Permalänk

Köpråd Asus Grafikkort

Tänkte lyssna om råd gällande nytt grafikkort då nuvarande håller på att ge upp.

Har idag en i7 8700k monterad på ett Asus ROG Strix Z370-F Gaming med en Noctua D15, Corsair 32GB DDR4 3000MHz CL15 Vengeance.
Windows på Samsung 960 EVO 500GB allt monterat i ett Fractal Design Define C klätt med 3st Noctua fläktar 2fram 1bak.

Grafikkortet är ett Asus ROG Strix 1080 som förmodligen håller på att ge upp. Tappar signal till skärmen helt random "ingen DP signal" vit diod lyser då på moderkortet (vga fel) efter flera omstarter kan det bli bild på skärmen. Kortet blir inte varmt och burken håller sig sval i övrigt.
Har installerat om Windows, lagt på ny kylpasta på processor och grafikkort samt uppdatera bios, testat annan skärm och kabel men samma fel uppstår, testa med ett annat grafikkort ett 1060 då uppstår inte felet, så ett nytt grafikkort tänkte jag börja med.

Skärmen jag använder är Asus PG279Q.
Spelar just nu Escape from Tarkov i 1440.
Väljer mellan dessa kort:
Asus Proart 4070 Ti Super Oc - passar bäst och är snyggast enligt mig, minst kylare, nackdel?
Asus Tuf 4070 Ti Super Oc - kanske det vettigaste, bäst pris av dessa.
Asus ROG Strix 4070 Ti Super Oc - dyrt, är det ett bättre kort?

Har idag inget led påslagen och kommer förmodligen inte ha det på kommande setup, eventuellt byter jag till ett Fraktal Designs North på kommande bygge.
Tycker förövrigt att Mr Matt Lee's North Proart bygge är cleant så hjärtat bankar lite extra för Proart kortet.
Skulle uppskatta lite feedback på korten.

Mvh/J

Permalänk
Medlem

Hej,

Är du strikt ute efter 4070 Ti Super? Har du övervägt 4070 Super? Du betalar en ganska häftig premium för Ti Super i min bok i och med att du "bara" spelar i 1440p.

Ja, medveten om att Ti Super har 16GB vs 12GB men frågan är om du ens har nytta av detta i 1440p.
Ska du spela 4K i framtiden med vettig framerate så är Ti lite lite för svagt ändå (I grundutförande, minus DLSS Frame G och sånt påslaget)

Rent generellt hade jag aldrig betalt extra för OC-modeller. De få extra procenten som det ger kan man lika skruva upp helt själv och gratis genom mjukvara så skippa det.

Gällande ett vanligt 4070 Super så drömmen ett FE-kort direkt från Nvidia, problemet är att dessa kort är svåra att få tag i.

Annars är Asus TUF-modeller ett vettigt alternativ tycker jag sett till pris / prestanda.

Permalänk
Medlem

Vad har du för PSU? ett 1060 rullar fint på 300W medans 1080 vill gärna ha ett på 450W.

Har du ett bra PSU så tycker jag du ska köra på det 4070 Ti Super som du tycker är snyggast.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Strix är sällan värt priset, då är Gigabyte's Aorus Master troligen ett bättre val.
Nackdelan med Proart är att de kan bli lite mera ljud från det på grund av den mindre kylaren, då måste fläktarna jobba hårdare för att kompensera.

TUF har riktigt solida kylare och är allmänt bra kort.

Dock har jag fått för mig att det är relativt vanligt med coil whine på Asus kort, dock inget jag själv haft möjlighet att testa eller verifiera.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad har du för PSU? ett 1060 rullar fint på 300W medans 1080 vill gärna ha ett på 450W.

Har du ett bra PSU så tycker jag du ska köra på det 4070 Ti Super som du tycker är snyggast.

Glömde bort PSU, det är ett Corsair RM750x
Kan inte påstå att nuvarande kortet varit speciellt tyst så man kanske kan stå ut om Proart låter lite mer även om jag försöker få allt så tyst som möjligt.
Tacksam för hjälpen.
/J

Permalänk
Skrivet av edson:

Hej,

Är du strikt ute efter 4070 Ti Super? Har du övervägt 4070 Super? Du betalar en ganska häftig premium för Ti Super i min bok i och med att du "bara" spelar i 1440p.

Ja, medveten om att Ti Super har 16GB vs 12GB men frågan är om du ens har nytta av detta i 1440p.
Ska du spela 4K i framtiden med vettig framerate så är Ti lite lite för svagt ändå (I grundutförande, minus DLSS Frame G och sånt påslaget)

Rent generellt hade jag aldrig betalt extra för OC-modeller. De få extra procenten som det ger kan man lika skruva upp helt själv och gratis genom mjukvara så skippa det.

Gällande ett vanligt 4070 Super så drömmen ett FE-kort direkt från Nvidia, problemet är att dessa kort är svåra att få tag i.

Annars är Asus TUF-modeller ett vettigt alternativ tycker jag sett till pris / prestanda.

Förstår dig, tanken är att påbörjar ett nytt bygge så småningom så tänker att det kan vara skjyss att växa lite i. Tack för input!
Mvh/J

Permalänk

Varför bara Asus? Köp det billigaste. 4000-serien går väldigt svalt så ingen anledning med en fläskig kylare direkt.