Speldator ca 24.000:-, hjälp innan köp

Permalänk
Medlem

Speldator ca 24.000:-, hjälp innan köp

Har knåpat ihop en dator enligt nedan och tar gärna emot förslag/förbättringar om det är något som jag borde välja istället.

Att jag väljer GeForce är helt enkelt en smaksak, helst skulle jag vilja få in ett 4070 Ti men då sticker bygget iväg.

Kommer till en början spela i 1080p men senare 1440p. Spel allt från Baldurs Gate 3 till Alan Wake 2.

Sneglade på vattenkylning men verkar vara overkill?

Tack på förhand.

https://www.inet.se/datorbygge/b1435429/4070-jb

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2d4dAYhoNthjz2pLg5wiinE98D4/johanb78

Permalänk
Medlem

Tack för svar och förslag. Tyvärr är jag fortfarande avig mot AMDs grafikkort från dåliga erfarenheter bakåt.

Om jag skulle vilja köra Nvidia går det in något liknande med ett 4070Ti utan att försaka andra komponenter för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Har knåpat ihop en dator enligt nedan och tar gärna emot förslag/förbättringar om det är något som jag borde välja istället.

Att jag väljer GeForce är helt enkelt en smaksak, helst skulle jag vilja få in ett 4070 Ti men då sticker bygget iväg.

Kommer till en början spela i 1080p men senare 1440p. Spel allt från Baldurs Gate 3 till Alan Wake 2.

Sneglade på vattenkylning men verkar vara overkill?

Tack på förhand.

https://www.inet.se/datorbygge/b1435429/4070-jbhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1435429/4070-jb

https://www.inet.se/kundvagn/visa/WOodAdCpMRgc1nZKuc1_aPPZaX0/johanb78

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Stort tack precis åt det hållet.

Ändrade lite och landade i detta med aio kylning.

Har nu 2 frågor, först är vattenkylning overkill?
Om inte ska jag välja 240 eller 280?

Är det något annat jag glömt innan jag inte kan hålla mig från köpknappen?

Tack på förhand.

https://www.inet.se/datorbygge/b1435642/jb-4070-ti-aio

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Stort tack precis åt det hållet.

Ändrade lite och landade i detta med aio kylning.

Har nu 2 frågor, först är vattenkylning overkill?
Om inte ska jag välja 240 eller 280?

Är det något annat jag glömt innan jag inte kan hålla mig från köpknappen?

Tack på förhand.

https://www.inet.se/datorbygge/b1435642/jb-4070-ti-aiohttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1435642/jb-4070-ti-aio

AIO är overkill för den processorn, räcker med en schyst luftkylare men ska du ha en AIO så räcker 240mm gott och väl.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Stort tack precis åt det hållet.

Ändrade lite och landade i detta med aio kylning.

Har nu 2 frågor, först är vattenkylning overkill?
Om inte ska jag välja 240 eller 280?

Är det något annat jag glömt innan jag inte kan hålla mig från köpknappen?

Tack på förhand.

https://www.inet.se/datorbygge/b1435642/jb-4070-ti-aiohttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1435642/jb-4070-ti-aio

Ända fundering jag knn tänkas ha är om inte ett 4070 ti och en 7800x3d går att få in.. Tänker kylaren är en smak sak men denna
https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...
Är utan tvekan det absolut mest prisvärda man kan köpa idag! Och tänker att man säkert kan få in både gpu och cpu om man snålar in på andra saker som inte påvärkar prestandan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är black friday om ca 3v. Jag skulle absolut inte rekommendera dig att köpa/bygga en dator innan dess med din budget. Tror du kan göra riktiga kap om du bara väntar i 3v tänk dig helt enkelt att din budget på 24k kan ge dig en dator for 30-35k med dagens priser & tur.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Det är black friday om ca 3v. Jag skulle absolut inte rekommendera dig att köpa/bygga en dator innan dess med din budget. Tror du kan göra riktiga kap om du bara väntar i 3v tänk dig helt enkelt att din budget på 24k kan ge dig en dator for 30-35k med dagens priser & tur.

Bra råd!

Permalänk
Medlem

justerade lite och kom fram till följande

https://www.inet.se/kundvagn/visa/xe0dAVhWndwDr2dMuN99lOlLB1U/dator-swec

Sen är det sån väntetid om du absolut ska ha det monterat av inet att jag skulle våga påstå att avvakta till slutet av månaden på BF som tidigare nämnts, kommer kännas pyrt om du får hem datorn och 10 dagar senare hade kunnat få den för flera tusenlappar mindre eller kanske rent av kunnat få den med ett 4080 för samma pris.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanb78:

Tack för svar och förslag. Tyvärr är jag fortfarande avig mot AMDs grafikkort från dåliga erfarenheter bakåt.

Om jag skulle vilja köra Nvidia går det in något liknande med ett 4070Ti utan att försaka andra komponenter för mycket?

Du är medveten om din PS5 är all AMD?

AMD 6650XT GPU (Saknar vissa RDNA2 egenskaper) och CPU'n är en 3700X.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är följande.
Du har en budget på ca 24k som jag uppfattar det.
Du vill ha en rtx 4070 som lägst, men skulle vilja ha en 4070Ti/4080 hellre, men inte känt att du fått in den i budgeten utan att kompromissa för mycket med dom andra delarna misstänker jag.

Mitt tips är att välja delar redan nu och kolla vad som ger bäst deals på under bf. Skapa listor på prisjakt/komponentkollen med 5-10st alternativ för dom flesta kategorier.
När det kommer till CPU/GPU, tänk dig mera lägsta nivå du vill ha istället. Tex RTX 4070 eller bättre, samt vilken är lägsta nivå på cpu(både amd & intel).

När det kommer till moderkort, vad vill du ha? Tex hur många m2 slots & är wifi/blåtand ett måste? Ska du överklocka?
Onödigt med overkill på moderkort, om du tex inte överklockar..

Det man oftast gör bäst kap på % sett under bf är oftast chassin, PSU, Ram minnen, Kylning & ssd och tillbehör som skärmar. mm. Men det i kombination med några tusenlappar även på GPU & CPU gör mycket för helheten. Skulle inte förvåna mig om det kommer riktiga kap på intels 13 gen cpuer denna bf.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk

Hela poängen med fet dator idag är amds supercpu 7800X3D så ha kvar den i beräkningarna. Den lyfter till och med fps i typ spel som Rust som är helt o-optimerat.

Kikar själv på uppgraderingspaket med den prollen, satan vilken best.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ända fundering jag knn tänkas ha är om inte ett 4070 ti och en 7800x3d går att få in.. Tänker kylaren är en smak sak men denna
https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...
Är utan tvekan det absolut mest prisvärda man kan köpa idag! Och tänker att man säkert kan få in både gpu och cpu om man snålar in på andra saker som inte påvärkar prestandan.

Tack jo kollade på 7800x3d först, men valde bort lite pga prisskillnad.

Väljer jag dock bort vattenkylning så skiljer det inte så mkt, ca 1000:-. Är det värt det även om datorn bara ska vara för spel?

Permalänk
Medlem

Du ger galet mycket överpris på ditt bygge med ett 4070 ti när du kan få samma prestanda på ett 6950XT för 7500kr. Alternativt som en annan länkat 7900XTX för samma pris men galet mer prestanda.

Fett onödigt att låsa in sig på Nvidia när du blir hycklad deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Tack jo kollade på 7800x3d först, men valde bort lite pga prisskillnad.

Väljer jag dock bort vattenkylning så skiljer det inte så mkt, ca 1000:-. Är det värt det även om datorn bara ska vara för spel?

Ja 7800x3d är det bästa man kan köpa idag för spel, Sen är det olika beroende på spel om man märker någon skillnad jämfört med en 7600x men om inte annat så kommer man kunna fortsätta köra på den mycket längre än 7600x eller intels motsvarande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack för alla andra svar och tips i tråden om att vänta in BF etc och göra listor, och jo tanken är att hålla mig och se om det sker något drastiskt kring BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du ger galet mycket överpris på ditt bygge med ett 4070 ti när du kan få samma prestanda på ett 6950XT för 7500kr. Alternativt som en annan länkat 7900XTX för samma pris men galet mer prestanda.

Fett onödigt att låsa in sig på Nvidia när du blir hycklad deluxe.

Det beror på vad han vill använda det till. AMD ligger väl fortfarande efter nVidia inom videoredigering bl.a.?

Generellt så tycker jag nog nVidia är snäppet stabilare och mer pålitligt än AMD, men det var mest pga problem med AMD's Catalyst-program jag körde när jag hade ett 5700XT. Annars håller jag nog med om att TS borde köra ett 6950XT eller 7900XTX i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Tack jo kollade på 7800x3d först, men valde bort lite pga prisskillnad.

Väljer jag dock bort vattenkylning så skiljer det inte så mkt, ca 1000:-. Är det värt det även om datorn bara ska vara för spel?

Inte för de flesta spel nej. Med ett 4070ti kommer det vara vad som håller tillbaks fps i de flesta spel, speciellt på 1440p såvida du inte spelar på låga grafikinställningar. Även i 1080p med rtx 4090 gav 7800x3d under 10% prestandalyft i genomsnitt. Är endast vissa spel där det gör egentlig skillnad, t.ex i mitt fall för Cities: Skylines II. Kör med 7600 (icke x, billigare & mindre strö.) enligt mig.

För kylare, TM Peerless Assassin du hade valt är like grym som flera vattenkylare, klart bäst värde och är t.o.m overkill för dessa cpun.

Och gällande PSU, du behöver absolut inte 850w, köp billigare vanlig 750w. Speciellt när du väljer Nvidia och r5 7600, även en 550w räcker för dessa under full belastning utan några problem med marginal för power spikes

Skrivet av Bobiri:

Du ger galet mycket överpris på ditt bygge med ett 4070 ti när du kan få samma prestanda på ett 6950XT för 7500kr. Alternativt som en annan länkat 7900XTX för samma pris men galet mer prestanda.

Fett onödigt att låsa in sig på Nvidia när du blir hycklad deluxe.

6950xt kostar över 8000. 2nd hand priser är något annat. Dessutom är 4070ti snabbare, överlägset RT, dlss bla bla det vanliga men sanningshaltiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja 7800x3d är det bästa man kan köpa idag för spel, Sen är det olika beroende på spel om man märker någon skillnad jämfört med en 7600x men om inte annat så kommer man kunna fortsätta köra på den mycket längre än 7600x eller intels motsvarande.

Mycket längre? mnja. Hur mycket mer klarar sig ett 9600k jämfört med 9700k?

R5 7600 klår 5800x3d/lika bra, hur tror du r5 8600 kommer vara jämfört med 7800x3d

Permalänk
Medlem

Kan infoga lite från egen erfarenhet/åsikt.
För en stund sen så uppgraderade jag då jag budade hem ett beg rtx 3090 för en bra peng vid lanseringen utav 4070ti.(6k tack vare bra motivering) och då jag kör primärt på 3440x1440 upplösning så kollades en massa tester & benchmarks.

Jag som dig föredrar Nvida framför AMD på gpu sidan baserat på att jag senaste åren upplevt Nvidia mycket mer strulfritt än AMD.
Gillar verkligen inte strulet jag haft med adrealin programmet(amd) på en utav burkarna här hemma.

På cpu fronten vart jag lite klyven. För mig blev det en i5 13600KF & en Z790 moderkort för ca + 32gb bra DDR5 minnen(tot ca 7.5k) mest för att i5 13600 är lättare att kyla(duger gott med en peerless assasin 120 för 399kr), och med lite överklockning(tack vare ett z790 moderkort) så kunde man komma väldigt nära i9 13900K prestanda för bra mycket mindre pengar.
Kollar man på benchmarks på dom flesta spel i 1440p/4k handlar den om någon ynka procent för många tusenlappar billigare..

Men största orsaken jag inte gick AMD 7800X3D vart problemen med brända moderkort dom hade, samt det faktumet att pga dess utformning så hade även ett flertal användare fått sina CPU förstörda pga thermal paste som kommit in där den inte ska.(jag bygger alltid mina egna burkar)
Samt att även om 7800X3D kunde ha högre max fps, så vart det dom low % nästan bättre på intels sida, och det är dom som kan få det att kännas segt/ryckigt mer än dom höga fps..

Tror rent krasst att du kommer att kunna göra grymma kap på z690 moderkort & ddr4 & intels 13th gen denna bf. Samt lär gå att hitta kap på Z790 & DDR5 med. Kylningen kommer det garanterat finnas grymma deals på med, så kanske kolla en bra chassi, PSU & vattenkylnings kombo på deals som du kan vara nöjd med länge.

Sedan så kan du kanske få ihop en grym burk med tex i5 13600K/KF, Z790(wifi & 3-4m2 slots), 32GB DDR5, snabb 2tb m2 ssd & en RTX 4070 för kanske 15-16k(byggde en snabbt på komponentkollen nu med bra delar och hamnade på ca 21k) så inte orealistiskt. Kanske får in en 4070Ti till och med för samma budget..
Då har du 8k kvar för tex en ny skärm(kanske en 34tums UW 1440P), ny headset, tangenbord mm. Eller kanske en ny schysst datorbord & stol måhända.. Tillbehören gör väldigt mycket för helhetsbilden!

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Kan infoga lite från egen erfarenhet/åsikt.
För en stund sen så uppgraderade jag då jag budade hem ett beg rtx 3090 för en bra peng vid lanseringen utav 4070ti.(6k tack vare bra motivering) och då jag kör primärt på 3440x1440 upplösning så kollades en massa tester & benchmarks.

Jag som dig föredrar Nvida framför AMD på gpu sidan baserat på att jag senaste åren upplevt Nvidia mycket mer strulfritt än AMD.
Gillar verkligen inte strulet jag haft med adrealin programmet(amd) på en utav burkarna här hemma.

På cpu fronten vart jag lite klyven. För mig blev det en i5 13600KF & en Z790 moderkort för ca + 32gb bra DDR5 minnen(tot ca 7.5k) mest för att i5 13600 är lättare att kyla(duger gott med en peerless assasin 120 för 399kr), och med lite överklockning(tack vare ett z790 moderkort) så kunde man komma väldigt nära i9 13900K prestanda för bra mycket mindre pengar.
Kollar man på benchmarks på dom flesta spel i 1440p/4k handlar den om någon ynka procent för många tusenlappar billigare..

Men största orsaken jag inte gick AMD 7800X3D vart problemen med brända moderkort dom hade, samt det faktumet att pga dess utformning så hade även ett flertal användare fått sina CPU förstörda pga thermal paste som kommit in där den inte ska.(jag bygger alltid mina egna burkar)
Samt att även om 7800X3D kunde ha högre max fps, så vart det dom low % nästan bättre på intels sida, och det är dom som kan få det att kännas segt/ryckigt mer än dom höga fps..

Tror rent krasst att du kommer att kunna göra grymma kap på z690 moderkort & ddr4 & intels 13th gen denna bf. Samt lär gå att hitta kap på Z790 & DDR5 med. Kylningen kommer det garanterat finnas grymma deals på med, så kanske kolla en bra chassi, PSU & vattenkylnings kombo på deals som du kan vara nöjd med länge.

Sedan så kan du kanske få ihop en grym burk med tex i5 13600K/KF, Z790(wifi & 3-4m2 slots), 32GB DDR5, snabb 2tb m2 ssd & en RTX 4070 för kanske 15-16k(byggde en snabbt på komponentkollen nu med bra delar och hamnade på ca 21k) så inte orealistiskt. Kanske får in en 4070Ti till och med för samma budget..
Då har du 8k kvar för tex en ny skärm(kanske en 34tums UW 1440P), ny headset, tangenbord mm. Eller kanske en ny schysst datorbord & stol måhända.. Tillbehören gör väldigt mycket för helhetsbilden!

Stort tack för input och speciellt angående att fundera på Intel processor som alternativ.
Om jag kollar Intel är det något speciellt z790 moderkort jag ska kolla på?

Och angående ramminnen, är det något man ska välja med fördel eller akta sig för?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1435886/jb-4070ti-i5-aio

Bygge med i5 istället (och just nu AIO) att bevaka, någon synpunkt på val av delar där att byta ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Stort tack för input och speciellt angående att fundera på Intel processor som alternativ.
Om jag kollar Intel är det något speciellt z790 moderkort jag ska kolla på?

Och angående ramminnen, är det något man ska välja med fördel eller akta sig för?

På bf så brukar det finnas bra deals på ram så jag vet att det finns speciella som är just för amds och dom som är bra med intels och xpm eller vad vad fan det nu hette..
Gick själv på dom som vart rekomenderade för intel*. Kan skicka dig i pm delarna jag körde om du vill.

En sak många inte pratar om är ju att tex en 13400f och rtx 4070 kan ge jävligt bra upplevelse med för dom flesta, fast det är så himla "mycket sämre" fps.. men kanske kan få hela kittet för 10-12k om du har tur och kör en enklare moderkort som inte har överklockning.. då kan man uppgradera eller köpa nytt oftare. Särskilt om man hittar kap..

Finns en hel del som köper i9 och rtx 4090 som aldrig skulle erkänna för sig själva att dom hade klarat sig fint med en dator för en tredjedel utav summan..

Sedan så finns det en sak som folk glömt att fråga dig. Med din budget har du ju möilighet att köra mer tema inriktad bygge med Tex rgb, helt vitt eller svart mm så

Intel ram minnen, inte amd
Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Jag skulle nog rekomendera en 850w psu istället för 750w pga någon hundring i skillnad i pris, men större möjlighet att uppgradera om du tex skulle få tag på en i7/i9 i framtiden som är mer strömtörstig. Samma med GPUn.

Lian li är en personlig favorit här hemma då byggt i en 205 i mindre format som jag vart väldigt impad utav kvaliten för 700kr. (Bra chassi för mindre format och bra att kombinera med tex i5 13400/13600.
Har själv en o11 dynamic jag gillar starkt!

Ser att du gullar vit, så finns en peerless assasin 120 i vit med för ca 400kr, och det är den modellen som kyler min i5 13600kf galant.
Jag skulle bara gå vattenkylning om du får en bra som kostar 2-3k i vanliga fall under tusenlappen på bf. Eller om du ska överklocka cpu rejält.
Ska du inte överklocka alls så skulle jag skippa z790 moderkortet helt(om det så klart inte kommer en deal du ej kan tacka nej till) och bara en peerless assasin 120 kylare, då allt annat skulle vara overkill på en i5 eller lägre..

Men en fråga till. Ska du ha datorn synlig, eller ska den vara gömd under bordet?
Ska den vara synlig kan det vara kul att som sagt hålla det "clean". Är den under bortet så är funtionalitet och pris prio 🤣

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag skulle nog rekomendera en 850w psu istället för 750w pga någon hundring i skillnad i pris, men större möjlighet att uppgradera om du tex skulle få tag på en i7/i9 i framtiden som är mer strömtörstig. Samma med GPUn.

Lian li är en personlig favorit här hemma då byggt i en 205 i mindre format som jag vart väldigt impad utav kvaliten för 700kr. (Bra chassi för mindre format och bra att kombinera med tex i5 13400/13600.
Har själv en o11 dynamic jag gillar starkt!

Ser att du gullar vit, så finns en peerless assasin 120 i vit med för ca 400kr, och det är den modellen som kyler min i5 13600kf galant.
Jag skulle bara gå vattenkylning om du får en bra som kostar 2-3k i vanliga fall under tusenlappen på bf. Eller om du ska överklocka cpu rejält.
Ska du inte överklocka alls så skulle jag skippa z790 moderkortet helt(om det så klart inte kommer en deal du ej kan tacka nej till) och bara en peerless assasin 120 kylare, då allt annat skulle vara overkill på en i5 eller lägre..

Men en fråga till. Ska du ha datorn synlig, eller ska den vara gömd under bordet?
Ska den vara synlig kan det vara kul att som sagt hålla det "clean". Är den under bortet så är funtionalitet och pris prio 🤣

Låter rimligt angående psu och 850w istället.
Kommer nog inte överklocka men man vet ju aldrig, finns det något alternativ som är betydligt mer prisvärt istället?

Tack även för input gällande AIO, ligger mest med som alternativ just nu, men lutar nog åt peerless assassin istället (vit).

Datorn kommer nog till en början stå på golvet men på sikt på skrivbordet när jag bytt plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Låter rimligt angående psu och 850w istället.
Kommer nog inte överklocka men man vet ju aldrig, finns det något alternativ som är betydligt mer prisvärt istället?

Tack även för input gällande AIO, ligger mest med som alternativ just nu, men lutar nog åt peerless assassin istället (vit).

Datorn kommer nog till en början stå på golvet men på sikt på skrivbordet när jag bytt plats.

Om du inte ska överklocka så tycker jag inte att du ska köra mer än i5 13600K/KF(14600KF om det är nära i pris), i alla fall på intel sidan då det blir mycket pengar man lägger ut för dom dyrare mobo för just den anledningen. Samma med vissa dyrare DDR minnen..
Jag kör en enkel överklockning på min, men superlätt i bioset på dom flesta numera.

Här är dom delarna jag kör i min primära.
https://komponentkoll.se/bygg/UuUNT

Kan tänka mig att om en sådan setup för 11-12 max kan vara värt det på bf.
https://komponentkoll.se/bygg/KfApD

Men som sagt, viktigare att kolla just då vad som finns på bra pris. och ha även amd cpu i bakhuvudet om det är bra kampanj på dom

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Om du inte ska överklocka så tycker jag inte att du ska köra mer än i5 13600K/KF(14600KF om det är nära i pris), i alla fall på intel sidan då det blir mycket pengar man lägger ut för dom dyrare mobo för just den anledningen. Samma med vissa dyrare DDR minnen..
Jag kör en enkel överklockning på min, men superlätt i bioset på dom flesta numera.

Här är dom delarna jag kör i min primära.
https://komponentkoll.se/bygg/UuUNT

Kan tänka mig att om en sådan setup för 11-12 max kan vara värt det på bf.
https://komponentkoll.se/bygg/KfApD

Men som sagt, viktigare att kolla just då vad som finns på bra pris. och ha även amd cpu i bakhuvudet om det är bra kampanj på dom

Tack för något att jämföra med. Din setup ser ju väldigt lik ut det senaste jag sparat för bevakning.

https://www.inet.se/datorbygge/b1436053/jb-4070ti-i5

Får göra lite olika listor att ha för bevakning inför BF och hoppas på lite bra priser..!

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak. Som nu så har vi alla antagit och siktat in oss på att du kommer att köra 1440p/1440pUW(3440x1440) och kört rekommendationer efter det.
men har du tagit dig tid att kolla in lite skärmar i butiker osv?
Kollade själv in nya samsung G9 Odessy i butiken & är bra jävla sugen(49 tums UW curved).. och ska man maxa en sådan skärm så är 4090 nästan ett måste då den har en väldigt hög upplösning

Jag vet att jag sa att för många är en dyr dator overkill, men samtidigt så är det datorn så att om man använder primärt när man är ledig och bor själv så betalar man oftast mer för bredband mm, än själva datorn i sig. Jag brukar räkna månadskostnad för datorn när jag bygger.. tex en dator för 30k som man har i 5 år kostar ca 500kr/månad(om man nollar värdet efter 5år).

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Kom att tänka på en sak. Som nu så har vi alla antagit och siktat in oss på att du kommer att köra 1440p/1440pUW(3440x1440) och kört rekommendationer efter det.
men har du tagit dig tid att kolla in lite skärmar i butiker osv?
Kollade själv in nya samsung G9 Odessy i butiken & är bra jävla sugen(49 tums UW curved).. och ska man maxa en sådan skärm så är 4090 nästan ett måste då den har en väldigt hög upplösning

Jag vet att jag sa att för många är en dyr dator overkill, men samtidigt så är det datorn så att om man använder primärt när man är ledig och bor själv så betalar man oftast mer för bredband mm, än själva datorn i sig. Jag brukar räkna månadskostnad för datorn när jag bygger.. tex en dator för 30k som man har i 5 år kostar ca 500kr/månad(om man nollar värdet efter 5år).

Tack jo det stämmer att jag kommer primärt köra i 1440p, och första tiden 1080p. Worst case för jag väl ge datorn till sonen om x i framtiden och köpa nytt igen🤣.

Ps kunde dock inte hålla mig då sonen tjatade om att få min dator, så blev beställning i förrgår och datorn är nu plockad😂.

Men stort tack för synpunkter och input till alla som orkar skriva i tråden🙏🏻.