Är inte med på vad du frågar om.
Däremot vet jag att det den största anledningen till att man köper en ny projektor inte är för att den befintliga projektorn är trasig, utan för att man tycker en ny projektor ser bättre ut än den man har. Orsaken är att man kört slut lampan på den befintliga projektorn, en förändring som skett gradvis under alla tusentals timmar. Inga UHP-lampor jag träffat på har mer än halva ljusstyrkan kvar efter 1500 timmar. Är man upp på 3000+ timmar eller som i en del fall 5000+ timmar är projektorn endast en blek version av sitt gamla jag. Då är en ny lampa den absolut enklaste och billigaste investeringen för att få tillbaka upplevelsen.
Moderna projektorer i den här klassen som är inte nödvändigtvis bättre än dåtidens modeller. Ofta är det endast mer ljusstarka och har vissa moderna funktioner, likt 4K-kapacitet, tar emot modernare signaler etc. Men bildkvalitetmässigt kan de upplevas som en försämring mot "den gamla skolans" projektorer eftersom de främst är ljusstarkare vilket innebär att man får en jämförelsevis sämre upplevelse av projektorns svärta.
Benq W6000 är en modell från 2009 (jag testade den det året) och definitivt av den "gamla skolan" då de inte var så enormt ljusstarka som idag, utan den hållet en med dagens mått rätt modest ljussflöde med en verkan som fungerade för upplevelse av svart i en mörk biogrotta. Den typen av projektorn är rätt sällsynt numera, särskilt om man går under 20 000 kr i prisklass eftersom de modellerna är byggda för hög ljusstyrka. De modeller som är byggda för kontrast är istället mycket dyrare och vi pratar om JVC:s och Sonys modeller, även Epson LS-12000 för att finna något som verkligen tar upplevelsen bortom det en W6000 kan erbjuda.
Men är det trasig har du förstås inget val. Tyvärr har man i fråga om utbudet bara en bråkdel att välja mellan jämfört med hur det var runt 2012-13 då vi hade peak projektor.