Kraftig kontorsdator? Med bra budget.

Permalänk

Kraftig kontorsdator? Med bra budget.

Länge sen jag var med och byggde något, men blivit ombed att hjälpa till lite.
Datorn lär vara långt över behovet, men det är väl lite önskan till en Ferrari för stadskörning så att säga...
Vad tror ni om denna setupen?

Lagring med säkerhet är prioriterad så jag tänker mig dubbla m2 1TB i Raid1.
Mitt hjärta slår väl lite mer för AMD, men för den som ska ha burken så spelar det ingen roll.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1CQlAR0bejQxEGJJs83oiEfXRkQ/bygge

Permalänk
Medlem

Känns lite märkligt att inte para ihop en dedikerad gpu till 7800x3d tycker jag men behövs inte mer än vad den enkla inbyggda kan leverera så är det väl ok.
Som kontorsdator för normala kontorsjobb lär den räcka länge.

Säkrad lagring löser man såklart med en riktig backup-plan även om man kör raid1 på den lokala lagringen.

Permalänk

Helt med, men finns det någon mening med att externt grafikkort för någon som inte spelar eller håller på med 3D rendering?

Permalänk
Rekordmedlem

X3d är främst en spelcpu och brukar inte ge nått direkt lyft för kontorsprogram så det går kanske att omfördela pengarna den kostar extra på nått vettigare.
Raid är mest bara dumt och dyrt och framförallt absolut inte detsamma som backup så skaffa en större ssd om det behövs för de är billigare per Tbyte och om du behöver säkerhet så skaffa minst 2 backuplösningar som inte är anslutna till dator och elnät samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det kan vara smart att köra en dedikerad SSD för operativsystemet och div. program. Och att låta de diskar där man behöver "säker" lagring vara dedikerade för just det. Då är man ju mer fri att ominstallera OS m.m utan att andra diskar blir påverkade

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Oj, vad dyr. Tänker mig att något i denna stil borde räcka mer än väl.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

X3d är främst en spelcpu och brukar inte ge nått direkt lyft för kontorsprogram så det går kanske att omfördela pengarna den kostar extra på nått vettigare.
Raid är mest bara dumt och dyrt och framförallt absolut inte detsamma som backup så skaffa en större ssd om det behövs för de är billigare per Tbyte och om du behöver säkerhet så skaffa minst 2 backuplösningar som inte är anslutna till dator och elnät samtidigt.

Förslag på någon annan lämplig CPU istället?
Kravet är den ska vara värre än hans frus Intel i7-12700.

Andra tankar, mer minne? Bättre minne? Bättre SSD:er?
Och självklart ska där även göras extern backup.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Oj, vad dyr. Tänker mig att något i denna stil borde räcka mer än väl.

https://komponentkoll.se/bild/cBSsa.png

Här handlar det inte om att vara direkt rationell, utan tänk extra allt och kan man spara 0,1 sekunder när Word laddas så är det värt en del. Lysen och annat är inte heller önskat, utan hellre stilrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Förslag på någon annan lämplig CPU istället?
Kravet är den ska vara värre än hans frus Intel i7-12700.

Andra tankar, mer minne? Bättre minne? Bättre SSD:er?
Och självklart ska där även göras extern backup.

Med värre cpu, så inte så många att välja på, men 14700K, 14900K om intel
Om AMD lär det väl bli 7900, 7900X, 7950X

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

7900X känns som en bättre kontorsCPU

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6999757

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Behöver man inte vattenkylning för att kyla den vettigt med 170W TDP?
Kan absolut bygge en Intel rigg också om det är så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lurcazzus:

Förslag på någon annan lämplig CPU istället?
Kravet är den ska vara värre än hans frus Intel i7-12700.

Andra tankar, mer minne? Bättre minne? Bättre SSD:er?
Och självklart ska där även göras extern backup.

Vad är det som kräver snabbare cpu än 12770 när det gäller kontorsprogram ? Det låter osannolikt att den skulle begränsa hastigheten vid kontorsanvändning.
Men en AMD cpu utan 3d lär vara vettigare så 7600x eller om det får bli "dyrare" och man verkligen kan nyttja fler kärnor 7800x, 7950x.
Mer ram gör bara nytta om det används, för att köra Word räcker 32 Gbyte bra.
Lagringen är också en fråga om behov, inget fel på ssdmodellen men en 2 Tbyter enhet kostar mindre än 2st 1 Tbytare.

Vad sitter det för delar i den befintliga datorn och vad är det som upplevs behöva förbättras ?
Är det kanske bättre att skaffa ett par stora 4k skärmar än att byta dator eller har man redan sånt ?
Det låter skumt om en "kontorsdator" behöver så mycket prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Plocka ihop vad du vill mer eller mindre, för kontorsarbete fungerar allt utan problem, sure ska det arbetas i enorma excel dokument så kan mycket ram och lite kraftigare CPU va bra att ha men något säger mig att detta är endast för att han inte vill ha sämre dator än frugan?

Hade personligen sagt något baserat på 7600x som tidigare nämnts (inte snabbare än frugans 12700) men duger gott och väl för "kontorsarbete" och allt vad det innebär, allt över är mer eller mindre pengar i sjön...

Va bara noga med att minnet är med i QVL listan för moderkortet om det llandar på AMD och AM5.

Visa signatur

here we go!