Någon här med Thailändsk flickvän?

Permalänk
Medlem

Någon här med Thailändsk flickvän?

Hej

Jag träffade en Thailändsk tjej via internet förra året. Nej jag är varken introvert, kraftigt överviktig eller väldigt gammal (48 år).
Så har vi lagt dom fördomarna åt sidan

I höstas besökte jag henne i två veckor. Två fantastiska veckor, vi fungerade väldigt bra tillsammans. Strax efter lämnade vi in våran ansökan om uppehållstillstånd för henne.

I väntan på att vårat UT ska behandlas tänkte vi att hon ska komma på besök. Vi har fyllt i alla handlingar som krävs för besöksvisum. VFS Global som handlägger det har en väldigt tydlig lista vad som ska finnas med. Nu till min fråga:

Hon är medlem i en stor FB-grupp i thailand där dom disskuterar visumfrågor, där menar dom på att hon också behöver visa upp bokade flygbiljetter för att kunna få ett besöksvisum. Vilket vi helst inte vill, det är inte roligt att lägga 10 000:- på flybiljetter för att sedan få nej på ett besöksvisum.
Det finns ingen stans på VFS-Globals "kom ihåg" lista som nämner något alls om flygbiljetter. Jag har googlat men inte hittat något som bekräftar hennes påstående, men jag har inte heller hittat något direkt som bekräftar mitt påstående. Jag hittade en gammal tråd på ett annat form från 2018 där en man menade på bestämt att det är en myt att man behöver bokad flygbiljett. Han länkade till VFS Globals lista som är samma lista idag, uppdaterad i oktober.

Fråga 2 på samma ämne. Om hon får sitt besöksvisum till Schengen, går det bra att hon landar i Köpenhamn, det är bättre flyg för oss dit. Hon måste väl inte landa i Sverige först bara för att Sverige utfärdat visumet?

Är det någon vänlig själ här som har någon erfarenhet i dessa frågor? Jag är själv helt grön på detta.

För att göra detta lite mer personligt så får ni en bild från våran semester ihop

tack på förhand

Emil

Emil&Sanphaphon

Permalänk
Medlem

Köp återbetalbara flygbiljetter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Köp återbetalbara flygbiljetter?

Är väldigt mycket dyrare.

Permalänk
Avstängd

Har haft. Thailändska brudar är de bästa!

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara ringa Migrationsverket och fråga?

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige...

Permalänk
Medlem

Alltså som turist får man stanna i 90 dagar, gör det först och se hur det går.
I värsta fall från hon ta en trip hem innan återbesök, vilket kan mycket väl vara en fördel.

Skrivet av EmilH:

Är väldigt mycket dyrare.

Om nu plånboken flyger iväg av enstaka planresor skulle jag råda mot att ta hem någon, det är alltid det dyraste alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Har haft. Thailändska brudar är de bästa!

Vad är det som gör de så bra?

Kan inget om detta, nyfiken

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Alltså som turist får man stanna i 90 dagar, gör det först och se hur det går.
I värsta fall från hon ta en trip hem innan återbesök, vilket kan mycket väl vara en fördel.

Om nu plånboken flyger iväg av enstaka planresor skulle jag råda mot att ta hem någon, det är alltid det dyraste alternativet.

Du har nog inte läst min fråga va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Du har nog inte läst min fråga va?

Du har PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Alltså som turist får man stanna i 90 dagar, gör det först och se hur det går.
I värsta fall från hon ta en trip hem innan återbesök, vilket kan mycket väl vara en fördel.

90 dagar inom en (rullande) 180-dagarsperiod, men är man (enbart) thailändsk medborgare behöver man likväl ett därför avsett visum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tveksamt om Migrationsverket kan alla dom reglerna. Då ska man nog ha tur och träffa på rätt person. Senast jag ringde dit var det 48 min kö.
Men jag har mejlat ambassaden i Bangkok och frågat, men vis av erfarenhet så vet jag att det kan ta lång tid att få svar från dom.

Därför ställde jag frågan här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Alltså som turist får man stanna i 90 dagar, gör det först och se hur det går.
I värsta fall från hon ta en trip hem innan återbesök, vilket kan mycket väl vara en fördel.

Om nu plånboken flyger iväg av enstaka planresor skulle jag råda mot att ta hem någon, det är alltid det dyraste alternativet.

Fast det spelar ingen roll vad du tycker, det är inte din sak att bestämma åt andra vad som är dyrt och inte.

Permalänk
Medlem

Nu var det 9 år sen jag var i samma sits, men vad jag kan minnas köpte vi ingen flygbiljett innan visumet var godkänt. Däremot var det mycket dokumentation om att hon hade pengar, jobb, familj och vänner, osv så att de inte ska tro att hon har för avsikt att stanna illegalt. Plus att det är bra att skicka med dokument som stärker ert förhållande också, typ bevis på att du vart där och hälsat på.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nu var det 9 år sen jag var i samma sits, men vad jag kan minnas köpte vi ingen flygbiljett innan visumet var godkänt. Däremot var det mycket dokumentation om att hon hade pengar, jobb, familj och vänner, osv så att de inte ska tro att hon har för avsikt att stanna illegalt. Plus att det är bra att skicka med dokument som stärker ert förhållande också, typ bevis på att du vart där och hälsat på.

För min del var det tvärtom, mina är från Taiwan men bara en flyttade hit "för mmig" Liten frågestund men krävde inga somhelst bevis på nånting
Lär förvisso skilja mellan länder så dokumentation av många typer är bra att ha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EmilH:

Är väldigt mycket dyrare.

Steg 1. Köp återbetalbara flygbiljetter, ansök om visum. (Tips: Ange att du ska stå för hennes uppehälle under vistelsen, annars blir det väldigt mycket papper för din tjej att ta fram i Thailand.)

Steg 2 om avslag: Avboka flygbiljetterna.

Steg 2 om bifall: Avboka flygbiljetter och boka billigare ej avbokningsbara biljetter. Visumet är inte knutna till biljetterna i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nu var det 9 år sen jag var i samma sits, men vad jag kan minnas köpte vi ingen flygbiljett innan visumet var godkänt. Däremot var det mycket dokumentation om att hon hade pengar, jobb, familj och vänner, osv så att de inte ska tro att hon har för avsikt att stanna illegalt. Plus att det är bra att skicka med dokument som stärker ert förhållande också, typ bevis på att du vart där och hälsat på.

Alla andra dokument har jag koll på, det är redan klart. Det är bara flygbiljetten jag undrade över.

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Steg 1. Köp återbetalbara flygbiljetter, ansök om visum. (Tips: Ange att du ska stå för hennes uppehälle under vistelsen, annars blir det väldigt mycket papper för din tjej att ta fram i Thailand.)

Steg 2 om avslag: Avboka flygbiljetterna.

Steg 2 om bifall: Avboka flygbiljetter och boka billigare ej avbokningsbara biljetter. Visumet är inte knutna till biljetterna i fråga.

Det är ju såklart ett alternativ, att avboka dom dyra oavsett.