Apples intäkter minskar trots rekordförsäljning av iPhones

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Grabbar, allvarligt...

Vill man betala 3gger så mycket för att det står ett äpple på locket, så kommer man att göra det.

Det är en sekt...

Jag skulle inte köpa Apple's dator även om den skulle bli billigare än en dator med likvärdig hårdvara med Windows.

Jag tycker Mac OS är bra.
Hade de sålt Mac OS licenser att köra på valfri PC är det stor sannolikhet att jag hade gjort det.

Men, framförallt stationära PC gillar jag möjligheten att bygga och uppgradera lite som man vill.
Å även en del bärbara går ju att uppgradera någonting. Exempelvis RAM och/eller lagring och/eller Wifi.

Samt generellt bättre priser på PC.
Speciellt om man då vill uppgradera i efterhand och kan göra det istället för att byta hela datorn.

Tveksamt om jag kommer köpa ny Mac.
Om man bara hade blivit lite mer bekväm med Linux så går det ju att köra på rätt mycket olika hårdvaror.
Speciellt då min nyaste av de gamla Macarna jag har redan har 16GB RAM och 512GB SSD (Intel Core i5).

Att man fortfarande måste betala extra för att uppgradera till vad man hade för 5 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nee, så är det väl ändå inte?

Ramminnet är separata kiselplattor ungefär som chiplets hos AMD, och köper du 8GB får du 8GB, möjligen kan du få trasigt 8GB till, men i de allra flesta fallen är resterande bara tomt kisel utan kretsar i

Edit: anandtech säger att det är vanlig LPDDR5 till och med…

https://www.anandtech.com/show/21116/apple-announces-m3-soc-f...

Får kolla på det sen.

Men har för mig att tidigare på M1 och/eller M2 att man såg något diagram där RAM var en del av SoC.

Båda kan iofs vara sant.

Att de kan ha ändrat till M3 generationen.

Tack för länken.
Ska kolla när jag har tid/ork.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

974 000 000 000 kr i intäkter på ett kvartal, gulp

Äpplets omsättning 2022 var 4 292 360 000 000 kr.

Och vinsten (operating income) var 1 300 400 000 000 kr.

Gulp, gulp.

Kan ställas mot Sveriges BNP som det året var 5 962 766 000 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Får kolla på det sen.

Men har för mig att tidigare på M1 och/eller M2 att man såg något diagram där RAM var en del av SoC.

Båda kan iofs vara sant.

Att de kan ha ändrat till M3 generationen.

Tack för länken.
Ska kolla när jag har tid/ork.

Jo, det är en del av SoC, fortfarande separat kisel

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Grabbar, allvarligt...

Vill man betala 3gger så mycket för att det står ett äpple på locket, så kommer man att göra det.

Det är en sekt...

Jag skulle inte köpa Apple's dator även om den skulle bli billigare än en dator med likvärdig hårdvara med Windows.

iOS har mer än en miljard användare. MacOS är mindre men har (beroende på hur och var man mäter) en rejäl marknadsandel, och är en av de största PC tillverkarna sett till volym, inte bara intäkter.
Att påstå att Apple-användare är en sekt säger ganska mycket om den som gör påståendet. Det är ironiskt och symptomatiskt att det är en vanlig ståndpunkt bland PC-hårdvaruentusiaster, som i sig själva är en långt mindre grupp oavsett om man med ”Apple” menar iOS eller MacOS.

Det är som att säga att ”diskmaskinsanvändare är en sekt”.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt förvånande. Jag tror snarare Apple fått vakna upp till en ny verklighet. Så många omvärldsfaktorer som spelar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Enl medbor stämmer inte nedastående för M3 generationen.
Ska kolla på det vid senare tillfälle

På tiden Apple körde Intel processorer var det så.
Förutom att det inte var DDR5 på den tiden utan DDR3 eller DDR4 istället.
Eller ja vet att vissa modeller körde DDR3L som körde högre klockfrekvenser än vanliga DDR3 och var mer jämförbart med DDR4. Åtminstone de lite lägre DDR4 hastigheterna.

Men med Apple silicon, M1, M2 och M3 så är det en SoC som innehåller bl.a. CPU, GPU, RAM.

Säg att vi kollar på en MacBook Pro 14" med bas M3.
Alltså inte M3 Pro eller M3 Max, utan bas M3.
Då kan man välja 8GB, 16GB eller 24GB RAM.

Att Apple kör en SoC med integrerat RAM innebär att även om du köper en MacBook Pro 14" med 8GB RAM så, rent fysiskt så har den 24GB RAM.
Bara det att är den beställd med 8GB RAM så förstör de de övre 16GB så du bara får 8GB användningsbart RAM.
Brukar väl vara att ledningsbanor bränns av till de delar som inte ska användas.

Så rent fysiskt så finns där 24GB RAM.
Men du kan bara använda 8GB.

Jämför det med att du hyr en lägenhet.
Du betalar för en 2 rums lägenhet.
Du får en lägenhet som rent fysiskt är en 5 rums lägenhet.
Men så kommer hyresvärden och låser 3 rum så du bara kan använda 2 av rummen.

Är det då någon fördel för en tillverkare att inte leverera chip där 100% av chippet används?

Ja, det finns något som kallas yield.
Att det kan förekomma defekter i tillverkningen.
Om 100% av en krets måste fungera för att kunna sälja den så blir det fler kasserade kretsar än om en mindre del av kretsen måste fungera och en del delvis defekta kretsar kan säljas (beroende på hur mycket och var defekterna är).

Jag har inga siffror på statistik från Apples tillverkning...
...hade jag haft det hade jag troligtvis inte fått dela med mig av det.

Men det är sannolikt att det är en ganska liten andel av M3 chippen som är så defekta att de inte hade kunnat säljas som M3 16GB.

Att det är större skillnad om de ska sälja 16GB eller 24GB versioner.
För i 24GB versionerna (av M3 Bas) så måste allt RAM fungera.
Men det kan finnas en del RAM defekter och ändå kunna säljas som 16GB.
Sen är det klart att det kan få finnas ännu fler defekter för att kunna säljas som 8GB.

Men sannolikt borde skillnaden i yield mellan 8GB och 16GB versionen vara liten.

Så om du köper en M3 med 8GB RAM så är sannolikheten hög att minst 16GB av RAM hade fungerat om inte Apple hade förstört det som är över de första 8GB användbara RAM.

Dold text

Fast sure allt sitter på "cpun" som ett soc men ändrar inte att det fortfarande bara är två minnes kretsar som sitter brevid själva cpun på samma substrat.

Dvs skillnaden mellan varje soc när det kommer till Apple är förmodligen bara vilka två minnes kretsar som sitter där och inget mer. Så speciellt när det kommer till uppgraderingen från 8 till 16gb (förmodligen en 8GB sitter där på basmodellen och dom petar dit en till) så borde det vara billigare än att köpa en ddr5 8gb 6400mhz sticka och inte nästan 7 gånger så dyrt. Och är det väl så som medbor säger att man har allt där men det "innaktiveras" så är det bara ett totalt slöseri på resurser och inget mer.

Under förutsättning att dom inte gjort någon störra ändring jämfört med M2 men det återstår att se.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

8 GB räcker väl till att läsa nyheter, skriva på ev Word och kolla på YouTube i 480p. Något annat gör väl inte alla användare av pro. Så Apple kan fortsätta med 8 GB ram. Dom har väl noga räknat på att användare behöver ej mer än 8 GB för vanligt pillande på knapparna, inte som Win 11 som själv kräver 8 GB bara för att existera i start-läget, börjar man starta ett spel så tog plötsligt Ramet slut...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det som stör mig mest är om man köper en MBP för 30-40 000 kr så kommer Apple bara ge OS-uppdateringar i sex år och ett par år extra med säkerhetsuppdateringar. Det är riktigt dåligt! Men svårt att säga hur länge MS från och med Win 11 kommer ge support till t ex en Ryzen 5000-serien eller en Intel Alder Lake idag, förmodligen mycket längre än sex år.

Det går väl uppdatera oset precis som på en pc? Så om man har en 20år gammal pc så kan man köra en uppdaterad linuxdistrubtion, det som på senare tid ställde till med problem med microsoft var TPM 2.0 kravet som gick att kringgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Grabbar, allvarligt...

Vill man betala 3gger så mycket för att det står ett äpple på locket, så kommer man att göra det.

Det är en sekt...

Jag skulle inte köpa Apple's dator även om den skulle bli billigare än en dator med likvärdig hårdvara med Windows.

Intressant att du börjar med att kritisera priset folk vill betala för en viss dator sedan gör du i princip exakt samma sak själv:

Jag bryr mig inte om Apples är billigare. Det ska inte vara Apple!
Ja, då har vi den här som kostar tre gånger mer.
Jaaa, jag vill betala tre gånger mer (så länge det inte är ett äpple på locket)!

Din sekt har bara inte lika cool logga

OnT
Skulle vara intressant att veta om företagen själva tror att folk är villiga att spendera lika mycket på datorer som för något år sedan med tanke på hur världen ser ut.
Först skämdes de bort av pandemin när alla uppgraderade - ingen kunde rimligen förvänta sig att den nivån av konsumtion var hållbar.
Nu har vi hög inflation i kombination med högra räntor så folks reallöner har gått ner - då är det ju rimligt att laptopen får hålla något år till.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

8 GB räcker väl till att läsa nyheter, skriva på ev Word och kolla på YouTube i 480p. Något annat gör väl inte alla användare av pro. Så Apple kan fortsätta med 8 GB ram. Dom har väl noga räknat på att användare behöver ej mer än 8 GB för vanligt pillande på knapparna, inte som Win 11 som själv kräver 8 GB bara för att existera i start-läget, börjar man starta ett spel så tog plötsligt Ramet slut...

Så illa är det inte alls med Windows 11, det är överdrivet. Det är inte så att Windows 11 använder 8GB när man startat datorn. Jag har använt W10 med 4GB och det går an, om man använder den väldigt lätt, men 8GB kan du använda helt OK. Här är från en dator som används väldigt lätt, MS Edge igång med några flikar, samt att jag har ett väderstationsprogram igång och ligger på runt 4GB använt i RAM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så illa är det inte alls med Windows 11, det är överdrivet. Det är inte så att Windows 11 använder 8GB när man startat datorn. Jag har använt W10 med 4GB och det går an, om man använder den väldigt lätt, men 8GB kan du använda helt OK. Här är från en dator som används väldigt lätt, MS Edge igång med några flikar, samt att jag har ett väderstationsprogram igång och ligger på runt 4GB använt i RAM
<Uppladdad bildlänk>

Jag utgick från min egen laptop som är en MSI GF63 thin med Windows 11. Den hade 8 GB ram. Men varje gång jag startade ett spel som behövde 8 GB som minimum så kraschade datorn varje gång. Försvann när jag köpte ett 8 GB till. Så ja, exakt hur mycket ram som går åt vid idle kan jag inte svara.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag utgick från min egen laptop som är en MSI GF63 thin med Windows 11. Den hade 8 GB ram. Men varje gång jag startade ett spel som behövde 8 GB som minimum så kraschade datorn varje gång. Försvann när jag köpte ett 8 GB till. Så ja, exakt hur mycket ram som går åt vid idle kan jag inte svara.

Spel ja, men du skrev bara att starta Windows 11. Jag har använt 8GB ett tag under våran och sommaren och det fungerade utan problem för mig. Nu har den datorn 32GB, men det är en annan sak.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av friArsenik:

Grabbar, allvarligt...

Vill man betala 3gger så mycket för att det står ett äpple på locket, så kommer man att göra det.

Det är en sekt...

Jag skulle inte köpa Apple's dator även om den skulle bli billigare än en dator med likvärdig hårdvara med Windows.

Om man inte sitter i sin egen "sekt" och skriker "det där är en sekt", är inte ett problem för kunderna i nuläget att det finns inget i Windows-världens som ens är i närheten av M3?

Sure, M3 är inte unik mer än att ha väldigt bra perf/W kontra konkurrenter.

Men M3 Max är så totalt utanför allt annat som finns på PC sidan att den blir väldigt svår att värdera. Nu när benchmarks har börjat krypa ut från 3:e part ser man att den verkligen är lika snabb som 7950X/14900K sett till CPU-delen, fast det är en bärbar (specifikt för kompilering ST ser den ut att vara ~30 % snabbare än sin x86_64 pensionärer).

Värdet för normalanvändaren är rätt litet, de behöver inte detta. Men vad är värdet om man faktisk har nytta för detta när det är helt unikt?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

8 GB räcker väl till att läsa nyheter, skriva på ev Word och kolla på YouTube i 480p. ...

Vilken förvriden värld lever du i?

Funkar fint att redigera 4k videos i DaVinci Resolve med 8GB RAM på en M1:a.

Ang. Windows 11, behöver det inte mer än 2 GB RAM i uppstart om man undviker att starta 50-tals instanser av Edge (Widgets, Outlook, Teams).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken förvriden värld lever du i?

Funkar fint att redigera 4k videos i DaVinci Resolve med 8GB RAM på en M1:a.

Ang. Windows 11, behöver det inte mer än 2 GB RAM i uppstart om man undviker att starta 50-tals instanser av Edge (Widgets, Outlook, Teams).

En sådan värld där jag ej behöver ta i Apple produkter om jag inte måste. Sen känner jag en viss skadeglädje åt alla som vill ha en MacBook men vägrar betala 2500 för 8 GB extra ram eller vad det kostar. Man kan ju alltid välja en Windows laptop om man ej gillar priset på en Apple laptop.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Inte särskilt förvånande. Jag tror snarare Apple fått vakna upp till en ny verklighet. Så många omvärldsfaktorer som spelar in.

Det gick ju bättre än förväntat dock?

Permalänk
Medlem

8GB RAM handlar bara om att ha en ’billigare’ eller dumsnål instegsnivå prismässigt, de vill nog egentligen inte ha en sån, men det handlar om segmentering snarare än att det blir bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Sen känner jag en viss skadeglädje åt alla som vill ha en MacBook men vägrar betala 2500 för 8 GB extra ram eller vad det kostar. Man kan ju alltid välja en Windows laptop om man ej gillar priset på en Apple laptop.

Visst är priserna skruvade, men detsamma gäller exempelvis vissa laptops från Dell, Lenovo och Microsoft.

Ang. 2500 SEK för 8GB RAM, så glömmer många bort att det ofta även ingår fler GPU-cores vid den uppgraderingen. Dock är Apple lite fula med sin prissättning och otydlighet om vad som egentligen ingår.

Själv är jag inte låst till något specifikt OS, utan kör macOS, Windows och GNU/Linux utifrån behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Visst är priserna skruvade, men detsamma gäller exempelvis vissa laptops från Dell, Lenovo och Microsoft.

Ang. 2500 SEK för 8GB RAM, så glömmer många bort att det ofta även ingår fler GPU-cores vid den uppgraderingen. Dock är Apple lite fula med sin prissättning och otydlighet om vad som egentligen ingår.

Själv är jag inte låst till något specifikt OS, utan kör macOS, Windows och GNU/Linux utifrån behov.

Vad är det som är otydligt om vad som ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. 2500 SEK för 8GB RAM, så glömmer många bort att det ofta även ingår fler GPU-cores vid den uppgraderingen. Dock är Apple lite fula med sin prissättning och otydlighet om vad som egentligen ingår.

Menar du när man väljer en annan baskonfiguration med mer RAM och då även får en annan CPU/GPU? Isf blir nog uppdateringen dyrare än 2500kr eftersom du får ytterligare 8gig och lite extra lull.
Jag ser ingen modell där GPU påverkas när du uppgraderar endast RAM (se bild)? Länka gärna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Menar du när man väljer en annan baskonfiguration med mer RAM och då även får en annan CPU/GPU? Isf blir nog uppdateringen dyrare än 2500kr eftersom du får ytterligare 8gig och lite extra lull.
Jag ser ingen modell där GPU påverkas när du uppgraderar endast RAM (se bild)? Länka gärna.
https://i.imgur.com/d9UFmqG.png

Verkar ju bara finnas 2 baskonfigurationer. Båda med 8GB samt 8/10 kärnor. Enda som skiljer är SSD-storleken.

Vilket känns rejält retarded. Kunde de lika gärna ha 1 baskonfiguration.

Permalänk
Medlem

halleluja nu e de igång igen applekören när tom lattepanda en windows soc e snabbare än m2 mini bara det säger en hel del. gissar att jag får många svar från kören. halleluja (p.s kör apple, linux windows, AMD, apple soc & Intel själv men är inte övertygad om nåt positivt med apple alls inlåst & dyrt bara)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av ipac:

Äpplets omsättning 2022 var 4 292 360 000 000 kr.

Och vinsten (operating income) var 1 300 400 000 000 kr.

Gulp, gulp.

Kan ställas mot Sveriges BNP som det året var 5 962 766 000 000 kr.

30% i vinst är ju sky högt med den omsättningen, annars brukar ju bolag med stor omsättning ha låg procentuell vinst men ha stor vinst pga. den höga omsättningen. I Apples fall har man stor omsättning och stor vinst både procentuellt och storleksmässigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Vilken förvriden värld lever du i?

Funkar fint att redigera 4k videos i DaVinci Resolve med 8GB RAM på en M1:a.

Ang. Windows 11, behöver det inte mer än 2 GB RAM i uppstart om man undviker att starta 50-tals instanser av Edge (Widgets, Outlook, Teams).

Han sitter på Windows och kastar bajs, han tror nämligen macOS är lika ruttet optimerat som operativsystemet han själv kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Menar du när man väljer en annan baskonfiguration med mer RAM och då även får en annan CPU/GPU? Isf blir nog uppdateringen dyrare än 2500kr eftersom du får ytterligare 8gig och lite extra lull.
Jag ser ingen modell där GPU påverkas när du uppgraderar endast RAM (se bild)? Länka gärna.
https://i.imgur.com/d9UFmqG.png

När jag köpte min MacBook Air M1 med 16GB, så var den med 8-core GPU. Den modellen försvann senare spårlöst i samband med lanseringen av M2:an.

Mer info finns här:
https://forums.macrumors.com/threads/m1-macbook-air-gets-no-p...

Senare med MacBook Pro 14 M1 Pro, så fanns det också olika M1 Pro SoC:s beroende på vilka andra tillval som gjordes. Dock nöjde jag mig med grundmodellen där, då det var få kompromisser i övrigt. På M2:an snålades det med SSD-prestandan i grundmodellerna.

Med nya M3-serien, så tycker jag det är smått förvirrande hur M3 Pro tagit ett par steg bakåt jfm M2 Pro (antal performance cores etc). Samtidigt har M3 Max fått sig en extra boost prestandamässigt och konkurrerar med M2 Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

iOS har mer än en miljard användare. MacOS är mindre men har (beroende på hur och var man mäter) en rejäl marknadsandel, och är en av de största PC tillverkarna sett till volym, inte bara intäkter.
Att påstå att Apple-användare är en sekt säger ganska mycket om den som gör påståendet. Det är ironiskt och symptomatiskt att det är en vanlig ståndpunkt bland PC-hårdvaruentusiaster, som i sig själva är en långt mindre grupp oavsett om man med ”Apple” menar iOS eller MacOS.

Det är som att säga att ”diskmaskinsanvändare är en sekt”.

Varför det blir kallad för sekt är ju för att största delen av anhängarna sväljer det mesta med hull och hår utan att ifrågasätta. Är väl därför Apple använder löjliga namn på vanliga redan existerande saker för att användaren ska känna sig speciell. Mighty Mouse, Super Multidrive osv

En "apple-religion". Och religion är åt sekt hållet.

Edit: Sen har nog de flesta som hänger här och valt Apple som dator gjort ett aktivt val, och har sina orsaker och hör inte till ovanstående. Men är nog en liten skara av miljarden.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

8 GB räcker väl till att läsa nyheter, skriva på ev Word och kolla på YouTube i 480p. Något annat gör väl inte alla användare av pro. Så Apple kan fortsätta med 8 GB ram. Dom har väl noga räknat på att användare behöver ej mer än 8 GB för vanligt pillande på knapparna, inte som Win 11 som själv kräver 8 GB bara för att existera i start-läget, börjar man starta ett spel så tog plötsligt Ramet slut...

Märks att du inte använt någon Mac överhuvud taget... Lite samma sak som elbilshatarna i USA. De gillar sina bilar som drar 2-3 liter milen och hatar elbilar utan att ens ha provat någon. De har hört att de ska vara dåliga, det räcker... För de vill bara ha kvar sina bränsleslukande monster till bilar.

Jag blev igår pinsamt påmind om varför jag lämnade Windows-sekten (som av någon anledning brukar vara den mest högljudda) igår, när jag var tvungen att "besudla" mina fingrar. Tillhör ju tydligen Apple-sekten...
Seg uppstart och långa väntetider. Öppnar en PDF och programmet vill uppdateras. Väljer att göra det senare eftersom jag ville ha det jag skulle göra gjort snabbt. Då startar uppdateringen ändå och ytterligare väntetid innan jag kan komma igång med det jag ska göra. Påtvingade uppdateringar var det som gjorde att det tippade över för mig, när Windows 10 lanserades.
Hade jag kunnat göra det jag skulle på en Mac, hade det varit gjort på 1/8 del av tiden.

I de flesta fall fungerar en Mac utmärkt för Svenssons och det är specialfall, med specifika ändamål, som man behöver en Windows/Linux-dator. Sen är de inte lika bra speldatorer ännu, men för de spel som är kompatibla, fungerar de utmärkt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Varför det blir kallad för sekt är ju för att största delen av anhängarna sväljer det mesta med hull och hår utan att ifrågasätta. Är väl därför Apple använder löjliga namn på vanliga redan existerande saker för att användaren ska känna sig speciell. Mighty Mouse, Super Multidrive osv

En "apple-religion". Och religion är åt sekt hållet.

Men Microsoft gör ju exakt samma sak, och deras användare jublar även de åt att bli lurade.

"Bra att musen heter Explorer så jag vet vilken webbläsare jag ska använda den till. :)" Men lugn, om du har köpt fel råtta kommer Microsoft ändå påminna dig ifall du använder fel.

"Smart delivery™ > "Åh, jag får den sämsta versionen med möjlighet att ladda ner den bättre istället för tvärtom. Fan vad bra, för det känns då som jag uppgraderade! :D"

Nä tacka vet jag jobbiga bakronymer som säljer allt och ingenting!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Märks att du inte använt någon Mac överhuvud taget... Lite samma sak som elbilshatarna i USA. De gillar sina bilar som drar 2-3 liter milen och hatar elbilar utan att ens ha provat någon. De har hört att de ska vara dåliga, det räcker... För de vill bara ha kvar sina bränsleslukande monster till bilar.

Jag blev igår pinsamt påmind om varför jag lämnade Windows-sekten (som av någon anledning brukar vara den mest högljudda) igår, när jag var tvungen att "besudla" mina fingrar. Tillhör ju tydligen Apple-sekten...
Seg uppstart och långa väntetider. Öppnar en PDF och programmet vill uppdateras. Väljer att göra det senare eftersom jag ville ha det jag skulle göra gjort snabbt. Då startar uppdateringen ändå och ytterligare väntetid innan jag kan komma igång med det jag ska göra. Påtvingade uppdateringar var det som gjorde att det tippade över för mig, när Windows 10 lanserades.
Hade jag kunnat göra det jag skulle på en Mac, hade det varit gjort på 1/8 del av tiden.

I de flesta fall fungerar en Mac utmärkt för Svenssons och det är specialfall, med specifika ändamål, som man behöver en Windows/Linux-dator. Sen är de inte lika bra speldatorer ännu, men för de spel som är kompatibla, fungerar de utmärkt.

Själv äger jag ej en Mac, bara en iPad gen 1 från 2011. Första och sista för min egen del. Däremot så hjälper jag min släkting som äger både iPhone 12 och iMac 24 M1 med 8 GB ram. Och iMac är så seg så seg vid uppstart så att jag får ibland en känsla att det en windows 95 eller äldre i den när jag är hans "IT" tekniker och ska fixa en uppdatering eller vad han är i behov. Tar cirka 3 minuter från att startknappen blir intryckt till att Chrome går att starta och söka med. Visst den funkar för det han kör med den och han är jättenöjd. Men det är knappast något märke eller produkter jag själv kommer införskaffa.

Flytta textrad.
Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,