Alla fyndtips från mellandagsrean

Mobilt Obegränsad Surf som huvudsaklig internet uppkoppling - har begränsningar!

Permalänk
Avstängd

Mobilt Obegränsad Surf som huvudsaklig internet uppkoppling - har begränsningar!

Jag erkänner att jag är snål och vill inte teckna abonnemang via mitt fiber hemma, för dyrt.
Och hitta Chilimobil med obegränsad surf för 245 kr per månad med betalningsår.
Både mobil abonnemang och fri surf.

Nu har jag upptäckt en begränsning, om man använder 20 GB så sänks internet till 1 Mbit.
Och man får ett sms om man vill ha ytterligare 5GB, gratis, genom att svara på sms:et.
Vilket jag gjort och fått ytterligare 5GB surf.

Det känns olustigt och konstigt, så jag skrev till Chilimobil och dom svara:

Hej Patrik,

Tack för ditt meddelande!

Det är en sk "fair usage policy" som alla operatörer jobbar med för att skydda mot fraud, dvs bedrägerier eller osunt användande,
och där det ingår 20 GB/dygn i det vanliga mobilabonnemanget och 50 GB/dygn i det mobila bredbandet.
När man kommit upp i det så får man ett sms och kan aktivera full fart igen genom att svara på sms:et.
Det är kostnadsfritt att aktivera surfen igen.

Det gäller alla hastigheter.

Min notering - tycker det känns olustigt, även om jag sällan använder 20GB per dygn.
Men nu har jag hämtat dotterns PS4 och ska köpa spel och tänker att jag kanske är tvungen att teckna ett abonnemang hos fiber operatörerna.
För tillfället har jag 10/10 mbit

Mvh

Permalänk
Medlem

No such thing as a free lunch.

Permalänk
Medlem

Helt säker på att det står om detta i avtalet som du har godkänt.

Permalänk
Medlem

You get what you pay for.

Fixa fiber. Allt blir bättre.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Telia hade liknande begränsningar i början.
Först kunde man fylla på med att skicka flera sms i rad men efter tag tog det stopp.
Har för mig att någon hade fixat en automatsvarvs app som fixade 5Gbyte till så fort ett sms kom.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har du en Android-telefon så kan du ladda ner Tasker och göra så att telefonen automatiskt svarar på meddelandet och återaktiverar full fart.

Så gjorde jag för flera år sedan när jag hade Tele2 Unlimited.

Eventuellt kan samma sak göras med Genvägar på iOS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem

Det hela handlar om att mobildata är en begränsad resurs på ett helt annat sätt än data över fiber, specifikt när det handlar om den sista sträckan från närmaste mobilmast till din telefon / mobila bredband.

Med fiber (i alla fall som det oftast byggs i Sverige, PON är annorlunda) så har du en egen fiber från dig till närmaste switch hos operatören som har tillgång till relativt mycket bandbredd. Även om du använder allt till fullt så kommer du sannolikt inte att försämra något för dina grannar, för du har inte nog med lina själv att mätta upplänken från den switchen. I alla fall inte ensam.

Med mobildata så fungerar det annorlunda. Istället för att du har en egen anslutning till mobilmasten så delar du kapacitet i radiospektret med alla i mastens område. Det är alltså den sista sträckningen som är flaskhalsen, inte sträckningen från masten till nätet.

För att nätet inte ska fungera sämre för alla inblandade är det därför en ren skyddsmekanism att din mobiloperatör begränsar ner din mobildata om du använder "onormalt" mycket på kort tid. Din telefon eller dator kan ju ha flippat ur och skickar en massa trafik du inte beställt, och försämrar därmed tjänsten för alla andra.

En annan effekt är att du säkert kostar betydligt mer än genomsnittskunden för operatören också om du använder ditt abonnemang på det här sättet, så om de blir av med dig som kund för att du känner dig irriterad av en sån här spärr, istället för att använda några mjukare metoder för att forma din trafik, så är det nog helt enligt deras plan.

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att dom ens får kalla det obegränsat abonnemang när det inte är det. Man kan inte avtala bort ett ord som betyder en sak.
Hitta på i ett avtal att obegränsad helt plötsligt betyder begränsad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är konstigt att dom ens får kalla det obegränsat abonnemang när det inte är det. Man kan inte avtala bort ett ord som betyder en sak.
Hitta på i ett avtal att obegränsad helt plötsligt betyder begränsad.

Obegränsad mängd, inte obegränsad hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Står ändå inte i reklamen. Står i nåt finstilt avtal till slut. Så fortfarande falsk marknadsföring.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzie:

Mängd = hastighet * tid

Om hastigheten är begränsad så är mängden begränsad

Permalänk
Avstängd

Jag kan bara ser formuleringen "Fri surf" på deras hemsida.

Har du ett äldre avtal och vad står det i detta avtal då?

Permalänk
Medlem

Har också skaffat chili. Blir typ halva priset mot att ligga kvar hos min gamla operatör.
Har kört från 1:a Augusti och det har fungerat ungefär lika bra som fiber men jag slipper avbrotten som kommer ibland vid midnatt. Fiberoperatören brukar göra uppdateringar då och de är inte världens bästa på att köra och uppdatera programvaror. Förr hände det ofta att det var helt stopp från midnatt till runt 8 eller 9 på morgonen.

Har haft ungefär 1 - 2 veckor då internet var öppet halva tiden. Det var ny ägare på fibern, IP-only hade tagit över. De skulle uppdatera alla sina modem. Fick höra att mitt modem var värdelöst, har aldrig haft något fel på det. Skulle säga att det är teknikerna som är värdelösa.

Har planerat mitt byte ganska länge. Förbrukar lite drygt 100 GB per månad och har inte haft någon dygnsförbrukning som ska ge minskad internethastighet så är lugn på den fronten. Har fått köpa ny router för att kunna ta GSM. Fördelen är att nu kan jag ha den centralt i huset och får då bättre wifi.
Det som kan bli problem är nedläggningen av 2G och 3G. Finns inget 4G där jag bor och inte heller 5G. Så i värsta fall får jag byta operatör om 2 år då 2g och 3G ska läggas ned. 3 har planer på att bygga 4G men finns inget år satt på utbyggnaden. Men tror att de väntar med nedläggning av 3G innan 4G är färdigutbyggt.

Så bygg en automatiskt svarsmail nä du får att de dragit ner hastigheten. Tror mer på GSM än fiber. Många abbonemang ligger på runt 500 / måad idag för IP-only. GSM är klart billigare hos de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mängd = hastighet * tid

Om hastigheten är begränsad så är mängden begränsad

Hastigheten är alltid begränsad. Med detta resonemang så hade hastigheten behövt vara oändlig för att det ska uppfylla kravet på "obegränsad mängd".

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tallem:

Hastigheten är alltid begränsad. Med detta resonemang så hade hastigheten behövt vara oändlig för att det ska uppfylla kravet på "obegränsad mängd".

Det beror på hur man definierar ordet begränsad. Det finns olika sorters begränsningar, det är skillnad på en begränsning som kan härledas till vad tekniken klarar av, och en artificiell begränsning som sätts in som en policy.

Det är lite som en tysk motorväg med fri fart. Där finns ingen hastighetsbegränsning, men i praktiken så begränsas (om vi bortser från fartbegränsare i bilar, och försäkringsvillkor, för tillfället) maximal fart av topografi, kurvor, annan trafik, motoreffekt, rull- och luftmotstånd som ökar olinjärt mot hastigheten, och i slutändan av fysikens lagar om att inget får gå över ljusets hastighet.

Kör du däremot utanför en skola så är hastigheten begränsad till kanske 30 km/h, inte för att det inte går att köra snabbare, utan för att någon har bestämt att det ska vara så. Av bra anledningar, så klart, men hastigheten är ju då ändå begränsad.

Jag tolkar ordet "obegränsad" i det här fallet som att operatören inte sätter in några begränsningar för hur mycket data du kan överföra, och att de levererar så gott de kan efter bästa förmåga, utifrån de tekniska förutsättningar som finns.

Det är lite som mitt resonemang kring ordet "gratis". Det finns de som säger att inget är gratis för att någon alltid betalar, men till dem säger jag att om inget är gratis är ordet "gratis" helt oanvändbart som ord. Jag väljer därför av praktiska skäl att använda en definition av ordet som faktiskt speglar något som kan existera. Gratis betyder att jag inte betalar, och obegränsad betyder att ingen sätter upp några artificiella och godtyckliga gränser.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det beror på hur man definierar ordet begränsad. Det finns olika sorters begränsningar, det är skillnad på en begränsning som kan härledas till vad tekniken klarar av, och en artificiell begränsning som sätts in som en policy.

Det är lite som en tysk motorväg med fri fart. Där finns ingen hastighetsbegränsning, men i praktiken så begränsas (om vi bortser från fartbegränsare i bilar, och försäkringsvillkor, för tillfället) maximal fart av topografi, kurvor, annan trafik, motoreffekt, rull- och luftmotstånd som ökar olinjärt mot hastigheten, och i slutändan av fysikens lagar om att inget får gå över ljusets hastighet.

Kör du däremot utanför en skola så är hastigheten begränsad till kanske 30 km/h, inte för att det inte går att köra snabbare, utan för att någon har bestämt att det ska vara så. Av bra anledningar, så klart, men hastigheten är ju då ändå begränsad.

Jag tolkar ordet "obegränsad" i det här fallet som att operatören inte sätter in några begränsningar för hur mycket data du kan överföra, och att de levererar så gott de kan efter bästa förmåga, utifrån de tekniska förutsättningar som finns.

Det är lite som mitt resonemang kring ordet "gratis". Det finns de som säger att inget är gratis för att någon alltid betalar, men till dem säger jag att om inget är gratis är ordet "gratis" helt oanvändbart som ord. Jag väljer därför av praktiska skäl att använda en definition av ordet som faktiskt speglar något som kan existera. Gratis betyder att jag inte betalar, och obegränsad betyder att ingen sätter upp några artificiella och godtyckliga gränser.

Fast han betalar för 10/10 men får enbart ut 1mbit efter 20 gb.

Blir ju som ät så mycket du vill på buffén men efter talrik 2 så får du bara ha mat vägandes 50g per hämtning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag körde också obegränsat mobilt bredband innan vi skaffade fiber. Körde ett automatiserat script i mobilen som automatiskt skickade ett sms för fortsatt surf när man passerat 50GB. Hos Tele2 som vi hade då kunde man dessutom skicka ett sms i förväg så att surfen aldrig bröts, så mitt script skickade alltid ett sms i förväg så surfen alltid funkade helt obegränsat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast han betalar för 10/10 men får enbart ut 1mbit efter 20 gb.

Blir ju som ät så mycket du vill på buffén men efter talrik 2 så får du bara ha mat vägandes 50g per hämtning

Jo, det blir lite så, och jag lovar att någon hade reagerat och inte kommit tillbaks.

(Det normala sättet att hantera en sådan buffé är att du kan äta så mycket du vill, men inte hämta mer än du kan/kommer äta, och inte ta med något hem.)

Permalänk
Medlem

Att man måste skicka ett SMS för att få tillgång till full hastighet är en rätt uppenbar begränsning. Alltså är abbonnemanget inte "obegränsad surf".

Gör en anmälan till ARN när beloppet har nått högt nog för att de ska kunna ta upp ärendet. Begär att halva kostnaden ska dras av från framtida räkningar, eller vad du nu tycker är rimligt, samt pengar tillbaka för tid som gått. Tills markandsföringen ändras eller begränsningen tas bort. Om du lyckas tillräckligt väl med anmälan för att vinna kan du använda ARN-beslutet för en anmälan till konsumentverket om vilseledande marknadsföring.

Du bör naturligtvis titta igenom avtal/allmänna villkor först.

Permalänk
Medlem

Man kanske inte ska försvara detta men Chili skriver "Hej då surfpotter! Alltid Fri Surf ..." Inget om ordet obegränsat.

Det finns ju vettiga argument varför mobiltbredband är begränsat på nått sätt så jag finner det inte orimligt att man har abonnemang (som är prissatta där efter) som har dessa inskränkingar. Men med det sagt så tycker jag att de borde behöva marknadsföra detta tydligt, utan att behöva skrämma folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Att man måste skicka ett SMS för att få tillgång till full hastighet är en rätt uppenbar begränsning. Alltså är abbonnemanget inte "obegränsad surf".

Gör en anmälan till ARN när beloppet har nått högt nog för att de ska kunna ta upp ärendet. Begär att halva kostnaden ska dras av från framtida räkningar, eller vad du nu tycker är rimligt, samt pengar tillbaka för tid som gått. Tills markandsföringen ändras eller begränsningen tas bort. Om du lyckas tillräckligt väl med anmälan för att vinna kan du använda ARN-beslutet för en anmälan till konsumentverket om vilseledande marknadsföring.

Du bör naturligtvis titta igenom avtal/allmänna villkor först.

Belopp? Kostar inget att skicka dessa SMS för att få full hastighet igen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av varget:

Man kanske inte ska försvara detta men Chili skriver "Hej då surfpotter! Alltid Fri Surf ..." Inget om ordet obegränsat.

Det finns ju vettiga argument varför mobiltbredband är begränsat på nått sätt så jag finner det inte orimligt att man har abonnemang (som är prissatta där efter) som har dessa inskränkingar. Men med det sagt så tycker jag att de borde behöva marknadsföra detta tydligt, utan att behöva skrämma folk.

Fri och obegränsad är väl ganska så mycket synonymer iofs?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fri och obegränsad är väl ganska så mycket synonymer iofs?

Tyckte att vissa i tråden hävda annorlunda. Att obegränsad skulle mena på att operatören inte begränsar användandet på något sätt, vilket de gör när de säker hastigheten till 1/10 som man sedan behöver låsa upp.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pompado:

Jag erkänner att jag är snål och vill inte teckna abonnemang via mitt fiber hemma, för dyrt.
Och hitta Chilimobil med obegränsad surf för 245 kr per månad med betalningsår.
Både mobil abonnemang och fri surf.

Nu har jag upptäckt en begränsning, om man använder 20 GB så sänks internet till 1 Mbit.
Och man får ett sms om man vill ha ytterligare 5GB, gratis, genom att svara på sms:et.
Vilket jag gjort och fått ytterligare 5GB surf.

Det känns olustigt och konstigt, så jag skrev till Chilimobil och dom svara:

Hej Patrik,

Tack för ditt meddelande!

Det är en sk "fair usage policy" som alla operatörer jobbar med för att skydda mot fraud, dvs bedrägerier eller osunt användande,
och där det ingår 20 GB/dygn i det vanliga mobilabonnemanget och 50 GB/dygn i det mobila bredbandet.
När man kommit upp i det så får man ett sms och kan aktivera full fart igen genom att svara på sms:et.
Det är kostnadsfritt att aktivera surfen igen.

Det gäller alla hastigheter.

Min notering - tycker det känns olustigt, även om jag sällan använder 20GB per dygn.
Men nu har jag hämtat dotterns PS4 och ska köpa spel och tänker att jag kanske är tvungen att teckna ett abonnemang hos fiber operatörerna.
För tillfället har jag 10/10 mbit

Mvh

Jag kör detta: https://www.comviq.se/bredband

Blev så evinnerligt trött på Telenor som har monopol hemma hos mig, fick ovanstående för 299 kr i månaden.

Får ca 300 Mbit/s i hastighet ned och hittills har jag inte slagit i något tak, så det verkar vara obegränsat. Har dragit ned 200 GB på ett dygn utan konstigheter.

Dessutom smidigt då jag ska ut på landet eller som nu ska flytta, då jag bara tar med mig router + simkort

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har också Chillimobil och också funderat på detta med fri surf. Det är egentligen falsk marknadsföring, men rent juridisk finns det en klausul/villkor i avtalet, där det faktiskt framgår att man ska använda tjänsten på normalt vis, likt "fair usage policy". Blir lätt godtyckligt och man hamnar i händerna på leverantören...

Vad jag kunnat söka upp på nätet, så finns det en diffus gräns på cirka 1000 GB/månad och hört från kompis, som fått återberättat av en f.d anställd på en mobilnätsleverantör att de kontaktade specifikt de kunderna som använder "för mycket surf "och upplysa de, att de brutit mot användarvillkoren och att de blivit avstängda.

Men TS hade fått ett bra svar för specifikt Chillimobil.

Ponera att man använder 1500GB en månad om året, medans resten av året, så använder man 80GB per månad, då hamnar man sannolikt under radarn, medans om man kontinuerligt kommer upp i 1.5TB månadsvis, så kan man bli avstängd. Då bör man överväga andra alternativ eller köpa obegränsad surf från flera leverantörer...

Vi får hoppas att det förändras med tiden mot det bättre...

Permalänk
Skrivet av varget:

Tyckte att vissa i tråden hävda annorlunda. Att obegränsad skulle mena på att operatören inte begränsar användandet på något sätt, vilket de gör när de säker hastigheten till 1/10 som man sedan behöver låsa upp.

Och fritt skulle betyda något annat?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

I min mening ja. Det antyder på att den inte kostar extra.

Permalänk
Medlem

När man introducerade begreppet "fri surf" någon gång i forntiden,
så var alternativet att betala per MB/surfpotter.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av varget:

I min mening ja. Det antyder på att den inte kostar extra.

Om du slår upp betydelsen av ordet fri så kan det betyda både gratis och obegränsad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Hej, läst alla inlägg och vill nämna att Chilimobil är överlägsen alla andra operatörer på marknaden.
För även om jag har 20 GB per dygn och sedan manuellt öka med 5 GB åt gången med SMS, så är det sällan något jag nyttjar.
Eftersom, det är bara när jag laddat ned Linux Distributioner för att testa, som jag överskred, annars ligger jag på cirka 150 GB per månad.
Det är inklusive vanligt surfande och streaming.

Konkurrenterna tar flera hundra för surfpotter.
Bara för att ta ett exempel Comviq tar 245 kr för 20 GB surfpott för en hel månad.
Medans Chilimobil tar 245 kr (om man betalar årsbetallning 2990) för 10/10 Mbit och du kan nyttja över 20 GB per dygn.
Ser ni skillnaden, den är oslagbar och även konkurrenters fria surf är sämre för dom tar ett högre pris än Chilimobil.
Med samma 20 GB dygn policy som tydligen är samma hos alla operatörer med obegränsad surf enligt mitt svar från Chilimobil.

MVH