Kan inte aktivera windows

Permalänk

Kan inte aktivera windows

Tjenare
Jag har köpt nya delar till mig dator och den är som gott som helt ny! Enda problemet är att jag kan ej aktivera mitt Windows på den nya datorn? Kan de vara så att jag måste gå in på min gamla disk och avaktivera Windows där eller hur ska jag ta mig till?
Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tacorosen:

Tjenare
Jag har köpt nya delar till mig dator och den är som gott som helt ny! Enda problemet är att jag kan ej aktivera mitt Windows på den nya datorn? Kan de vara så att jag måste gå in på min gamla disk och avaktivera Windows där eller hur ska jag ta mig till?
Tack på förhand!

Hur långt kommer du i aktiveringsprocessen? Får du något felmeddelande?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Du borde kunna ringa till Microsoftsupporten och så hjälper de dig där. Windows är hårdvaruknutet nuförtiden och eftersom du satt i nya delar så "stämmer" det inte längre.

Det finns nåt annat sätt också men tyvärr minns jag inte exakt hur man gjorde. Nån annan här borde veta

EDIT: Kanske detta kan hjälpa.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Hur långt kommer du i aktiveringsprocessen? Får du något felmeddelande?

Hej
Det står ” Vi kan inte aktivera Windows på den här enheten eftersom du inte har någon giltig digital licens eller produktnyckel. Om du tror att du har en giltig licens eller nyckel väljer du felsök”. Men när jag testar de så kommer jag ej någonstans. Det står bara att de inte gick att aktivera!:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacorosen:

Hej
Det står ” Vi kan inte aktivera Windows på den här enheten eftersom du inte har någon giltig digital licens eller produktnyckel. Om du tror att du har en giltig licens eller nyckel väljer du felsök”. Men när jag testar de så kommer jag ej någonstans. Det står bara att de inte gick att aktivera!:/

har du en giltig nyckel då? Om du har en Retail-nyckel (Icke-OEM) så kan du låsa upp den för att flytta den till en ny dator (ny kan också vara om man bytt ut tillräckligt många delar, typ moderkort och så).

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/%C3%A5teraktivera...

Är din nyckel en OEM-licens måste du helt enkelt köpa en ny, det är inte dyrt (nån hundring eller två) om man gör det på "grå-marknaden". Andra medlemmar kan tipsa om såna sidor som går att lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacorosen:

Tjenare
Tack på förhand!

Om du hade en dator innan som du aktiverade en OEM-licens på så kommer du få problem om du försöker aktivera denna på en helt ny dator.

Det finns ett antal olika ID-nummer som Windows-licensen blir "knuten" till när du aktiverar den och när du byter ut tillräckligt många av dess ID-nummer(komponenter) så kommer Windows inte längre acceptera att bli aktiverad.
(edit: Läs ID-nummer som komponenter, vissa komponenter som moderkort kan ha en hel drös med ID-nummer.)

Har du tur kan ett telefonsamtal till microsoft hjälpa, då de ibland "låser upp" licensen från den gamla hårdvaran.

Om det däremot är en "Retail"-licens så ska det inte vara några större problem att flytta licensen.

Permalänk
Medlem

Tror jag minns rätt nu, men kan ha fel. Men jag gjorde detta i våras och då gick det.

Leta dig in på "Aktivering". Sen väljer du att "Ändra produktnyckel". Sen ska du trycka på "Felsök" och välja att du gjort hårdvaruändringar. Nånstans i detta måste du logga in med ditt MS konto. Därefter väljer du i listan vilken enhet som ska ersättas, dvs det gamla enhetsnamnet. På det sättet behöver du inte koppla in gamla hårddisken. Jobbigt annars om hårddisken faktiskt är paj.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Du borde kunna ringa till Microsoftsupporten och så hjälper de dig där. Windows är hårdvaruknutet nuförtiden och eftersom du satt i nya delar så "stämmer" det inte längre.[/url]

Jo, men de har blivit snällare. Förr kunde man inte byta moderkort utan att det blev problem. De två senaste bytena av moderkort har gått bra för mig utan att Windows har börjat krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacorosen:

Hej

nu vet jag inte hur personliga konton kopplas till microsoft, kan vara så att via https://portal.azure.com/ så loggar du in på ditt Microsoft konto du brukar på gamla datorn, ser enheten där och kan plocka bort den därifrån.

Alt kan detta funka, bör funka även för W11:
https://www.windowscentral.com/how-transfer-windows-10-licens...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7