Permalänk
Medlem

Philips 85PUS8808/12

Har stått och valt mellan en OLED eller en MiniLED TV eftersom jag har ett vardagsrum med ganska mycket ljusinsläpp. Hittade nu ett erbjudande på en Philips 85PUS8808/12 för 25k. När jag tittar på prisjakt står det att det är en miniLED men när jag är inne på Philips hemsida så får jag intrycket av att det inte stämmer? Hittar inte heller att det skrivs ut Miniled på vare sig Power eller Elgiganten. Någon som vet? Hittar den inte heller i butik att åka och titta på.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8356994&utm_campaign=al...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zAjben:

Har stått och valt mellan en OLED eller en MiniLED TV eftersom jag har ett vardagsrum med ganska mycket ljusinsläpp. Hittade nu ett erbjudande på en Philips 85PUS8808/12 för 25k. När jag tittar på prisjakt står det att det är en miniLED men när jag är inne på Philips hemsida så får jag intrycket av att det inte stämmer? Hittar inte heller att det skrivs ut Miniled på vare sig Power eller Elgiganten. Någon som vet? Hittar den inte heller i butik att åka och titta på.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8356994&utm_campaign=al...

Philips modeller med 8 på slutet i beteckningen (man ignorerar "/12"-ändelsen som är relaterat till försäljningsregion) innebär att PUS8808 är Philips numera rätt kända enkel-men-inte-det-allra-enklaste "The One" i 2023-tappning, dvs fortfarande rätt höga priser±tillfälliga reor. Nytt för 2023 och "The One" är 120 Hz-paneler.

"The One" har inget att komma med mot en OLED eller bra Mini-LED-utrustad LCD. Förutom priset då. Lågt pris, tillräcklig prestanda är idén bakom den serien. Alltså inte Mini-LED på långa vägar hos Philips PUS-modeller

För detta måste du till PML9-modellerna där ML står för ...drumroll... Mini-LED.

Permalänk
Medlem

Det var det jag misstänkte. Stort tack för förklaringen! 🙂

Permalänk
Skrivet av zAjben:

Har stått och valt mellan en OLED eller en MiniLED TV eftersom jag har ett vardagsrum med ganska mycket ljusinsläpp. Hittade nu ett erbjudande på en Philips 85PUS8808/12 för 25k. När jag tittar på prisjakt står det att det är en miniLED men när jag är inne på Philips hemsida så får jag intrycket av att det inte stämmer? Hittar inte heller att det skrivs ut Miniled på vare sig Power eller Elgiganten. Någon som vet? Hittar den inte heller i butik att åka och titta på.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8356994&utm_campaign=al...

Den sista siffran i modellbeteckningen hos Philips, t.ex. PUS8808 anger den sista siffran tillverkningsåret!
I år, 2023, är det siffran 8 som gäller. Slutar modellbeteckningen på t.ex. 7 är det tillverkningsår 2022 om TVn inte är 10 år eller äldre.
Philips återanvänder slutsiffran hel tiden. Nästa år är det slutsiffra 9.

Den första siffran i modellnumret anger i vilket position TVn har kvalitetsmässigt. Ju högre siffra dessto högre upp. En TV med siffran 7 är således en modell som är något enklare.

Den andra siffran anger vilken nivå modellen befinner sig inom sin grupp i kvalitet.

PUS8808 ligger högre upp än PUS8508. Båda har samma tillverkningsår men befinner sig i olika kvalitetslägen i hierarkin.

Tredje siffran i modellnamnet anger en specifik funktion eller variation för just den modellen. Philips använder den när butikskedjor beställer en egen version av modellen.

PUS8808 är standardversionen. "0" anger att Philips inte gjort några ändringar.
PUS8818 anger att den avviker från standarmodellen men enbart genom färg på ramen, utseende på benställningen eller en annan utforming av fjärrkontrollen.

PUS8808
PUS8818
PUS8848
PUS8888

är samtliga exakt samma skärm men färgnyansen samt fjärrkontrollen avviker mellan dem. Två modeller har fjärrkontroll med knappar på båda sidorna (ovan och undertill) medan två av dem har fjärrkontroll med knappar på en sida.
De som har samma fjärkontroll avviker i sin tur antingen genom färg elöer benställning.

Värt att notera är att en Philips-TV med modellnamnet har en siffra som slutar på 8 även kan vara en 10 år gammal TV eller 20 år gammal TV då siffrorna återanvänds.

PUS9008 håller en ännu högre klass än 8808-serien men är även den tillverkad (modellåret är 2024) 2023. Philips lanserar vanligtvis sina nya modeller i juli/augusti varje år, liksom biltillverkarna gör.