AMD: Alla RX 7000-kort ger 100+ FPS i Avatar Frontiers of Pandora

Permalänk
Melding Plague

AMD: Alla RX 7000-kort ger 100+ FPS i Avatar Frontiers of Pandora

Ubisoft har precis släppt Avatar: Frontiers of Pandora, och AMD skryter över vad FSR 3 gör för spelet på RDNA 3-grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Kolla så mycket fps vi får om vi skapar fake frames och skalar upp spelet från en låg upplösning!"

Wow, mycket imponerande indeed.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Spelet verkar brutalt snyggt med allt på max på en PC. Digital Foundry är väldigt imponerade av Snowdrop motorn.
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2023-avatar-frontier...

Digital Foundry har en genomgång i videon nedanför. Efter att ha spelat in hela videon fick de höra att det finns en dold inställning för att låsa upp ett ännu högre grafikläge (kallat Unobtanium läget). I videon påpekas att de njöt mer av spelet när de stängde av funktioner som visar ikoner och vägar etc. Spelet har ett "explorer mode". De sa också att spelet kändes lite som Crysis i stil och combat enligt dem.

Avatar: Frontiers of Pandora PC
An Incredible Showcase For Cutting-Edge Real-Time Graphics

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

"Kolla så mycket fps vi får om vi skapar fake frames och skalar upp spelet från en låg upplösning!"

Wow, mycket imponerande indeed.

Fast om ditt öga upplever det som skarpare och med bättre flyt, vad spelar det för roll om varje frame beräknas från "grunden" eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Fast om ditt öga upplever det som skarpare och med bättre flyt, vad spelar det för roll om varje frame beräknas från "grunden" eller inte?

Fair, om man uppfattar det som bättre så är det ju bättre än utan så klart. Jag ser bara problemet med att jämföra de som att de skulle vara exakt likgiltiga värden. Frame generation ligger efter "riktig" fps inom saker som input latency bland annat.

Har inte kunnat testa det själv än så kan inte ge någon subjektiv åsikt om det känns värt att ha på eller inte men det mesta jag sett när det gäller frame generation så är det inte 1:1 likgiltigt med riktiga frames.

Sen avskyr jag upscaling då även med bättre tekniker så vill jag alltid ha bättre skärpan som fås med native rendering och upscaling känns som något som används för att slippa spendera pengar på optimering så det går att driva i native upplösning.

fix
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fair, om man uppfattar det som bättre så är det ju bättre än utan så klart. Jag ser bara problemet med att jämföra de som att de skulle vara exakt likgiltiga värden. Frame generation ligger efter "riktig" fps inom saker som input latency bland annat.

Har inte kunnat testa det själv än så kan inte ge någon subjektiv åsikt om det känns värt att ha på eller inte men det mesta jag sett när det gäller frame generation så är det inte 1:1 likgiltigt med riktiga frames.

Sen avskyr jag upscaling då även med bättre tekniker så vill jag alltid ha bättre skärpan som fås med native rendering och upscaling känns som något som används för att slippa spendera pengar på optimering så det går att driva i native upplösning.

DLSS quality med sharpening är väldigt crisp I 4k iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

DLSS och FSR ser exakt likadant ut när du spelar, du ser ingen skillnad. Du spelar.

Tar du en still bild av vardera vid sidan om kan du se minimal skillnad om någon.

Säger någon annat är det en lögn.

Det är i stort samma skit ✊

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fair, om man uppfattar det som bättre så är det ju bättre än utan så klart. Jag ser bara problemet med att jämföra de som att de skulle vara exakt likgiltiga värden. Frame generation ligger efter "riktig" fps inom saker som input latency bland annat.

Har inte kunnat testa det själv än så kan inte ge någon subjektiv åsikt om det känns värt att ha på eller inte men det mesta jag sett när det gäller frame generation så är det inte 1:1 likgiltigt med riktiga frames.

Sen avskyr jag upscaling då även med bättre tekniker så vill jag alltid ha bättre skärpan som fås med native rendering och upscaling känns som något som används för att slippa spendera pengar på optimering så det går att driva i native upplösning.

Det är alltid bäst att testa de här stödteknikerna själv i varje spel för att se vad du själv kan acceptera, däremot tycker jag som du att uppskalning och frame generation inte ska användas i prestandajämförelser eftersom det är så personligt var gränsen/toleransen går för olika artefakter. Då är det enbart spelmotorns egna omanipulerade rådata som ska testas. Därför är det också olyckligt när uppskalning används som en del av specifikationerna för spelen, som det görs ibland nu.

Jag har testat uppskalning resp frame generation i 1080p, och enligt min egen upplevelse vill jag då helst inte använda uppskalning, varken DLSS eller FSR. Däremot accepterade jag frame generation i form av DLSS 3 + native som en bättre lösning - i just mitt fall. Lite som Tim på HU upplever det i CP 2077, han vill inte använda uppskalning med DLSS, då han upplever för mycket artefakter, men isf hellre använder frame generation.

FSR 3 frame generation går i dagsläget inte att använda utan uppskalning, men det kanske inte är så farligt om man kan använda FSR 3 Native AA, dvs FSR utan uppskalning i Avatar som grund. Det gör jag i Starfield, och det alternativet tycker jag ser bättre ut än TAA - i det spelet. Speciellt som det verkar vara en bättre version av FSR på alla vis den här gången, som klarar av vegetation bättre, den största akilleshälen jag upplevde tidigare med FSR 2.1 iaf.

Sen är det klart att DLSS ser bättre ut än FSR i de flesta spel, när de flesta spel har äldre versioner av FSR som FSR 2.0 och 2.1. Det känns positivt att Avatar är ett steg framåt. Antingen är implementeringen bättre, eller algoritmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaidSoft:

"Kolla så mycket fps vi får om vi skapar fake frames och skalar upp spelet från en låg upplösning!"

Wow, mycket imponerande indeed.

Kan inte för mitt liv förstå det där anala argumentet. Alla frames du ser är "fake" oavsett vilken metod du använder dig av eftersom det inte är fysiska bilder som skickas till skärmen utan alla bilder är konstruerade av ditt grafikkort på ett eller annat sätt.

Är FS3 implementerat i spelet så 6950xt också kan använda det?

Permalänk
Medlem

Ahh ännu ett skit påstående från en av våra två grafikkortsmakare. FSR3 frames är inte samma sak som riktiga frames. Den som på något sätt köper denna story är en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

DLSS och FSR ser exakt likadant ut när du spelar, du ser ingen skillnad. Du spelar.

Tar du en still bild av vardera vid sidan om kan du se minimal skillnad om någon.

Säger någon annat är det en lögn.

Det är i stort samma skit ✊

Håller inte med. FSR har ofta mycket tydligare ghosting än DLSS i min erfarenhet. DLSS ger renare bild överlag, speciellt synligt i små detaljer typ partiklar. Det är absolut synlig skillnad

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Håller inte med. FSR har ofta mycket tydligare ghosting än DLSS i min erfarenhet. DLSS ger renare bild överlag, speciellt synligt i små detaljer typ partiklar. Det är absolut synlig skillnad

kan vi hålla med om att båda är skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fair, om man uppfattar det som bättre så är det ju bättre än utan så klart. Jag ser bara problemet med att jämföra de som att de skulle vara exakt likgiltiga värden. Frame generation ligger efter "riktig" fps inom saker som input latency bland annat.

Har inte kunnat testa det själv än så kan inte ge någon subjektiv åsikt om det känns värt att ha på eller inte men det mesta jag sett när det gäller frame generation så är det inte 1:1 likgiltigt med riktiga frames.

Sen avskyr jag upscaling då även med bättre tekniker så vill jag alltid ha bättre skärpan som fås med native rendering och upscaling känns som något som används för att slippa spendera pengar på optimering så det går att driva i native upplösning.

Tycker man kan definiera upscaling som en optimering om det fortfarande ser bra ut för ögat. Vissa saker i spel ser bättre ut med DLSS på, med färre artefakter.

Det får bli subjektivt att bedöma var gränsen går, när uppskalningen är för aggressiv. Beror på spelmotor, metod, vad för miljöer och material som finns i spelet, samt upplösning på skärmen. Renderad frame är en renderad frame.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Kan inte för mitt liv förstå det där anala argumentet. Alla frames du ser är "fake" oavsett vilken metod du använder dig av eftersom det inte är fysiska bilder som skickas till skärmen utan alla bilder är konstruerade av ditt grafikkort på ett eller annat sätt.

Ska vi vara ultra pedantisk så är allt du ser med dina ögon fake för du ser inte en korrekt representation av vad som är framför dig utan bara vad dina ögon/hjärna kan uppfatta.

Men skillnaden mellan en "riktig" frame som spelet skapar och en "påhittad" är att en reflekterar vad som spelet skickar ut och andra "gissar" vad som pågår och är potentiellt inte helt korrekt med vad som faktiskt händer. Det betyder inte att det automatiskt är dåligt, det kan mycket väl bli en bra upplevelse och då jag inte testat det själv så kan jag inte säga vad jag tycker om det.

Men att säga att de är exakt samma sak för båda är "fake" eller vad du menar är att ignorera faktiska poängen för att peka på semantik. Vad den faktiskt positiva eller negativa sidorna med frame generation kommer vara återstår att se då det fortfarande är rätt nytt, men det ska vara klart vad det handlar om och inte jämföras 1:1 som att de är identiska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det är alltid bäst att testa de här stödteknikerna själv i varje spel för att se vad du själv kan acceptera, däremot tycker jag som du att uppskalning och frame generation inte ska användas i prestandajämförelser eftersom det är så personligt var gränsen/toleransen går för olika artefakter. Då är det enbart spelmotorns egna omanipulerade rådata som ska testas.

Men även uppskalningen är ju en del av grafikkortets prestanda. Varför ignorera just den biten?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se prestandarecensioner. För några 100 FPS får jag verkligen inte med mitt RTX 3070 med samma inställningar, upplösning och uppskalningsmetod

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ska bli intressant att se prestandarecensioner. För några 100 FPS får jag verkligen inte med mitt RTX 3070 med samma inställningar, upplösning och uppskalningsmetod

Stå stilla och titta in i ett hörn skall du se att du får 100 fps. Är ju inte snitt fps de listar 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Amd levererar, härligt

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Håller inte med. FSR har ofta mycket tydligare ghosting än DLSS i min erfarenhet. DLSS ger renare bild överlag, speciellt synligt i små detaljer typ partiklar. Det är absolut synlig skillnad

Antar då att du sitter vid två datorer med olika grafikkort. Och pausar för att se dessa små detaljer/partiklar som du inte ser när du spelar?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

Antar då att du sitter vid två datorer med olika grafikkort. Och pausar för att se dessa små detaljer/partiklar som du inte ser när du spelar?

Utan att själv ha någon direkt åsikt i frågan: FSR ger ju samma bild på NVIDIA som AMD, så det räcker med en dator för att jämföra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Antar då att du sitter vid två datorer med olika grafikkort. Och pausar för att se dessa små detaljer/partiklar som du inte ser när du spelar?

Varför skulle jag behöva det? FSR funkar likadant på nvidia-kort. Och pausar man ser man ghostingen ännu sämre så det behövs inte

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Vad handlar tråden om?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Varför skulle jag behöva det? FSR funkar likadant på nvidia-kort. Och pausar man ser man ghostingen ännu sämre så det behövs inte

Jäkla nvidia

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Native master race

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaidSoft:

Sen avskyr jag upscaling då även med bättre tekniker så vill jag alltid ha bättre skärpan som fås med native rendering och upscaling känns som något som används för att slippa spendera pengar på optimering så det går att driva i native upplösning.

De flesta spel har den optimeringen inbyggd, den brukar heta "low".

Permalänk
Sötast
Skrivet av RaidSoft:

"Kolla så mycket fps vi får om vi skapar fake frames och skalar upp spelet från en låg upplösning!"

Wow, mycket imponerande indeed.

Fast, är just detta nvidia hyllats på grund av i flera år nu.

Raw horsepower har amd varit antingen lika starka eller starkare än nvidia. Trots det är det bara gröna kort som är "bra"
Nu tävlar amd i samma tävling, så då får det ju vara minst lika eller icke imponerande som andra laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Spelet verkar brutalt snyggt med allt på max på en PC. Digital Foundry är väldigt imponerade av Snowdrop motorn.
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2023-avatar-frontier...

Digital Foundry har en genomgång i videon nedanför. Efter att ha spelat in hela videon fick de höra att det finns en dold inställning för att låsa upp ett ännu högre grafikläge (kallat Unobtanium läget). I videon påpekas att de njöt mer av spelet när de stängde av funktioner som visar ikoner och vägar etc. Spelet har ett "explorer mode". De sa också att spelet kändes lite som Crysis i stil och combat enligt dem.

Avatar: Frontiers of Pandora PC
An Incredible Showcase For Cutting-Edge Real-Time Graphics
https://www.youtube.com/watch?v=LRI_qgVSwMY

Tbh så vet jag inte vad Alex har rökt, men ljuset i det där spelet ser till o från riktigt skumt o dåligt ut. Det ser lågupplöst, mjukt, "blotchy", ambient o glowy ut. 8:41 13:41, 13:46, 16:28 och 20:18 är några exempel, där första o sista exemplerna är nog dom som ser värst ut.
Men visst ser all foliage väldigt tät, högupplöst ut o trevlig ut, men ljuset o även mycket stenar o klippor lämnar mycket att önska.

Skrivet av kotz:

Antar då att du sitter vid två datorer med olika grafikkort. Och pausar för att se dessa små detaljer/partiklar som du inte ser när du spelar?

Har ingen praktisk erfarenhet själv med FSR, men dom exempel jag sett på nätet så kan FSR ge ganska tydliga artefakter ibland med moire-liknande effekter på typ staket eller liknande på avstånd. Bara ibland då, men det verkar finnas där iaf till skillnad från DLSS som nuförtiden är nästan helt artefaktfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

kan vi hålla med om att båda är skit

Nej DLSS kan vara riktigt bra på det den gör.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tbh så vet jag inte vad Alex har rökt, men ljuset i det där spelet ser till o från riktigt skumt o dåligt ut. Det ser lågupplöst, mjukt, "blotchy", ambient o glowy ut. 8:41 13:41, 13:46, 16:28 och 20:18 är några exempel, där första o sista exemplerna är nog dom som ser värst ut.
Men visst ser all foliage väldigt tät, högupplöst ut o trevlig ut, men ljuset o även mycket stenar o klippor lämnar mycket att önska.

Du får ha dina åsikter även om de är felaktiga. De kommentarer jag sett från andra som spelat så är det riktigt snyggt. Inte perfekt överallt, men bland de bästa.

Permalänk

Någon som testat spelet i 1440p med ett 4070. Kollat lite youtube och tror jag chansar och köper spelet idag. Hoppas inte det blir massa framedrops, verkar inte så CPU krävande hoppas min prolle kan hålla upp en jämn bild frekvens

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)