Min windows 10 server hittar inte alla diskar

Permalänk
Medlem

Min windows 10 server hittar inte alla diskar

Hej,

Har en gammal stationär dator som jag kör som server till plex. Idag har jag 1ssd i den och 3 diskar 2x6tb och 1x8tb. Nu hade jag en till 6tb liggandes som jag slängde in. Moderkortet har stöd för 6 diskar så tänkte då är det inget problem.

Men hur jag än gör hittar inte Windows 10 som jag kör sista disken. Däremot om jag kopplar ut en befintlig disk dyker den upp.

Finns det någon begränsning i mängder diskar man kan köra i windows 10?

Eller är det en begränsning i hur mycket lagring moderkortet stödjer eller vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

"Men hur jag än gör hittar inte Windows 10 som jag kör sista disken"

Kan du skriva om meningen, jag har försökt tyda den men det går inte.

"Eller är det en begränsning i hur mycket lagring moderkortet stödjer eller vad kan det vara?"

Hur ska vi kunna veta det utan att veta vad du har för moderkort?

Vissa moderkort delar på ena m.2-platsen (m.2 SATA) och en traditionell SATA-port på moderkortet, läs manualen.

Permalänk
Medlem

Har du använt diskhanteraren och kontrollerat att det inte är så enkelt som att den får samma enhetsbeteckning som på en befintlig disk?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du ska allitd lista hårdvaran, vad har du för SSD exempelvis?
En NVME som stänger av en SATA-port?
Vad har du för moderkort?
Fungerar alla kablar?
Syns alla diskar i UEFI?

Permalänk
Medlem

Tack för svar,

Det är inte direkt moderna prylar haha.

Moderkort: MSI Z77A-G43

Processor: Intel Core i5 3570K

Ram: 32gb dual-channel dd3 @ 799mhz

Gpu: Nvidia Gtx 1050ti.

Sen då Windows 10.

Körs enbart som server för plex så där duger den långt känns det som. Men vill kunna köra fler diskar och med mer utrymme

Skrev nog lite snabbt innan. Menar att Windows inte hittar sista disken när den kopplas in. Dvs jag kan max köra 4 diskar samtidigt och kopplar jag ur en disk så funkar den jag försöker addera. Men försöker jag köra alla 5 så funkar det inte.

Har bytt enhetsbeteckning till annat. Men verkar inte vara där för samma problem fortfarande.

Jag har kört en splitter jag hade på ena sata power så en sata power grenas ut till två st som jag kopplar i varje disk. Kan detta påverka?

Nätagget är ett Cooler Master 620w modulärt. Men har inga kablar till det då dem försvunnit i en flytt. Så har bara en sådan kabel till sata power.

Däremot har jag en kabel som går från pci-express 6pin till sata. Men misstänker att jag inte kan koppla den kabeln då det lär vara annan volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du ska allitd lista hårdvaran, vad har du för SSD exempelvis?
En NVME som stänger av en SATA-port?
Vad har du för moderkort?
Fungerar alla kablar?
Syns alla diskar i UEFI?

Lagt in hårdvaran nu

Vanlig sata-ssd så den tar en port bara.

Alla kablar fungerar som de ska.

Nix ser bara 4diskar överallt hur jag än gör

Permalänk
Medlem

Då moderkortet är lite äldre så har den både SATA/II och SATA/III portar.
Verkar vara att de två längst upp (port 1 och 2) är SATA/II och de 4 undre portarna är SATA/III.
Märker du någon skillnad mellan hur du kopplar in diskarna mellan de två olika typerna?

Och hur är det inställt i BIOS om hur diskarna ska användas? AHCI, RAID eller IDE eller kanske något helt annat ?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dwain:

Lagt in hårdvaran nu

Vanlig sata-ssd så den tar en port bara.

Alla kablar fungerar som de ska.

Nix ser bara 4diskar överallt hur jag än gör

Gissar på att ditt MB kanske är för gammalt och att ett HBA behövs istället, eventuellt BIOS-inställningar som @greywilk skriver

Permalänk
Medlem

Skitskumt är saker å ting.

Höll på och lirka för att komma in i bios. (lyckas inte där för verkar som tangentborden jag har inte är i gång direkt när datorn startar så jag kan trycka på del för bios).

Så tänkte jag att undra vad som händer om jag medan datorn är igång kopplar in disken. Det är ju inte direkt bra men tänkte skit samma jag provar i värsta fall får jag bara lösa de problem som uppstår. Å vips dök disken upp?

Borde ju inte funka. Skitskumt!

Och varför kommer jag inte in i bios? också skumt haha

Permalänk
Medlem

Är tangentbordet via kabel eller dongel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Är tangentbordet via kabel eller dongel?

Provat två olika tangentbord. Ett modernare och ett lite äldre men båda med kabel och samma sak vill inte hoppa i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Provat två olika tangentbord. Ett modernare och ett lite äldre men båda med kabel och samma sak vill inte hoppa i bios.

Håll inne en tangent, vilken som, vid uppstart så borde du få ett felmeddelande(Världens bästa btw), typ No keyboard present, Press F1 for ....
Får du inte felet uppfattar inte moderkortet att tangentbordet finns alls. Byt port och testa igen isf.

Edit: Keyboard ERROR or no keyboard present.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Håll inne en tangent, vilken som, vid uppstart så borde du få ett felmeddelande(Världens bästa btw), typ No keyboard present, Press F1 for ....
Får du inte felet uppfattar inte moderkortet att tangentbordet finns alls. Byt port och testa igen isf.

Edit: Keyboard ERROR or no keyboard present.

Provade detta och inget händer alls. Skitskumt då ena tangentbordet ändå är rätt nytt.

Permalänk
Medlem

Det där med att man inte kommer in i bios har jag råkat ut för flera gånger, för länge sedan och med helt andra moderkort.
Fixades då genom att ansluta ett äldre tangentbord till den runda ps/2-kontakten.
Under en övergångsperiod skickade usb-tangentbord ps/2-data och man fick med en liten ps/2--usb adapterkontakt, men det har förmodligen försvunnit fullständigt i samtliga tangentbord som säljs nu, och då fattar inte äldre moderkort vad tangentborden skickar för signal, förrän operativet startar och får igång en drivrutin. Samma med mus, men den brukade ändå inte behövas i biosen då.

Om det är därför du inte kommer åt bios på just det där moderkortet vet jag inte, men det är iaf en viss möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Det där med att man inte kommer in i bios har jag råkat ut för flera gånger, för länge sedan och med helt andra moderkort.
Fixades då genom att ansluta ett äldre tangentbord till den runda ps/2-kontakten.
Under en övergångsperiod skickade usb-tangentbord ps/2-data och man fick med en liten ps/2--usb adapterkontakt, men det har förmodligen försvunnit fullständigt i samtliga tangentbord som säljs nu, och då fattar inte äldre moderkort vad tangentborden skickar för signal, förrän operativet startar och får igång en drivrutin. Samma med mus, men den brukade ändå inte behövas i biosen då.

Om det är därför du inte kommer åt bios på just det där moderkortet vet jag inte, men det är iaf en viss möjlighet.

Good catch. Har varit med om samma många gånger genom åren.
Moderkortet som TS har har en PS/2-kontakt delad för mus och tangentbord.
Så att hitta ett PS/2-tangentbord kan kanske vara en vinnande taktik

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kör BIOS i UEFI-läge och du bör då kunna komma in i UEFI via Windows.

Håll "shift-knappen" nedtryck under tiden du klickar på "starta om datorn", sedan kommer du till en blå skärm där du väljer: Felsök? -> Avancerade Inställningar? -> UEFI Firmare Inställningar? -> Starta om
och sedan ska du kastas in i UEFI efter att datorn startar om.

Beroende på vad moderkortet har för inställningar på "Fast Boot" och vilken man valt så är det inte säkert man kommer in i UEFI utan att använda denna metod, koppla ur systemdisken eller göra en "BIOS-reset".

Permalänk
Medlem

Har haft olika problem när flera diskar kör på samma sata-sladd från psun. Diskar kopplade senare på sata-sladden har slutat fungera/inte fungerat korrekt när de inte fått nog med ström. Testa att sätta dem på olika sata-strömsladdar om du har.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem

Tack alla för engagemanget. Det slutade med att jag uppgraderade min stationära speldator och stoppade dem gamla delarna i servern istället så nu funkar allt bra där 😂

Jag insåg till slut att den prestandan i gamla servern ändå inte räckte 😃