Gaming & Streaming Dator 20-30k
Behov:
Jag behöver en dator som klarar av att köra alla moderna spel med hög grafik, utan någon form av lagg eller andra problem. Jag vill även kunna livestreama mina spel på alla plattformar såsom Youtube och Twitch, samt ha Discord igång samtidigt. Dessutom vill jag kunna redigera videor utan något krångel.
Med andra ord, jag behöver en kraftfull dator som möjliggör högkvalitativt spelande och streaming samtidigt. Att kolla på film / youtube och reviewa det live streaming, hade inte varit dåligt heller.
Alla produkter/delar är tagna från Netonnet
Case: Fractal Design North Black TG -- 1799kr. Är denna bra, får allt plats?
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D -- 5290kr. Ska jag ta denna eller 7950x3d?
CPU Cooler: ASUS ROG Strix LC II 360 -- 2699kr. Är denna cooler bra och prisvärd? finns det bättre?
GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB OC NITRO+ -- 14490kr. Vad är det för skillnad mellan 7900 xtx modellerna
Motherboard: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI -- 2799kr. Är denna motherboard bra? har jag missat något?
Memory: Kingston Fury Beast DDR5 32GB DIMM 6000MHz (2x16GB) KF560C36BBEK2-32 -- 1399kr. Är denna bra?
Storage: Seagate FireCuda 520 SSD 2TB Gen4 -- 1599kr. Är denna bra?
Power Suppy: Cooler Master MWE Gold 850W FM V2 -- 1599kr. Bör jag ta 1000W?
Totalpris: 31674 kr
Budget:
Jag har en budget på mellan 20-30k, men kan tänka mig att gå över den om det är värt det. Dock vill jag undvika att betala extra för onödiga saker som till exempel en fancy design, då det inte är viktigt för mig. Mitt enda önskemål är att få en kraftfull dator som kan utföra de uppgifter jag nämnde till ett bra pris.
Är 7800X3D bra eller ska jag välja 7950x3d?
Vad är det för skillnad mellan de olika 7900 XTX modellerna, de ligger inom olika prisklasser mellan 12000 - 15000 kr. Ska jag ta Geforce Rtx 4090 istället?
Jag önskar att få det bästa möjliga för min budget och att alla delar passar bra ihop. Jag har inte mycket kunskap om datorer och detta är första gången jag försöker bygga min egen. Jag ber er vänligt att gå igenom min lista och se om det finns något som kan förbättras eller alternativt sänkas utan att det påverkar prestandan.
Har jag valt bra delar / produkter, har jag glömt bort något eller missat något? Tack på förhand.