Booting problem efter installation av nya delar

Permalänk
Medlem

Booting problem efter installation av nya delar

Tja!

Köpte nyligen nya delar till min dator, de delar jag köpte är de följande:

https://komponentkoll.se/bygg/wQPmN

Har nu monterat alla delar men har stött på en del problem.

Det första problemet jag stötte på var att när jag bootade första gången så funkade allt bra, men när jag restarta datorn så kunde den inte längre hitta Diskarna och kunde inte boota. "DRAM" lampan på MOBO (Gigabyte B650 gaming X) sattes på, och enda sättet den kunde reboota var genom att ta ut alla diskar, stoppa in disken med OS på, starta datorn, stänga av och sedan koppla in alla diskar. Men om jag startade om datorn så slutade all funka igen.

Researchen jag gjorde kom fram till att det är Ram problem och lösningen för detta var att göra en BIOS Update. Efter jag gjort en BIOS update så uppstod fel nummer två.

Detta kommer upp efter typiska "F12: Bios" skärmen. Testade flytta runt diskar, och drog slutsatsen att efter bios updaten så blev SSD med OS korrupterat, så resetta den och installerade om Windows, men samma problem uppstår.

Känner att jag har testat allt men lyckas fortfarande inte pinpointa exakt vad som är problemet, så skulle uppskatta all hjälp man kan få

Permalänk
Medlem

Om ditt problem uppstår efter BIOS (alltså när datorn börjar ladda OS), så rekommenderar jag att du kopplar ur alla diskar förutom den som ditt OS ska vara på och installerar om operativsystemet med enbart den disken inkopplad.

När du installerat OS kan du koppla in övriga diskar igen.

Antar att det är windows du kör och det har en tendens att dela upp bootsektorn på flera diskar om flera diskar finns inkopplade vid installation av windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Löste detta problemet samma dag som jag gjorde inlägget och det var som du sa, tog bort alla diskar förutom den som innehöll OS och det funkar som planerat.

Problemet som uppstår nu är som problem nr 1 i inlägget. När jag startar om datorn så bootar den inte. Så måste stänga av och sätta på datorn för att den ska boota korrekt. Antar att det är problem med Ram, men inte lyckats lösa det än, fortsätter att utforska vidare på detta och uppdaterar detta inlägg om jag hittar problemet för personer som stöter på samma problem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxxers:

Löste detta problemet samma dag som jag gjorde inlägget och det var som du sa, tog bort alla diskar förutom den som innehöll OS och det funkar som planerat.

Problemet som uppstår nu är som problem nr 1 i inlägget. När jag startar om datorn så bootar den inte. Så måste stänga av och sätta på datorn för att den ska boota korrekt. Antar att det är problem med Ram, men inte lyckats lösa det än, fortsätter att utforska vidare på detta och uppdaterar detta inlägg om jag hittar problemet för personer som stöter på samma problem i framtiden.

Och det är bara vid omstart detta sker? Om du stänger av datorn och sen startar den på nytt är det inga problem?

Uppstår detta problem oavsett om du har en eller flera diskar inkopplade?

Vilken bios-version har du just nu?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Och det är bara vid omstart detta sker? Om du stänger av datorn och sen startar den på nytt är det inga problem?

Uppstår detta problem oavsett om du har en eller flera diskar inkopplade?

Vilken bios-version har du just nu?

Detta sker enbart vid omstart, har testat med enbart 1 disc i, Om jag stänger av och startar på nytt funkar det felfritt.

har version FA1a på bios