Konstigt fel med Telia digitalbox och LG OLED
Jag har ett märkligt fenomen med min Telia digitalbox. Det är den runda boxen som heter VIP4302 och det verkar bara hända när den är kopplad till min LG OLED C1.
Problemet är att den kan helt plötsligt få för sig att byta kanal av sig själv. Jag ser att exempelvis att en 9:a matas in och kanalen ändras således till kanal 9 utan någon input från mig.
Den byter även kanal om jag stänger tv:n, alltså om jag stänger tv:n och startar den igen så är inte boxen (som lämnas orörd) inte kvar på samma kanal.
Låter jag boxen stå igång men stänger av tv:n en längre stund >1timme så brukar nästan alltid rutan som ber om PIN2 för att starta ett program visas när jag startar tv:n. Som om att man har försökt hyra en film via boxen.
Först trodde jag att någon granne (bor i lägenhet) på något vis styrde min box, men fjärrkontrollen till Telias box måste paras med boxen för att fungera (över bluetooth åtminstone).
Jag har lånat en likadan box av en kompis och det är exakt samma fenomen med hans box kopplad till min tv.
Märkligt nog försvinner problemet om jag kopplar boxen till min gamla tv som jag har som reserv-tv (en lite äldre Philips OLED). Har även kopplat boxen till min datorskärm, även här försvinner problemet.
Det verkar helt enkelt som att LG tv:n på något sätt styr min Telia box över HDMI även om jag inte har bett om det. Jag har testat att stänga av alla HDMI-styrningsfunktioner jag kan hitta i tv:n så att jag inte ens själv kan använda LG tv:ns fjärrkontroll för att styra Telia-boxen. Ändå sker de ofrivilliga bytena av kanaler mm.
Fenomenet uppstod plötsligt, det var inte så från början. Hade säkert haft tv:n ett halvår när detta började så med andra ord förmodligen i samband med någon uppdatering.
Jag har testat allt jag kan komma på. Bytt ingång, bytt HDMI-kabel. Gjort fabriksåterställningar på både tv och box. Som sagt, stängt av alla HDMI-styrningsfunktioner jag kan hitta men problemet kvarstår. Pratat med Telias support som föga förvånande kunna hjälpa, vilket jag heller inte begär då jag misstänker att felet ligger i tv:n. Att prata med LG känns meningslöst, då det känns svårt att bevisa att det är något fel på tv:n eftersom inget annat som är kopplat till den spökar.
Har försökt googla lite men då kombinationen Telia och LG C1 inte är så vanlig internationellt sett så är det svårt att hitta något. Hittar en del om problem med LG och HDMI men inget jag direkt kan härleda till mitt problem.
Är det möjligtvis så att någon annan här på Sweclockers kör samma kombo och har samma problem?
En tillfällig lösning har varit att köra Telia-appen via min Apple TV men det verkar inte vara helt stabilt tyvärr. I synnerhet inte vid LIVE-sändningar. Det buffrar och laggar emellanåt. Att använda Telias egen utrustning känns stabilare för själva mottagningen. Är dock inte så sugen på att punga ut 1795:- för deras senaste box för att hoppas på att det skulle bli bättre :(.