Ersätta befintlig dator (R7, 3060 Ti etc.) - värt det?
Hej,
Jag har en Lenovo T5-någonting som jag haft sedan 2021 (köpt för 12 tkr). Generellt nöjd med denna dator, men då jag skaffat en ny skärm sedan ett par månader tillbaka ASUS AOC 34" (1440p) märker jag att min dator inte riktigt pallar med att driva mina favoritspel i high och uppåt i 1440p.
Samtidigt är min bror taggad på att byta ut sin gamla laptop mot en stationär och då tänkte jag att jag antingen ger honom min nuvarande (eller säljer den för en symbolisk summa om den skulle ha ett större restvärde) i samband med att jag skaffar nytt.
Men det slog mig att jag har noll koll på hur utvecklingen gott de senaste åren. Jag har inte heller byggt en dator på ca 15 år...
Så jag skulle vilja ha hjälp med två saker, dels ungefärlig värdering av min nuvarande dator, vilken finns här.
Specs är kortfattat:
AMD Ryzen 7 5800
Nvidia GeForce RTX 3060 Ti
16GB DDR4 RAM
1000GB NVMe SSD
Och dels få lite koll på hur mycket jag skulle behöva lägga för att få en substantiell uppgradering. Nuförtiden spelar jag mest single player spel som jag vill ska vara så snygga som möjligt. Tänk typ RDR2, Cyberpunk, BG3 osv. Har som sagt en 34" 1440 p skärm och vill kunna köra med inställningarna i stort sett maxade, vill också kunna få lite bättre prestation när det kommer till ray tracing (märker att mitt 3060 ti nog är gränsfall för att kunna klara av det öht).
Har inte satt någon budget och känner väl att jag kan vara rätt flexibel. I och med att jag inte spelar så mycket som jag gjorde förr dock, så känns det väl som att kring 20 tkr är ett preliminärt tak. Kan man komma undan med mindre så skadar ju knappast det.
Kan nog bygga en dator i och med att jag gjort det några gånger innan, men var som sagt länge sedan, så om ett bygge inkl. montage är marginellt dyrare så kör jag nog ändå på det.
OBS: Ju diskretare bygge (chassi) desto bättre, vill absolut inte ha något med RGB...
Tack på förhand!