AMD: Alla RX 7000-kort ger 100+ FPS i Avatar Frontiers of Pandora

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

"Kolla så mycket fps vi får om vi skapar fake frames och skalar upp spelet från en låg upplösning!"

Wow, mycket imponerande indeed.

Fast tester visar att man, på AMD-kort, även får betydligt lägre input lag med FSR FG jämfört med native. Då finns ju ingen nersida med fake frames - högre upplevd fps och lägre input lag. Det ska man väl vara glad för?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

För en gångs skull verkar ju AMD inte fuckat upp PC versionen fullständigt. Finns fortfarande höga RT settings och ännu högre om man använder unobtanium flaggan.

Dom lyckades ju tyvärr förhandla bort DLSS3 FG så helt lyckat blev det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

För en gångs skull verkar ju AMD inte fuckat upp PC versionen fullständigt. Finns fortfarande höga RT settings och ännu högre om man använder unobtanium flaggan.

Dom lyckades ju tyvärr förhandla bort DLSS3 FG så helt lyckat blev det ju inte.

Kan det vara så att det är utvecklarna som fuckar upp sina egna spel? Eller det kanske ryggradsmässigt är bö- jag menar ”AMDs fel”? Tur att FSR FG funkar så bra att du kanske klarar dig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

För en gångs skull verkar ju AMD inte fuckat upp PC versionen fullständigt. Finns fortfarande höga RT settings och ännu högre om man använder unobtanium flaggan.

Dom lyckades ju tyvärr förhandla bort DLSS3 FG så helt lyckat blev det ju inte.

Håller med, har inte kollat igenom DF-klippet ännu men då det är Alex som gör den så blir den mer sevärd i detta fallet. AMD-sponsrade titlarna brukar lämna en hel del att önska trots allt, Starfield som bara fungerade bra på AMD-grafikkort där Arc-system knappt ens fick grafik glömmer man inte i första taget.

Blir nog att plocka upp när det är väldigt billigt, räknar med halva priset inom relativt kort då Ubi brukar vara bra på att toksänka priset på sina spel. Definitivt något jag vill släppa loss mitt 4090 på men recensionerna för själva spelet har inte varit strålande. Och jag gillar inte ens Avatar-filmerna. Men som rent teknikdemo så ska det nog in i arsenalen. Och vid den tidpunkten så finns det förhoppningsvis DLSS-stöd och FG via moddar om inte spelet mot förmodan får det, eller redan har det. Är ju trots allt en AMD-titel.

Sen är det vanliga problemet tid och även ork. Har så mycket annat att beta av innan detta lär bli aktuellt så lär nog nöja mig med DF-klippet tills vidare. Med lite tur så är jag äntligen klar med Alan Wake 2 i helgen, men sen finns det mer som väntar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Kan det vara så att det är utvecklarna som fuckar upp sina egna spel? Eller det kanske ryggradsmässigt är bö- jag menar ”AMDs fel”? Tur att FSR FG funkar så bra att du kanske klarar dig.

Jag kan bara gå på statistiken. Jag vet att är AMD inblandade så kommer det saknas teknologier i PC porten som normalt sett hade varit självklart att det var där.

Men denna gången blev det ju inte så farligt, så ett litet framsteg var det ju.

Permalänk
Avstängd

Native Resolution for the win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Du får ha dina åsikter även om de är felaktiga. De kommentarer jag sett från andra som spelat så är det riktigt snyggt. Inte perfekt överallt, men bland de bästa.

Haha va, felaktiga vardå? Är du blind? Kollade du på nån av timestampsen? För är det nåt jag kan så är det grafik, o ljussättningen i det där spelet ser riktigt skum ut till o från o lämnar garanterat en del att önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

DLSS och FSR ser exakt likadant ut när du spelar, du ser ingen skillnad. Du spelar.

Tar du en still bild av vardera vid sidan om kan du se minimal skillnad om någon.

Säger någon annat är det en lögn.

Det är i stort samma skit ✊

Att du inte ser skillnad, betyder inte att det gäller för andra.
I detta spel är dlss lite suddigare och fsr är lite skarpare. Det märks tydligt medan man spelar.

Dlss är iofs oftast lite suddigare/mjukare än fsr, och senaste året har det gått emot att vara så satans suddigt att man nästan kräks. Immortals of aveums dlss implementation tex, är så kass att man tror inte det är sant. Det är så suddigt att alla detaljer bara äts upp. Tur att man kan lägga på skärpa i geforce experience i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Håller inte med. FSR har ofta mycket tydligare ghosting än DLSS i min erfarenhet. DLSS ger renare bild överlag, speciellt synligt i små detaljer typ partiklar. Det är absolut synlig skillnad

Dlss performance är ungefär som fsr quality

Inte hela världen, men det finns en skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast tester visar att man, på AMD-kort, även får betydligt lägre input lag med FSR FG jämfört med native. Då finns ju ingen nersida med fake frames - högre upplevd fps och lägre input lag. Det ska man väl vara glad för?

Men det blir ju sämre latens än enbart med fsr utan fg, så det är inte enbart bättre på alla sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Haha va, felaktiga vardå? Är du blind? Kollade du på nån av timestampsen? För är det nåt jag kan så är det grafik, o ljussättningen i det där spelet ser riktigt skum ut till o från o lämnar garanterat en del att önska.

Lite skrattretande faktiskt, tror du att du är mer övertygande bara för att du höjer volymen? Litar oändligt mer på ett team som dedikerat har jobbat med att analysera grafik i spel ett antal år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lite skrattretande faktiskt, tror du att du är mer övertygande bara för att du höjer volymen? Litar oändligt mer på ett team som dedikerat har jobbat med att analysera grafik i spel ett antal år.

Ett tips är att aldrig lite på någon källa och ta intryck från flera källor 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lite skrattretande faktiskt, tror du att du är mer övertygande bara för att du höjer volymen? Litar oändligt mer på ett team som dedikerat har jobbat med att analysera grafik i spel ett antal år.

O jag har jobbat med grafik längre än vad DF har funnits. Men du litar alltså mer på deras ord så du inte ens kan använda dina egna ögon för att se det uppenbara? Återigen, kolla mina timestamps.
Men jag litar generellt sett väldigt mycket på Alex jag med, han är den absolut vettigaste av alla på Digital Foundry, det är bara här jag inte alls förstår vad det är han har rökt.

Permalänk
Medlem

Eftersom spelet släpptes till PlayStation 5, Windows, och Xbox Series X/S samtidigt så ser jag absolut logiken i att fokusera på FSR först. DLSS kan komma senare som i fallet med Starfield. Jag hade gjort samma sak som utvecklare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Eftersom spelet släpptes till PlayStation 5, Windows, och Xbox Series X/S samtidigt så ser jag absolut logiken i att fokusera på FSR först. DLSS kan komma senare som i fallet med Starfield. Jag hade gjort samma sak som utvecklare.

Med tanke på att moddare kan göra det på 24h så känns det konstigt att de inte får in det i tid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fast, är just detta nvidia hyllats på grund av i flera år nu.

Raw horsepower har amd varit antingen lika starka eller starkare än nvidia. Trots det är det bara gröna kort som är "bra"
Nu tävlar amd i samma tävling, så då får det ju vara minst lika eller icke imponerande som andra laget.

Sättet du säger det på får det att låta som att jag skulle hylla nvidia för det bara för jag ogillar när AMD gör det. Du kanske inte märkte att jag har både AMD CPU och GPU i mitt system i min signatur. Ogillar lika mycket när nvidia använder marketing med upscaling tekniker som att det skulle vara native så skulle vara rätt illa om jag skulle börja hylla AMD för det helt plötsligt bara för jag använder deras hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att moddare kan göra det på 24h så känns det konstigt att de inte får in det i tid

Det låter häftigt & enkelt, så kan man välja mellan FSR & DLSS i Avatar Frontiers of Pandora.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag säger ej att det är så men det kan vara så att utvecklarna har en upscaling teknik de implementerat väl och som ser helt ok ut på Intel, amd o Nvidia och har bedömt att det fanns viktigare saker att få på plats innan släpp såsom t ex kritiska buggar.

Nu har jag inte varit QA inom spel på 5 år så jag missade att behöva testa dlss o allt sånt. Därför har jag ingen exakt uppfattning om hur olika lags tekniker prioriteras men jag kan se en producent och ett team prioritera som i exemplet ovan. Om en grej funkar good enough för alla är det också ofta good enough för släpp. En ska inte underskatta the power of good enough i spelutveckling. Anledningen behöver inte vara utvecklaren får miljoner i sponsorpengar av amd för att exkludera andra uppskalningstekniker.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Kollade en massa videos och blev sugen så jag köpte spelet, även om jag normalt sett inte skulle köpa far-cry-spel. Massive har gjort ett dunderjobb iallfall och spelet är vackert som få.

Förutom DLSS-FG som fattas så är jag closet motion blur användare, inget jag normalt sett går ut med, använder motion blur iallafall upp till 120fps i spel för jag tycker det ser mjukare ut. Men motion blur i detta spel fungerar knappt. Nu har jag ju 90+ fps så det gör inte jättemycket, men ett litet minus.