Intel klår AMD med ny inbyggd grafik

Permalänk
Melding Plague

Intel klår AMD med ny inbyggd grafik

I testresultat från Geekbench lägger sig "Meteor Lake"-baserade Core Ultra 7 155H med Arc-grafikdel flera snäpp högre än AMD:s Radeon 780M.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kul om det är sant, vill gärna se mer data på det

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Nvidia gör rätt med att inte ha något under rtx 3050, a380 & rx 6400 nivå är och var alltid inkurant. Hoppas det är nära i verklig prestanda, då kan man tänka sig betala +1000kr eller mer för sådana cpu/"apu", för ultra små och energisnåla/tysta byggen (konvertera laptop chassi, eller när de kommer ut till desktop socket)

Permalänk
Medlem

Well vad gör det för nytta när gpun i vissa fall inte fungerar alls? Sure dom har kommit extremt långt men r fortfarande en väldigt lång bit kvar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Spännande! Ska bli intressant att se hur det presterar i spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Bra att det rörs om i grytan så att säga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lite förvånande att AMD inte gjort något mer med sin APU-potential. De hade ju ’lätt’ kunnat göra som Apple med högre bandbredd och en okej GPU. Bara att göra en sockel med 4-kanalminne hade gjort mycket (och ännu mer HEDT-utmanare)

Men gissar att marknaden för detta är ganska liten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well vad gör det för nytta när gpun i vissa fall inte fungerar alls? Sure dom har kommit extremt långt men r fortfarande en väldigt lång bit kvar.

Ja, det är väl den huvudsakliga nackdelen; det är fortfarande en mer omogen produkt. Men trenden är ju positiv iaf...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fast kommer inte den här lanseras lagom till att AMD släpper en 880M?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Fast kommer inte den här lanseras lagom till att AMD släpper en 880M?

AMD behöver betydligt mer än en 30% höjning med 880M. Är det Strix alltså Zen 5 för AMDs nästa generation mobila som kommer få det?

Apple har redan sprungit ifatt dem och nu är Intel på jämnbördig prestanda. Dags för AMD att sluta snåla och visa att de vill satsa på APU:er på riktigt. De har snålat med dem sedan Llano och det var över tio år sedan och tyvärr har de legat på latsidan.

Först och främst viktigt att förbättra singeltrådad IPC och sedan kraftigt förbättrad igpu prestanda och mycket högre bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är väl den huvudsakliga nackdelen; det är fortfarande en mer omogen produkt. Men trenden är ju positiv iaf...

Ja jag personligen hoppas innerligt att intel lyckas och att vi får 3 aktörer över 90% av marknaden, sen om nvidia är ensamma på absoluta topp segmentet är det nog inte många som bryr sig om.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Förhoppningsvis dröjer det inte länge innan Intel även är ikapp och förbi AMD med diskreta grafikkretsar. Men någon generation till lär det nog dröja. Bättre sent än aldrig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

AMD behöver betydligt mer än en 30% höjning med 880M. Är det Strix alltså Zen 5 för AMDs nästa generation mobila som kommer få det?

Apple har redan sprungit ifatt dem och nu är Intel på jämnbördig prestanda. Dags för AMD att sluta snåla och visa att de vill satsa på APU:er på riktigt. De har snålat med dem sedan Llano och det var över tio år sedan och tyvärr har de legat på latsidan.

Först och främst viktigt att förbättra singeltrådad IPC och sedan kraftigt förbättrad igpu prestanda och mycket högre bandbredd.

Tänker att de nog inte ville förstöra segmenteringen på gpu-sidan genom att släppa en apu i nivå med tex 6600.
Som vanligt hoppas jag på en ökning med minst 75%, men det lär ju aldrig hända. Själv väntar jag på en apu som utmanar 1080 / 6600 innan det känns värt att bygga en helt ny all-in-one-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite förvånande att AMD inte gjort något mer med sin APU-potential. De hade ju ’lätt’ kunnat göra som Apple med högre bandbredd och en okej GPU. Bara att göra en sockel med 4-kanalminne hade gjort mycket (och ännu mer HEDT-utmanare)

Men gissar att marknaden för detta är ganska liten?

Marknaden är nonexistent, enda praktiska use-case jag hört talas om är en fattig student som köpte ett begagnat APU bygge för att köpa ett riktigt grafikkort senare.

De har gjort rätt som har prioriterat bort de oviktiga och små marknaderna helt till fördel av topp-segmenten som säljer.

Permalänk
Medlem

Drar nog inga slutsatser innan det gjorts ordentliga tester. Ett enskilt test i geekbench säger inte särskilt mycket.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Bra att intel flåsar Amd i nacken här, Amd har ofta använt generationer gamla gpu kärnor i sina proppar då de har inte behövt anstränga sig mer.

Det här blir bra för alla, bara hoppas att Intel kan få fart på de dedikerade korten med.

Permalänk

Allt detta snack om att de inte gör APU:er, de tillverkar sjukt många till konsolerna.. kanske inte vill kannibalisera på dem?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kul för Intel med en vinst och det visar hur långt man har kommit. Nu kanske man inte ska dra allt för höga växlar av detta. Det är ju ändå bara Geekbench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Marknaden är nonexistent, enda praktiska use-case jag hört talas om är en fattig student som köpte ett begagnat APU bygge för att köpa ett riktigt grafikkort senare.

De har gjort rätt som har prioriterat bort de oviktiga och små marknaderna helt till fördel av topp-segmenten som säljer.

Jag existerar . Älskar mina två minidatorer med AMD 5600G apu:er. Ena är min kontorsdator som jag 3D modellerar och jobbar på vilket den klarar galant utan en riktigt GPU.
Min andra är en Media/TV dator som jag även börjat använda för att slölira lite spel från soffan. Det roliga är att den fungerar så bra att den får mer speltid än min dedikerade speldator får .

Men Streamdeck och liknande handhållna speldatorer med APU:er tycker jag känns som växande marknad att inte förakta.

Permalänk
Medlem

Problemkomponenten i dagen datorer är grafikkortet som är en för stor instickskomponent med för många fläktar med luftflödet åt fel håll som kräver massa ytterligare chassifläktar. Det blir tyvärr så när kraven är låga på utförande. De kunde åtminstone göra kylaren tjockare så att fläkten kunde blåsa åt rätt håll och därmed inte kräver massa extra chassifläktar. Grafikmodulen skulle också behöva säkras i båda ändarna. Fast det är ju viktigare med strömkontakt på baksidan förstås.

En APU löser dessa problem.

Permalänk
Medlem

Hur pass bra är spelstödet på en laptop med Radeon 780M? Alltså inte en fråga om prestanda utan kompatibilitet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Lite förvånande att AMD inte gjort något mer med sin APU-potential. De hade ju ’lätt’ kunnat göra som Apple med högre bandbredd och en okej GPU. Bara att göra en sockel med 4-kanalminne hade gjort mycket (och ännu mer HEDT-utmanare)

Men gissar att marknaden för detta är ganska liten?

Det kan mycket väl vara en liten marknad i nuläget, men det är rimligen en kraft växande marknad givet hur snabbt GPGPU sprider sig till olika typer av program.

"Killer-app" för en APU/iGPU är inte spel, där får man alltid problemet att spel är designade för "vanliga" GPUer som har långt mycket högre bandbredd mot RAM. Är det något iGPUer saknar är det riktigt hög bandbredd mot RAM.

Sen undrar jag hur "lätt" AMD (eller Intel för den delen) kan komma ikapp Apple i nuläget. Apples senaste snabbaste iGPU är flera heltalsfaktorer snabbare än Intels/AMDs snabbaste iGPU. I teoretisk beräkningsprestanda ligger ett 5600XT rätt nära 780M, men den förra har ett par gånger högre bandbredd mot RAM.

Apples M3 Max är ändå flera gånger snabbare än 5600XT. Det framförallt i GPGPU-laster som Blender, där är M3 Max mer än 6 gånger snabbare än 5600XT.

Frågan är hur mycket som är HW och hur mycket som är programvara, för i nuläget känns det som Apple är orimligt långt före givet teoretisk kapacitet.

Sen angående Meteor Lake och dess GPU: resultatet i GB6 är ju rätt mycket vad man kan förvänta sig när man kollar på teoretisk kapacitet mot Intel Graphics 770 och Xe Graphics. För spel bör det vara ett hyfsat lyft om man tittar på hur A380 står sig mot Xe-graphics, men rimligen handlar det forfarande om nivån "helt OK om man får ~30 FPS i 1920x1080 Low"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur pass bra är spelstödet på en laptop med Radeon 780M? Alltså inte en fråga om prestanda utan kompatibilitet.

Det är ingen skillnad mot en dGPU annat än att det är färre beräkningsenheter. 780M som exempel är RDNA3, samma som RX 7000-serien. Alla spel som fungerar på ett 7900 XT fungerar på 780M, bara sämre prestanda.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alphahanne:

Det är ingen skillnad mot en dGPU annat än att det är färre beräkningsenheter. 780M som exempel är RDNA3, samma som RX 7000-serien. Alla spel som fungerar på ett 7900 XT fungerar på 780M, bara sämre prestanda.

Det finns en rätt stor, och för spel högst relevant, skillnad mellan dGPU och iGPU: bandbredd mot RAM.

Istället för titta på RX5600XT är kanske RX6600 ännu bättre exempel då skillnaden mellan RDNA2 och RDNA3 är relativt liten vid samma teoretiska kapacitet.

RX6600 har en peak-beräkningskapacitet på 8,9 GFLOPS medan 780M har en peak på 8,6 GFLOPS. Däremot är fillrate/textel rate ca 45 % högre i RX6600.

I spel är ändå RX6600 typiskt 2-3 gånger snabbare, är vid riktigt låga inställningar man ser en faktor 2 och när de skruvas upp ökar skillnaden. Lite beroende på RAM, dagens laptops ligger mellan DDR5-4800 upp till LPDDR5X-8500 (men finns väl inga enheter och framförallt inga laptops som använder så snabba minnen än). Mer realistiskt toppar laptops på runt DDR5/LPDDR5-6000 idag.

rätt typiskt relativ prestanda 6600 vs 780m

D.v.s. bandbredden för ett RX6600 är mellan 2-3 gånger högre än vad Intels/AMDs iGPUer har i nuläget. Tyvärr pekar det på att de snabbaste iGPUerna från dessa företag är nu helt begränsade av bandbredd i just spel, är bara i vissa GPGPU-fall en 780M kan utnyttja sin beräkningspotential.

Angående just Meteor Lake så måste det vara exakt samma krets, är även samma klockfrekvens om man tittar på GB6 resultaten, som sitter där och som används i Arc A380. Även om Arc A380 har låg bandbredd för att vara en dGPU, kommer den ändå ha 1,5-2,5 gånger mer bandbredd än vad Meteor Lake iGPU kommer få.

Borde ändå gå att få en väldigt bra bild av prestanda hos Meteor Lake genom att titta på Arc A380, och då ser nog resultatet från GB6 hyfsat representativt ut öven för spel.

För GPGPU-laster som Blender ser det också bra ut, A380 är ungefär lika snabb som RX6400, Apple M2 (instegsmodellen) där. Vilket CPU-mässigt motsvarar 12900K/7700X.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns en rätt stor, och för spel högst relevant, skillnad mellan dGPU och iGPU: bandbredd mot RAM.

Istället för titta på RX5600XT är kanske RX6600 ännu bättre exempel då skillnaden mellan RDNA2 och RDNA3 är relativt liten vid samma teoretiska kapacitet.

RX6600 har en peak-beräkningskapacitet på 8,9 GFLOPS medan 780M har en peak på 8,6 GFLOPS. Däremot är fillrate/textel rate ca 45 % högre i RX6600.

I spel är ändå RX6600 typiskt 2-3 gånger snabbare, är vid riktigt låga inställningar man ser en faktor 2 och när de skruvas upp ökar skillnaden. Lite beroende på RAM, dagens laptops ligger mellan DDR5-4800 upp till LPDDR5X-8500 (men finns väl inga enheter och framförallt inga laptops som använder så snabba minnen än). Mer realistiskt toppar laptops på runt DDR5/LPDDR5-6000 idag.

<Uppladdad bildlänk>

rätt typiskt relativ prestanda 6600 vs 780m

D.v.s. bandbredden för ett RX6600 är mellan 2-3 gånger högre än vad Intels/AMDs iGPUer har i nuläget. Tyvärr pekar det på att de snabbaste iGPUerna från dessa företag är nu helt begränsade av bandbredd i just spel, är bara i vissa GPGPU-fall en 780M kan utnyttja sin beräkningspotential.

Angående just Meteor Lake så måste det vara exakt samma krets, är även samma klockfrekvens om man tittar på GB6 resultaten, som sitter där och som används i Arc A380. Även om Arc A380 har låg bandbredd för att vara en dGPU, kommer den ändå ha 1,5-2,5 gånger mer bandbredd än vad Meteor Lake iGPU kommer få.

Borde ändå gå att få en väldigt bra bild av prestanda hos Meteor Lake genom att titta på Arc A380, och då ser nog resultatet från GB6 hyfsat representativt ut öven för spel.

För GPGPU-laster som Blender ser det också bra ut, A380 är ungefär lika snabb som RX6400, Apple M2 (instegsmodellen) där. Vilket CPU-mässigt motsvarar 12900K/7700X.

Frågan gällde ju kompatibiliteten gällande spel och det var vad jag svarade på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

"x" "doubt"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

"x" "doubt"

Nope, det är en Intel Ultra Pro Extreme Super Quadrapudel^45 Extra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nope, det är en Intel Ultra Pro Extreme Super Quadrapudel^45 Extra!

keep on meming brother!

memes forevah!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Frågan gällde ju kompatibiliteten gällande spel och det var vad jag svarade på.

God post.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Datavetare

Har rätt dålig koll på "Mobile Arc" serien, men finns faktiskt en krets som är betydligt bättre att använda som indikator kring var man kan vänta sig Meteor Lake iGPU kommer prestera än Arc A380, nämligen Arc A370M.

Båda dessa använder exakt samma GPU-krets sett till antal beräkningsenheter (som är samma som den i Meteor Lake), men Arc A370M har betydligt längre bandbredd mot VRAM, den ligger i linje med vad man kommer få hos kommande iGPUer baserad på den kretsen.

Här är en jämförelsen mellan A370M och 780M, ser faktiskt ut som den förra klarar sig bra även i spel, hyfsad varians men i genomsnitt verkar A370M faktiskt prestera lite bättre.

Skrivet av Alphahanne:

Frågan gällde ju kompatibiliteten gällande spel och det var vad jag svarade på.

Tycker man behöver brodera ut det lite mer för att någon som undrar ska få en vettig bild av vad som faktiskt skiljer.

Sedan skrev du

"Det är ingen skillnad mot en dGPU annat än att det är färre beräkningsenheter. 780M som exempel är RDNA3, samma som RX 7000-serien. Alla spel som fungerar på ett 7900 XT fungerar på 780M, bara sämre prestanda."

Framförallt första meningen är det jag ville belysa, det stämmer generellt sett illa för iGPUer och det stämmer exceptionellt illa för just 780M som har väldigt hög beräkningskapacitet kontra tillgänglig bandbredd jämfört med andra iGPU-lösningar. 780M presterar ju 2-3 heltalsfaktorer sämre jämfört med en RDNA2 baserad GPU med samma teoretiska beräkningskraft i spel. Något som med 99 % sannolikhet beroende på att dGPU varianten har ~3 gånger högre bandbredd och det är tyvärr ofta primära flaskhalsen i spel.

Sen finns det spel som kommer fungera på 7900 XT men potentiellt inte alls fungerar på 780M, detta om det finns hårda krav på hur mycket VRAM som är tillgängligt. Men här lär det nog ändå vara så att om detta är ett problem lär det kvitta, även om spelet startade kommer prestanda vara så usel att det ändå är ospelbart.

Mobil-GPUer är specifikt optimerade (de har en lite annan HW-design jämfört med "vanlig" GPUer) för att prestera OK trots låg bandbredd mot RAM. Detta är nog är en stor förklaring till varför Apples iGPUer så totalt demolerar Intel/AMD, Apple kör med uppskalade mobil GPUer. Intel/AMD/Nvidias GPUer alla är designade för att köras ihop med rätt rejält med bandbredd mot VRAM, vilket blir ett problem när de stoppa in som iGPUer i mobila enheter (eller problem och problem, fungerar super för det mesta förutom just spel).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer