Valve öppnar dubbeldörren till Counter-Strike 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

CS:GO har väl alltid varit väldigt cpu krävande minns att min FPS mer eller mindre fördubblades när jag från en Ryzen 5 3600 till en 5 5600X.

Det var väldigt singel core krävande, source 2 motorn är däremot otroligt multi threaded.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Spelet måste bygga en shader cache i början, när det är klart flyter spelet på bättre.

tack för information! <3 okay ska väl låta spelet få "minnesträna"

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Ganska meh release imo, tycker väldigt mycket om spelet och har väl lagt typ 100 timmar under Limited Test men det är segt att så mycket funktioner och gamemodes från CSGO saknas, förväntade mig inte att det skulle komma massa nya grejer men åtminstonne feature parity med CSGO.

Överlag är release versionen en massiv förbättring över betan dock vilket är förvånande, diverse server och subtick problem som funnits under hela testperioden känns näst intill helt borta nu vilket är toppen för om spelet var i samma skick som för två veckor sedan hade det varit katastrof. Ska bli otroligt kul att se nästa generation av CS spela ut!

Man hade ju hoppats på en operation redan idag. Nya maps gör så otroligt mycket när man bara vill ha skoj i cs, utan att behöva vara på tävlingshumör.

Har inte hunnit testa release versionen ännu men det är lovande att det är bättre än betan. 10 wins kommer grindas asap.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Blir väl till att damma av mina Heaton skills med Desert Eagle!

I 3-4 timmar innan jag ra´ge quitar för att alla andra fuskar, uppenbarligen, världen är oreättvis.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Får mellan 230 och 150 fps i FHD på mitt 2080 och mitt 5600x, än hänger gpun med haha. Cs2 är faktiskt helt ok kul, var tvungen att värma upp en hel del först men kan tänka mig att börja spela det mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Det var väldigt singel core krävande, source 2 motorn är däremot otroligt multi threaded.

Hur många trådar kan den utnyttja?

F.ö. så har jag lite blandade känslor (mestadels bra dock) efter att ha varit inne ett gäng timmar. Ibland känns det som att det reggar oerhört bra och ibland händer inget. Kanske kan vara något tillfälligt, eller att man bara är ovan, eller att man sög.

Är öppen för det helt klart, så hoppas det kan optimeras ytterligare här nu under kommande månader.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur tänker du nu? 5700 kom 2019 dvs 4 år sen, cs:go kom 2012 så prova spela cs:go på ett 9800 gt eller ett 4770.
ett 4770 kommer ge typ 60-100 fps med dippar ner mot 40, inte så spelbart direkt (med allt på lägsta i 1080p)

Såå tänker att din fps är helt rimlig och dra ner allt till medium/low. du har ändå sätt till hårdvara ett äldre kort och ett kort som när det va nytt tillhörde mellan/instegs klassen. Och jämfört med hur ett 4 år gammalt grafikkort presterade i CS:GO vid release så är CS 2 nog extremt likvärdigt.

Ja RX5700 kom 2019 alltså 4 år sedan, CS2 är ju ett uppdaterat CSGO, 20 år av CS.

Det ser ut som "skit", det rullar som skit, det finns fan igen rimlig förklaring till varför spelet är så uselt optimera.

Jämfört med CSGO jag började spela inför ett lan för några månader sedan där var det ju inga problem alls att få absurd frame rate så varför ska CS2 som knappt ser bättre ut rulla så hemskt?

Jag sökte runt lite i går och det finns gott med användare med dålig prestanda även med moderna mellanklasskort som RTX4060 som inte hade ett dugg bättre prestanda än jag med liknande settings.

Man ska inte behöva ett RTX409 för att spel ett spel som ser ut som det är 15 år gammalt i 1440p med 100+ fps.

Och jag håller på med retro datorer och dit argument att jämföra gammal grafikkort håller inte, förr it tiden blev både grafikkort och processorer dubbelt så snabbare ca var 12 månad, utvecklingen var klart mer rask då än nu.
Vi ser inte lägre det tempot även om saker så klart blir snabbaare.

Så ganska kass jämförelse.

Man kan enkelt säga så här, CSGO kunde köras i 144fps låst med high settings, CS2 kräver low settings och FSR Ultra quality så effektivt 1103p mot 1444p, så CS2 ser markant sämre ut och flyter sämre än CS2, hur är detta "bättre"?

Men det finns gott om spel som ser bättre ut och flyter bättre på mitt brödrost RX5700 och jag är igen CS fanatiker, spelat 33 timamr CS GO enligt Steam.

Men som sagt ett spel med sämre optiemrat än detta har jag inte sett på länge, stutter och lag i tid och otid och fps drops gör det til ett uselt esport spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Hur många trådar kan den utnyttja?

F.ö. så har jag lite blandade känslor (mestadels bra dock) efter att ha varit inne ett gäng timmar. Ibland känns det som att det reggar oerhört bra och ibland händer inget. Kanske kan vara något tillfälligt, eller att man bara är ovan, eller att man sög.

Är öppen för det helt klart, så hoppas det kan optimeras ytterligare här nu under kommande månader.

Faktiskt inte kikat nogrant på thread usage men Half Life Alyx som också kör source 2 kunde nyttja i princip så många threads du gav det, maxade alla 8 kärnor på min 3700x vid release. Det är likadant i s&box (gmod 2) som också kör source 2

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Låter mer som något med din burk om du har så grava problem. Du borde få närmare 150-200:ish fps i 1080p

Kolla här t.ex
https://www.youtube.com/watch?v=-EN4dKdSaZ8

edit: Visst ja, XT och non XT är ju viss skillnad på. Nåja. Borde inte vara megastor skillnad.

redan kollat sådana tester, förklarar inte varför många inte kommer nära den prestandan på både RX5700, RTX4060 osv.
Sedan skjuts det NOLL i den video, inga fiender, testa en riktig match får du se hur kul fryslagget och fps droppsen är varje gång någon dör.
Så sådan tester är i lite av ett vakum.

Sedan tror jag valve har lite jobb att göra på linux versionen av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja RX5700 kom 2019 alltså 4 år sedan, CS2 är ju ett uppdaterat CSGO, 20 år av CS.

Det ser ut som "skit", det rullar som skit, det finns fan igen rimlig förklaring till varför spelet är så uselt optimera.

Jämfört med CSGO jag började spela inför ett lan för några månader sedan där var det ju inga problem alls att få absurd frame rate så varför ska CS2 som knappt ser bättre ut rulla så hemskt?

Jag sökte runt lite i går och det finns gott med användare med dålig prestanda även med moderna mellanklasskort som RTX4060 som inte hade ett dugg bättre prestanda än jag med liknande settings.

Man ska inte behöva ett RTX409 för att spel ett spel som ser ut som det är 15 år gammalt i 1440p med 100+ fps.

Och jag håller på med retro datorer och dit argument att jämföra gammal grafikkort håller inte, förr it tiden blev både grafikkort och processorer dubbelt så snabbare ca var 12 månad, utvecklingen var klart mer rask då än nu.
Vi ser inte lägre det tempot även om saker så klart blir snabbaare.

Så ganska kass jämförelse.

Man kan enkelt säga så här, CSGO kunde köras i 144fps låst med high settings, CS2 kräver low settings och FSR Ultra quality så effektivt 1103p mot 1444p, så CS2 ser markant sämre ut och flyter sämre än CS2, hur är detta "bättre"?

Men det finns gott om spel som ser bättre ut och flyter bättre på mitt brödrost RX5700 och jag är igen CS fanatiker, spelat 33 timamr CS GO enligt Steam.

Men som sagt ett spel med sämre optiemrat än detta har jag inte sett på länge, stutter och lag i tid och otid och fps drops gör det til ett uselt esport spel.

ja men du kan inte jämföra ett nytt spel men en ny motor med ett över 10 år gammalt spel, klart som fan att det över 10 år gamla spelet kommer prestera bättre på ett mediokert system.

Och åter igen, ditt rx 5700 presterar mer eller mindre likvärdigt om inte bättre än vad ett 4 år gammalt insteg/mellanklass kort gjorde när cs:go kom.

plus att spelet har varit ute hur länge då ett dygn? nu mera så är det juuh standard att 9 av 10 spel är rent av trasiga vid release och kräver allt från en vecka till flera månader innan spelen är mer eller mindre buggfria/optimerade.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja RX5700 kom 2019 alltså 4 år sedan, CS2 är ju ett uppdaterat CSGO, 20 år av CS.

Det ser ut som "skit", det rullar som skit, det finns fan igen rimlig förklaring till varför spelet är så uselt optimera.

Jämfört med CSGO jag började spela inför ett lan för några månader sedan där var det ju inga problem alls att få absurd frame rate så varför ska CS2 som knappt ser bättre ut rulla så hemskt?

Jag sökte runt lite i går och det finns gott med användare med dålig prestanda även med moderna mellanklasskort som RTX4060 som inte hade ett dugg bättre prestanda än jag med liknande settings.

Man ska inte behöva ett RTX409 för att spel ett spel som ser ut som det är 15 år gammalt i 1440p med 100+ fps.

Och jag håller på med retro datorer och dit argument att jämföra gammal grafikkort håller inte, förr it tiden blev både grafikkort och processorer dubbelt så snabbare ca var 12 månad, utvecklingen var klart mer rask då än nu.
Vi ser inte lägre det tempot även om saker så klart blir snabbaare.

Så ganska kass jämförelse.

Man kan enkelt säga så här, CSGO kunde köras i 144fps låst med high settings, CS2 kräver low settings och FSR Ultra quality så effektivt 1103p mot 1444p, så CS2 ser markant sämre ut och flyter sämre än CS2, hur är detta "bättre"?

Men det finns gott om spel som ser bättre ut och flyter bättre på mitt brödrost RX5700 och jag är igen CS fanatiker, spelat 33 timamr CS GO enligt Steam.

Men som sagt ett spel med sämre optiemrat än detta har jag inte sett på länge, stutter och lag i tid och otid och fps drops gör det til ett uselt esport spel.

Något måste vara fel på ditt system har en vän spm sitter på i5 8600k och 1070Ti och har i ga provlem överhuvedtaget med prestanda i CS:2 han får stabil 144fps i 1080p utan några problem alls.

Har du ens uppdaterat drivrutinerna till senaste versionen annars så har du inget offcielt stöd för CS:2 kan vara anledingen till varför din prestanda är så dålig.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Spelade lite i natt, har inte spelat CS på flera år. Snyggt och välfungerande men det märks att det är ett gammalt system som saknar mycket av vad man annars förväntar sig av moderna shooters.

Visst kan man argumentera fram och tillbaka om vad som är ett perfekt system men framförallt tror jag att man väljer att inte modernisera för att denna typ av gamers gillar inte förändring.

Saker jag saknade var ex :
- Lean
- Close range aim med ex red dot eller holographic
- hold to run
- Aim movement
- Scope zoom with mouse wheel to sticky position

Förvånande över hur ofta man blev dödad av sniper bössor på väldigt nära håll.

Allt är sådant som inbitna CS spelare troligen skulle spy galla över, inte nödvändigtvis för att det är dåligt om det görs rätt men för att det kan uppfattas stora förändringar som tar tid att anpassa sig till. Man får ju trotts allt inte glömma att detta är ett spel det tävlas mycket i.

Men jag stänger ingen dörr, kanske är det en vanesak, ger det några timmar till så får vi se var det landar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Allt är sådant som inbitna CS spelare troligen skulle spy galla över, inte nödvändigtvis för att det är dåligt om det görs rätt men för att det kan uppfattas stora förändringar som tar tid att anpassa sig till. Man får ju trotts allt inte glömma att detta är ett spel det tävlas mycket i.

Yup, om CS introducerade din lista hade jag slutat spela direkt haha. Det som gör CS så bra är att det är så "basic" mechanics, det är inte massa onödig mumbo jumbo. Otroligt enkelt att förstå men också med ett otroligt djup.

Finns heller egentligen ingen anledning att förändra, CS är CS, det behöver inte efterlikna andra spel.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Spelade lite i natt, har inte spelat CS på flera år. Snyggt och välfungerande men det märks att det är ett gammalt system som saknar mycket av vad man annars förväntar sig av moderna shooters.

Visst kan man argumentera fram och tillbaka om vad som är ett perfekt system men framförallt tror jag att man väljer att inte modernisera för att denna typ av gamers gillar inte förändring.

Saker jag saknade var ex :
- Lean
- Close range aim med ex red dot eller holographic
- hold to run
- Aim movement
- Scope zoom with mouse wheel to sticky position

Förvånande över hur ofta man blev dödad av sniper bössor på väldigt nära håll.

Allt är sådant som inbitna CS spelare troligen skulle spy galla över, inte nödvändigtvis för att det är dåligt om det görs rätt men för att det kan uppfattas stora förändringar som tar tid att anpassa sig till. Man får ju trotts allt inte glömma att detta är ett spel det tävlas mycket i.

Men jag stänger ingen dörr, kanske är det en vanesak, ger det några timmar till så får vi se var det landar.

Har själv spelat csgo sedan det kom ut(spelade aldrig 1.6 eller source) och skulle nog ha slutat om dom ändringarna som du önskar hade gått genom, det som gör CS identitet imo är att just dom flesta sakerna som gör cod till cod eller dylikt för andra moderna FPS spel inte finns i CS, det gör att CS inte skulle vara CS längre utan ett av dom alla i drösen med FPS spel som kommer ut varje år. Att det har sett snarlikt ut nu i 25 år är vad som har gjort det stort till att börja med. Att inte Valve har vart en "trend chaser" har gett dom en otroligt lojal spelarbas inkl mig själv som har spelat CS i många år och planerar att spela i många år till.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

RIP GO, CS2 är ju ospelbart. Kanske kan man vänja sig men ne fy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

redan kollat sådana tester, förklarar inte varför många inte kommer nära den prestandan på både RX5700, RTX4060 osv.
Sedan skjuts det NOLL i den video, inga fiender, testa en riktig match får du se hur kul fryslagget och fps droppsen är varje gång någon dör.
Så sådan tester är i lite av ett vakum.

Sedan tror jag valve har lite jobb att göra på linux versionen av spelet.

Jag har testat en riktig match och det flyter så in i h-vete. Men jag sitter också på ett 4090.
Kan tyvärr inte hjälpa dig. Lycka till.

Permalänk
Avstängd

Spelet är väldigt nytt, så man kan inte förvänta sig ett helt perfekt spel.

Kommer komma uppdateringar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag har testat en riktig match och det flyter så in i h-vete. Men jag sitter också på ett 4090.
Kan tyvärr inte hjälpa dig. Lycka till.

Haha ja hade det inte gått runt smutt på 4090 så vet e tusan, det är ju brute force kortet om nåt!

Ha så kul!

Permalänk
Viking
Skrivet av Ryzer:

RIP GO, CS2 är ju ospelbart. Kanske kan man vänja sig men ne fy.

Har du testat det nu, eller bara betan?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Är försiktigt positiv till CS2. Största turn-offen just nu är att spelet helt enkelt inte är lika kul som CSGO. Fortfarande sluggish på min PC trots moderna komponenter.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig första gången VSYNC gör spelet spelbart? 500 fps känns som 100 utan VSYNC på. Den inbyggda "max_fps" känns trasig.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Den här tråden alltså ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Länge sen jag spelade cs/cs go med en reda… måste jag köpa en 1080p 24-25” skärm igen? Kändes lite off att köra på 27” 1440p i cs go vad jag kan minnas 🫣

Nä tänkte det samma först men testade & det gick bra.
Kör 4:3 1440x1080 med en 34" samsung odyssey g8 240hz

OnT: Alltid mycket gnäll när det släpps nytt cs men kan ej klaga på ett nytt gratis spel.
Tog ett tag för cs go att bli bra också i början + nice att de inte splittrade communityn som med det source etc.

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Yup, om CS introducerade din lista hade jag slutat spela direkt haha. Det som gör CS så bra är att det är så "basic" mechanics, det är inte massa onödig mumbo jumbo. Otroligt enkelt att förstå men också med ett otroligt djup.

Finns heller egentligen ingen anledning att förändra, CS är CS, det behöver inte efterlikna andra spel.

Skrivet av adillboy:

Har själv spelat csgo sedan det kom ut(spelade aldrig 1.6 eller source) och skulle nog ha slutat om dom ändringarna som du önskar hade gått genom, det som gör CS identitet imo är att just dom flesta sakerna som gör cod till cod eller dylikt för andra moderna FPS spel inte finns i CS, det gör att CS inte skulle vara CS längre utan ett av dom alla i drösen med FPS spel som kommer ut varje år. Att det har sett snarlikt ut nu i 25 år är vad som har gjort det stort till att börja med. Att inte Valve har vart en "trend chaser" har gett dom en otroligt lojal spelarbas inkl mig själv som har spelat CS i många år och planerar att spela i många år till.

Oavsett, spelet känns handikappat att spela när man kommer från de "modernare" spelen. Men jag tror man får titta på CS mer som en digital sport och då man ändrar inte förutsättningarna oavsett om det finns modernare lösningar. De e dock kul att man iallafall accepterat bättre grafik och såklart de där omtalade rök granaterna

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan inte prioritera att testa detta i nuläget men blir förr eller senare förhoppningsvis. Var väl detta spel som hade extremt snygga rökeffekter?

Positivt att Valve gör spel fortfarande, även om jag hellre sett ett nytt Portal eller Left 4 Dead. Skippa 3'an och kalla det 4'a istället, eller som med Half Life: Alyx.

Det enda som är lite tråkigt är om CS:GO faktiskt ersatts/försvinner, hade varit snyggt att hålla de sida vid sida iallafall ett tag framåt tills de som spelar vänjer sig eller något.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Låter mer som något med din burk om du har så grava problem. Du borde få närmare 150-200:ish fps i 1080p

Kolla här t.ex
https://www.youtube.com/watch?v=-EN4dKdSaZ8

edit: Visst ja, XT och non XT är ju viss skillnad på. Nåja. Borde inte vara megastor skillnad.

Testade preset Very High med 1440p som han och jag ligger lite efter MEN RX5700 och RX5700XT skiljer sig bara på några färre stream processorer och clock på GPU, övrigt samma kort så prestanda diffen är runt 8% vill jag minnas på korten så ja att jag får några fps mindre är rimligt.

Problemet är att spelet verkar lida av micro stuttering, cl_showfps 1 visar över 100fps (kan för det mesta hålla 144 med Freesync om inget händer) men inte alltid men ofta ser det ut som 30fps.

Tror linux klient kanske har sina problem, well det har den för ljudet fungerar inte på spelet alltid, mycket skumt fenomen för inga andra spel eller program har det problemet och default audio device eller specifikt valt ett ljudkort (hdeadset, mobo, grafikkortets etc) så fungerar inte ljudet.

Sedan har windowed fullscreen mode problem om aspect ration du valt är lägre än den du har och gör att man inte kan navigera korrekt då musens position inte matchar va du ser (sker endast efter omstart av spelet dock i mitt fall).

Det är också tydligt att om man ändrar grafikinställning så får i alla fall jag bara tillbaks prestanda (fps) efter omstart av spelet.

Rent tekniskt, fpsen finns där som videon du länkade men micro stuttering förstör upplevelsen, lag och andra problem gör spelet mer eller mindre ospelbart tyvärr.

Jag har nog ett 60 tal spel på steam, spelar så klart inte alla men många och ja nåt står inte rätt till med just CS2, övriga av mina spel rullar smutt.

Förhoppningsvis patchar dom upp det med tiden så bör det vara full spelbart i 1440p very high även på min brödrost XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Testade preset Very High med 1440p som han och jag ligger lite efter MEN RX5700 och RX5700XT skiljer sig bara på några färre stream processorer och clock på GPU, övrigt samma kort så prestanda diffen är runt 8% vill jag minnas på korten så ja att jag får några fps mindre är rimligt.

Problemet är att spelet verkar lida av micro stuttering, cl_showfps 1 visar över 100fps (kan för det mesta hålla 144 med Freesync om inget händer) men inte alltid men ofta ser det ut som 30fps.

Tror linux klient kanske har sina problem, well det har den för ljudet fungerar inte på spelet alltid, mycket skumt fenomen för inga andra spel eller program har det problemet och default audio device eller specifikt valt ett ljudkort (hdeadset, mobo, grafikkortets etc) så fungerar inte ljudet.

Sedan har windowed fullscreen mode problem om aspect ration du valt är lägre än den du har och gör att man inte kan navigera korrekt då musens position inte matchar va du ser (sker endast efter omstart av spelet dock i mitt fall).

Det är också tydligt att om man ändrar grafikinställning så får i alla fall jag bara tillbaks prestanda (fps) efter omstart av spelet.

Rent tekniskt, fpsen finns där som videon du länkade men micro stuttering förstör upplevelsen, lag och andra problem gör spelet mer eller mindre ospelbart tyvärr.

Jag har nog ett 60 tal spel på steam, spelar så klart inte alla men många och ja nåt står inte rätt till med just CS2, övriga av mina spel rullar smutt.

Förhoppningsvis patchar dom upp det med tiden så bör det vara full spelbart i 1440p very high även på min brödrost XD

Hm kan ju vara linuxversionen som är mög. Kan dra ner cs2 ikv och se hur det flyter på med burken i sign(rtx2070 är ju inte mycket bättre än rx5700)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av medbor:

Något dig för mig med CS när det blev steam och sköldar, splittrades till CZ, blev GO (men kändes då gammalt)…

Får väl se hur det ser ut om några månader när hypen landat, men för mig är hela konceptet CS lite gammalt. In med nya roller eller raketkastare eller random events och saker att hitta… det är bara så ’samma’

Vad är det du sitter och skriver? NEJ! CS är CS och ska så vara. Det är charmen med hela spelet. Spela COD eller vad det heter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Saker jag saknade var ex :
- Lean
- Close range aim med ex red dot eller holographic
- hold to run
- Aim movement
- Scope zoom with mouse wheel to sticky position

- Lean hör inte hemma i CS, det hade bromsat farten i det alldeles för mycket och man tappar mycket av explosiviteten i spelet.
- Du har en ACOG/Red dot mix på Aug och SSG om du nu vill ha såna typer av attachments De hör dock inte hemma på övriga vapen.
- Ingen aning vad du menar med hold to run? Menar du som autorun? Håll nere W och voila, du springer!
- Aim movement?!?!? Vad är det ens? Menar du att allt ska vara träffsäkert till 100% när du springer runt? Nej tack.
- Du har redan förinställda zoomnivåer på scopes med högerklick? En av sakerna med scopes i CS är att det hörs när du gör det, skulle du kunna gå in och ut så tappar du möjligheten för motståndaren att veta om du är scoped eller inte

Jag tror helt enkelt att CS inte är rätt spel för dig bara. Anledningen till att det fortfarande lever så här långt efter att det introducerades är för att de håller sig kvar i spelsättet som gjorde det populärt och inte förändrar det efter vad som är populärt för stunden.
CS är inte perfekt på något vis, men det är ett av de mest underhållande spelen att kolla på inom E-sport.
Ville jag se Valorant eller Siege gameplay så kollar jag på de spelen i så fall. CS ska vara som det är

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamatza:

Nä tänkte det samma först men testade & det gick bra.
Kör 4:3 1440x1080 med en 34" samsung odyssey g8 240hz

OnT: Alltid mycket gnäll när det släpps nytt cs men kan ej klaga på ett nytt gratis spel.
Tog ett tag för cs go att bli bra också i början + nice att de inte splittrade communityn som med det source etc.

Ett tips kör 1920x1440 i stället om du sitter på en 1440p skärm och vill köra stretch.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO