Permalänk
Medlem

UPDATE: har låtit mediaomvandlare stått utan ström i ca 48h och nu har internet hoppat igång!! Dock har jag ett minimalt problem kvar. Jag får inte full hastighet i dator 2. (Ingen tekniker har kommit)

Nu har jag kopplat:
Omvandlare -> router -> patchpanel -> switch 1 - dator 1
Omvandlare -> router -> patchpanel -> switch 1 -> switch 2 -> dator 2

Switch 2 används mer som en ”skarv” men på den switchen lyser porten som går till datorn på 100 och inte på 1000 och väl på speedtest får jag inte heller ut mer än 100 på dator 2. Jag har kollat varje kabel och den sämsta är CAT5E, dom borde väl klara 1000? Eller kan man inte ha 2 switchar efter varandra? Varför stryper switch 2 utgående till endast 100?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

UPDATE: har låtit mediaomvandlare stått utan ström i ca 48h och nu har internet hoppat igång!! Dock har jag ett minimalt problem kvar. Jag får inte full hastighet i dator 2. (Ingen tekniker har kommit)

Nu har jag kopplat:
Omvandlare -> router -> patchpanel -> switch 1 - dator 1
Omvandlare -> router -> patchpanel -> switch 1 -> switch 2 -> dator 2

Switch 2 används mer som en ”skarv” men på den switchen lyser porten som går till datorn på 100 och inte på 1000 och väl på speedtest får jag inte heller ut mer än 100 på dator 2. Jag har kollat varje kabel och den sämsta är CAT5E, dom borde väl klara 1000? Eller kan man inte ha 2 switchar efter varandra? Varför stryper switch 2 utgående till endast 100?

Kabeln eller kontakten(erna) kan vara kassa utan att det syns utåt. Testa respeltive kabel var för sig direkt mellan router och dator för att utesluta var felet ligger.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kabeln eller kontakten(erna) kan vara kassa utan att det syns utåt. Testa respeltive kabel var för sig direkt mellan router och dator för att utesluta var felet ligger.

Det blir svårt att testa då den sista biten (efter sista switch 2) så går den kabeln till ett vägguttag, med andra ord genom en vägg och in i rummet dator 2 står i. Hur fan gör man då?

EDIT: Blir det inte att det är switchen som stryper? Eller känner switchen av den dåliga kvaliten på kabeln?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Det blir svårt att testa då den sista biten (efter sista switch 2) så går den kabeln till ett vägguttag, med andra ord genom en vägg och in i rummet dator 2 står i. Hur fan gör man då?

Koppla in en annan kabel som du vet fungerar i samma port på switchen och mot en laptop, får du 1000mbit då vet du att det är något fel på kontakt/kabel/vägguttaget.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kan du vara lite mer kryptisk tack? Fungerar dator 1 med full hastighet? Lyser WAN på mediaomvandlaren grön eller gul eller orange? Ville din leverantör verkligen att omvandlaren skulle stå avstängd? Om den är avstängd hur ska de då kolla signalen? Hur ska de då se om det gäller att byta SFP i switchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

EDIT: Blir det inte att det är switchen som stryper? Eller känner switchen av den dåliga kvaliten på kabeln?

Testa först som @shugge skrev. Om det funkar kan du testa att koppla en annan kabel i samma portar mellan de två switcharna och sedan en dator i switch nummer två igen. Då har du uteslutit både switch nr 2 och kabeln mellan dem.

Vad är det för modeller av switchar du har? Om båda har stöd för 1 Gbit/s så låter det misstänkt att det är en dåligt terminerad kabel aom ställer till det.

Ja, switch nr 2 förhandlar hastigheten med switch nr 1, precis på samma sätt som din dator förhandlar hastigheten med switch nr 2 när du kopplat in den där.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q