Veckans fråga: Hur applicerar du kylpastan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Beror väl på vad "sprit" är slang för. Kjell påstår sig sälja >99.5% isopropanol, den brukar jag köra.

2-propanol funkar, men sprit brukar betyda etanol. Hade det varit 2-propanol i exemplet fattar jag inte varför läraren blev obekväm - det är ju fullt lagligt att sälja eller inneha, och ingen lär dricka det eftersom det lär smaka förjävligt vad jag förstår.

För övrigt har de också 2-propanol på sprayflaska - väldigt praktiskt, även om den inte är lika ren då. De har även Biltema för den delen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kryss med mer i mitten.
Det i mitten ger en ring som täcker de centrala delarna, sen täcker krysset det längre ut mot hörnen.
Utan krysset täcks inte hörnen tillräckligt bra, med bara kryss och inget extra i mitten blir det väl så lite mitt på sidorna.
Gäller ju bara att få till rätt mängd på de olika delarna, jämnt lager och utan bubblor.
På mindre CPU:er el GPU:er, med el utan IHS, funkar riskorn/popcorn/ärta.

Var ju lite annorlunda på Threadripper Pro och Xeon Platinum, de är så enormt stora att det gick mer än en hel spruta per CPU och då ändå kändes snålt.
Instruktionen för montering vid garantiservice av dessa säger att applicera på flertalet punkter i något slags mönster. Jag kollade aldrig hur det täckte då jag inte hade tillräckligt med pasta att göra det på nytt.

Men nu när jag i närtid ska montera några egna LGA1151 och LGA1200 blir det nog mitt vanliga sätt enligt ovan.

Permalänk
Medlem

Försvinnande små skillnader mellan metoderna i de test jag kollat. Sen chiplets blev en grej har jag dock inte kört med ärt-metoden mer. Min 5800X3D fick sig ett kryss.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Efter att ha köpt kryosheet för att testa, är jag minst sagt jävligt nöjd, inge mer kylpasta

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Brukar utgå från ett riskorn och brer ut det med kylpastaspade som följde med nåt av Thermal Grizzlys produkter tills att det är så tunt lager som möjligt som nätt och jämt täcker hela ytan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Vilken är bäst

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Ett väl utbrett lager kylpasta ger en inre tillfredsställelse, och är den grund varpå kylaren vilar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Brukade var en sådan som bredde på ett tunt lager med pasta, men på senare år är det klicken eller flera klickar som gäller beroende på värmespridarens storlek.

Permalänk

Kylpasta, behöver man sådant, varför har inget sagt det till mig? Kan detta förklara min blåskärm varje kvart?

Skämt åsido, det är så sällan jag byter cpu så jag minns ej, jag följer nog giuden som medföljer.

Permalänk
Medlem

Hur applicerar man kylpasta på Apple silicone M2 PRO?
Visste inte det ens gick

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det blir ingen kylpasta längre, ptm7950 ftw

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

På mitt senaste bygge blev det ett kryss med små klickar i mellan. Men på min gamla burk blev det den klassiska klicken på mitten.

Permalänk
Medlem

Följer The Verge's guide punkt till pricka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Varför måste du vara på golvet? Lägg chassit på matbordet och mecka.
Sist jag bråkade med kylpasta så satte jag processorn på plats på moderkortet innan jag monterade det i chassit och passade då på att breda ut kylpastan. Sedan i med moderkortet i chassit, i med kablar och grafikkort sedan cpukylare.
Var smutt!

Bordsskick! Även lite nipprig mot de här bromerade sakerna som äldre elektronik har på sig. Det är inget man vill ha i närheten av födoämnen. Tappade hakan en gång när jag besökte en vän, han hade lagt upp sin 35'hästars utombordare på matbordet.

Permalänk
Medlem

I sockeln är väl det enda rätta?

Permalänk
Medlem

Klick i mitten sen brer ut med gammalt bankkort, alltid gjort likadant.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Någon som provat dessa ”Kryosheet” från Thermal Grizzly? Nåt att ha?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Hur applicerar man kylpasta på Apple silicone M2 PRO?
Visste inte det ens gick

har gjort kylflänsbyte på en MacBook Pro 16" 2021, har en pentalobe-mejsel… inuti är det vanliga torxs, gediget byggda så inte jättesvårt, kolla guide så blir det enkelt, sliter man av nåt blir det jobbigt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Var tvungen att rösta på The Verge stilen.

Annars kör jag antingen ett kryss eller brer på. Är pastan lite tjockare/trögare brer jag på den.

Permalänk
Medlem

Beror på hårdvaran.

GPU - rätt så generös, brer på och ser till att den är täckt.
CPU - beror på vilken cpu. Men antingen brer på, eller om jag är lat klick / klick-kors.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Någon som provat dessa ”Kryosheet” från Thermal Grizzly? Nåt att ha?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Röstade "klick-kors" men lägger i själva verket ett "klick-kryss" av fyra till fem ytterst små duttar.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Verkar ju bra ändå.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad det är som ska kylas, på en processor är det riskorn på värmespridaren, en deliddad processor vill man köra icke ledande och ett kryss så man får smeten ut med kanterna också, samma som med grafikkort.

Frågan är oklart ställd, det finns ingen universallösning som funkar bäst på allt.

Permalänk
Medlem

Brukar bre ut ett tunt lager. Aldrig haft några problem med kylningen så det har funkat bra hittills.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ingen som "gnuggar runt" kylflänsen lite efter att den satts på plats så att den pressar ut pastan?

Permalänk
Medlem

Förr i tiden körde jag alltid riskornet i mitten, på moderna processorer kör jag dock ett kryss som sträcker sig från hörn till hörn på värmespridaren.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Brer ut med ett finger, tjockare i mitten och sluttande ut mot kanten. Lämnar dom sista millimeterna utan pasta.
Kylaren vickar man sen på med lite tryck innan den fästes.

Använder förresten kopparpasta, något jag gjort dom senaste +30-åren.

Har aldrig behövt att byta pasta under datorns livslängd, hade en som användes i +15-år innan den var helt uttjänad.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Brer ut med ett finger, tjockare i mitten och sluttande ut mot kanten. Lämnar dom sista millimeterna utan pasta.
Kylaren vickar man sen på med lite tryck innan den fästes.

Använder förresten kopparpasta, något jag gjort dom senaste +30-åren.

Har aldrig behövt att byta pasta under datorns livslängd, hade en som användes i +15-år innan den var helt uttjänad.

Jag har nog aldrig bytt kylpasta

Kopparpasta är nog bra med lite riskabelt om man slarvar eftersom det leder ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har nog aldrig bytt kylpasta

Kopparpasta är nog bra med lite riskabelt om man slarvar eftersom det leder ström

Ja!

Man bör inte använda hela tuben Typ...

Det har sin historia +35-år bak i tiden från en mejl lista "Alt-CPU", tidigare "Cyrix List" där det testades en hel del med OC och kylning.
På listan så skedde rätt många tester, som att mätta upp en del gällande olika material som medium mellan CPU och kylare.
Kopparpasta var en, en annan var silverpasta avsett för släckning av ljusbåge på reläkontakter från Circuit Works, det senare tog en lurker (en som inte deltog i test eller diskussion) fasta på. Som resultat har vi idag Artic Silver.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!