Bethesda: "Starfield presterar bara dåligt på dåliga datorer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Todd med flera OS medaljer i lögnmakeri kan ju försöka övertyga alla med ett 4090 och 13900k att det är datorn som är problemet.

Jag har 4090 13900k och lirar starfield i 4k max inställningar runt 100 fps. Det är inget fel på optimeringen enligt mig. Finns mycket värre spel, till exempel Starwars jedi survivor

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

9900k, 3080 10G OC, 16 gb ram. Fps kan sjunka ner till 30 hållet i städer. En tecken på dåligt optimerad spel är nästan alltid när man sänker grafiken o inte får ut mer fps. Sänkte allt till low igår och fick samma prestanda. Så tror Todde snackar skräp. Flyttade spelet till nvme idag, får se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Härligt med confirmation bias höjt i kvadrat.

Bara för du köpt ett spel och det "flyter" för dig, så innebär det varken att spelet är bra optimerat eller att det inte finns stora problem för andra. Man måste inte heller försvara köpet varje chans man får. Det är okej att bara ducka och spela vidare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Todd och en viss person här har helt klart övertalat mig! Jag väntar tills jag uppgraderat om ett antal år och kanske inte glömt av spelet då

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Se där, det går ju få upp sin FPS om man bara orkar optimera sina inställningar lite.

Ja det går absolut men kom ej över 120 fps då gjorde jag återköp på spelet , vill ha flyt i spelet med

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Oj vad många apologeter det fanns här då. Generisk grafik som ser 5 år gammal ut och som kräver topprestanda? Jisses...

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

AMD-problem. Klaga hos AMD om optimeringen de köpt.
Aha, du har alltså hittat ett (1) lågupplöst screenshot på internet, och nu VET du att träden i New Atlantis är fula, till skillnad från mig som är snubblande nära 100 timmars speltid?

Förstår du hur löjlig du framstår?

Vad spelar dina antal timmar i ett spel för roll, det finns väldigt många trådar om hur kass grafiken är om du googlar och väldigt få som är nöjd med den.

Att du försvarar spelets grafik är enbart tragiskt, inte ens i din bild ser det speciellt motiverande ut prestanda mässigt. Spelets reglage gör ju knappt något fps mässigt.

Men nu släpper vi detta och har en trevlig söndag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Realtidsrendrering är svårt och var ett stort hinder när det blev möjligt för många år sedan. Ungefär på samma sätt som RT är idag.

Tittar man ut genom ett egendefinerat 'port hole' i sitt skepp eller ser skeppet utifrån (från marken eller från en rymdstation) är det inte heller ett förrendrerat/definierat objekt man ser.

Hur många olika skepp funns det i NMS? Ett fixt antal. Hur många i Starfield? Oändligt många, eftersom de är användardefinierade. Samma sak med vapen?

Jag tror att många är så vana att se fördefinierade objekt att de inte tänker på vad Starfield faktiskt gör?

Sedan undrar jag också hur många av de som har problem med kraftfulla komponenter också har rena nyinstallationer av windows? Men det är nog en annan fråga...

Nu håller jag inte på med spelskapande men det är väl enbart att ha en hänvisning tillbaka mot laddfilen inför cut scenes? Och att de sedan kört varje del genom simuleringar separat och skapat parametrar hur varje del borde röra sig i scenerna där scenen ger delarna sina X y z rörelser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu håller jag inte på med spelskapande men det är väl enbart att ha en hänvisning tillbaka mot laddfilen inför cut scenes? Och att de sedan kört varje del genom simuleringar separat och skapat parametrar hur varje del borde röra sig i scenerna där scenen ger delarna sina X y z rörelser

Att jag använde cut scene som exempel var kanske inte det bästa, eftersom det var vad som fastnade. Och hur motorn hanterar det är kanske inte heller väsentligt?

Har man relativt nya/kraftfulla grejer och spelet inte flyter när det gör det för andra, kanske det vore bra att ta reda på varför det inte fungerar och inte bara gnälla över att det är dåligt optimerat? Ett 'skitigt' system, drivarkonflikter eller för höga förväntningar, bland annat, är nog mer sannolikt som problemorsak.

(Och jag kan tycka att RT är fruktansvärt överskattat, men även det är kanske en annan diskussion?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Nej det är det förstås inte, men då borde ju kravet för grafikkort vara lägre? Det är ju uppenbarligen något de gör som är oerhört ineffektivt. Vad är det som är så krävande?

Ett sex år gammalt grafikkort (1070ti) är det höga krav?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobot:

Ett sex år gammalt grafikkort (1070ti) är det höga krav?

När spelet ser sex år gammalt ut: ja.

Permalänk
Medlem

Att ett spel gör 30fps på konsol kanske inte känns lika konstigt när man är spelutvecklare. Vill inte försvara Bethesda specifikt men mer försvara svårigheterna att utveckla spel generellt.

Allt i Starfield är realitidsrenderat/dynamiskt - ljus, AO, GI, reflektioner, skuggor etc. Det gäller såklart många andra open world spel.

Har släppt ett spel till xbox series s/x och har sett svårigheterna att optimera för 60fps. Nästan allt i det spelet var pre baked förutom directionalljuset/solen.

Också - att optimera spel tar tid! Det ska vägas mot tidsplan och budget. Se bara på Cyber Punk 2077 som inte ens var klart när det släpptes.

Klart man vill att allt ska rulla i 120fps. Menar bara att det är svårt ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobot:

Att ett spel gör 30fps på konsol kanske inte känns lika konstigt när man är spelutvecklare. Vill inte försvara Bethesda specifikt men mer försvara svårigheterna att utveckla spel generellt.

Allt i Starfield är realitidsrenderat/dynamiskt - ljus, AO, GI, reflektioner, skuggor etc. Det gäller såklart många andra open world spel.

Har släppt ett spel till xbox series s/x och har sett svårigheterna att optimera för 60fps. Nästan allt i det spelet var pre baked förutom directionalljuset/solen.

Också - att optimera spel tar tid! Det ska vägas mot tidsplan och budget. Se bara på Cyber Punk 2077 som inte ens var klart när det släpptes.

Klart man vill att allt ska rulla i 120fps. Menar bara att det är svårt ☺️

Är det även svårt efter första gången? För samma motor brukar ju betyda lite copy paste

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Funkar finfint på 4090.

Samma här. Dock hade spelet gärna får ha varit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det även svårt efter första gången? För samma motor brukar ju betyda lite copy paste

Ja det skulle jag nog säga. Förutsättningarna ändras hela tiden. Ny hårdvara, nya definitioner av vad som anses vara ”next gen” osv.

Men det är klart, om man skulle göra en uppföljare på samma plattformsgeneration (konsol) så tar man med sig lärdomar från förra releasen. Det är väl därför de spelen som släpps i slutet av en konsolgeneration ser bäst ut. Tänker på tex The last of us 2 och RDR2.

RDR2 är särskilt imponerande eftersom det dessutom är open world och helt dynamiskt. På en PS4. Rätt sjukt egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om ordet next gen eftersom man då kan säga next gen om alla nya spel typ. Det ett säljargument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Samma här. Dock hade spelet gärna får ha varit bättre.

Nu har jag inte spelat igenom det, så inga spoilers tack, men det där är väl en helt subjektiv bedömning?

Permalänk
Medlem

Saxat från reddit:
"Vkd3d (the dx12->vulkan translation layer) developer has put up a change log for a new version that is about to be (released here) and also a pull request with more information about what he discovered about all the awful things that starfield is doing to GPU drivers (here).

Basically:

Starfield allocates its memory incorrectly where it doesn't align to the CPU page size. If your GPU drivers are not robust against this, your game is going to crash at random times.

Starfield abuses a dx12 feature called ExecuteIndirect. One of the things that this wants is some hints from the game so that the graphics driver knows what to expect. Since Starfield sends in bogus hints, the graphics drivers get caught off gaurd trying to process the data and end up making bubbles in the command queue. These bubbles mean the GPU has to stop what it's doing, double check the assumptions it made about the indirect execute and start over again.

Starfield creates multiple `ExecuteIndirect` calls back to back instead of batching them meaning the problem above is compounded multiple times.

What really grinds my gears is the fact that the open source community has figured out and came up with workarounds to try to make this game run better. These workarounds are available to view by the public eye but Bethesda will most likely not care about fixing their broken engine. Instead they double down and claim their game is "optimized" if your hardware is new enough."

Så nej, Starfield tycks inte vara "optimerat" åtminstone gällande Creation Engine 2's implementation av DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Deras spel har väl aldrig varit speciellt optimerade.

Folk köper spelet ändå på grund av hypen och de vet de om. Så varför ska de bry sig om gnället? Köp helt enkelt inte spelet om det inte funkar som tänkt. Köper du accepterar du.

Permalänk
Medlem

Detta tyder nog på att deras "nya" motor inte är så ny ändå. På fallout 4 vanilla har jag tex runt 15 fps i Boston utan fps fix moddar och det är med 5900x och 3080 samt 32gb ram@3.6ghz.
Kanske jag jag köra det utan moddar över 30 fps om 3-4 generationer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viicee:

9900k, 3080 10G OC, 16 gb ram. Fps kan sjunka ner till 30 hållet i städer. En tecken på dåligt optimerad spel är nästan alltid när man sänker grafiken o inte får ut mer fps. Sänkte allt till low igår och fick samma prestanda. Så tror Todde snackar skräp. Flyttade spelet till nvme idag, får se om det blir bättre.

Borde det göra, spelet har ett SSD krav och tänker man ett extra varv innebär det att ngn gammal SATA SSD innebär minimum krav.

Tror många som gnäller på spelet har det installerad på någon gammal sunkig SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

CD project lurade ju folket totalt.

Angående optimering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Detta tyder nog på att deras "nya" motor inte är så ny ändå. På fallout 4 vanilla har jag tex runt 15 fps i Boston utan fps fix moddar och det är med 5900x och 3080 samt 32gb ram@3.6ghz.
Kanske jag jag köra det utan moddar över 30 fps om 3-4 generationer.

Fallout 4 är ganska wonky med moddar. Jag har en i7-8086K och ett RTX 3080 OC, orkar runt 45 FPS 1440p Ultra. Då ska det sägas att jag har något problem som gör att grafikkortet aldrig drar över 80W (mot 340W som är det normala maxvärdet), försökte hitta problemet men orkade inte p.g.a. att jobb med att bara få alla moddar (inkl. 4K-texturer) att funka.

Nu har man ju ändå en värdig ersättare.

Permalänk
Skrivet av viicee:

9900k, 3080 10G OC, 16 gb ram. Fps kan sjunka ner till 30 hållet i städer. En tecken på dåligt optimerad spel är nästan alltid när man sänker grafiken o inte får ut mer fps. Sänkte allt till low igår och fick samma prestanda. Så tror Todde snackar skräp. Flyttade spelet till nvme idag, får se om det blir bättre.

5900x, 7900 XTX och 16 GB ram. Inga problem här, stabila 70-80 FPS på 4K med all grafik på Ultra.

Kanske funkar bättre med lag röd

Permalänk
Medlem

Det är väldigt ojämnt i prestandan för mig med en 5600x,32GB 3600mhz ram och ett 3080. Har optimerat enligt youtubevideos och installerat DLSS modden. I Akila City och Atlantis tex så flaxxar det väldigt mycket upp och ner i fpsn och det är nästan mer störigt än att det är konstant lågt. Med tanke på vad man får grafikmässigt så borde det flyta mycket bättre. Iaf på Nvidia. Todd behöver nog jobba på sin ödmjukhet lite.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Efter några dagar så har mina ögon vant mig vid 50 fps xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Saxat från reddit:
"Vkd3d (the dx12->vulkan translation layer) developer has put up a change log for a new version that is about to be (released here) and also a pull request with more information about what he discovered about all the awful things that starfield is doing to GPU drivers (here).

Basically:

Starfield allocates its memory incorrectly where it doesn't align to the CPU page size. If your GPU drivers are not robust against this, your game is going to crash at random times.

Starfield abuses a dx12 feature called ExecuteIndirect. One of the things that this wants is some hints from the game so that the graphics driver knows what to expect. Since Starfield sends in bogus hints, the graphics drivers get caught off gaurd trying to process the data and end up making bubbles in the command queue. These bubbles mean the GPU has to stop what it's doing, double check the assumptions it made about the indirect execute and start over again.

Starfield creates multiple `ExecuteIndirect` calls back to back instead of batching them meaning the problem above is compounded multiple times.

What really grinds my gears is the fact that the open source community has figured out and came up with workarounds to try to make this game run better. These workarounds are available to view by the public eye but Bethesda will most likely not care about fixing their broken engine. Instead they double down and claim their game is "optimized" if your hardware is new enough."

Så nej, Starfield tycks inte vara "optimerat" åtminstone gällande Creation Engine 2's implementation av DX12.

Kodare: ”Buhu, använd DX12!”
Också kodare: ”Buhu, använd inte DX12 så mycket?!”

Permalänk

Vad kör ni för fps counter?
Jag kör med dlss modden, som gör att steam overlay inte fungerar, men vill gärna se vad jag får för fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Vad kör ni för fps counter?
Jag kör med dlss modden, som gör att steam overlay inte fungerar, men vill gärna se vad jag får för fps.

MSI afterburner gissar jag 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har fått 30 fps på ett 1660 ti i en fyra år gammal laptop. Självklart med allt på low, men jag är lite överraskad att det är spelbart och att datorn inte brann upp.