Lyckas inte få något surround ur min Switch OLED. Konsolens inställning TV Sound har alltid varit Automatic och har fungerat tidigare, men oklart om den då faktiskt levererade surround eller föll tillbaka på färre kanaler. Nu kommer inget ljud alls med Automatic/Surround men ger ljud vid byte till Stereo/Mono.
Konsolen är köpt för ett år sedan men har använts förhållandevis lite och då oftast som handheld. Övrig hårdvara har inte ändrats alls senaste året, men löpande firmwareuppdateringar har installerats vilket förstås kan ha ställt till något.
Har en LG C2 65" med en Sonos Arc ansluten via eARC. HDMI Input Audio Format är satt till Bitstream, Digital Sound Output till Pass Through. De andra inställningarna (PCM respektive PCM eller Auto) verkar inte göra någon skillnad.
Gissar att det måste finnas många andra här som har Switch, modernare LG TV och ljud ut via ARC. Fungerar 5.1 PCM för er? Ganska säker på att det har fungerat tidigare från PS5, men tappade ofta centerkanalen av någon anledning så bytte till Dolby Digital som aldrig strulat. Tyvärr stödjer inte Switch någon annan codec…
Korspostat i Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)
Själv tycker jag mig ha input lag/delay av något slag när jag ligger i soffan. Men det är bara där jag har problem så jag vet inte riktigt vad det är som stör kontrollerna för reser jag mig och håller fram joy-cons en armlängd så är allt som det ska.. 🙃
(och det är inga extrema avstånd, utan 3-4m..)