Intel råkar visa Arc "Battlemage" i labb

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

ARC kortens starkaste sida i min mening är att dom har stöd för AV1 hela vägen ner i serien till skillnad från Nvidia vilket gör A380 till ett riktigt sexigt kort för media servern. Pris prestanda har också legat trevligt vilket gjort dom dugliga för low-mid gaming burkar om någon ska bygga sin första rigg. Inte riktigt något man uppgraderar till men både AMD och Nvidia är rätt osexiga i low segmentet i min mening.

Har jag missat, hur skiljer det sig? Har försökt få till AV1 cpu encode men för mitt use case (dela roliga klipp från med polarna på discord typ) är det sällan värt mödan, även om det är markant hur mycket bättre det kan bli om man fipplar lite med ffmpeg.
Övervägt att köpa typ ett A750 bara för att leka med det men får vänta snällt tills nästa uppgraderingen av "riktiga" grafikkortet.

Och ja, AMD och Nvidia verkar skita helt i low-end. Har ett gammalt 290 och ett 1030 som kan göra tjänst för sekundär burk när sådan ska brukas men har väntat ett tag på att något rimligt low end av nyare generation ska dyka upp.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har jag missat, hur skiljer det sig? Har försökt få till AV1 cpu encode men för mitt use case (dela roliga klipp från med polarna på discord typ) är det sällan värt mödan, även om det är markant hur mycket bättre det kan bli om man fipplar lite med ffmpeg.
Övervägt att köpa typ ett A750 bara för att leka med det men får vänta snällt tills nästa uppgraderingen av "riktiga" grafikkortet.

Och ja, AMD och Nvidia verkar skita helt i low-end. Har ett gammalt 290 och ett 1030 som kan göra tjänst för sekundär burk när sådan ska brukas men har väntat ett tag på att något rimligt low end av nyare generation ska dyka upp.

Billigaste kortet med AV1 encode stöd från Nvidia: RTX 4060 = 3900 kr

Billigaste kortet från AMD: 7600 = 3400 kr

Billigaste kortet från Intel: A380 = 1700 kr

Det är en rätt extrem skillnad. Bara Intel har modell i Low Profile också vilket möjliggör kompakta byggen.

Visst har dom senaste processorerna från både AMD och Intel stöd men de är ofta overkill för en media server, krävs väldigt lite CPU kraft. Kräver också ett moderkort som stödjer och helt plötsligt blir den lilla media servern jävligt dyr. Ger dessutom klart sämre prestanda för encode / transcode.

Sammantaget ska man bygga en media server för 4k material är Intel ARC A380 det solklara valet kombinerat med äldre hårdvara i övrigt för att få en schysst prisbild.