Permalänk
Medlem

Hej!

Jag och min fru ska köpa radhus och har vårt bankmöte i veckan. Vi bor i hyresrätt så detta blir vårt insteg på marknaden. Belåningsgraden på radhuset kommer landa in på 71% och vår övriga ekonomi ser bra(?) ut.

Min fråga är: har vi någon chans att förhandla ner räntan eller är vi fast i att vi inte har något manöverutrymme pga. förstagångsköpare. Behöver tips till vad man kan säga för att öka på chanserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Hej!

Jag och min fru ska köpa radhus och har vårt bankmöte i veckan. Vi bor i hyresrätt så detta blir vårt insteg på marknaden. Belåningsgraden på radhuset kommer landa in på 71% och vår övriga ekonomi ser bra(?) ut.

Min fråga är: har vi någon chans att förhandla ner räntan eller är vi fast i att vi inte har något manöverutrymme pga. förstagångsköpare. Behöver tips till vad man kan säga för att öka på chanserna.

Innan ni går till bankmötet så kolla upp vad ni får för ränta på Skandiabanken och på SBAB. Du ser direkt på hemsidan vilken ränta de kan ge. Du skall inte behöva få sämre ränta hos din nuvarande bank.

Permalänk
Skrivet av Clowncar:

Hej!

Jag och min fru ska köpa radhus och har vårt bankmöte i veckan. Vi bor i hyresrätt så detta blir vårt insteg på marknaden. Belåningsgraden på radhuset kommer landa in på 71% och vår övriga ekonomi ser bra(?) ut.

Min fråga är: har vi någon chans att förhandla ner räntan eller är vi fast i att vi inte har något manöverutrymme pga. förstagångsköpare. Behöver tips till vad man kan säga för att öka på chanserna.

Klart ni kan förhandla ned. Ta fram snitträntan och begär bättre. Ställ bankerna mot varandra och boka in fler möten.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Innan ni går till bankmötet så kolla upp vad ni får för ränta på Skandiabanken och på SBAB. Du ser direkt på hemsidan vilken ränta de kan ge. Du skall inte behöva få sämre ränta hos din nuvarande bank.

Skrivet av TheMuffinMan:

Klart ni kan förhandla ned. Ta fram snitträntan och begär bättre. Ställ bankerna mot varandra och boka in fler möten.

Tack för input! Finns det fler tips som går att dra fram förutom att hänvisa till konkurrenternas räntor. Det är nog vårt bästa vapen att hota med att byta bank men vill inte dra den direkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Tar man lånet med rörlig ränta så kan man annars byta till en annan bank i lugn och ro efter några månader ifall man kan få ett bättre erbjudande då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Ta fram snitträntan och begär bättre. Ställ bankerna mot varandra och boka in fler möten.

Snitträntan kan vara ett verktyg att hitta vilka banker man ska förhandla med, men man ska vara medveten om att de har eftersläpning, och i en miljö med stigande räntor och banker som höjer i olika takt så blir det ett trubbigt verktyg. Som sagt, kolla skandiabanken, danske bank och sbab som är öppna med sina räntor i deras räknesnurror så har man i alla fall något att utgå ifrån.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Tack för input! Finns det fler tips som går att dra fram förutom att hänvisa till konkurrenternas räntor.

Att lyfta fram vilken fantastiskt kund man är. Vill ha långsiktig relation och kan man tänka sig flytta sparande, pension o.s.v. så ska man givetvis ta fram även det och se om man får bättre erbjudande p.g.a. sådant. (sen måste man tänka på om hur mycket mer man får betala för de tjänsterna förstås, räkna på helheten precis som banken kommer göra)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Tack för input! Finns det fler tips som går att dra fram förutom att hänvisa till konkurrenternas räntor. Det är nog vårt bästa vapen att hota med att byta bank men vill inte dra den direkt.

Det är en konkurrensutsatt marknad. Även om du inte behöver spela det kortet direkt behöver er bankmänniska förstå att ni är beredda att inte bara öppna lånet hos en annan bank, utan att ni då eventuellt behöver flytta allt er bankengagemang dit.

Bankens syfte är att göra vinst på er. Er uppgift är att se till att ni får bästa möjliga villkor. Ni har inga andra vapen än att ta ert pick och pack annorstädes. Med det sagt, den diskussionen kan skötas på ett civiliserat sätt, men det är inte förrän ni är tydliga med att ni har andra erbjudanden som det tar fart i förhandlingen. Ni behöver ju inte nödvändigtvis säga exakt vilken ränta ni har blivit erbjudna.
"Som du säkert förstår har vi tittat också hos andra banker. Det du har erbjudit ligger tyvärr alltför högt. Hur bra erbjudande kan du ge oss?"
"Får jag fråga vad ni har för erbjudande nu?"
"Vi har ett väsentligt bättre erbjudande från en bank och har fler trådar ute. Hur kan vi hjälpa dig att ge oss ett bättre erbjudande?"

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Min ränterabatt går ut första februari nästa år. Har tittat runt lite på t.ex. SBAB och Avanza och verkar just nu hamna runt 4.8%. Men räntorna kommer säkert ändras igen innan nästa år så när är egentligen bästa tiden att kontakta banken för att begära ut amorteringsunderlag(amorterar inget nu) och få till ett möte? Borde man sätta igång redan nu i november/december eller vänta tills i januari?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Min ränterabatt går ut första februari nästa år. Har tittat runt lite på t.ex. SBAB och Avanza och verkar just nu hamna runt 4.8%. Men räntorna kommer säkert ändras igen innan nästa år så när är egentligen bästa tiden att kontakta banken för att begära ut amorteringsunderlag(amorterar inget nu) och få till ett möte? Borde man sätta igång redan nu i november/december eller vänta tills i januari?

Bankerna kommer inte kunna diskutera ränta ännu innan de vet ungefär hur läget ser ut, vilket är som mest en månad innan enligt min erfarenhet. Att begära ut amorteringsunderlag skulle jag nog göra efter att du nått så lågt du kan med nuvarande bank (efter jämfördelse med andra långivare), som ett sätt att försöka få dem att sänka (öka rabatten) lite ytterligare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aene:

Min ränterabatt går ut första februari nästa år. Har tittat runt lite på t.ex. SBAB och Avanza och verkar just nu hamna runt 4.8%. Men räntorna kommer säkert ändras igen innan nästa år så när är egentligen bästa tiden att kontakta banken för att begära ut amorteringsunderlag(amorterar inget nu) och få till ett möte? Borde man sätta igång redan nu i november/december eller vänta tills i januari?

Verkar ju vara poppis bland bankerna att dra ut på tiden att leverera amorteringsunderlaget. Iom många lediga dagar under jul och början av januari ofta har lite "jobbskuld" att ta ikapp efter ledigheten så hade jag skickat en förfrågan strax innan julledigheten att få ut ett amorteringsunderlag som senast i början av Januari. Då har du åtminstone tre veckor på dig i Januari att hantera ett eventuellt bankbyte/förhandlingsmöte.

Skrivet av blunden:

Bankerna kommer inte kunna diskutera ränta ännu innan de vet ungefär hur läget ser ut, vilket är som mest en månad innan enligt min erfarenhet. Att begära ut amorteringsunderlag skulle jag nog göra efter att du nått så lågt du kan med nuvarande bank (efter jämfördelse med andra långivare), som ett sätt att försöka få dem att sänka (öka rabatten) lite ytterligare.

Jag hade begärt ut underlagen direkt när det närmar sig. Skickar tydligt signalvärde att du är beredd på att byta bank och att du diskuterar bättre räntor än list-/snitträntorna som syns på webben.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering om det intresserar någon:
Hade mötet med Danske Bank och den erbjudna räntan landade på 4,74 (3mån). Inget förhandlingsutrymme, trots flera försök. Men den känns ändå....rimlig?

Tackar igen för tipsen gällande Skandia och SBAB, där landade vi på 4,87 hos SBAB och samma som Danske Bank hos Skandia.

Inga fler argument från Danske förutom att de är transparanta i sin räntesättning.

Permalänk
Medlem

Hej, ska krita på min första lägenhet idag och undra lite hur man ska göra med bankerna. Inte haft några lån tidigare så inget jag är så insatt i. (tar över i feb)

Är det bäst att ansöka via internet? Ska man ringa runt? Lendo?
Hur går man bäst till väga? Några generella tips?

MVh

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av klacko:

Hej, ska krita på min första lägenhet idag och undra lite hur man ska göra med bankerna. Inte haft några lån tidigare så inget jag är så insatt i. (tar över i feb)

Är det bäst att ansöka via internet? Ska man ringa runt? Lendo?
Hur går man bäst till väga? Några generella tips?

MVh

Om du ska skriva på idag så har du väl lånelöfte och har varit i kontakt med en bank?

Börja att kolla på SBAB vad du får hos dem, sen kontaktar du alla andra banker (går att ansöka via internet men förr eller senare behöver du prata i telefon om du vill få bra villkor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Om du ska skriva på idag så har du väl lånelöfte och har varit i kontakt med en bank?

Det får man verkligen hoppas. I annat fall bör man säkerställa att det finns en klausul i kontraktet som gör det giltigt under förutsättningen att köparen får sitt lån godkänt. Minns inte exakt vad den typen av klausuler kallas, men det finns ett vedertaget namn för dem.

Som säljare skulle jag vara väldigt tveksam till att sälja till någon utan lånelöfte, eftersom det riskerar att bli både dyrt och krångligt om köparen nekas lånet och tvingas dra sig ur. Då har förmodligen de andra budgivarna hunnit köpa något annat vilket kräver en ny process med visningar etc. och sannolikt ytterligare 40-50k i mäklararvode. Det faktum att köparen då också bevisligen inte gjort ens minimal research på hur processen fungerar vore också en stor röd flagga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det får man verkligen hoppas. I annat fall bör man säkerställa att det finns en klausul i kontraktet som gör det giltigt under förutsättningen att köparen får sitt lån godkänt. Minns inte exakt vad den typen av klausuler kallas, men det finns ett vedertaget namn för dem.

Som säljare skulle jag vara väldigt tveksam till att sälja till någon utan lånelöfte, eftersom det riskerar att bli både dyrt och krångligt om köparen nekas lånet och tvingas dra sig ur. Då har förmodligen de andra budgivarna hunnit köpa något annat vilket kräver en ny process med visningar etc. och sannolikt ytterligare 40-50k i mäklararvode. Det faktum att köparen då också bevisligen inte gjort ens minimal research på hur processen fungerar vore också en stor röd flagga.

Köparen blir normalt skadeståndsskyldig i det scenario du beskriver, givet att den nya försäljningen orsakar en ekonomisk skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Köparen blir normalt skadeståndsskyldig i det scenario du beskriver, givet att den nya försäljningen orsakar en ekonomisk skada.

Bra poäng.

Frågan är dock hur man räknar in det faktum att en senare budgivning eventuellt resulterar i en lägre köpeskilling på grund av marknadsnergång, sämre timing eller bara otur? Jag misstänker att det inte är något man tar full hänsyn till. Därför skulle jag nog som köpare om möjligt istället sälja till näst högsta budgivare för att undvika risk för strul, extra arbete och stress.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Om du ska skriva på idag så har du väl lånelöfte och har varit i kontakt med en bank?

Börja att kolla på SBAB vad du får hos dem, sen kontaktar du alla andra banker (går att ansöka via internet men förr eller senare behöver du prata i telefon om du vill få bra villkor).

Skrivet av blunden:

Det får man verkligen hoppas. I annat fall bör man säkerställa att det finns en klausul i kontraktet som gör det giltigt under förutsättningen att köparen får sitt lån godkänt. Minns inte exakt vad den typen av klausuler kallas, men det finns ett vedertaget namn för dem.

Som säljare skulle jag vara väldigt tveksam till att sälja till någon utan lånelöfte, eftersom det riskerar att bli både dyrt och krångligt om köparen nekas lånet och tvingas dra sig ur. Då har förmodligen de andra budgivarna hunnit köpa något annat vilket kräver en ny process med visningar etc. och sannolikt ytterligare 40-50k i mäklararvode. Det faktum att köparen då också bevisligen inte gjort ens minimal research på hur processen fungerar vore också en stor röd flagga.

Skrivet av ztenlund:

Köparen blir normalt skadeståndsskyldig i det scenario du beskriver, givet att den nya försäljningen orsakar en ekonomisk skada.

Ni kan vara lugna. Lånelöfte finns (till och med på en dyrare lägenhet) och jag har inga problem att få lån. Det är mer hur man bäst lägger upp det för att få ett så bra lån som möjligt. Söka via nätet, ringa eller boka möte? Vart början man och hur ska man tänka

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Ni kan vara lugna. Lånelöfte finns (till och med på en dyrare lägenhet) och jag har inga problem att få lån. Det är mer hur man bäst lägger upp det för att få ett så bra lån som möjligt. Söka via nätet, ringa eller boka möte? Vart början man och hur ska man tänka

Jag skulle börja på nätet. Kolla vad SBAB, Danske Bank och några till ger (de som har öppna snurror på nätet).
Sen skriva upp dessa (3mån, 1 år, 2 år osv).

Boka sen möten med storbankerna för att se om de kan matcha eller gå lägre.
Sen börjar det jobbiga och det är att ställa bankerna mot varandra så du får så lågt som möjligt.

Sen beror det givetvis på andra faktorer. Jag själv skulle inte flytta över sparande, pensionsspar osv till nya banken. Men jag kollar mer på hur det ser ut med internetbanken, möjlighet till kort, kostnader för att betala räkningar osv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett erbjudande av min bank. Så här ser det ut.
3-månaders Gröntbolån idag på: 2.140.000kr (61% belåningsgrad)
Amorterar frivilligt 5000kr/mån men det finns inget krav från bankens sida.
Aktuell ränta: 4.37 (Ökar till 4.67% 1 Nov)
Erbjudande: 2år bundet till 4.61%.

Lånet är bara bundet från Bankens sida. Det finns möjlighet att ringa banken och få det omlagt till 3-månaders under denna 2-års period, utan någon kostnad för mig.

Då är frågan, är detta ett bra erbjudande? Jag kan ju, om det bankmannen säger stämmer, hoppa ur denna tvååring när som helst, om räntan drastiskt skulle gå ner? Hur hade ni andra resonerat? Tror vi räntan kommer gå ner de närmsta två åren tro?

Det ser ju bra ut för mig men jag kanske missar någon detalj här?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har fått ett erbjudande av min bank. Så här ser det ut.
3-månaders Gröntbolån idag på: 2.140.000kr (61% belåningsgrad)
Amorterar frivilligt 5000kr/mån men det finns inget krav från bankens sida.
Aktuell ränta: 4.37 (Ökar till 4.67% 1 Nov)
Erbjudande: 2år bundet till 4.61%.

Lånet är bara bundet från Bankens sida. Det finns möjlighet att ringa banken och få det omlagt till 3-månaders under denna 2-års period, utan någon kostnad för mig.

Då är frågan, är detta ett bra erbjudande? Jag kan ju, om det bankmannen säger stämmer, hoppa ur denna tvååring när som helst, om räntan drastiskt skulle gå ner? Hur hade ni andra resonerat? Tror vi räntan kommer gå ner de närmsta två åren tro?

Det ser ju bra ut för mig men jag kanske missar någon detalj här?

Jag tror ju att samhället behöver läggas in på ett behandlingshem för att bli kvitt drogberoendet av billiga pengar. Dvs räntorna kommer att vara normala på 3-5% under en längre tid och kan du avsluta bindningstiden när du vill utan ränteskillnadsersättning så är ju det ett bra erbjudande.
Jag kan i alla fall inte se nån konstig detalj i detta. Men du behöver vara säker på att du kan bryta bindningstiden utan kostnad.

MEN vad erbjuder andra banker? Har du kollat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har fått ett erbjudande av min bank. Så här ser det ut.
3-månaders Gröntbolån idag på: 2.140.000kr (61% belåningsgrad)
Amorterar frivilligt 5000kr/mån men det finns inget krav från bankens sida.
Aktuell ränta: 4.37 (Ökar till 4.67% 1 Nov)
Erbjudande: 2år bundet till 4.61%.

Lånet är bara bundet från Bankens sida. Det finns möjlighet att ringa banken och få det omlagt till 3-månaders under denna 2-års period, utan någon kostnad för mig.

Då är frågan, är detta ett bra erbjudande? Jag kan ju, om det bankmannen säger stämmer, hoppa ur denna tvååring när som helst, om räntan drastiskt skulle gå ner? Hur hade ni andra resonerat? Tror vi räntan kommer gå ner de närmsta två åren tro?

Det ser ju bra ut för mig men jag kanske missar någon detalj här?

Är det Handelsbanken eller är det fler banker som erbjuder den möjligheten nu?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag tror ju att samhället behöver läggas in på ett behandlingshem för att bli kvitt drogberoendet av billiga pengar. Dvs räntorna kommer att vara normala på 3-5% under en längre tid och kan du avsluta bindningstiden när du vill utan ränteskillnadsersättning så är ju det ett bra erbjudande.
Jag kan i alla fall inte se nån konstig detalj i detta. Men du behöver vara säker på att du kan bryta bindningstiden utan kostnad.

MEN vad erbjuder andra banker? Har du kollat det?

Jag har kollat med Danskebank men det va högre. 4.79 sist jag kollade för några veckor sedan.

Skrivet av SunQ:

Är det Handelsbanken eller är det fler banker som erbjuder den möjligheten nu?

Det är Handelsbanken jag har. Så detta verkar vara deras standarderbjudande till alla som hör av sig.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har kollat med Danskebank men det va högre. 4.79 sist jag kollade för några veckor sedan.

Det är Handelsbanken jag har. Så detta verkar vara deras standarderbjudande till alla som hör av sig.

Jag pratade med en på ett lokalkontor nyss. Dock bara över telefon och de nämnde att det är 4,9-5,1% som gäller för nya kunder nu.

Men vi får se, skickade in ansökan om lånelöfte nyss och ska ta diskussionen vidare efter det är godkänt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag pratade med en på ett lokalkontor nyss. Dock bara över telefon och de nämnde att det är 4,9-5,1% som gäller för nya kunder nu.

Men vi får se, skickade in ansökan om lånelöfte nyss och ska ta diskussionen vidare efter det är godkänt.

Lycka till!

Jag måste bestämma mig innan ikväll om jag ska hoppa på erbjudandet från Handelsbanken. Just nu så känns det som det är det vettigaste att göra. Jag kan även göra extra amortering på lånet berättade min bankman. Jag tror det kan vara vettigt att betala in lite extra nu när börsen är lite osäker också.

Men om någon har något intressant att dela med sig av så tar jag tacksamt emot all feedback.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Ska ansöka om lån här inom kort och undrar vad för bank ni har tagit lån hos samt era kostnader?

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Lycka till!

Jag måste bestämma mig innan ikväll om jag ska hoppa på erbjudandet från Handelsbanken. Just nu så känns det som det är det vettigaste att göra. Jag kan även göra extra amortering på lånet berättade min bankman. Jag tror det kan vara vettigt att betala in lite extra nu när börsen är lite osäker också.

Men om någon har något intressant att dela med sig av så tar jag tacksamt emot all feedback.

Tänker bara att om du kan kravslöst låsa i 2 år till en lägre ränta än rörliga, och dessutom kunna bryta 2 årslånet när som, så låter det som det bästa valet.

Jag haft faktiskt försökt komma på vad de kan tjäna på det förutom att få fler kunde och hoppas att folk kanske glömmer bort det när rörliga väl går under det bundna. Kan nån annan komma på någon nackdel för kund/fördel för SHB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Tänker bara att om du kan kravslöst låsa i 2 år till en lägre ränta än rörliga, och dessutom kunna bryta 2 årslånet när som, så låter det som det bästa valet.

Jag haft faktiskt försökt komma på vad de kan tjäna på det förutom att få fler kunde och hoppas att folk kanske glömmer bort det när rörliga väl går under det bundna. Kan nån annan komma på någon nackdel för kund/fördel för SHB?

Det pågår en utredning för hur ersättningen för bundna lån beräknas så Handelsbanken är bara före nya verkligheten för att ragga kunder.

https://www.bostadspolitik.se/2023/10/09/nya-regler-pa-gang-m...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har fått ett erbjudande av min bank. Så här ser det ut.
3-månaders Gröntbolån idag på: 2.140.000kr (61% belåningsgrad)
Amorterar frivilligt 5000kr/mån men det finns inget krav från bankens sida.
Aktuell ränta: 4.37 (Ökar till 4.67% 1 Nov)
Erbjudande: 2år bundet till 4.61%.

Lånet är bara bundet från Bankens sida. Det finns möjlighet att ringa banken och få det omlagt till 3-månaders under denna 2-års period, utan någon kostnad för mig.

Då är frågan, är detta ett bra erbjudande? Jag kan ju, om det bankmannen säger stämmer, hoppa ur denna tvååring när som helst, om räntan drastiskt skulle gå ner? Hur hade ni andra resonerat? Tror vi räntan kommer gå ner de närmsta två åren tro?

Det ser ju bra ut för mig men jag kanske missar någon detalj här?

Det din bankman säger stämmer.
Ha också med dig att du kan Förtidsomsätta din 2-åring till en ny 2-åring om listräntan på 2-åringen går ner under löptiden.
Så det enda alternativet är inte att ändra till 3-mån, du kan omsätta lånet till vilken löptid som helst som de erbjuder utan att behöva betala ränteskillnadsersättning. Tänk dock på att bara för att listräntan går ner så betyder det inte att din ränta nödvändigtvis blir lägre, eftersom det blir en ny rabattförhandling i samband med att du vill lägga om lånet på en ny löptid.

Skrivet av Pentav:

Tänker bara att om du kan kravslöst låsa i 2 år till en lägre ränta än rörliga, och dessutom kunna bryta 2 årslånet när som, så låter det som det bästa valet.

Jag haft faktiskt försökt komma på vad de kan tjäna på det förutom att få fler kunde och hoppas att folk kanske glömmer bort det när rörliga väl går under det bundna. Kan nån annan komma på någon nackdel för kund/fördel för SHB?

Den största anledningen är nog att de vill få fler kunder, och/eller minimera utflöde av kunder. Kunderna håller hårdare i sina pengar nu än innan, och marginalerna på bolånen har sjunkit pga. högre upplåningskostnader för bankerna i kombination med att konkurrensen om våra bolån ökat.
Om intjäningen per lån är låg, är det ökade volymer man får jaga istället.
För kunden är anledningen inte så viktig, så länge det är en bättre deal än det tidigare alternativet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Tänker bara att om du kan kravslöst låsa i 2 år till en lägre ränta än rörliga, och dessutom kunna bryta 2 årslånet när som, så låter det som det bästa valet.

Jag haft faktiskt försökt komma på vad de kan tjäna på det förutom att få fler kunde och hoppas att folk kanske glömmer bort det när rörliga väl går under det bundna. Kan nån annan komma på någon nackdel för kund/fördel för SHB?

Jag tror målet Handelsbanken har är att locka över fler kunder med något kretivt. Sedan får man inte glömma att de flesta är lata och skulle aldrig ens läsa och kommentera i en sån här tråd på nätet än mindre ringa upp sin bank och klaga, utan de betalar bara.

Skrivet av Zero Cool:

Det din bankman säger stämmer.
Ha också med dig att du kan Förtidsomsätta din 2-åring till en ny 2-åring om listräntan på 2-åringen går ner under löptiden.
Så det enda alternativet är inte att ändra till 3-mån, du kan omsätta lånet till vilken löptid som helst som de erbjuder utan att behöva betala ränteskillnadsersättning. Tänk dock på att bara för att listräntan går ner så betyder det inte att din ränta nödvändigtvis blir lägre, eftersom det blir en ny rabattförhandling i samband med att du vill lägga om lånet på en ny löptid.

Tack för dina tankar där. Ska ha det i åtanke.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum