Hur veta vilka m2 ssd är cachelösa eller inte

Permalänk
Medlem

Hur veta vilka m2 ssd är cachelösa eller inte

Är på jakt efter ny m2 ssd men hur vet man vilka som är cachelösa eller inte? Prisjakt är värdelöst på att lista alla dessa typ av egenskaper. Så vitt jag vet hade de det filtret på gamla prisjakt men nya prisjakt har det inte.

Permalänk
Medlem

Läs recensioner från duktiga testare, eller gå till tillverkarens hemsida och hoppas på att de har informationen där.
Finns tyvärr inget enkelt sätt att se den typen av egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Läs recensioner från duktiga testare, eller gå till tillverkarens hemsida och hoppas på att de har informationen där.
Finns tyvärr inget enkelt sätt att se den typen av egenskaper.

Tråkigt att höra!

Jag vet ungefär vilka modeller som inte är cachelösa men de är också rätt dyra, flera hundralappar dyrare än andra 2tb-diskar och det är just där det är svårt att veta om de är cachelösa eller ej men jag får nog gå omvägen att söka specifikationerna en och en.

Permalänk

Det finns så mycket gimmicks på varenda komponent. Behöver man cache till en gaming burk?
Jag är själv på jakt efter prisvärda m2 som helst inte ska kräva heatsinks då dom moderkorten som har till alla slots ofta är svindyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Det finns så mycket gimmicks på varenda komponent. Behöver man cache till en gaming burk?
Jag är själv på jakt efter prisvärda m2 som helst inte ska kräva heatsinks då dom moderkorten som har till alla slots ofta är svindyra

Cache på SSD-diskar är inte en gimmick.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag tror dig
Vilka är dom mest prisvärda som har de som behövs då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gimmick är det inte, men hur nödvändigt cache på SSD-diskar är beror mycket på hur de används.
SSD-diskar som man skriver mycket till, där kan en cache göra stor nytta.
SSD-diskar som endast sällan skrivs till, och där det inte är så viktigt att skrivningarna går fort, de klarar sig rätt bra utan cache.

Permalänk
Medlem

Om vi tar en helt egen användningsform, nämligen spel.. är det ens relevant då?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om vi tar en helt egen användningsform, nämligen spel.. är det ens relevant då?

OS-disk och till spel ja. Jag är inte ute efter cachelösa m2 diskar så de varianterna är ute ur leken. De flesta erbjuder väl också 5 års garanti idag, iallafall de vettiga?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

OS-disk och till spel ja. Jag är inte ute efter cachelösa m2 diskar så de varianterna är ute ur leken. De flesta erbjuder väl också 5 års garanti idag, iallafall de vettiga?

Skaffa primocache.

Ram cache till vilken lagringsenhet du vill oavsett om den har inbyggd cache eller inte.

Ger samma effekt som cache bufferten på disken.

Skriver/läser fort som fän till/från cachen tills den är full/måste vänta på lagringsenhet en att skriva ifatt till cachen.

Äter upp lite ramminne så ligger du tight kan lite extra ram behövas.

32gb ram cache gör en jäkla skillnad på spelnedladdning från steam tills det att cachen är full.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skaffa primocache.

Ram cache till vilken lagringsenhet du vill oavsett om den har inbyggd cache eller inte.

Ger samma effekt som cache bufferten på disken.

Skriver/läser fort som fän till/från cachen tills den är full/måste vänta på lagringsenhet en att skriva ifatt till cachen.

Äter upp lite ramminne så ligger du tight kan lite extra ram behövas.

32gb ram cache gör en jäkla skillnad på spelnedladdning från steam tills det att cachen är full.

Inte aktuellt för mig. Disken ska användas till annat än spel också.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Inte aktuellt för mig. Disken ska användas till annat än spel också.

funkar till allt som läser eller skriver till disken behöver inte vara just ett spel.

men om ändå inte så är väl samsung SSD ett bra alternativ de flesta modeller har cache om inte alla t.om.

eller kingston kör väl en del bra modeller som är något billigare än samsungs motsvarighet.
Kingston KC3000 är en rätt ok SSD med cache finns i 1-4TB.

2Tbyte modellen ligger väl runt 700-800:-/Tbyte medan 4Tbyte drar iväg lite i pris till runt 1000:-/Tbyte.

även deras Fury serie ska väl vara rätt ok vad jag förstått det dock ökar väl priset lite till per Tbyte på dem.

men kan hålla med om att prisjakt inte hade skadat om den hade info om detta.
kanske pricerunner har mer info om det hos sig inte använt den på flera år så ingen aning om hur sidan är idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

funkar till allt som läser eller skriver till disken behöver inte vara just ett spel.

men om ändå inte så är väl samsung SSD ett bra alternativ de flesta modeller har cache om inte alla t.om.

eller kingston kör väl en del bra modeller som är något billigare än samsungs motsvarighet.
Kingston KC3000 är en rätt ok SSD med cache finns i 1-4TB.

2Tbyte modellen ligger väl runt 700-800:-/Tbyte medan 4Tbyte drar iväg lite i pris till runt 1000:-/Tbyte.

även deras Fury serie ska väl vara rätt ok vad jag förstått det dock ökar väl priset lite till per Tbyte på dem.

men kan hålla med om att prisjakt inte hade skadat om den hade info om detta.
kanske pricerunner har mer info om det hos sig inte använt den på flera år så ingen aning om hur sidan är idag.

KC3000 vore intressant om det inte vore för att den drar så mycket ström.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

KC3000 vore intressant om det inte vore för att den drar så mycket ström.

tja du får la finkamma denna listan (ingen koll på hur pass komplett och uppdaterad den är dock) och se om du hittar något som passar och har allt du vill ha.
https://www.techpowerup.com/ssd-specs/

kan du iaf filtrera efter dram cache och en lagon effekt användning

men känns iaf som att de flesta ligger runt avrage 5W effekt men iofs inte kollat i listan så hårt men alla jag kände igen som jag tittade på pendlade mellan 4-6W avg effekt för 2Tbyte modellerna och runt avg 2.5-3.5W för 4Tbyte modellerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tja du får la finkamma denna listan (ingen koll på hur pass komplett och uppdaterad den är dock) och se om du hittar något som passar och har allt du vill ha.
https://www.techpowerup.com/ssd-specs/

kan du iaf filtrera efter dram cache och en lagon effekt användning

men känns iaf som att de flesta ligger runt avrage 5W effekt men iofs inte kollat i listan så hårt men alla jag kände igen som jag tittade på pendlade mellan 4-6W avg effekt för 2Tbyte modellerna och runt avg 2.5-3.5W för 4Tbyte modellerna.

Tack! Vettigaste än så länge. Mycket bättre än nya prisjakts trasiga filter ja hela sidan är oanvändbar och ful som stryk!

Permalänk
Medlem

Cache på M.2-diskar

Det här kan du få av mig, som jag sammanställt idag. Det lite lustiga är att de som har cache-minne har det i samma förhållande som storleken på disken. Man får leta lite för att hitta all info...
(edit: Det såg bättre ut i redigeringsläget än när man sparade, så jag tar bort extrainformationen...)

Ingen cache:
Corsair MP600 Core XT
Crucial P3 M.2 2280
Crucial P3 Plus M.2 2280
WD Black SN770 NVMe

1024 MB cache
1TB Crucial P5 Plus M.2 2280
1TB Kingston Fury Renegade
1TB Kingston KC3000 PCIe 4.0
1TB Samsung 970 EVO Plus Series
1TB Samsung 980 Series
1TB Seagate Firecuda 530
1TB WD BLACK SN850X NVMe

2048 MB cache
2TB Crucial P5 Plus M.2 2280
2TB Crucial P5 Plus M.2 2280 HS
2TB Gigabyte Aorus NVMe 2280 HS
2TB Samsung 980 Pro Series
2TB Kingston KC3000 PCIe 4.0
2TB Kingston Fury Renegade
2TB Kingston Fury Renegade HS

Permalänk
Medlem

Om man ska skriva 50gb i ett svep till en disk som har 1gb cache. Vad händer när cachen tar slut? Sjunker hastigheten till samma som om den inte skulle ha cache eller är det ändå en fördel?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag har bett Inet att skriva om det i sina produktbeskrivningar utan framgång. Men tillsammans kanske vi kan sätta lite press?

Permalänk
Medlem

Råder det verkligen konsensus på att cache är så viktigt på en SSD? Min spontana känsla utan att ha kollat benchmarks är att det är som att välja processor efter hur många MHz den har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Råder det verkligen konsensus på att cache är så viktigt på en SSD? Min spontana känsla utan att ha kollat benchmarks är att det är som att välja processor efter hur många MHz den har.

Frekvensen på en processor är ju VÄLDIGT relevant för dess prestanda, men det är ju inte den enda viktiga parametern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Frekvensen på en processor är ju VÄLDIGT relevant för dess prestanda, men det är ju inte den enda viktiga parametern.

Ja och nej. Givet allt annat lika är klockfrekvens en bra indikator för prestanda på en processor, men det är inte ett realistiskt antagande när du jämför olika arkitekturer. På samma sätt tänker jag att det kan vara med cache på SSDer? En del utan cache kommer vara smartare konstruerade eller använda andra tekniker för att snabba upp istället (SLC, högre parallellitet etc)?