen
Spelportaler (Steam, Origin, Epic Games & GOG)

Annars så installeras övrigt vid behov. Temperaturmätningar, prestandatester etc åker in om jag upplever problem på något sätt - annars är det bara onödigt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Kanske borde skrivit ner mina delar, men basicly så är det ett AMD bygge med 7800X3D samt 7900 XTX.

Skall jag använda displayport eller HDMI 2.1?

Displayport.

edit: Sa jag nog lite för fort men tror att det är rätt. Beror också på din skärm.

Permalänk

kanske det som är mest nödvändigaste kanske typ,
vlc
office paketet
winrar
hw monitor
spel (om du gör det)
om du använder chrome eller firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Displayport.

edit: Sa jag nog lite för fort men tror att det är rätt. Beror också på din skärm.

Använder Acers senaste moniter x32 FP som har hdmi 2.1 och även mitt grafikkort har hdmi 2.1 (sapphire nitro+ 7900 xtx ). Skall användas som spelburk om det är avgörande?

En sista fråga snälla ni. Alla säger olika, men får höra att man inte längre behöver antivirus även på windows datorer, stämmer detta överens ?

Permalänk
Medlem

PeaZip & PotPlayer, då jag anser att 7-Zip & VLC tillhör det förgångna

Kan tillägga att Notepad++ är en annan given klassiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Använder Acers senaste moniter x32 FP som har hdmi 2.1 och även mitt grafikkort har hdmi 2.1 (sapphire nitro+ 7900 xtx ). Skall användas som spelburk om det är avgörande?

En sista fråga snälla ni. Alla säger olika, men får höra att man inte längre behöver antivirus även på windows datorer, stämmer detta överens ?

Ja, det finns inbyggt i Windows och räcker för 99% av användarna enligt mig. Jag kör med Malwarebytes på en dator, övriga datorer har bara Windows inbyggda och det räcker för mig. Jag rekommenderar det inbyggda till alla vänner som frågar mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt verktyg för styra fläktarna.
Min dator är läskigt tyst nu.

FanControl

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar över. Windows produkt nyckeln, är den på något sätt knutet till ett konto eller datorn? Följdfråga, om jag ändrar inställningar osv i windows, och sedan skulle göra en ren formatering/återställning, sparas detta förvalda inställningar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

En sak jag undrar över. Windows produkt nyckeln, är den på något sätt knutet till ett konto eller datorn? Följdfråga, om jag ändrar inställningar osv i windows, och sedan skulle göra en ren formatering/återställning, sparas detta förvalda inställningar då?

Windows nyckeln är i regel knuten till ditt MS-konto så det borde bara vara att koppla upp sig mot internet så löser det sig automatiskt.
Däremot inställningar har jag inte lyckas få med, minns från win 8 att vissa saker sparades men inget jag sett i vaken 10 eller 11 kanske jag som har missat den inställningen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det första jag brukar göra är att installera Arch, btw.

Skrivet av Hasson39:

En sak jag undrar över. Windows produkt nyckeln, är den på något sätt knutet till ett konto eller datorn? Följdfråga, om jag ändrar inställningar osv i windows, och sedan skulle göra en ren formatering/återställning, sparas detta förvalda inställningar då?

Om det är en OEM-licens är den knuten till moderkortet och kommer alltid gå att aktivera på det moderkortet.

Är det en retail-licens så är den knuten till ditt Microsoft-konto och ditt moderkort, skillnaden mot OEM är att du kan flytta licensen senare om du köper ny dator.

Och ja, det går att installera om på samma dator och det kommer funka automagiskt. Nej, inställningar du gör sparas inte om du återställer datorn, det skulle ju vara konstigt. För vad betyder återställning i så fall?

Permalänk
Medlem

HW info, CPU ID och GPU ID är allt jag brukar installera.

Sen steam och sådant om det är en speldator.

För var det 3dmark 2001, 2003, 2005, 2006 men var många år sedan jag brydde mig om 3D mark förutom vid retrodatorer. Förr var det också VLC och winrar, Winamp och sådant men numera streamar jag allt så aldrig behövt sådana program på många år nu.

Vad man däremot inte ska installera är
Massvis med RGB program. Försökte synca allt i datorn men blev bara strul med så många program. Så låter chassi och grafikkort köra rött medan minnena kör regnbågsfärger och AIO ser ut som när man blandar vatten och mjölk men får vara så. Den syns knappt ändå för den lyser så svagt mot allt det röda. Moderkortet är TUF och saknar RGB och lika bra det för tycker det är snyggt med svart mot min gamla med Strix med massor med färger.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.