Espressomaskin - vilken väljer man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Enda hel- eller halvautomatiska espressomaskinen som verkligen gör bra espresso är Sage Oracle Touch - den är dock rätt dyr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4553449

Att vår Melitta Barista T som inte är smart placerar sig såpass högt ändå.. väl investerade 5k för ca 6 år sen på black friday..
Dock lite sugen att köpa en ordentlig Café-maskin på konkursauktion...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kolla gärna in denna filmen from James Hoffman angående att ställa in sin automatiska kaffemaskin.
https://www.youtube.com/watch?v=J6yWOyNq0uw

I korthet så är det stor skillnad på att brygga en kaffe i en automatisk maskin kontra att brygga i en kaffebryggare. En kaffe är inte en espresso med mera vatten som någon skrev tidigare i tråden. Och nu kan man också förstå varför kaffet i maskinen på jobbet smakar som det gör.

James har också fler intressanta filmer inklusive jämförelser av olika automatiska maskiner.
Själv köpte jag en DeLonghi Dinamica Plus som jag har ställt in enligt James förklaring. Det första jag gjorde var att trycka på knappen kaffe, varpå jag blev väldigt missnöjd, men efter inställning brygger jag nu en Americano och är nöjd. Med Dinamica kan man skapa egna "recept" som man sedan sparar som förval. Med appen som kan kopplas till blir detta enkelt.
Anledningen till att jag inte köpte Magnifica var att flera recensenter tyckte att den var svår att förstå sig på när man skulle göra mer detaljerade inställningar.

Tack för den, är ganska nöjd med min Philips 5400 latte go, men misstänker att detta kommer göra det ännu bättre.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Hej espressonördar! Jag har köpt en Espressomaskin för några månader sedan men undrar hur tusan man ska veta vilka portafilter som passar så man inte beställer hem fel. Jag utgår ifrån att storlekarna kan skilja en del på diametern.

Ta denna produkt som exempel, ett jävla tjat om 58mm men är det innermått, yttermått eller tom yttermått med öronen?

Maskinen jag har heter Isomac Giada och filtret (innermåtten) är 53mm om det är till nån hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Okej, okej, jag vet - jag är omständig gällande detta. Jag har fortfarande inte fått tummen ur. Men intresset består!

Just nu lutar det åt en DeLonghi Dinamica Plus ECAM 370.95.
Någon som har längre erfarenhet av DeLonghi-maskiner? Hur brukar hållbarheten vara? Med tanke på priset vill man ju gärna att den håller 5+ år i alla fall.

Skrivet av Mighty Mic:

Har en snart 6 år gammal De’Longhi ECAM23460B - den har fungerat felfritt hittills. Vi är väldigt nöjda med den - om jag ska "klaga" på något så skulle det väl vara att kaffet blir för gott - inte lika kul att dricka ute och eftersom vi båda arbetar mycket hemifrån så blir det lite mycket kaffe ibland...

/M

Vår De’Longhi ECAM23460B gick sönder i veckan - det finns en sensor som ska känna av att vattenbehållaren är på plats, och denna ska aktiveras av en plastarm som hade brutits av. Känns inte direkt som världens bästa och mest hållbara konstruktion - men plasten verkar vara av ok kvalitet och det höll iaf i nästan 6,5 år. Lyckades limma fast armen igen med superlim, men inser att det inte kommer att hålla särskilt länge...

/M

Permalänk
Medlem

Har några bekanta som kör Magnifica S. Tycker det blir helt okej. Naturligtvis har man druckit bättre kaffe, men för enkelheten i bryggningen och priset duger det helt klart.

Är på jakt efter en maskin själv men har möjlighet att betala lite mer, kanske runt 10 000. Vill inte ha några mjölkfunktioner eller annat lull-lull, bara en maskin som tar kaffebönor och producerar en okej kopp kaffe. Snabbhet och enkelt underhåll premieras.

Tittat lite på t.ex. Jura E4. Frågan är om det är värt prisstegringen? Någon som vet?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jura brukar väl rankas som bland det högre konsument företagen när det gäller just espressomaskiner? Åtminstone den känslan jag får när jag läser runt.
Ett tips, har också hört att just dessa espressomaskiner har stora prispåslag. Vilket gör att dom brukar reas ut galet mycket under black friday

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Har några bekanta som kör Magnifica S. Tycker det blir helt okej. Naturligtvis har man druckit bättre kaffe, men för enkelheten i bryggningen och priset duger det helt klart.

Är på jakt efter en maskin själv men har möjlighet att betala lite mer, kanske runt 10 000. Vill inte ha några mjölkfunktioner eller annat lull-lull, bara en maskin som tar kaffebönor och producerar en okej kopp kaffe. Snabbhet och enkelt underhåll premieras.

Tittat lite på t.ex. Jura E4. Frågan är om det är värt prisstegringen? Någon som vet?

Min Jura har börjat krångla lite mer än 2 år efter inköp så garantin har givetvis gått ut och det går ju inte att rengöra några delar manuellt på den så det går ju inte att se om det är nåt skit inuti som blockerar. Men jag kan ju haft otur bara men kommer nog undvika Jura framöver. Eller nån kanske har nåt tips på hur man åtgärdar problem med Jura-maskiner när det inte går att öppna upp dom? Ofta när man startar den så under rengörinscykeln så går mekaniken väldigt trögt och sen stänger den bara av sig.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Min Jura har börjat krångla lite mer än 2 år efter inköp så garantin har givetvis gått ut och det går ju inte att rengöra några delar manuellt på den så det går ju inte att se om det är nåt skit inuti som blockerar. Men jag kan ju haft otur bara men kommer nog undvika Jura framöver. Eller nån kanske har nåt tips på hur man åtgärdar problem med Jura-maskiner när det inte går att öppna upp dom? Ofta när man startar den så under rengörinscykeln så går mekaniken väldigt trögt och sen stänger den bara av sig.

Hm, de lär gå att öppna på något sätt. Vet att man kan lämna in dem på service, så de lär ju kunna öppna den. Har du kontaktat Jura och frågat?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, de lär gå att öppna på något sätt. Vet att man kan lämna in dem på service, så de lär ju kunna öppna den. Har du kontaktat Jura och frågat?

Nä inte än.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olga32:

Har några bekanta som kör Magnifica S. Tycker det blir helt okej. Naturligtvis har man druckit bättre kaffe, men för enkelheten i bryggningen och priset duger det helt klart.

Är på jakt efter en maskin själv men har möjlighet att betala lite mer, kanske runt 10 000. Vill inte ha några mjölkfunktioner eller annat lull-lull, bara en maskin som tar kaffebönor och producerar en okej kopp kaffe. Snabbhet och enkelt underhåll premieras.

Tittat lite på t.ex. Jura E4. Frågan är om det är värt prisstegringen? Någon som vet?

Efter att ha kört med min DeLonghi ett tag nu så kan jag säga att jag är väldigt glad att den går att styra med app och att man kan skapa sitt eget recept så som man vill att kaffet ska smaka. Det blir mycket bättre än att brygga med de inbyggda programmen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Efter att ha kört med min DeLonghi ett tag nu så kan jag säga att jag är väldigt glad att den går att styra med app och att man kan skapa sitt eget recept så som man vill att kaffet ska smaka. Det blir mycket bättre än att brygga med de inbyggda programmen.

Vilken modell är det mer specifikt du har? Funderar på att knipa en på black friday då det brukar vara finfina reor på just espressomaskiner

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Vilken modell är det mer specifikt du har? Funderar på att knipa en på black friday då det brukar vara finfina reor på just espressomaskiner

ECAM370.95.T Dinamica Plus

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

ECAM370.95.T Dinamica Plus

tack.
Har kikat mycket på just dinamica plus serien, men antar att det blir mest avgörande vad som är mest prisvärt nästa månad.
Tänkte försöka hitta en nedsatt modell runt 5000:- nånstans.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Efter att ha kört med min DeLonghi ett tag nu så kan jag säga att jag är väldigt glad att den går att styra med app och att man kan skapa sitt eget recept så som man vill att kaffet ska smaka. Det blir mycket bättre än att brygga med de inbyggda programmen.

Vet inte hur det fungerar på DeLonghi, men vad är det du gjort i appen som du inte kan göra på maskinen? Jag fixade insticksmodulen till min Jura så att jag kan styra den/skapa recept med appen, men har ärligt talat aldrig använt då allt går att göra direkt på maskinen och appen kan inte starta maskinen från viloläge (hela tanken var att automatisera så att den brygger en kopp när väckarklockan ringer, men det gick förstås inte 🙄)

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nevada:

Min Jura har börjat krångla lite mer än 2 år efter inköp så garantin har givetvis gått ut och det går ju inte att rengöra några delar manuellt på den så det går ju inte att se om det är nåt skit inuti som blockerar. Men jag kan ju haft otur bara men kommer nog undvika Jura framöver. Eller nån kanske har nåt tips på hur man åtgärdar problem med Jura-maskiner när det inte går att öppna upp dom? Ofta när man startar den så under rengörinscykeln så går mekaniken väldigt trögt och sen stänger den bara av sig.

Du har väl tre års reklamationsrätt?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Vet inte hur det fungerar på DeLonghi, men vad är det du gjort i appen som du inte kan göra på maskinen? Jag fixade insticksmodulen till min Jura så att jag kan styra den/skapa recept med appen, men har ärligt talat aldrig använt då allt går att göra direkt på maskinen och appen kan inte starta maskinen från viloläge (hela tanken var att automatisera så att den brygger en kopp när väckarklockan ringer, men det gick förstås inte 🙄)

Jag har länkat till video som förklarar tidigare i tråden. Men med appen kan jag styra hur mycket kaffe maskinen ska mala samt hur mycket vatten den ska använda så att man extraherar så mycket smak som möjligt utan att det blir beskt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

På gång att köpa något nytt runt black friday och det är väl mest Melitta Barrista TS Smart och Delonghi Dinamica Plus jag kollat på. Men såg nu att Delonghi släppt en ny modell, Rivelia, så nu är väl den lite intressant också. Bara drygt att den är så pass ny att jag inte hittar några vettiga recensioner, bara massa skit från influenster som man ju inte alls litar på.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Ahh min espressomaskin gick precis sönder. Perfekt med denna tråden! Jag har tittat/drömt mycket om Sage Oracle touch men tycker den är lite för dyr. hoppas den dyker upp på BF till ett attraktivt pris! Annars vad finns det för bra tips på automatiska maskiner runt 10k, +-5k? Vill ha en enkel maskin med möjlighet att ställa in men samtidigt lätt för delar utav familjen att bara trycka på en knapp.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

På gång att köpa något nytt runt black friday och det är väl mest Melitta Barrista TS Smart och Delonghi Dinamica Plus jag kollat på. Men såg nu att Delonghi släppt en ny modell, Rivelia, så nu är väl den lite intressant också. Bara drygt att den är så pass ny att jag inte hittar några vettiga recensioner, bara massa skit från influenster som man ju inte alls litar på.

Du och jag har samma tankar, delonghi siktar jag på. Kollat deras Dinamica Plus och hoppas på ett erbjudande där, Rivelia är ju så pass ny av vad jag kan se, så vågar inte tro att den kommer sänkas alltför mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

NetOnNet har Melitta TS Smart för 7990kr nu iaf. Men tror det blir en Rivelia för mig iaf. Signar man upp sig för nyhetsbrev från Delonghi får man en kod på 10 procent rabatt och med det hamnar man på typ 8600 och då ingår en box med lite kaffe och koppar typ.
Måste kontakta dom bara och kolla hur deras returrätt på 30 dagar funkar. Man vill ju kunna lämna tillbaka den om man inte är nöjd med kaffet

Edit: Om nu någon har samma funderingar så får man inte skicka tillbaka en använd maskin tyvärr

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Fick bli en Delonghi Dinamica Plus, närmare bestämt ECAM370.95.S
Lyckades få en 20% rabattkod av tretti.se, landade på 7199:- så kunde inte låta bli 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fick bli en Delonghi Dinamica Plus, närmare bestämt ECAM370.95.S
Lyckades få en 20% rabattkod av tretti.se, landade på 7199:- så kunde inte låta bli 🙂

Kanon, verkar vara en bra maskin! Återkoppla i tråden när du gjort några koppar

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Kanon, verkar vara en bra maskin! Återkoppla i tråden när du gjort några koppar

Ska jag göra, kollat in dinamica plus serien länge nu och det har varit skralt med erbjudanden. Skulle gissa på att den säljer så pass bra att det inte finns nåt intresse, eller behov av att rea ut dom. Men velade rätt länge mellan deras Eletta Cappuccino https://www.tretti.se/hushall/kaffe-och-te/espressomaskin/pro..., tills reddit lärde mig att bryggenheten är densamma och att det mest skiljer i designen och antalet drycker som finns att välja mellan.
Så nu ska det drickas godare och mer varierande ☕️
Btw har du fått din Riviela? Nöjd?
Återkoppla du också 😊

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ska jag göra, kollat in dinamica plus serien länge nu och det har varit skralt med erbjudanden. Skulle gissa på att den säljer så pass bra att det inte finns nåt intresse, eller behov av att rea ut dom. Men velade rätt länge mellan deras Eletta Cappuccino https://www.tretti.se/hushall/kaffe-och-te/espressomaskin/pro..., tills reddit lärde mig att bryggenheten är densamma och att det mest skiljer i designen och antalet drycker som finns att välja mellan.
Så nu ska det drickas godare och mer varierande ☕️
Btw har du fått din Riviela? Nöjd?
Återkoppla du också 😊

Inte beställt någon än! Att den är så ny och bristen på recensioner gör mig lite skeptisk. Kanske väntar o kör i mellandagarna istället. Men uppdaterar här vadfan det blir för något

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Jag har typ bestämt mig för en Sage Barista touch impress, men självklart ingen rea på den. Får avvakta lite till.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Jag har typ bestämt mig för en Sage Barista touch impress, men självklart ingen rea på den. Får avvakta lite till.

Med tanke på att den bara funnits på marknaden en 1-2 månader så skulle åtminstone inte jag förvänta mig någon större rea på den innan säg nästa black friday.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Något högre pris, men jag har haft en Delonghi PrimaDonna Elite i lite mer än ett år och är sjukt nöjd.
Gör väldigt gott kaffe, espresso eller vad mer du är sugen på.

https://www.tretti.se/hushall/kaffe-och-te/espressomaskin/pro...

Den externa mjölkskummaren är smidig och det är skönt att bara kunna ställa in den i kylen när man gjort sin kaffe.

Min modell har även en ytterligare behållare där du gör varm choklad som framförallt uppskattas av barnen.

Även om detta inte är modellen eller prisklassen ni pratar om, så kan jag i alla fall skriva under på Delonghis fina kvalitet och att de vet hur man gör maskiner som gör gott kaffe.
Förutsätter att det följer med även till Elettan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Med tanke på att den bara funnits på marknaden en 1-2 månader så skulle åtminstone inte jag förvänta mig någon större rea på den innan säg nästa black friday.

Sant, dock har den reats ut i US...

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fejjandelux:

Något högre pris, men jag har haft en Delonghi PrimaDonna Elite i lite mer än ett år och är sjukt nöjd.
Gör väldigt gott kaffe, espresso eller vad mer du är sugen på.

https://www.tretti.se/hushall/kaffe-och-te/espressomaskin/pro...

Den externa mjölkskummaren är smidig och det är skönt att bara kunna ställa in den i kylen när man gjort sin kaffe.

Min modell har även en ytterligare behållare där du gör varm choklad som framförallt uppskattas av barnen.

Även om detta inte är modellen eller prisklassen ni pratar om, så kan jag i alla fall skriva under på Delonghis fina kvalitet och att de vet hur man gör maskiner som gör gott kaffe.
Förutsätter att det följer med även till Elettan

Du har inga problem med att den ber dig tömma behållaren i tid och otid?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du har inga problem med att den ber dig tömma behållaren i tid och otid?

Nej det har jag inte varit med om.

Det enda jag stör mig på, som jag hade i min gamla Jura, är en indikation på att bönorna behöver fyllas på.
Tycker även den kunde varnat för att vattnet är slut tidigare då det ibland blir så att vattnet tar slut halvvägs in i bryggningen.

Det har dock blivit rutin att kolla vattnet 2 ggr om dagen (hemmakontor) så det fungerar ändå bra.