Permalänk
Medlem

Ram till en 2700X

Hej

Har haft upprepade problem med BSOD med en 2700X på ett Asus B450-F Gaming WiFi som moderkort. Tror det har med ramen att göra och tänkte därmed finna ny ram att testa med.

Har försökt att googla efter något som verkar garanterat stabilt och som fungerar... men alltid någon som invänder och hävdar att "RAM X är bara skit" etc. Kan ju dock vara att de inte hanterat/ställt in det rätt, men man blir mindre sugen att testa samma ram då.

Det finns säkert många olika ram som fungerar, det jag är ute efter är att försöka bli så säker som möjligt. Prioriterar stabilitet framför prestanda, det är en 5 år gammal dator så något 10-tal % mindre prestanda är ett billigt pris jämte att den får BSOD då och då. Fick några tips på PM, men hittar inte dem i QVL. Det betyder ju dock inte att de funkar men men...

Länk till QVL-lista

Har gått genom listan med 2*8 GB i 3200 MHz och uppåt som går att köpa fortfarande, men det är skralt där med minnen som är tillgängliga. Det finns några enstaka i lager, men de är så dyra. Det finns många modellbeteckningar, och vissa kanske är samma ram fast det är olika för olika marknader, men det är svårt att veta. På några Corsair-minnen läste jag att det var en bokstav i beteckningen som skilde om de var inriktade mot AMD eller Intel, och Ryzen 2000-serie är väl rätt känd för att ha kass minneskontroll, så det kan ju vara en skillnad som slår igenom hårt på stabiliteten.

Någon som har tips på ram jag skulle kunna testa?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Levan:

Hej

Har haft upprepade problem med BSOD med en 2700X på ett Asus B450-F Gaming WiFi som moderkort. Tror det har med ramen att göra och tänkte därmed finna några nya ram att testa med.

Har försökt att googla efter något som verkar garanterat stabilt och som fungerar... men alltid någon som invänder och hävdar att "RAM X är bara skit" etc etc.

Det finns säkert många olika ram som fungerar, det jag är ute efter är att försöka bli så säker som möjligt då jag tenderar att ha otur med sådant här... Prioriterar stabilitet framför prestanda, det är en 5 år gammal dator så några % mindre prestanda är ett billigt pris jämte att den får BSOD då och då. Fick några tips på PM, men hittar inte dem i QVL. Det betyder ju dock inte att de funkar men men...

Länk till lista

Kan dock nästan inte hitta några av dessa i kombinationen 2*8 GB i 3200 MHz som går att köpa fortfarande. Har även kikat på några större storlekar och snabbare, men det är skralt där med. Det finns några enstaka i lager, men de är så dyra. Det finns många modellbeteckningar, och vissa kanske är samma ram fast det är olika för olika marknader... Har jämfört med några på Inet och Webhallen men det är oftast några bokstäver som skiljer.

Någon som har tips, antingen av egen erfarenhet eller kan hitta något jag missat?

Vilka minnen har du idag? Lite lättare att se om det är samma eller annat minne en rekommenderar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Gissar på :
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB
Tillverkarens artikelnummer: HX432C16PB3K2/16

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilka minnen har du idag? Lite lättare att se om det är samma eller annat minne en rekommenderar.

Skrivet av Söderbäck:

Gissar på :
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB
Tillverkarens artikelnummer: HX432C16PB3K2/16

Hej,

Yes stämmer bra. Har ett par HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB (HX432C16PB3K2/16) som Söderbäck insiktsfullt hittade i ett äldre inlägg. De finns t.ex. inte i lager i någon butik, vet dock heller inte hur sugen jag skulle vara på att köpa ett par nya av samma sort (om det är mina nuvarande som degraderat på något sätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Hej

Har haft upprepade problem med BSOD med en 2700X på ett Asus B450-F Gaming WiFi som moderkort. Tror det har med ramen att göra och tänkte därmed finna ny ram att testa med.

Har försökt att googla efter något som verkar garanterat stabilt och som fungerar... men alltid någon som invänder och hävdar att "RAM X är bara skit" etc. Kan ju dock vara att de inte hanterat/ställt in det rätt, men man blir mindre sugen att testa samma ram då.

Det finns säkert många olika ram som fungerar, det jag är ute efter är att försöka bli så säker som möjligt. Prioriterar stabilitet framför prestanda, det är en 5 år gammal dator så något 10-tal % mindre prestanda är ett billigt pris jämte att den får BSOD då och då. Fick några tips på PM, men hittar inte dem i QVL. Det betyder ju dock inte att de funkar men men...

Länk till QVL-lista

Har gått genom listan med 2*8 GB i 3200 MHz och uppåt som går att köpa fortfarande, men det är skralt där med minnen som är tillgängliga. Det finns några enstaka i lager, men de är så dyra. Det finns många modellbeteckningar, och vissa kanske är samma ram fast det är olika för olika marknader, men det är svårt att veta. På några Corsair-minnen läste jag att det var en bokstav i beteckningen som skilde om de var inriktade mot AMD eller Intel, och Ryzen 2000-serie är väl rätt känd för att ha kass minneskontroll, så det kan ju vara en skillnad som slår igenom hårt på stabiliteten.

Någon som har tips på ram jag skulle kunna testa?

Det finns en lösning till, lite dyrare än ett nytt minneskit dock. Köp en Ryzen 5600 för 1800kr, uppdatera bios till senaste och voila. Minneskontrollern på zen+ är inte lika stabil som i senare iterationer zen2 och 3.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Till Ryzen 1000/2000, är det samsung B-die som gäller på minneskretsar, med samma hastighet som du har nu så var (är?) det 3200@CL14 som gäller, typ;
Snabba RAM
Jag använde själv motsvarande fast Ripjaws V med en 1700, och senare en 3900X

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Hej

Har haft upprepade problem med BSOD med en 2700X på ett Asus B450-F Gaming WiFi som moderkort. Tror det har med ramen att göra och tänkte därmed finna ny ram att testa med.

Har försökt att googla efter något som verkar garanterat stabilt och som fungerar... men alltid någon som invänder och hävdar att "RAM X är bara skit" etc. Kan ju dock vara att de inte hanterat/ställt in det rätt, men man blir mindre sugen att testa samma ram då.

Det finns säkert många olika ram som fungerar, det jag är ute efter är att försöka bli så säker som möjligt. Prioriterar stabilitet framför prestanda, det är en 5 år gammal dator så något 10-tal % mindre prestanda är ett billigt pris jämte att den får BSOD då och då. Fick några tips på PM, men hittar inte dem i QVL. Det betyder ju dock inte att de funkar men men...

Länk till QVL-lista

Har gått genom listan med 2*8 GB i 3200 MHz och uppåt som går att köpa fortfarande, men det är skralt där med minnen som är tillgängliga. Det finns några enstaka i lager, men de är så dyra. Det finns många modellbeteckningar, och vissa kanske är samma ram fast det är olika för olika marknader, men det är svårt att veta. På några Corsair-minnen läste jag att det var en bokstav i beteckningen som skilde om de var inriktade mot AMD eller Intel, och Ryzen 2000-serie är väl rätt känd för att ha kass minneskontroll, så det kan ju vara en skillnad som slår igenom hårt på stabiliteten.

Någon som har tips på ram jag skulle kunna testa?

Jag har 2st 8GB 3000mhz som bara ligger. Dessa är nåt billigare märke, men de var med i min dator med 1800x i typ 3 år. De är nog inte med på nån lista dock. Du skulle kunna få köpa dom. Det var ju dumt för jag sålde mina "bra" 3000mhz Corsair som var med på listor till nån som prutade till jag inte orkade mer...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det finns en lösning till, lite dyrare än ett nytt minneskit dock. Köp en Ryzen 5600 för 1800kr, uppdatera bios till senaste och voila. Minneskontrollern på zen+ är inte lika stabil som i senare iterationer zen2 och 3.

Glhf!

Det kan faktiskt vara en smart potentiell lösning, tänkte inte på det. Den är typ lika dyr som de bättre och snabbare ram som sweisdapro länkar nedan, och ger förhoppningsvis både bättre stabilitet och lite bättre prestanda.

Skrivet av sweisdapro:

Till Ryzen 1000/2000, är det samsung B-die som gäller på minneskretsar, med samma hastighet som du har nu så var (är?) det 3200@CL14 som gäller, typ;
Snabba RAM
Jag använde själv motsvarande fast Ripjaws V med en 1700, och senare en 3900X

Kanske är det minns rams timings (? CL-värdet) som varit i underkant.

Tack för tips, om inte ett processorbyte löser det måste det vara minnena som är källan och då kanske dessa (eller lite modernare) minnen löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Det kan faktiskt vara en smart potentiell lösning, tänkte inte på det. Den är typ lika dyr som de bättre och snabbare ram som sweisdapro länkar nedan, och ger förhoppningsvis både bättre stabilitet och lite bättre prestanda.

Kanske är det minns rams timings (? CL-värdet) som varit i underkant.

Tack för tips, om inte ett processorbyte löser det måste det vara minnena som är källan och då kanske dessa (eller lite modernare) minnen löser det. Alternativt spara till ny burk.

Har du manuellt ställt timings, eller bara kört XMP (DOCP)?
Ställer du manuellt så testa att köra DOCP och se hur det fungerar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har du manuellt ställt timings, eller bara kört XMP (DOCP)?
Ställer du manuellt så testa att köra DOCP och se hur det fungerar

Jag har främst kört med DOCP-profiker, finns en för 3000 MHz och en för 3200MHz

Provade manuellt med DRAM calculator-verktyget ett tag, men märkte ingen direkt skillnad i prestanda eller stabilitet

Sedan är.jag lite dåligt inläst på alla inställningar med minnen ska sägas.

Permalänk
Medlem

Börja med att uppdatera BIOS om du inte gjort det nyligen. Även äldre moderkort har fått många uppdateringar senaste året. Prova sedan standardvärdena i det nya BIOSet för att se att det åtminstone går stabilt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Börja med att uppdatera BIOS om du inte gjort det nyligen. Även äldre moderkort har fått många uppdateringar senaste året. Prova sedan standardvärdena i det nya BIOSet för att se att det åtminstone går stabilt då.

Uppdaterade det förra månaden men har haft fortsatta problem, har dock inte testat auto-läget sedan dess. Det hade kanske varit intressant, besllde dock en ny processor (Ryzen 5600) imorse och hoppas att den ska göra datorn mer stabil. Annars går jag även byta ut minnena och då fortsätta testa olika profiler och inställningar.

Funkar det fortfarande inte ger jag upp och får spara till en ny burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det finns en lösning till, lite dyrare än ett nytt minneskit dock. Köp en Ryzen 5600 för 1800kr, uppdatera bios till senaste och voila. Minneskontrollern på zen+ är inte lika stabil som i senare iterationer zen2 och 3.

Glhf!

Lite återkoppling.

Jag provade denna lösning till slut, och sedan dess har det fungerat klockrent! Ingen bluescreen alls på flera veckor, samt lite ökad prestanda.

Så perfekt lösning, att jag inte tänkte på det själv men jag får tacka så mycket för ditt tips x) det har beskonat mig säkert ett dussintal bluescreens vid detta laget och flera roliga timmar i WoW classic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Lite återkoppling.

Jag provade denna lösning till slut, och sedan dess har det fungerat klockrent! Ingen bluescreen alls på flera veckor, samt lite ökad prestanda.

Så perfekt lösning, att jag inte tänkte på det själv men jag får tacka så mycket för ditt tips x) det har beskonat mig säkert ett dussintal bluescreens vid detta laget och flera roliga timmar i WoW classic

Härligt! Minneskontrollern i första generationen och till viss del i plus generationen (2xxx) av Ryzen var lite ge och ta, mest ge. Hade själv problem med min Ryzen 1700x, pillade en massa med ramen innan jag fick det stabilt men fick trots det en och annan bsod. Förrsvann helt när jag gick till Ryzen 3x/5x (har två datorer i hushållet). Minns att det kändes väldigt skönt att bara kunna koncentrera sig på spelandet utan att hela tiden oroa sig för en bluescreen

Permalänk
Hedersmedlem

När jag körde R5 1600 2017 så kollade jag på vad de skulle kräva och jag skimpade inte, utan lade GSKILL Trident 3200MHz cl14 minnen direkt och hade inga problem alls, kunde tighta till timings redan då. Visst det drygt 2000:- men värt varenda krona. de används nu i brorsans rigg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har rekommenderat alla med AM4 plattform att köpa: https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... (förr var det 3200mhz versionen)

och ännu har inte en enda person kommit tillbaka med strul.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.