Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jo absolut men oftast många år sen slapp man ibland med posten saker som kom utanför EU, men aldrig med budfirmor som fedex dhl osv då räkningen alltid kom ett par dagar senare. Så det lärde jag mig längesen att även om jag såg nåt intressant som jag ville köpa men eftersom det skulle skickas med en budfirma så var det sällan lönt med alla avgifter.

Ja, men sedan PostNord blev uppläxade av Tullverket för typ 4 år sedan så är det ingen skillnad i avgifter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Enda sättet att inte betala är att inte ta emot försändelsen.

Vid fel summa kan du själv överklaga till Tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Enda sättet att inte betala är att inte ta emot försändelsen.

Vid fel summa kan du själv överklaga till Tullverket.

Går ej. Som jag skrev tidigare i tråden så får man fakturan EFTER att man tagit emot försändelsen med DHL/UPS/TNT och liknande bolag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går ej. Som jag skrev tidigare i tråden så får man fakturan EFTER att man tagit emot försändelsen med DHL/UPS/TNT och liknande bolag

Skrik inte, jag skrev en formulering som innebär att man förstår att fakturan kommer efteråt. Du kan vägra att ta emot försändelser som kommer med bud likväl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skrik inte, jag skrev en formulering som innebär att man förstår att fakturan kommer efteråt. Du kan vägra att ta emot försändelser som kommer med bud likväl!

Nu har han ju redan tagit emot paketet, så då går det inte att vägra ta emot paketet... Och jag skrek inte, ville dock poängtera att fakturan kommer i efterhand med tanke på att det verkar som om du inte läst tråden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu har han ju redan tagit emot paketet, så då går det inte att vägra ta emot paketet... Och jag skrek inte, ville dock poängtera att fakturan kommer i efterhand med tanke på att det verkar som om du inte läst tråden

Jag vet inte varför du skriver en gång till. Jag var tydlig i inlägget du svarade på, jag upprepar formuleringen tar hänsyn till att speditören skickar fakturan i efterhand, det var hela poängen med inlägget och att du kan lösa om det blev fel summa med Tullverket. Capslock är att skrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Enda sättet att inte betala är att inte ta emot försändelsen.

Vid fel summa kan du själv överklaga till Tullverket.

Vad löser det med nåt man redan betalat? då får man värre problem...

Permalänk
Medlem

En variant är att kontakta säljaren och be dom att skicka en faktura där det tydligt framgår att det du har betalat är INKLUSIVE frakt. Om inte Fed kan rätta till felet så får du betala och i efterhand göra en ny tulldeklaration för försändelsen och skriva på denna att det är en rättelse till din tulldeklaration med tullID WIxxxxxxxx. Du kommer efter godkännande att få tillbaka pengarna av tullverket.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vad löser det med nåt man redan betalat? då får man värre problem...

Bättre läge än att sälja ett hus och inte kunna betala vinstskatten...

Permalänk

Skickade in kvitto m.m som visar vad jag betalt men fick aldrig svar istället fick jag nu en ny faktura med 60:- påminellseavgift...

Permalänk

Jag väntar fortfarande på tull avgift men Jag har en fråga

Jag köpte en läder VÄST med nitar ( vägar 2,10kg)
Den kostade 2492 plus 437 frakt
Och jag valde inte bud firman det va avsändaren och det blev fedex. Läder vesten är gjort i Thailand men den är paketerad och skickad från ISLAMABAD till Sverige.
På tull räknaren stor det Tull (4%)
117 SEK
Moms (25%)
761 SEK
Och jag vet inte än hur mycket fedex ska ha betalt. Om ni här kunde hjälpa mig uppskatta lite för det är första gången jag beställer med fedex

Permalänk
Medlem

@Darkseid04 Utöver importmoms och eventuell tull tar Fedex en administrativ avgift på 145 sek (116 sek + 25 % moms). De skickar en faktura med 14 dagars förfallodatum.