CD Projekt Red växlar upp utvecklingstakten för The Witcher

Permalänk
Melding Plague

CD Projekt Red växlar upp utvecklingstakten för The Witcher

I spelstudions senaste kvartalsrapport framgår att det nu är en betydande del av studions utvecklare som arbetar på nästa The Witcher-spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Litar inte längre på att CD Projekt Red = kvalité/mästerverk. Men, jag hoppas innerligt att de bevisar mig fel med Witcher 4.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Expertgissare

Skynda långsamt, vi vill ha ett bra och stadigt spel att njuta av när det släpps.
Plus så att jag förhoppningsvis kommer få tid till att spela klart 3'an

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

"Studion har tidigare bekräftat att utvecklingen sker i Unreal Engine 5"

Får se hur det går. En bunt UE4 och UE5 spel har haft stora problem med prestanda och stutters. Är inte säker på att UE är en uppgradering på PC. Finns en risk att de valt den för att UE är mer konsolfokuserad, och Cyberpunk 2077 var ett fiasko på konsolerna i början.

Permalänk
Medlem

Drömmer/hoppas försiktigt att man får möjlighet att slippa "raglar runt som ett fyllo"-third person-vy i nästa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Litar inte längre på att CD Projekt Red = kvalité/mästerverk. Men, jag hoppas innerligt att de bevisar mig fel med Witcher 4.

Cyberpunk är väl ett mästerverk.. efter 3 år.
Men det var väl detsamma med witcher 3. Tog 1-2 år innan det var bra.

De ger ju iaf inte upp som många andra gör. Med det sagt. Ingen preorder.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Please be good!

Permalänk
Snusfri

Köpte Witcher 3 på rea, men fastnade aldrig för det, det kändes väldigt "klumpigt", storymässigt är det nog helt ok.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nja jag vet inte. Jag har tröttnat lite på stora, öppna "gör vad du vill"-spel. Jag är nog mer till semi-öppna spel som God of War. Det finns en story och väg att följa, men saker runt omkring som är frivilligt att göra.

Permalänk
Medlem

De får gärna patcha färdigt Witcher 3 NG. Det är fortfarande en del buggar kvar som introducerades med NG, exempelvis flimrande växtlighet i Toussaint. Men det ser inte ut som att någon jobbar på det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

"Studion har tidigare bekräftat att utvecklingen sker i Unreal Engine 5"

Får se hur det går. En bunt UE4 och UE5 spel har haft stora problem med prestanda och stutters. Är inte säker på att UE är en uppgradering på PC. Finns en risk att de valt den för att UE är mer konsolfokuserad, och Cyberpunk 2077 var ett fiasko på konsolerna i början.

Unreal-monokulturen kommer inte sluta väl.

Permalänk
Medlem

Växla upp? känns som man har hört de förut och de slutade med många missnöjda gamers. Varför kan man inte bara låta de tar tid och gör ett bra jobb än att rusha sig fram som kommer ändå va halvfärdigt och dålig spelupplevelse förmodligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer nog vara en stor omställning att lämna Red Engine för flertalet CDPR-utvecklare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Växla upp? känns som man har hört de förut och de slutade med många missnöjda gamers. Varför kan man inte bara låta de tar tid och gör ett bra jobb än att rusha sig fram som kommer ändå va halvfärdigt och dålig spelupplevelse förmodligen.

Växla upp är ju Swecs ord, inte CDPRs. De har ju bara visat hur arbetsstyrkan är fördelad över deras olika projekt i en kvartalsrapport, och det är väl inget konstigt att fler och fler arbetar på deras kommande stora titel allteftersom utvecklingen går framåt? Jag ser inget som hittills pekar på att de gör något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Cyberpunk är väl ett mästerverk.. efter 3 år.
Men det var väl detsamma med witcher 3. Tog 1-2 år innan det var bra.

De ger ju iaf inte upp som många andra gör. Med det sagt. Ingen preorder.

Håller vanligtvis med ang preorder. Men när det kommer till CD Projekt Red så har de visat att de alltid gör klart sina spel och inte bara slänger det åt sidan. Men klart man hade önskat ett 100 procent färdigt spel. Men verkar vara svårt i dagens klimat. Bättre än alternativen där man får fixen i en betal-DLC...

Permalänk
Skrivet av Fulci:

"Studion har tidigare bekräftat att utvecklingen sker i Unreal Engine 5"

Får se hur det går. En bunt UE4 och UE5 spel har haft stora problem med prestanda och stutters. Är inte säker på att UE är en uppgradering på PC. Finns en risk att de valt den för att UE är mer konsolfokuserad, och Cyberpunk 2077 var ett fiasko på konsolerna i början.

Var ett fiasko på PS4 och Xbox One pga prestandaproblem inte senaste generationen.

Gillar inte UE motorn då det är en motor som ska funka till alla typer av spel men får se om de kan bevisa motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Cyberpunk är väl ett mästerverk.. efter 3 år.
Men det var väl detsamma med witcher 3. Tog 1-2 år innan det var bra.

De ger ju iaf inte upp som många andra gör. Med det sagt. Ingen preorder.

Det tog två år innan de flesta bugarna var fixade. Spelet som sådant var bra från start.

CP2077 suger fortfarande. Så inget förtroende, inga förhoppningar och ingen pre-order.

The Witcher i UE5 är sannolikt ingen uppgradering.

I stort sett alla som jobbade med Witcherserien har slutat, så jag har större förhoppningar på vad Rebel Wolves kommer släppa än CDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Det tog två år innan de flesta bugarna var fixade. Spelet som sådant var bra från start.

CP2077 suger fortfarande. Så inget förtroende, inga förhoppningar och ingen pre-order.

The Witcher i UE5 är sannolikt ingen uppgradering.

I stort sett alla som jobbade med Witcherserien har slutat, så jag har större förhoppningar på vad Rebel Wolves kommer släppa än CDPR.

Personligen tyckte jag cp2077 är awesome. Både innan 2.0 och nu. Men vi är alla olika.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kommer ta ett tag innan det är klart men jag väntar tålmodigt 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Mitt förtroende för CDPR är sviktande. Måste man "rikta sig till nya spelare och bygga ett nytt community "?
Knappast. Det finns en köpstark stor skara fans som älskar Geralt och hur hans äventyr skildras i böckerna och TW1,2,3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

De får gärna patcha färdigt Witcher 3 NG. Det är fortfarande en del buggar kvar som introducerades med NG, exempelvis flimrande växtlighet i Toussaint. Men det ser inte ut som att någon jobbar på det längre.

Finns ju inget som hindrar dig från att spela Witcher eller cyberpunk på det sättet. Bara följa markeringar för main quests.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Nja jag vet inte. Jag har tröttnat lite på stora, öppna "gör vad du vill"-spel. Jag är nog mer till semi-öppna spel som God of War. Det finns en story och väg att följa, men saker runt omkring som är frivilligt att göra.

Instämmer. Open world är tröttsamt. Brukar i dag vara synonymt med bloat. T.ex. AC Valhalla.
Är jag extrem om jag säger att jag inte gillade RDR2 särskilt?

Permalänk

Undrar om spelen som utvecklas idag kommer utnyttja AI kreativt. Allt från NPC:er till gameplay till världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

Instämmer. Open world är tröttsamt. Brukar i dag vara synonymt med bloat. T.ex. AC Valhalla.
Är jag extrem om jag säger att jag inte gillade RDR2 särskilt?

Då är vi två iaf, RDR2 fastnar inte hos mig hur mycket jag än försöker. Och tro mig, jag har försökt alldeles för mycket 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns ju inget som hindrar dig från att spela Witcher eller cyberpunk på det sättet. Bara följa markeringar för main quests.

Hehe. Jag tror du citerar fel inlägg?

Jag skriver om buggar som introducerades i samband med Next Gen-uppdateringen. Grafikartefakter rörande växtlighet i just mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Personligen tyckte jag cp2077 är awesome. Både innan 2.0 och nu. Men vi är alla olika.

Att du gillar det och att vi är olika gör inte spelet bra, men så kul för dig! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Då är vi två iaf, RDR2 fastnar inte hos mig hur mycket jag än försöker. Och tro mig, jag har försökt alldeles för mycket 😅

Då är vi tre iaf. Har försökt flertalet gånger men det är för segt..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Att du gillar det och att vi är olika gör inte spelet bra, men så kul för dig! 👍

Svårt att hävda att spelet är dåligt bara för att vissa ogillar det också dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

Instämmer. Open world är tröttsamt. Brukar i dag vara synonymt med bloat. T.ex. AC Valhalla.
Är jag extrem om jag säger att jag inte gillade RDR2 särskilt?

Är det verkligen så? Hur olika utvecklare tolkar begreppet "Open world" variear ju något enormt och kritiken likaså. Exempel är just CP2044 där kritiken mot deras implementering av världen låg mestadels i dess tomhet och själlöshet. Andra open-world spel har ju fått kritik för att vara utfyllnad eller bara existera för dess existens skull så som No Man sky.. medan andra open-world spel känns trånga eller väldigt streamlined (God of war-serien) etc. Witcher har ändå en helt okej open world där det riktigt känns som ett medeltida landskap som är stort obefolkat men sedan stöter man på en slumpmässig by. Kingdom Come: Deliverance är ju ett annat exempel för detta.

Så att det skulle vara synonymt med bloat låter mer som en personlig åsikt från din sida och inte direkt något som delas med communityn som stort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Svårt att hävda att spelet är dåligt bara för att vissa ogillar det också dock.

Jovisst, men spelet är objektivt dåligt. Utöver de visuella buggarna, som jag egentligen inte bryr mig om, är det trasigt.

Ett axplock:
Man har en begränsad tid att leva, men det går att vänta i flera månader utan att ens tillstånd försämras. Premissen att tiden styr är alltså felaktig då den styrs av vilka quests man klarar av.

Till det blir det också tveksamt att man, i den situation man befinner sig, skulle ge sig på att utforska världen eller göra side quests.

Hur många askkoppar behövs det? Varför kan man plocka upp dem och varför är de en väsentlig del i spelets ekonomi?

Inventoryn är helt fel. Visserligen finns en viktbegränsning, men det är inga problem att springa runt med 500 inhalatorer och lika många granater, 40 gevär och 30 pistoler.

Spelet hänger inte ihop. Första gången man träffar Johnny är han rabiat. Fem minuter senare är han ens BFF för att senare åter igen balla ur.

***
Jag har spelat det i 400+ timmar, från släpp till 1.6 och nyinstallation på tre olika datorer. Haft överseende med alla fel och verkligen försökt få det att hänga ihop. Det går inte. Spelet är trasigt.

Vill man springa runt i ett single player Fortnite och maxa sin grafikhårdvara så är det säkert jättebra. Ställer man högre krav än så ser man snabbt alla brister.