Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Missade första mellanslaget när jag läste ditt inlägg. Lät smärtsamt ...

Finns väl nått medeltida tortyrredskap som kanske funkar men tveksamt på legalitet tyvärr.

Appropå snopropphuvarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Sätt SSDn i externt chassi och kör över USB, M.2 diskar är ju smidiga och lätta att ta med. Har ungen eget USB minne går det i och för sig att boota från ett sånt med om dom har lite tekniskt kunnande.

Måste slå ett slag för det här igen, billigt, tekniskt relativt enkelt, bara dra ur och gå. Kräver relativt mycket teknisk kunskap för att kringgå. Allt som krävs är att datorn bara har en m.2 disk samt att skaffa ett m.2 enclosuer . https://www.amazon.se/-/en/Enclosure-Adapter-External-Intelli...

Permalänk
Administrativ avgift

Enklaste är att sätta ett lösenord och självklart går det att komma undan men men

Annars är proffstipset att faktiskt sätta sig ner med barnet och fråga varför hen inte vill gå till skolan dvs kommunicera. Är det tråkigt? Mobbad? Vad händer? Låter som att barnet helt enkelt inte har kompisar som hen vill träffa.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Det lättaste är att använda Microsofts föräldrakontroll. Då kan du ställa in tider när datorn kan användas. Funkar bra för min son.

Då har man också möjlighet att få statistik vilka spel och program som används på datorn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sno propphuven till eluttagen i rummet.

Dotorn går rätt dåligt utan ström.

Förlängningssladd löser det problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Jobbar själv inom grundskolan och stött på föräldrar som har haft liknande problem. Gör det inte mer komplicerat än vad det är, be pappan sätta ett lösenord på datorn så är det löst.

Skrivet av TheRedLightning:

Kan säga så mycket som att dator-problemet är ett stort problem som behöver hitta en lösning.
Innan det fanns några begränsningar så spelades det på natten, barnet blir trött och orkar inte gå upp när skolan börjar.
Vi bytte router och ställde in internet tider. Vi fick erfara att barnet använda syskonets dator när syskonet inte va hemma, sen hittade barnet att man kunde sätta internet sladden direkt där fibern kommer in. När detta gjordes försvann internet till routern och övriga huset, det var så vi upptäckte det.

Den dosan där fibern kommer in i huset för att omvandla till nätverks kablar har flera uttag. Pappan tejpade för de andra med svart eltejp. Får de hur länge det får va ifred.

Det hade vart bra med en lösning som hindrar datorn från att användas, så länge den har internet och fungerar lyssnar inte barnet på pappa.

Som sagt, sätt ett lösenord på datorn som enbart pappan har tillgång till. Förlåt, men såhär svårt och komplicerat som många vill få detta till, behöver det verkligen inte vara. I mina 10 år inom grundskolan har jag inte stött på en enda elev som kan ominstallera en dator, de spelar till och med på 60hz trots att de har 144hz-skärmar. Med det sagt är sannolikheten otrolig låg att han skulle lyckas kringå lösenordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

...de spelar till och med på 60hz trots att de har 144hz-skärmar.

Största problemet i den här tråden!
OT: Enklaste är väl som nämnts att Pappan sätter ett för barnet okänt lösenord på datorn, detta är i princip vad flertalet av mjukvarulösningarna innebär i praktiken.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av TheRedLightning:

Små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer säger ordspråket och det ligger något i det.
Tyvärr är det yngre tonåring som skolkar för att va hemma och spela dator istället, eskalerat rejält när 7:an började.
Nu vill pappan hitta en lösning så barnet inte blir "belönat" av att kunna spela datorspel hemma när det skolkas, jag är ej mamma till barnet. Försöker ta reda på vad det finns för hjälpmedel.

Full förståelse för det. Ingen dator på helgerna om han skolkat under veckan? Problemet är om vårdnaden är delad och hans mor inte är lika konsekvent.

Frustrerande är det garanterat. Jag kan bara se hur situationen hos oss utvecklats. Frugans son var 17 år när vi träffades 2016. Sedan dess har det bara gått utför och just datorn är det enda viktiga, typ 18 timmar per dygn.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av Chrillthebill:

Som sagt, sätt ett lösenord på datorn som enbart pappan har tillgång till. Förlåt, men såhär svårt och komplicerat som många vill få detta till, behöver det verkligen inte vara. I mina 10 år inom grundskolan har jag inte stött på en enda elev som kan ominstallera en dator, de spelar till och med på 60hz trots att de har 144hz-skärmar. Med det sagt är sannolikheten otrolig låg att han skulle lyckas kringå lösenordet.

Pappan vill inte ha ett lösenord, har ställt frågan. Han vill inte hela tiden ”låsa upp datorn fysiskt”.
Lutar åt att testa Microsoft Family Secure eller va det hette när det gäller själva dator-delen.

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Full förståelse för det. Ingen dator på helgerna om han skolkat under veckan? Problemet är om vårdnaden är delad och hans mor inte är lika konsekvent.

Frustrerande är det garanterat. Jag kan bara se hur situationen hos oss utvecklats. Frugans son var 17 år när vi träffades 2016. Sedan dess har det bara gått utför och just datorn är det enda viktiga, typ 18 timmar per dygn.

Det hade varit något, det svåra här är att pappan inte tror på ”bestraffning”, har haft dialog om att kalla det konsekvenser där man till och med kan säga till barnet ”gör du så kommer si hända osv”. Pappan tyckte fortfarande det va bestraffning, men peppar peppar det har börjat hända saker.

I nuläget tas strömsladden och låses in i ett kassaskåp när pappan va på jobbet, tyvärr lånade barnet då syskonets strömsladd.

Det är delad vårdnad och det är egentligen pappan som betalat datorn, så jag sa att om barnet missköter skolan borde inte datorn få åka med till mamma.
Mamman har själv sagt nu att om det skolkas så åker datorn hem till pappa, men tyvärr tror jag inte på det. Hat vart andra saker där mamman sagt att si ska hända och sen görs det tvärtemot.

Försöker att inte lägga mig i för mycket, försöker mest ha den stöttande rollen åt pappan.
Sen får mamman och pappan sköta uppfostran.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det lättaste är att använda Microsofts föräldrakontroll. Då kan du ställa in tider när datorn kan användas. Funkar bra för min son.

Då har man också möjlighet att få statistik vilka spel och program som används på datorn.

Det lutar åt det. Hade en förhoppning att vi skulle kunnat fixa det i fredags men datorn följde med till mamma. Så får se när vi får möjlighet till det.
Under tiden tänkte jag efterforska lite om den lösningen för att hitta för- och nackdelarna.

Permalänk
Medlem

Koppla ur power knappen/klipp av den. Slå på datorn med antingen en fast tid (sätts i bios) eller så tillåter du bara start från Wake on LAN, då kan du starta den som du vill.

Permalänk
Skrivet av TheRedLightning:

Det hade varit något, det svåra här är att pappan inte tror på ”bestraffning”, har haft dialog om att kalla det konsekvenser där man till och med kan säga till barnet ”gör du så kommer si hända osv”. Pappan tyckte fortfarande det va bestraffning, men peppar peppar det har börjat hända saker.

I nuläget tas strömsladden och låses in i ett kassaskåp när pappan va på jobbet, tyvärr lånade barnet då syskonets strömsladd.

Det är delad vårdnad och det är egentligen pappan som betalat datorn, så jag sa att om barnet missköter skolan borde inte datorn få åka med till mamma.
Mamman har själv sagt nu att om det skolkas så åker datorn hem till pappa, men tyvärr tror jag inte på det. Hat vart andra saker där mamman sagt att si ska hända och sen görs det tvärtemot.

Försöker att inte lägga mig i för mycket, försöker mest ha den stöttande rollen åt pappan.
Sen får mamman och pappan sköta uppfostran.

Du måste få fadern att förstå att det handlar om att göra det som är bäst för grabben på lång sikt och det är inte samma sak vad som orsakar minst problem på kort sikt. Risken finns att det här kan fortsätta upp i vuxen ålder om ni inte får stopp på det här.

Jag kan väl förstå det här med bestraffning. Försök vänd på det till att datorspelandet är en belöning istället.

Ni borde kunna få stöd från skolan eller kommunen. För det här tar mycket mental energi.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Det lutar åt det. Hade en förhoppning att vi skulle kunnat fixa det i fredags men datorn följde med till mamma. Så får se när vi får möjlighet till det.
Under tiden tänkte jag efterforska lite om den lösningen för att hitta för- och nackdelarna.

Nackdelen är om personen är administratör på datorn för då kan man lätt skapa en lokalt konto som inte är knutet till kontot i sig.
Är personen standardanvändare så går det inte heller att installera en del uppdateringar och liknande vilket kan vara bökigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Microsoft och Google family saftey.
På min yngsta har jag att hon måste fråga för att installera något nytt, på dator eller Chromebook.
Jag har inget problem men är skönt att vara admin över barnen, kan se hur mycket och vad dom använder för appar i min telefon.
Vad har grabben för konto på datorn, vilket Microsoft konto använder han för att logga in? Har du skaffat det åt han är det lätt att lägga in det i appen och få full kontroll.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att om man låser en datorn för en person så får man ju se till att övriga datorer i hushållet inte går att använda för personen, men övriga kanske redan har lösenord eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Men om barnet löser problem som tidigare nämndes så kommer han ju bara flytta datorn till ett rum där det finns ström och fortsätta skolka, genast blev alternativet både dyrt och värdelöst samtidigt.

Låter jobbigt. Enklare med en förlängningssladd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheRedLightning:

Vad finns det för del man kan ta från en dator så den ej startar utan den delen (helst snabbt och smidigt).

Det jag själv kommer på är såklart el-sladden (tyvärr finns reserver så kommer ej funka) samma gäller tangentbord/mus/bildskärm.

Var själv inne på minnena, men då måste man in i burken. Finns det något annat?

Tanken är att den väsentliga delen ska va borta under dagen när man jobbar och fås tillbaka på kvällen.
Det gäller ett barns dator, som inte ska ha tillgång till datorn under dagen på skoldagar.

För att svara på din direkta fråga så finns det nog inget bättre svar än att ta bort RAM-minnet. Men jag hade inte rekommenderat det. Varken moderkort eller RAM-minnen är konstruerade för att RAM-minnes konstant plockas ut ur och stoppas tillbaka in i RAM-slottarna. Du kommer slita ut RAM-slottarna på moderkortet med allt okynneskopplande, och varje gång du gör detta kommer du dessutom utsätta dina RAM-minnen och moderkort för risk för ESD-skador. För du kommer väl inte orka ta nödvändiga ESD-skyddsmoment varje morgon och kväll? Det är inte värt det.

Förmodligen så är det bättre att låsa in datorn i ett skåp, eller ställa datorn i ett låst rum, då med risk att ditt barn blir intresserat av hur man bryter sig in i ett sådant, antingen genom att dyrka lås eller på annat sätt.

Ser att du redan fått en massa tips om barnuppfostran, det tänker jag inte ge mig in i.