Familjekontroll med schemaläggning för många enheter

Permalänk
Medlem

Familjekontroll med schemaläggning för många enheter

Hej,

Jag har idag en Asus AC3200, men då familjen är stor och barnen har en massa enheter vardera så går det inte att hantera alla deras enheter i föräldrakontrollen, den klarar bara av 16 enheter.

Jag skulle vilja hitta något där jag kan styra betydligt fler enheter än 16 stycken, har sökt bland konsumentroutrar men där finns inte mycket att hämta.
Routern vi har idag går på knäna pga alla anslutna enheter, den är seg som sirap när man ska in och ändra något i den.

Finns det någon som är insatt på nätverksprodukter här som har tips på någon annan utrustning som kan hantera detta?
Gärna något man kan ansluta accesspunkter till för att täcka hela hemmet med WiFi.

Bästa hade ju varit om man kunde skapa profiler och lägga till enheter som använder samma inställningar för en profil.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dem8n:

Hej,

Jag har idag en Asus AC3200, men då familjen är stor och barnen har en massa enheter vardera så går det inte att hantera alla deras enheter i föräldrakontrollen, den klarar bara av 16 enheter.

Jag skulle vilja hitta något där jag kan styra betydligt fler enheter än 16 stycken, har sökt bland konsumentroutrar men där finns inte mycket att hämta.
Routern vi har idag går på knäna pga alla anslutna enheter, den är seg som sirap när man ska in och ändra något i den.

Finns det någon som är insatt på nätverksprodukter här som har tips på någon annan utrustning som kan hantera detta?
Gärna något man kan ansluta accesspunkter till för att täcka hela hemmet med WiFi.

Bästa hade ju varit om man kunde skapa profiler och lägga till enheter som använder samma inställningar för en profil.

En gissning är att det mesta är över wifi så en separat accesspunkt för barnens wifi och så dödar du trafiken till APn så dödar du väl många enheter på en gång ?
Du behöver då också ändra inlogg på vuxenwifi och inte ge barnen de uppgifterna för gör du det lär de fuska

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att det mesta är över wifi så en separat accesspunkt för barnens wifi och så dödar du trafiken till APn så dödar du väl många enheter på en gång ?
Du behöver då också ändra inlogg på vuxenwifi och inte ge barnen de uppgifterna för gör du det lär de fuska

Det mesta är via WiFi ja, men de har lite olika tider utefter ålder så att strypa alla samtidigt är inte helt populärt. 😂

Permalänk
Medlem

@Dem8n det är nog enklast att ha flera olika accesspunkter, se till att det är sådana där du kan schema lägga tider som WiFi ska vara tillgängligt etc. Det kan vara lite bökigt att sköta allt men det är nog det enklaste som inte kostar pengar för några extra tjänster etc. Alternativt kanske man kan använda något som t.ex. Ubiquiti i ett enda stort system där alla har en egen inloggning och så reglerar man det därefter. Iofs finns det inget som hindrar att man t.ex. använder någon annans telefon som fortfaraden fungerar. Allt beror på vilken typ av styrning du är ute efter.

Det är svårt att hindra folk från att dela konton t.ex. för att fortsätta surfa. Ok man kan spärra mot MAC adresser osv.

Du förstår nog var jag menar, det mesta går att reglera men mycket hänger också på användarna. Försöker man stänga ute folk eller spärra saker är det normalt att man försöker hitta en väg att komma runt problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Dem8n det är nog enklast att ha flera olika accesspunkter, se till att det är sådana där du kan schema lägga tider som WiFi ska vara tillgängligt etc. Det kan vara lite bökigt att sköta allt men det är nog det enklaste som inte kostar pengar för några extra tjänster etc. Alternativt kanske man kan använda något som t.ex. Ubiquiti i ett enda stort system där alla har en egen inloggning och så reglerar man det därefter. Iofs finns det inget som hindrar att man t.ex. använder någon annans telefon som fortfaraden fungerar. Allt beror på vilken typ av styrning du är ute efter.

Det är svårt att hindra folk från att dela konton t.ex. för att fortsätta surfa. Ok man kan spärra mot MAC adresser osv.

Du förstår nog var jag menar, det mesta går att reglera men mycket hänger också på användarna. Försöker man stänga ute folk eller spärra saker är det normalt att man försöker hitta en väg att komma runt problemen.

Ubiquiti lät ju intressant.
Visst är det så att de kan låna enheter av varandra men jag tänkte att jag skulle låsa det via MAC-adresser, förutom trådanslutna datorer för där kan man ju byta MAC-adress väldigt enkelt, men man borde ju även kunna låsa inloggningen till MAC-adressen så att en okänd MAC-adress inte tillåts logga in och därmed inte får något internet?

Permalänk
Medlem

Vad mer exakt vill du kunna göra? Man kan lösa det hela på många olika sätt. Men beror lite på hur mycket man själv vill mecka också.

Du kan slå på 802.11x på ditt lan om du har en switch som stödjer det tex, då måste man logga in för att kunna ansluta. Eller låsa ner så att bara en specific mac adress får finnas på just den porten. Man kan även köra WPA Enterprise så att man på wlanet loggar in med en användare och lösenord för att få access och i längden specifika regler. Men det beror på hur komplicerat man vill göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vad mer exakt vill du kunna göra? Man kan lösa det hela på många olika sätt. Men beror lite på hur mycket man själv vill mecka också.

Du kan slå på 802.11x på ditt lan om du har en switch som stödjer det tex, då måste man logga in för att kunna ansluta. Eller låsa ner så att bara en specific mac adress får finnas på just den porten. Man kan även köra WPA Enterprise så att man på wlanet loggar in med en användare och lösenord för att få access och i längden specifika regler. Men det beror på hur komplicerat man vill göra det.

Jag vill att det ska gå att lägga till alla barnens enheter i deras profil så alla deras enheter har samma schema, jag vill även kunna låsa enhetern till deras nuvarande MAC-adress så det inte kan kringgås.
Är urless på att man försover sig och skippar skolan för att man suttit och spelat alldeles för länge.

Mobilerna är redan styrda med hjälp av skärmtid, dock gillar jag inte skärmtid för det är så lätt att kringgå eller lista ut den fyrsiffriga koden, men det är en annan historia. 😅

Jag fick svar från Asus att deras senaste routrar kan hantera 64 enheter i familjekontrollen, nuvarande router kan bara hantera 16 enheter.
Så det står väl mellan nån av Asus värstingar eller en Ubiquiti Dream Machine ihop med accesspunkter.
Antar att Dream Machine är ljusår snabbare och bättre på alla sätt?
Finns väl öven utrymme för fler och mer avancerade loggar på en Ubiquiti.

Permalänk
Medlem

Yoyo,

Ser sådana här poster ibland och tycker väl alltid att grundproblemet är barnens beslut, inte möjligheten att fatta dessa beslut. Men nåväl, alternativen som lagts fram är bra och låter rimliga. Finns väldigt många sätt att försöka begränsa nätaccess och det går att göra små grejer, som att byta till filtrerade DNS-servrar, till att implementera zero trust.

Om du är nätintresserad så kan jag rekommendera FortiGates brandväggar, som är extremt prisvärda och låter dig, om ambitionen finns där, filtrera nätet för specifika enheter på en ganska djup nivå. Går att göra tidsbestämt också.

Bara en tanke. Men uppdatera gärna med vilken väg du väljer att gå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag vill att det ska gå att lägga till alla barnens enheter i deras profil så alla deras enheter har samma schema, jag vill även kunna låsa enhetern till deras nuvarande MAC-adress så det inte kan kringgås.
Är urless på att man försover sig och skippar skolan för att man suttit och spelat alldeles för länge.

Mobilerna är redan styrda med hjälp av skärmtid, dock gillar jag inte skärmtid för det är så lätt att kringgå eller lista ut den fyrsiffriga koden, men det är en annan historia. 😅

Jag fick svar från Asus att deras senaste routrar kan hantera 64 enheter i familjekontrollen, nuvarande router kan bara hantera 16 enheter.
Så det står väl mellan nån av Asus värstingar eller en Ubiquiti Dream Machine ihop med accesspunkter.
Antar att Dream Machine är ljusår snabbare och bättre på alla sätt?
Finns väl öven utrymme för fler och mer avancerade loggar på en Ubiquiti.

Kolla om detta är nått för er https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/360008214094-Act...

Jag skulle säga att unfi inte direkt har bra stöd för att hantera sånt här.

Permalänk
Medlem

@Dem8n det finns även andrar system som främst sköts via den centrala routern, familjelösningar etc. Då får man ofta betala men då har man även filter och annat så man kan reglera vart man kan surfa etc.

Det är mycket svårt för oss att ge dig tips om vad du behöver för det finns så många olika saker man kan reglera och styra utifrån vad ditt behov är.

Antingen så reglerar man lokalt med skärmtider, WiFi lösningar etc. men det styr oftast inte hur man surfar och vart man kan surfa, den biten får man ta med filter och andra tjänster som oftast finns på Internet och är tjänster som används via routers. Sedan beror det också på om man har proffsiga prylar eller inte och vad man vill betala för.

Det enklaste för många som inte är så tekniska eller orkar är just en router där man sedan köper till tjänster som blockar, filtrerar, tidsbegränsningar osv. Det går att göra en del själv men frågan är om du behöver det. Oftast är det familjekontroll där man vill begränsa sajter och tider barnen använder Internet och dess tjänster som efterfrågas.

Permalänk

Denna kan vara intressant
https://family.norton.com/

En app som installeras som du som förälder kan managera via Norton portalen. Du kan bland annat sätta schema per barn.
Exempel att om en person startar datorn börjar personens "4 timmar ticka ner". Profilen och tiden delas med surfplatta och andra enheter. När personen använt upp 4 timmar kan personen ansöka om förlängd tid varav föräldern får en notis från Norton om att godkänna 30 min, 1h, 2h eller resten av dagen eller neka.

Appen kommer att se till att datorn inte går att använda om det inte finns mer tid den dagen.

Du har 30 dagar gratis prova på

Permalänk
Medlem

Många bra tips här, stort tack allihopa!
Jag har valt ut FortiGate, den såg helt enkelt kanon ut. 😃