IKEA lanserar portabla batteriladdaren Varmfront

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Till de som har uppgraderat mobil senaste 5 åren borde de släppa en variant med enbart USB c. Ingen standardmobil släpps med USB typ a dessutom är EU och har standard på det men lika förbanna sitter de flesta tillverkare

Finns många andra saker som är laddbara, som absolut inte har USB-C.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har undrat lite över det där. Jag minns nån video som blev rätt poppis för många år sedan där det här testades. Bra grejer! Då iaf.
Men testas det här om varje år? Är det samma fortfarande?
Ikea kan ju byta leverantör över tid tänker jag...

Så är det ju. För några månader såg jag någon tråd/nyhet där det klagades på att cellerna skulle ha blivit ändrade till någon ny typ av sämre kvalitet. Men hittar ingen information om det nu, bara detta. Kanske har drömt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Från standarden för Quick Charge 3.0 som iaf ti sin standard erbjuder från 3,6 upp till 20V för laddning. Huruvida den höga spänningen implementerats för just den här batteriladdaren vet jag däremot inte.
Men poängen är ju att om man mäter ah vid de yttre kontakterna så blir ah en variabel istället för en konstant i sammanhanget. Det gör i så fall måttet... ganska svåranvänt.

I know.

Kan kan man ju. Men det var ju just detta som var min poäng också. Vi håller med varandra här.
Är det verkligen så bra att mäta ah vid de yttre polerna för ett batteripack? Det gör ju ah till ett minst sagt krångligt mått...
Och på ett AA-batteri som är återuppladdningsbart kan det ju då sitta ett annat inre system med annan spänning som man inte känner till. Det blir meckigt att ta reda på totalkapaciteten i de här fallen när bara ah skrivs ut. Som med AAbatteriet LADDA från ikea.
Det var just här jag fick rådet att ändå bara mäta från batteripolerna. Jag tyckte det fanns frågetecken kring det svaret ;).

Du menar nog Quick Charge 4 (upp till 20V).

Det är inte implementerat nej, som jag skrev i första posten om specifikationen till lilla powerbanken så är det 5V 2.1A max som gäller.

Men om vi återgår till Ah så är det fortfarande batteriet som avgör. Och du kan fortfarande inte mäta Ah på polerna. Du kan däremot ta ett tomt batteri och mäta genom hela laddprocessen hur mycket du får i. Oftast är exempelvis Ah kraftigt överdrivet på diverse kinesiska marknadsplatser men du måste mäta upp det från tomt för att inse detta (alternativt märka att batteriet tar slut fort).

Energimängden Wh kan inte heller mätas den beräknas oftast med nominell spänning multiplicerat med kapaciteten. I fallet med den lilla gäller alltså 3,6x5,2=18,72Wh.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

2,1A enligt specifikation så 5,2/2,1=2,48. Du laddar alltså upp den lilla powerbanken på ca 2h 30min om den är tom.

Om det nu är samma för den större banken så tycker jag att fem timmar är klart för mycket. För den prislappen kan man inte klaga iof, men den hade gärna då kunnat vara lite dyrare och 18w åtminstone.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Du menar nog Quick Charge 4 (upp till 20V).

Ja nä jag såg på en annan site att de skrivit quick charge 3 för den här laddaren. Så det var meningen att skriva 3.
Nu när jag kollar på ikea ser det ut att vara quick charge 3.
https://www.ikea.com/se/sv/p/varmfront-portabel-batteriladdar...
Och quick charge 3 ser ut att stödja upp till 20V enligt wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge

Skrivet av Joppis:

Det är inte implementerat nej, som jag skrev i första posten om specifikationen till lilla powerbanken så är det 5V 2.1A max som gäller.

Den större laddaren verkar gå upp till 18W laddning så jag tänker mig att den använder mer än 5V på 2.1A då. Jag tänker att den börjar accelerera i spänning någonstan över 2 ampere för den här standarden.
Men 20V är väl kanske reserverat till högre effektuttag.

Skrivet av Joppis:

Men om vi återgår till Ah så är det fortfarande batteriet som avgör. Och du kan fortfarande inte mäta Ah på polerna.

Kan kan man ju. Och man gör så på exempelvis 12V bilbatterier. Där är de interna cellernas laddning 2V - gånger 6. Tänkvärt ;).
Men det var ju just detta som var min poäng också. Vi håller med varandra här.
Är det verkligen så bra att mäta ah vid de yttre polerna för ett batteripack? Det gör ju ah till ett minst sagt krångligt mått om man försöker sig på det där.
Det var ju därför jag undrade lite kring sättet att mäta på när jag fick uppmaningen att det bara köra på och mäta vid polerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roxkz:

Nej, det är ett väldigt bra mått på batterikapacitet, utan några egentliga nackdelar, förutsatt att man förstår sammanhanget och anges tillsammans med spänningen. Men det är ett mindre bra mått på ett en powerbank.

Ja du skriver det själv. Det kräver kunskaper om batterisystem, ellära och ha ett bra grepp om sammanhangen.
Det där behövs inte med wh. Det är lätt att mäta rakt över mellan olika batterityper, med olika spänningar och allt möjligt.
Det görs inte i en handvändning när man bara skriver ut ah. Här är en av anledningarna till att måttet faktiskt är sämre för batterikapacitet. Kubnskapströskeln som behövs.

Skrivet av roxkz:

Inte läst inlägget du länkar till, har inte riktigt den tiden för stunden.
Men, problemet är att det inte bara är ett 'batteripack', det är en powerbank. Polspänningen på batterierna/packet i powerbanken varierar inte och inte heller dess 'mAh', men det sitter en DC-DC konverterare i powerbanken som matar ut rätt spänning till USB-porten.

Nä men om man mäter polerna på batteripacket så får man just det problemet. Att spänningen faktiskt kan variera. Det ingår i laddstandarden. Man kan alltså inte bara mäta polerna - utan man behöver kolla på vad varje battericell har för spänning. Återigen behöver man ha koll på batteriteknik för att förstå storlekarna här.

Och seriekopplar man varje batteri i cellsystemet så ökar ju faktiskt inte mah heller.
10 batterier tillsammans har samma ah som en ensam cell om de alla seriekopplats internt.
Men den totala effekten man får ut ökar oavsett om du parallellkopplar eller seriekopplar batterierna.

Man behöver alltså inte bara ha koll på batteritekniker utan även interna kopplingsscheman för att få fram total effektmängd i batteriet med ah.

Skrivet av roxkz:

När jag säger polspänning menar jag antingen ett batteri eller ett rent batteripacks spänning mellan de två polerna utan något inkopplat. Inte en powerbanks spänning ut på USB-porten.

Det är kanske jag som använt dåliga ordval här. Det ligger på mig med otydligheten.
Med polspänning menar jag de yttre polerna som är åtkomstbara för användaren.

Här är som sagt ikeas AA - LADDA ett intressant exempel.
De har 1,2V. Om det är så att de har använt ett litiumjon-batteri med en krets som sänker spänningen till 1,2V - så ska jag utgå från 3,6 volt när jag kollar på totala mah - vilket ger en viss totaleffekt.
Men har de istället använt säg nickel-kadmium batterier så ger de 1,2 volt direkt. Då betyder antal mah något helt annat i totaleffekt!
Det här står inte på ikeas hemsida heller.
Men det krävs att jag känner till den här delen för att få fram totala mängden effekt i batteriet. Vilken spänning är rätt spänning att utgå ifrån här?
Det här AA batteriet -räknas det som ett rent batteri i din mening?

Inga av de här frågorna eller problemen dyker upp om man använder wh. Ellerhur?

Skrivet av roxkz:

Ja och nej, ibland kan spänningen vara intressant.
Som på elcyklar, skruvdragare eller annat då en högre spänning potentiellt kan ge produkten en högre uteffekt. Det är i min mening kundfientligt att dölja information från konsumenten så de kan ha svårt att göra informerade val, det inkluderar spänningen på batteripack hos t ex elcyklar, skruvdragare, batterier.. dvs fall där det faktiskt spelar roll eller där konsumenten kan tänkas byta batteri eller på annat sätt behöva veta spänningen. Det finns otroligt många batterityper med olika spänningar bland battericeller, även i samma formfaktor... att spänningen, och därmed även kapaciteten bör anges på ett detaljerat sätt.

Ja visst! Jag håller med. Det är emellertid ett område jag inte gått in på alls.
Min hela poäng är att ah är ett sämre mått på batterikapacitet än wh är.
För ah har ett gäng nackdelar vilket wh inte alls har på samma sätt.

Kraven på kunskaper för jämförelser blir mycket lägre med wh. Jämförelserna blir dessutom mycket enklare med wh än med ah. Och man behöver inte fastna på okända parametrar som i mitt exempel ovan med ikeas LADDA-batterier. De är irrelevanta men wh.

Utöver det får man gladeligen skriva ut spänningar, förväntade laddcykler, temperaturpåverkan, fallhöjdstålighet, vattentäthet, åldersbeständighet, vikt, mått - you name it!

Skrivet av roxkz:

Powerbanks är lite av ett unikt fall där spänningen ut varierar efter behov. Och bör därför anges som Wh då det för konsumenten sker lite svart magi mellan cellerna och USB-porten.

Jag skulle väl inte säga att det är direkt unikt. Problem uppstår även när man seriekopplar minnesceller där två batterier med samma typ av interna spänning per cell kan ha olika mah - men egentligen samma mängd total effekt.

jag har ju också exemplet med LADDA från ikea vilket också ställer till det när man faktiskt inte vet vad det är för batterier längst in. Det blir ett gissel att jämföra då också.

Men ja - beskrivningen av den svarta boxen tycker jag är bra. Ibland har man inte full insyn i alla lager. Batterienheten kan ses som den där svarta boxen oavsett hur den är byggd - och man kan få en uppfattning om total lagrinsmängd av energi med wh oavsett.

Så tänker jag iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Att de är jämförbara med Panasonics bättre celler kan bero på att de just är rebrandade andra generationens Panasonic Eneloops.

Håller inte med, Ikeas batterier är SDK-batterier från den enda japanska batterifabriken i japan, SDK (tidigare Sanyo) blev 'rånad' på sin egna varumärke 'Eneloop' för att Panasonic skulle kunna rida på varumärket för kvalitetsbatterier fast de i hemlighet till allt större del ersätter det med kinestillverkade batterier.

Panasonic Eneloop är SDK-batterier för vissa marknader främst EU och USA men är kinestillverkade batterier för resten av världen ungefär och dessa kinesbatterier är inte alls på samma nivå som japantillverkade SDK-batterier - därför kan man inte lägre jämföra med Eneloop-batterier rakt av som referens för kvalitetsbatterier då varumärket har changerat i och med att man spätt ut den med lågkvalitetsbatterier men till utseende ser likadana ut som de man förknippar med kvalitet. - pirat-tillverkning drivet av företaget själva som urholkar varumärket Eneloop.

Att köpa Eneloop på ebay så ger det med stor sannolikhet kines-tillverkade batterier då dessa inte tas ur exportströmmarna mot EU och USA.

SDK-batterier fins också i de bättre produktgrupperna av uppladdningsbara batterier hos Duracell och Energizer mfl. stora märken (dock inte Varta om de inte ändrat sig de senare åren - skitbatterier rent ut sagt) och i ganska många noname eller OEM och kan dyka upp under de mest konstiga varumärkesnamnen även inom lågprissegmentet - som tex. batcher av batterier hos Lidel mfl.

Det svåra är at identifiera dessa SDK-batterier men normalt om man kan kika igenom blisterförpackningen och kanske med släpljus från ficklampa längs efter batteriets längd så har SDK-batterier en svag nästan helt osynlig prägling av siffror och tecken precis vid och längs med tejpskarven på omsvepet på själva batterier - finns inget sådant där - då är det inte SDK-batteri. - Ikeas batterier har den prägligen vilket visar att det är SDK-batteri. Denna prägling (ungefär generation, batchummer och årskod) har funnits sedan från Sanyo-tiden när Eneloop var Sanyo-batterier.

En kvalitetsmarkör med SDK-batterier att de håller den stämplade mAh-talet på batterierna[1] med lite marginal även väldigt lång kalendertid gamla samt att de håller minst dubbelt så länge innan inre resistansen åker upp till oanvändbar nivå än konkurrenterna (typ +10 år) samt att de håller laddningen över tid längre än de flesta konkurrentbatterier.

[1] för full mAh-värde vid tester bör man köra några fulla urladdnings och fulladdnings-cykler om batterierna har legat oanvända länge eller bara laddats ur ytligare innan laddning igen under en längre tid.

Att cykla typ 2 ggr kan ge 10-15% mer kapacitet (och uppnå märkkapaciteten igen) än innan på ett batteri som legat oanvänt länge.

- det är nickel[III]hydroxid elektroden som behöver reformeras (och bli nickel[II]hydroxid vid urladdat) från större kristallstrukturer som bildas med tiden till mindre igen genom att laddas fullt och återladdas - stora kristaller har mindre yta och då droppar spänningen tidigare vid en viss last i ett urladdningsprov vilket märks först när man är på sluttampen av batteriets urladdningcykel och uppfattas som att kapaciteten är lägre. Detta problem var ännu större på nickel-kadium tiden då det kristalliserade om även på kadium(hydroxid)-elektrosidan och batteriet kunde dö nära halvvägs i urladdningen och resterande kapacitet gick bara dra ut med låg ström om det skulle vara någon spänning kvar - den sk. minneseffekten och det var många modellflyg som kraschade i backen för detta, även här behövde man cykla till full urladdning och laddning några gånger innan batteriet fick tillbaka sin kapacitet vid tänkta strömmen och utan trappstegseffekt under urladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä jag såg på en annan site att de skrivit quick charge 3 för den här laddaren. Så det var meningen att skriva 3.
Nu när jag kollar på ikea ser det ut att vara quick charge 3.
https://www.ikea.com/se/sv/p/varmfront-portabel-batteriladdar...
Och quick charge 3 ser ut att stödja upp till 20V enligt wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge

Den större laddaren verkar gå upp till 18W laddning så jag tänker mig att den använder mer än 5V på 2.1A då. Jag tänker att den börjar accelerera i spänning någonstan över 2 ampere för den här standarden.
Men 20V är väl kanske reserverat till högre effektuttag.

Kan kan man ju. Och man gör så på exempelvis 12V bilbatterier. Där är de interna cellernas laddning 2V - gånger 6. Tänkvärt ;).
Men det var ju just detta som var min poäng också. Vi håller med varandra här.
Är det verkligen så bra att mäta ah vid de yttre polerna för ett batteripack? Det gör ju ah till ett minst sagt krångligt mått om man försöker sig på det där.
Det var ju därför jag undrade lite kring sättet att mäta på när jag fick uppmaningen att det bara köra på och mäta vid polerna.

Känns som att vi pratar om olika saker då

Om man har två bilbatterier, ett på 30Ah och ett på 20Ah så kan du inte vid polerna snabbt mäta och säga att det ena kan lagra 30Ah och det andra 20Ah. Det var så jag menade.

Om du menar mäta spänning och sedan i andra hand avläsa en spänningskurva som batteriet normalt har fulladdat, halvladdat och nära tomt så kan man guesstimera ungefär hur mycket som finns kvar men då måste man veta max Ah från början.

Sedan spelar det faktiskt ingen roll om ett batteri snabbladdas en del av laddningsprocessen. Resultatet är ju fortfarande 5,2Ah och runt 4,1V för varje cell i powerbanken när laddningen är klar. Det blir liksom samma mängd energi lagrad oavsett.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Dessutom är det helt enkelt tekniskt sett fel när powerbank-tillverkare uppger att den levererar 5 V och x Ah (som inte alls gäller vid 5 V). Det är ungefär lika illa som att blanda ihop megahertz och megabytes. Visst förstår man vad som menas normalt sett, men det gör det inte mindre fel.

Det är transport med flyg som gjort att man envisas med att räkna med i mAh som 1 cell och i Wh före några spänningsomvandlingar - en känd antal Ah så kan man med med Avogadros konstant för antal atomer eller elektroner för en mol av materialet och antalet elektroner i en Colomb, så kan man räkna ut hur många gram rörlig Litium det fins i batteriet - för LiCoO2-batteriet är absoluta litiummängden dubbelt mot vad som indikeras med mAh eftersom hälften av Litiumet i LiCoO2 på katodsidan inte löses ut för att kristallstrukturen inte skall kollapsa och bli icke reversibel.

En mol av elektroner (under förutsättning av att Litium-jonerna rör sig som Li⁺ (envärt)) ger 6.02 x 10²³ (Avogadros konstant) x 1.60 x 10⁻¹⁹ coulombs ger total laddningsmängd av 96320 Colomb och delat med 3600 (s) blir det 26.76 Ah och lithium har 6.94 gram per mol vilket ger 3.855 Ah per gram Lithium

en 20 Ah-batteri har då 5.188 gram aktiv lithium och med att max 50% av totalmängden används i en LiCoO2-batter blir det 10.38 gram totalmängd Lithium i batteriet.

Nu sitter man inte på flygplatser och räknar som ovan utan man har max-värden på antal Watt eller på antal (m)Ah för powerbank eller datorn själv som får tas med som max i flygets handbagage. Det fins anledning att det knappt fins några laptop som har mer än 100 Wh i batteri (utan snarare max 90 Wh) då om det är större så får man inte ta sig med denna på flyg hos många flygbolag.

100 Watt vid 3.7 Volt ger 27.7 Ah räknat som 1 cell och det är ca 7 gram aktiv lithium eller 14 gram i en LiCoO2-batterikemi, och det avser energiinnehållet före konvertering och spänningsomvandling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Känns som att vi pratar om olika saker då

Om man har två bilbatterier, ett på 30Ah och ett på 20Ah så kan du inte vid polerna snabbt mäta och säga att det ena kan lagra 30Ah och det andra 20Ah. Det var så jag menade.

Om du menar mäta spänning och sedan i andra hand avläsa en spänningskurva som batteriet normalt har fulladdat, halvladdat och nära tomt så kan man guesstimera ungefär hur mycket som finns kvar men då måste man veta max Ah från början.

Sedan spelar det faktiskt ingen roll om ett batteri snabbladdas en del av laddningsprocessen. Resultatet är ju fortfarande 5,2Ah och runt 4,1V för varje cell i powerbanken när laddningen är klar. Det blir liksom samma mängd energi lagrad oavsett.

Ja vi pratar helt klart om olika saker här!
Exakthet i mätning över tid har jag inte riktigt gått in på. Men du har ju helt rätt där såklart.

Ja nä det jag menar är att ett batteripack kan ha 5600 mah och 7777 mah samtidigt. Alltså även om det bara kan leverera 5 volt.
Det beror på var i systemet man mäter.
Mäter man vid batteripackets yttre poler så är där 5 volt vilket då ger 5600mah.
Men!
Mäter man istället mah utifrån den spänningen varje cell har - alltså 3,6V så kommer man få 7777 mah kapacitet i batteriet.
Mah blir en variabel som faktiskt är olika beroende på...

Och vad som då är värre är att det inte verkar finnas en helt etablerad standard var man bör göra den här mätningen. Det beror på batterityp om man ska räkna spänningen utifrån varje intern cells spänning - så som i power banks. Eller om man ska räkna vad enheten ger ifrån sig vid de yttre polerna - så som man gör med bilbatterier.

Ett storleksmått som kan vara flera olika storlekar beroende på hur man vill mäta - det finns en del fallgropar där ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kul att IKEA vidgar sin katalog med sånna hära prylar!

Permalänk
Medlem

Intressant, är eventuellt på jakt efter något sådant inför resa. Någon som vet vad för/om någon kabel ingår?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja vi pratar helt klart om olika saker här!
Exakthet i mätning över tid har jag inte riktigt gått in på. Men du har ju helt rätt där såklart.

Ja nä det jag menar är att ett batteripack kan ha 5600 mah och 7777 mah samtidigt. Alltså även om det bara kan leverera 5 volt.
Det beror på var i systemet man mäter.
Mäter man vid batteripackets yttre poler så är där 5 volt vilket då ger 5600mah.
Men!
Mäter man istället mah utifrån den spänningen varje cell har - alltså 3,6V så kommer man få 7777 mah kapacitet i batteriet.
Mah blir en variabel som faktiskt är olika beroende på...

Och vad som då är värre är att det inte verkar finnas en helt etablerad standard var man bör göra den här mätningen. Det beror på batterityp om man ska räkna spänningen utifrån varje intern cells spänning - så som i power banks. Eller om man ska räkna vad enheten ger ifrån sig vid de yttre polerna - så som man gör med bilbatterier.

Ett storleksmått som kan vara flera olika storlekar beroende på hur man vill mäta - det finns en del fallgropar där ;).

Nej då. Det är cellerna i sig som tillverkaren specificerar i sådana här produkter. De är de enda som håller en viss statiskt mAh fulladdade. Jag har öppnat flera powerbanks och alla har matchat cellerna. Det vore falsk marknadsföring annars.

Att det finns en spänningsomvandlare i kretsen ändrar inga värden på cellerna. Du kan även se detta på Wh-värdet att det återigen är cellerna man har räknat på

Om du plockar ut 3,6V och 2A ur en krets så blir det lika många Watt som 5V och 1,44A och då kommer batteriet räcka lika länge. Om du däremot plockar ut 5V och 2A så har du ökat förbrukningen (Watt) och du laddar ur batteriet snabbare.

Det är nog här du blandar ihop det. Du skulle aldrig säga att en bil har olika antal liter i tanken beroende på vad du driver för motor. Förbrukningen kan dock ändras

Vi borde få en egen tråd! Vi både tänker lika och olika

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

For the love of God, kan ingen göra en proper fyrkantig powerbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

For the love of God, kan ingen göra en proper fyrkantig powerbank.

Jag har en som ser ut ungefär som monoliten i 2001...
Lätt rundade kanter, men annars ett svart rätblock. Deltaco, förmodligen köpt på Kjell för 3-4 år sen, minns inte exakt.
Funkar superbra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Viking
Skrivet av Joppis:

Nej då. Det är cellerna i sig som tillverkaren specificerar i sådana här produkter. De är de enda som håller en viss statiskt mAh fulladdade. Jag har öppnat flera powerbanks och alla har matchat cellerna. Det vore falsk marknadsföring annars.

Att det finns en spänningsomvandlare i kretsen ändrar inga värden på cellerna. Du kan även se detta på Wh-värdet att det återigen är cellerna man har räknat på

Om du plockar ut 3,6V och 2A ur en krets så blir det lika många Watt som 5V och 1,44A och då kommer batteriet räcka lika länge. Om du däremot plockar ut 5V och 2A så har du ökat förbrukningen (Watt) och du laddar ur batteriet snabbare.

Det är nog här du blandar ihop det. Du skulle aldrig säga att en bil har olika antal liter i tanken beroende på vad du driver för motor. Förbrukningen kan dock ändras

Vi borde få en egen tråd! Vi både tänker lika och olika

Det @Söderbäck menar är att beroende av vilket batteripack man pratar om så kan man räkna på olika spänningar.

T.ex. powerbank och bilbatterier.

I powerbanken beräknar vi energin med hjälp av battericellernas spänning på 3,6V, vilket vi alla är med på.

Men i bilbatterier är det standard att beräkna med 12V, trots att blysyra-cellerna ligger på 2V. Alltså säger man att energin i batteriet är 12V * Ah (säg 50 Ah) = 600 Wh.
Hade vi räknat på samma sätt som med powerbanken hade det endast blivit 2V * 50 Ah = 100 Wh, vilket är fel. I sådana fall skulle man behöva ange högre Ah (600 Wh / 2V = 300 Ah). Men tillverkarna utgår från att man ska räkna med 12V, vilket blir annorlunda jämfört med powerbanken.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Nej då. Det är cellerna i sig som tillverkaren specificerar i sådana här produkter. De är de enda som håller en viss statiskt mAh fulladdade. Jag har öppnat flera powerbanks och alla har matchat cellerna. Det vore falsk marknadsföring annars.

Att det finns en spänningsomvandlare i kretsen ändrar inga värden på cellerna. Du kan även se detta på Wh-värdet att det återigen är cellerna man har räknat på

Om du plockar ut 3,6V och 2A ur en krets så blir det lika många Watt som 5V och 1,44A och då kommer batteriet räcka lika länge. Om du däremot plockar ut 5V och 2A så har du ökat förbrukningen (Watt) och du laddar ur batteriet snabbare.

Det är nog här du blandar ihop det. Du skulle aldrig säga att en bil har olika antal liter i tanken beroende på vad du driver för motor. Förbrukningen kan dock ändras

Vi borde få en egen tråd! Vi både tänker lika och olika

Ja nä jag har inte blandat ihop något. Det är du som missförstår vad jag skriver igen ;).
Jag har alltså inte skrivit att effektmängden ändras någonstans. Det är ju också min poäng. Antal wattimmar i ett batteri är konstant oavsett vilken spänning som används. Det är amperetimmar jag klagar på som mått på batteristorlek. För de ändras faktiskt beroende på var i kretsen man mäter om internspänningen inte är samma som utspänning från enheten. Och den kan också ändras om batteripacket kan leverera olika spänningar.

Du får ta och läsa mina inlägg någon gång till kanske.

@Donnerstal har förklarat det igen på ännu ett sätt också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra sagt, det är ju sant detta med IKEAs krav Själv har jag prövat massa olika märken på powerbanks och kommit fram till att Anker powerbanks är de enda jag litar på och köper nuförtiden. Mitt ex har en gammal Anker powerbank från 2013 som fortfarande fungerar lixom.

Skrivet av Trackmaster:

IKEAs prylar när det gäller i alla fall batterier är i toppskick. Laddningsbara batterierna är top notch och tillhör bland de bästa på marknaden t ex.

Men förstår ditt tankesätt för många andra "billiga" varumärken köper ju oftast in något billigt och klistrar på sitt märke.
IKEA har dock mycket högre krav, så när det gäller elektronik från IKEA så får man oftast mycket för pengarna. Tror nog inte Sonos skulle våga samarbetar med några som inte har höga krav på sina produkter.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Förutom den detaljen att just IKEAs laddningsbara batterier är japanska celler av grym kvalitet. Jämförbara med Panasonics bättre celler. IKEA har tvärtom blivit det självklara valet när man köper laddningsbara AA och AAA.

Nu har jag ännu inte sett vilka celler det sitter i dessa powerbanks dock. Någon lär snart demontera en sådan och försöka kolla upp det om inte annat

Instämmer. Har endast deras batterier. Senaste året har de dock lagt till nya. Tidigare fanns bara 2450 AA, nu finns även 1900 AA. 2450 brukar vara slut i butikerna. Vet dock inte om 1900 AA fortfarande är av samma toppskick?
För AAA har de minskat från 900 till 750. 900 AAA är helt borrtagna ur sortimentet vad jag kan se. Trist.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gigante:

Är de?
Trådfri?
Jag körde Trådfri i hela huset och hade non-stop problem... lampor inte sätts på eller stängs av eller tappar inställningar eller inte går att synka med remoten.. och nu slutligen gateway'en som bara dog.
Har gått över till Philips och vilken skillnad! Allt har funkat perfekt!!

Kört Trådfri i hela huset sedan 2016, ett system som byggts på efterhand. Varit 2 kortare perioder då uppdateringar gjorde att man tvingades starta om hubben för att den skulle fungera normalt igen. Precis i början när de lanserades och sedan för 1 år sedan ungefär då IKEA fick för sig att bygga om mjukvaran och fick problem med frånkopplingar av enheter. Jag har aldrig på dessa år behövt para om mer än enstaka enheter och aldrig behövt nollställa hubben.

Har både originalhubben och Dirigera för närvarande (olika funktionssätt, därför vill jag testköra först), rörelsesensorer, knappar från alla generationer, likaså med de 40+ lampor jag har. Har även Stormvind filterfläkt med Hepa+kolfilter samt partikelmätare i sovrummet. Inget har gått sönder sedan 2016 men en lampa vägrar lägga in ny firmware så troligen är minnet i den kass. Första generationens 1000 lumenslampa. Den enda enhet jag är missnöjd med är den allra första runda minidimmern utan knappar. Den förlitade sig på en g-sensor inuti och var notoriskt opålitlig. Den finns inte heller kvar i sortimentet sedan många år. Väldigt liten och cool design/idé men usel i praktiken.

Jag har installerat Trådfri till flera andra som har haft ungefär samma erfarenhet. Om det varit problem har det räckt att starta om hubben eller så har batterierna i någon enhet varit slut.

Trådfri är mycket billigare än Hue, men fungerar ändå i princip alltid som det ska, det är min erfarenhet och därför ett enkelt val.

Det är väl tur att det finns konkurrerande system så alla kan bli nöjda.

Gällande batterier så kör jag också Ladda sedan 3-4 generationer. Första varianterna som tillverkades i Kina var sådär bra, men sedan de bytte till motsvarande Panasonic Eneloop (först i helvitt hölje (även bruna för fjärrkontroller) och nu någon grågrön variant) så är det toppklass förutom möjligen 900mAh AAA som jag haft flera som dött, t o m döda direkt ur kartongen. 750 verkar stabilare och det kan ju vara så att 900 var för hårt lindade internt för att få plats och hade lättare för att kortsluta inuti. Inga andra i den serien har dött än förutom just 900 AAA. 1900 mAh AA är utmärkta och märker inte mycket skillnad i praktiken till 2450 i de applikationer jag använder.

Som med mycket annat på IKEA så är det dock tråkigt med alla prishöjningar som i flera fall har varit 100% , t o m mer ibland. Ladda 2450 är ju kraftigt prishöjt som ett exempel. Plastlådorna samla är där de lyckats med att höja med mer än 100%, inte dåligt! Ex 5L låda med lock kostade 19 kr förra året, nu 39.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och vad som då är värre är att det inte verkar finnas en helt etablerad standard var man bör göra den här mätningen. Det beror på batterityp om man ska räkna spänningen utifrån varje intern cells spänning - så som i power banks. Eller om man ska räkna vad enheten ger ifrån sig vid de yttre polerna - så som man gör med bilbatterier.

Från mig som lagt mycket tid på att studera batterier och batteriteknik:

Det finns en accepterad standard för hur man tolkar (den nominella) batterikapaciteten:
Ett typiskt (någorlunda nytillverkat) produktionsexemplar som laddats fullt förväntas kunna leverera en ström på 0,2C (*) i 300 minuter (fem timmar) innan det tar slut. Om inget annat tydligt anges gäller angiven kapacitet för hela batteriet, inte enskilda celler i batteriet. Energiförlust till följd av inre resistans har då redan tagits hänsyn till, även om den kan anses vara försumbar så länge batteriet är i bra skick.
(*) C definieras som kapaciteten delat med en timme, så 5 Ah ger C = 5 A.

Om jag själv skulle konstruera en powerbank skulle jag (för att minimera energiförlusterna) inte använda så låg spänning på batteriet, utan mer sannolikt nyttja fyra litium-celler i serie.
Ladda banken från 18V nätaggregat (via inbyggd reglerkrets) och reglera utspänningen med PWM.

Permalänk
Medlem

Kul att de satsar på det här! Synd bara att produkten återigen ser ut som något som ska ligga i leksakslådan för barn. Samma sak med deras laddkablar, de verkar ha hög kvalitet men jag vill inte ha en gul, blå eller rosa kabel till min telefon... Alternativ får gärna finnas men snälla IKEA, ha åtminstone ett svart eller vitt alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Från mig som lagt mycket tid på att studera batterier och batteriteknik:

Det finns en accepterad standard för hur man tolkar (den nominella) batterikapaciteten:
Ett typiskt (någorlunda nytillverkat) produktionsexemplar som laddats fullt förväntas kunna leverera en ström på 0,2C (*) i 300 minuter (fem timmar) innan det tar slut. Om inget annat tydligt anges gäller angiven kapacitet för hela batteriet, inte enskilda celler i batteriet. Energiförlust till följd av inre resistans har då redan tagits hänsyn till, även om den kan anses vara försumbar så länge batteriet är i bra skick.
(*) C definieras som kapaciteten delat med en timme, så 5 Ah ger C = 5 A.

Om jag själv skulle konstruera en powerbank skulle jag (för att minimera energiförlusterna) inte använda så låg spänning på batteriet, utan mer sannolikt nyttja fyra litium-celler i serie.
Ladda banken från 18V nätaggregat (via inbyggd reglerkrets) och reglera utspänningen med PWM.

Det här var väldans trevlig information!
Det tackar vi för!
Det låter också som en vettig accepterad standard att man utgår från batteriet som helhet snarare än från enskilda celler.

Det betyder att de powerbanks som kan leverera flera olika spänningar också borde skriva ut ah för varje spänning som powerbanken kan leverera - om man nu väljer att skriva ut batteriets kapacitet med amperetimmar.
Det här verkar inte göras särskilt ofta ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kommer nog plocka upp den mindre modellen av Varmfront när de finns inne.

Kvalitet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det @Söderbäck menar är att beroende av vilket batteripack man pratar om så kan man räkna på olika spänningar.

T.ex. powerbank och bilbatterier.

I powerbanken beräknar vi energin med hjälp av battericellernas spänning på 3,6V, vilket vi alla är med på.

Men i bilbatterier är det standard att beräkna med 12V, trots att blysyra-cellerna ligger på 2V. Alltså säger man att energin i batteriet är 12V * Ah (säg 50 Ah) = 600 Wh.
Hade vi räknat på samma sätt som med powerbanken hade det endast blivit 2V * 50 Ah = 100 Wh, vilket är fel. I sådana fall skulle man behöva ange högre Ah (600 Wh / 2V = 300 Ah). Men tillverkarna utgår från att man ska räkna med 12V, vilket blir annorlunda jämfört med powerbanken.

Blandar in @Söderbäck här också

Tror jag kanske vet varför vi har pratat om varandra nu.

Man räknar ju 3,6V på powerbanken för att cellerna sitter parallellt. Det kan sitta 4st 3,6V 1300mAh i en 3,6V 5200mAh powerbank. Om powerbanken hade haft cellerna seriekopplade så hade man istället specificerat det som 14,4V 1300mAh.

3,6x5,2=18,72
14,4x1,3=18,72

Är det ovanstående olika konfigurationer av cellerna som Söderbäck tänker på?

Ett batteri kan även ha celler både parallellkopplade och seriekopplade (vanligt i Lipo-batterier).

Man specificerar totalen efter hur batterierna kopplas men blandar inte in spänningsomvandlare. Mig veterligen finns ingen spänningsomvandlare i bilbatterier. Om det sitter 6st 2V-celler seriekopplade så är det 12V 50Ah i ditt fall. Det är på det värdet man räknar Wh. Om det är seriekoppling så stämmer det även att varje enskild cell är 2V 50Ah.

Jag har än så länge inte sett någon produkt som ändrat på rådanda mAh bara för att det finns en spänningsomvandlare i kretsen. Om ni hittar en får ni gärna länka

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Viking
Skrivet av Joppis:

Blandar in @Söderbäck här också

Tror jag kanske vet varför vi har pratat om varandra nu.

Man räknar ju 3,6V på powerbanken för att cellerna sitter parallellt. Det kan sitta 4st 3,6V 1300mAh i en 3,6V 5200mAh powerbank. Om powerbanken hade haft cellerna seriekopplade så hade man istället specificerat det som 14,4V 1300mAh.

3,6x5,2=18,72
14,4x1,3=18,72

Är det ovanstående olika konfigurationer av cellerna som Söderbäck tänker på?

Ett batteri kan även ha celler både parallellkopplade och seriekopplade (vanligt i Lipo-batterier).

Man specificerar totalen efter hur batterierna kopplas men blandar inte in spänningsomvandlare. Mig veterligen finns ingen spänningsomvandlare i bilbatterier. Om det sitter 6st 2V-celler seriekopplade så är det 12V 50Ah i ditt fall. Det är på det värdet man räknar Wh. Om det är seriekoppling så stämmer det även att varje enskild cell är 2V 50Ah.

Jag har än så länge inte sett någon produkt som ändrat på rådanda mAh bara för att det finns en spänningsomvandlare i kretsen. Om ni hittar en får ni gärna länka

Ja, det stämmer säkert att det handlar om serie- och parallellkopplingar. Poängen är att det kan vara svårt att veta hur ett batteripack är kopplat om man inte läser på om det. Därav enklare med Wh, eftersom det är konstant oavsett hur batterierna är kopplade.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, det stämmer säkert att det handlar om serie- och parallellkopplingar. Poängen är att det kan vara svårt att veta hur ett batteripack är kopplat om man inte läser på om det. Därav enklare med Wh, eftersom det är konstant oavsett hur batterierna är kopplade.

Helt enig! Då kan man även jämföra samma värde för den enhet man ska ladda så vet man hur många gånger man kan ladda produkten (bortsett från förluster då).

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Blandar in @Söderbäck här också

Tror jag kanske vet varför vi har pratat om varandra nu.

Man räknar ju 3,6V på powerbanken för att cellerna sitter parallellt. Det kan sitta 4st 3,6V 1300mAh i en 3,6V 5200mAh powerbank. Om powerbanken hade haft cellerna seriekopplade så hade man istället specificerat det som 14,4V 1300mAh.

3,6x5,2=18,72
14,4x1,3=18,72

Är det ovanstående olika konfigurationer av cellerna som Söderbäck tänker på?

Ett batteri kan även ha celler både parallellkopplade och seriekopplade (vanligt i Lipo-batterier).

Man specificerar totalen efter hur batterierna kopplas men blandar inte in spänningsomvandlare. Mig veterligen finns ingen spänningsomvandlare i bilbatterier. Om det sitter 6st 2V-celler seriekopplade så är det 12V 50Ah i ditt fall. Det är på det värdet man räknar Wh. Om det är seriekoppling så stämmer det även att varje enskild cell är 2V 50Ah.

Jag har än så länge inte sett någon produkt som ändrat på rådanda mAh bara för att det finns en spänningsomvandlare i kretsen. Om ni hittar en får ni gärna länka

Man kan beskriva det såhär då.

Ett batteripack kan leverea 5V 2A. Alltså 10W effekt.
Den totala kapaciteten på batteripacket är 20wh.
Det tar slut efter 2 timmar med 10W effekttuttag.
Man kan också beskriva kapaciteten på batteripacket som 4ah (eftersom att man kan köra det på 2ampere i 2 timmar).

Samma batteripack kan också leverera 10V 2A. Alltså 20W effekt.
Den totala kapaciteten på batteripacket är 20wh. Precis samma som innan.
Det tar slut efter 1 timmar med 20W effekttuttag.
Men...
Man kan också beskriva kapaciteten på batteripacket som 2ah (!) - sedan är det slut (eftersom att man kan köra det på 2ampere i 1 timma nu när spännigen är dubblerad).

Samma batteripack kan också leverera 20V 2A. Alltså 40W effekt.
Den totala kapaciteten på batteripacket är 20wh. Precis samma som innan.
Det tar slut efter 0,5 timmar med 40W effekttuttag.
Men...
Man kan också beskriva kapaciteten på batteripacket som 1ah (!) - sedan är det slut (eftersom att man kan köra det på 2ampere i 0,5h nu när spännigen ökat ännu mer).

Så samma batteripack som har 20wh kapacitet kan beskrivas som 4ah, 2ah och 1 ah. Det beror på. Häri finns en problematik.
Laddaren från ikea kan på riktigt leverera olika spänningar vad jag kan se. Och därmed ser den faktiskt också ut att behöva ah-märkning för de olika spänningsstegen.
Men det här missas av ikea. Det missas också av stora delar på tekniksidor. För måttet amperetimmar blir så komplext att folk går vilse när det kommer till kunskaper och kompetenser för det här.

Folk vet inte allt om batteritekniker, eller från vilket ställe man räknar ah, hur man listar ah vid variabel spänning - and so on.

Det här är grunden till varför ah är problematiskt - när wh inte alls har de problemen.
This is my case!

-------------------------------------

Varför tog jag upp frågan om bilbatterier på 12V då?

Ja det är för att det kommit in olika bud på VAR man ska mäta antal amperetimmar ett batteri kan hålla.

För bilbatterier verkar man mäta ah från laddsystemets yttre poler. Inte 2 volt per intern laddcell utan från hela batteriets yttre poler. Samtidigt verkar en del räkna på li-jo batteriers interna spänning per cell för att få fram ah... Olika standarder?

Mäter man det utifrån battericellernas inre spänning så kommer den spänningen leda till en siffra för antal amperetimmar. En del påstår att det är såhär man ska mäta.
Det här undanröjer nämligen problematiken med att ett batteripack kan leverera olika spänningar. Räkna på grundspänningen. Men det ger då andra problem vilket jag tagit upp i tråden flera vändor.

Mäter man istället från enhetens yttre poler som slutanvändaren faktiskt kommer åt - ja då kan det handlar om andra spänningar vilket ger ett annat antal amperetimmar som batteriets totalkapaictet.
En del påstår att det är såhär man ska mäta. Det tycker väl jag också låter vettigast!
Det innebär då som sagt att man behöver lista alla olika amperetimmar för de olika spänningarna laddpacket kan leverera.

Här låter det väl då aningen bättre att istället använda wattimmar för att beskriva batteriets kapacitet - för det varierar ju inte. Antal wattimar är samma oavsett vilken spänning batteriet använder.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad problemet är? Det står ju angivet vilken spänning det handlar om, 3.6 V. Samma som i de flesta mobila enheter. Därför funkar det utmärkt som jämförelse med batterikapaciteten i de enheter man laddar. Känns som flera här försöker skapa problem där inget finns, genom oerhörda krumbukter med orimliga antaganden. Det är ju faktiskt jätteenkelt i detta fallet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte vad problemet är? Det står ju angivet vilken spänning det handlar om, 3.6 V. Samma som i de flesta mobila enheter. Därför funkar det utmärkt som jämförelse med batterikapaciteten i de enheter man laddar. Känns som flera här försöker skapa problem där inget finns, genom oerhörda krumbukter med orimliga antaganden. Det är ju faktiskt jätteenkelt i detta fallet!

Enligt inlägget från Olle P gör du fel när du utgår från 3,6V.
#20134791

Du bör alltså inte utgå från enheternas inre cellers spänning för då blir det fel på mängden ah.
Du bör istället utgå från den yttre spänningen på batteripacket. Och det verkar kunna ladda i olika spänningar.
Och eftersom antal ah är olika för olika spänningar så behövs i så fall flera olika ah-angivelser. En för varje spänningnivå laddpacket levererar.

Precis som du gör med bilbatterier på 12V. Den inre spänningen i bilbatterier är 2V - men det är alltså inte denna interna spänning som anges för bilbatteriers amperetimmar.

Så här finns uppenbarligen områden där det blir missförstånd och fel. Det märks väl ganska tydligt i tråden.

Det är ju just det här som är min poäng med ah. Det är så pass komplext att även de som tror sig ha koll trasslar in sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled