Permalänk
Medlem

Tips på stabilitetstest för Zen 4?

Hej!
Jag håller på och pillar lite med negativ Curve Optimizer på min 7600X.
C23, Core Cycler, Blender, rullar på fint oavsett vilken inställning jag använder i CO, -30 nemas problemas.
Men när jag kör BF2042 så dör datorn helt ibland, oftast mellan matcher när man går tillbaks till menyn och ny matchmaking så att säga. Datorn blir bara svart, ingen BSOD, den stänger bara av.
Loggboken säger inte ett skvatt, förutom att datorn oväntat startats om. Och jag har sett någon post som nämner något om power...minns inte exakt vad.
Så, har ni några bra tips på syntetiska tester som kanske kan återskapa detta snabbare än tiden det tar att spela ett par matcher i BF2042?

Till saken här kanske att moderkortet har 8+4 för CPU power, men mitt gamla PSU har endast en 8-pin.
Jag TYCKER dock att det inte borde vara orsaken, eftersom C23 exempelvis får CPUn att kräma på avsevärt mycket mer än något spel gör, eftersom CPUn är grovt flaskhalsad av min GPU.

Tips och idéer? (SKA köpa ny PSU, men vill vänta och se om det dyker upp något bra erbjudande likt det som var förra året på Seasonic GX serien. Ångrar bittert att jag inte köpta ett då, men å andra sidan behövde jag inte ett vid den tidpunkten.)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Om du nollställer Curve Optimizer så antar jag att BF inte längre kraschar?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Har lite olika teorier: c23/blender etc fungerar bra för att processorn automatiskt sänker volt och ampere för att det inte ska ske för hög värmeutveckling. när du spelar bf2024 så kan det vara så att enstaka kärna tar i lite för mycket för -30 i CO och blir instabil.

Det kan ju också vara så att cpu+gpu drar för mycket ström temporärt så att PSU slår ifrån för den kan inte leverera det som krävs. Detta kan du testa genom att ta bort PBO och sänka power limit för gpu'n till 80% eller så.

alternativt är minnet inte stabilt med docp/xmp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Om du nollställer Curve Optimizer så antar jag att BF inte längre kraschar?

Korrekt

Skrivet av tonii:

Har lite olika teorier: c23/blender etc fungerar bra för att processorn automatiskt sänker volt och ampere för att det inte ska ske för hög värmeutveckling. när du spelar bf2024 så kan det vara så att enstaka kärna tar i lite för mycket för -30 i CO och blir instabil.

Det kan ju också vara så att cpu+gpu drar för mycket ström temporärt så att PSU slår ifrån för den kan inte leverera det som krävs. Detta kan du testa genom att ta bort PBO och sänka power limit för gpu'n till 80% eller så.

alternativt är minnet inte stabilt med docp/xmp.

Ja -30 är för aggressivt, med -30 kraschar det i princip efter första matchen, och i Firestrike.

PBO har jag inte rört i BIOS, det står visserligen på Auto, så jag vet inte om det aktiveras eller ej då. Kan ju testa att köra Disable på detta. Ska även testa att dra ner powerlimit på GPU.

Jag körde med CO på -15 igår och klarade mig nog 4-5 rundor i BF innan datorn dog. Nog för att det är kul att spela, men det borde blir lite tidsödande

Ska testa bibehållen CO och neddragen powerlimit på GPU. Kraschar det testar jag att sätta PBO till Disable.
Fortsätter det att krascha får jag väl höja CO istället.

Ska testa memtest också bara för att. Eftersom det känns lite lustigt att det kraschar mellan matcherna och inte när belastningen egentligen är som högst. Men det kan ju också vara att det är just en kärna som inte gillar CO och det är när just den kärnan belastas ensamt som det sker. Detta borde dock Core Cycler ha hittat tycker jag...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Korrekt

Jag körde med CO på -15 igår och klarade mig nog 4-5 rundor i BF innan datorn dog. [...]

[...] Detta borde dock Core Cycler ha hittat tycker jag...

Då vet vi att det faktiskt är CO som är problemet.

Hur länge har du stresstestat i Core Cycler, och hur många kombinationer av inställningar? Kör du -15 på alla kärnor, eller endast enskilda kärnor i taget? Du får nog testa med en kärna i taget tills du får en krasch. Förhoppningsvis har du noterat vilka värden som har varit stabila i stresstest så du vet på ett ungefär vilka värden som varje kärna kan klara, i alla fall i stresstesten.

Jag skulle rekommendera att testa dina bästa två kärnor först. Ryzen Master kan nämna vilka de är.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Kolla volten för VDDIO/MC Voltage i bios.
Den var uppe i runt 1.4V för mig så jag sänkte den till 1.24V.

Det kan vara en tillfällighet men min dator har inte kraschat sen jag sänkte det värdet.
Jag har näst senaste Bios med ett Asusmoderkort och kör -30 i Curve Optimizer.

Lite mer läsning:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/135ptzk/what_is_cp...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Då vet vi att det faktiskt är CO som är problemet.

Hur länge har du stresstestat i Core Cycler, och hur många kombinationer av inställningar? Kör du -15 på alla kärnor, eller endast enskilda kärnor i taget? Du får nog testa med en kärna i taget tills du får en krasch. Förhoppningsvis har du noterat vilka värden som har varit stabila i stresstest så du vet på ett ungefär vilka värden som varje kärna kan klara, i alla fall i stresstesten.

Jag skulle rekommendera att testa dina bästa två kärnor först. Ryzen Master kan nämna vilka de är.

Har kört All cores. Jag vet ju att -15 i alla fall inte är helt stabilt. Jag skulle ju kunna testa med från -30 och uppåt på de bästa två och se vart de säger ifrån. rimligtvis borde väl resterande kärnor inte klara samma nivå. Så på resten kan jag börja där det tar stopp på de bästa två? Och ta mig vidare där ifrån.
Det stora problemet är väl mest att det tar så lång tid mellan krascherna. Hade varit fint med något program som kan framkalla felet snabbare.
Jag har inte kört några dygnstester direkt av Core Cycler, men någon timme. BF2042 verkar i alla fall framkalla felet snabbare. Men nackdelen är väl att man inte får någon readout på vart felet uppstår.

Skrivet av ekhyddan:

Kolla volten för VDDIO/MC Voltage i bios.
Den var uppe i runt 1.4V för mig så jag sänkte den till 1.24V.

Det kan vara en tillfällighet men min dator har inte kraschat sen jag sänkte det värdet.
Jag har näst senaste Bios med ett Asusmoderkort och kör -30 i Curve Optimizer.

Lite mer läsning:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/135ptzk/what_is_cp...

Tack! Ska lusläsa den där länken sen.

Jag vet att det är någon spänning som ligger på >1,4V vid idle och som droppar ner till typ 1,3 vid load... men det är så många olika spänningar med olika benämningar så jag vågar inte ta gift på att det är just den du nämner. Men jag ska kika på det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Jag skulle ju kunna testa med från -30 och uppåt på de bästa två och se vart de säger ifrån. rimligtvis borde väl resterande kärnor inte klara samma nivå. Så på resten kan jag börja där det tar stopp på de bästa två? Och ta mig vidare där ifrån.
Det stora problemet är väl mest att det tar så lång tid mellan krascherna. Hade varit fint med något program som kan framkalla felet snabbare.
Jag har inte kört några dygnstester direkt av Core Cycler, men någon timme. BF2042 verkar i alla fall framkalla felet snabbare. Men nackdelen är väl att man inte får någon readout på vart felet uppstår.

Egentligen brukar det vara tvärtom; de bästa kärnorna klarar inte lika "höga" värden. Jag kör t.ex -8 på min bästa kärna, -14 på den näst bästa kärnan, sen -16 till -30 på resten.

Loggboken borde väl ha spottat ut några WHEA under perioden som du har testat CO? Då kan man ibland veta vilken kärna det är som "kraschade" eller är ostabil. (Kolla efter APIC ID=x, halvera x och avrunda till det lägsta heltalet för att veta vilken kärna det är.)

Någon timme i CoreCycler är inte mycket tid, speciellt om du stresstestade alla kärnor. När/om du testar enbart två kärnor så kan du ju t.ex justera konfigurationsfilen så att programmet enbart körs på de två specifika kärnorna. Och eftersom enbart en kärna belastas i taget så kan du köra det i bakgrunden när du t.ex surfar och liknande, fast det vore nog inte så smart att köra det samtidigt som ett krävande spel. I teorin så kanske det påverkar hur effektivt stresstestet är, så helst bör du också stresstesta när du t.ex är AFK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Egentligen brukar det vara tvärtom; de bästa kärnorna klarar inte lika "höga" värden. Jag kör t.ex -8 på min bästa kärna, -14 på den näst bästa kärnan, sen -16 till -30 på resten.

Loggboken borde väl ha spottat ut några WHEA under perioden som du har testat CO? Då kan man ibland veta vilken kärna det är som "kraschade" eller är ostabil. (Kolla efter APIC ID=x, halvera x och avrunda till det lägsta heltalet för att veta vilken kärna det är.)

Någon timme i CoreCycler är inte mycket tid, speciellt om du stresstestade alla kärnor. När/om du testar enbart två kärnor så kan du ju t.ex justera konfigurationsfilen så att programmet enbart körs på de två specifika kärnorna. Och eftersom enbart en kärna belastas i taget så kan du köra det i bakgrunden när du t.ex surfar och liknande, fast det vore nog inte så smart att köra det samtidigt som ett krävande spel. I teorin så kanske det påverkar hur effektivt stresstestet är, så helst bör du också stresstesta när du t.ex är AFK.

Aha! Jag tänkte att en bra kärna borde klara ett högt negativt värde (-30), inte tvärt om. Men det beror väl på vad man menar med "bästa", kärnan som klarar av högst spänning och frekvens, eller om den klarar av hög frekvens trots lägre spänning.
I min värld är den bästa kärnan den som kan köra enligt spec med så låg spänning som möjligt. Men det kanske är fel tankesätt.

Det är just det, att loggboken är väldigt intetsägande. Allt jag hittat är som sagt något rött meddelande om att datorn oväntat startats om, och något annat meddelande som nämner "power" i något sammanhang jag inte minns. Men jag kan kolla lite mer noggrant.

Tack för alla tips!

Visa signatur