NH-D15S - er det noe film som en må fjerne på kopperbasen?

Permalänk
Medlem

NH-D15S - er det noe film som en må fjerne på kopperbasen?

Hei!

Holder på å montere sammen en 13700K og har en Noctua NH-D15S.

I manualen nevnes noe om en film på selve kopperbasen som skal fjernes innen bruk på den del som skal være i kontakt med prosessoren.

Har forsøkt å rive forsiktig i kanten ned naglen på kopperbasen, men kan ikke føles noe kant eller noe der ligner på en tejp/film som en må fjerne innen bruk.

Kjøleren kom med et plast skydd, så jeg lurer på det er kun plast skydd for å beskytte basen eller er det også en film/tejp?

EDIT:
I følge manualen så er det et "protective cover" som en må passe på å fjerne. Er det plast beskyttelsen eller finnes det også en film/tejp der en må fjerne.

https://noctua.at/pub/media/blfa_files/manual/noctua_nh_d15s_...

Permalänk
Medlem

På de kylare där kylpastan kommer förapplicerad brukar det sitta ett skydd i hårdplast som man tar av innan montering.

På kylare utan förapplicerad kylpastan brukar det istället sitta en skyddsfilm i mjukplast som man drar av.

Det brukar inte finnas både och.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

På de kylare där kylpastan kommer förapplicerad brukar det sitta ett skydd i hårdplast som man tar av innan montering.

På kylare utan förapplicerad kylpastan brukar det istället sitta en skyddsfilm i mjukplast som man drar av.

Det brukar inte finnas både och.

Veldig vanskelig å føle noen plast film på NH-D15S. Så vidt jeg husker fra når jeg monterte en CM 212, så hadde de en tydelig markering på filmen hvor en skulle fjerne den. På den her kjøleren så er basen veldig polert, nesten som en speil.

Permalänk
Medlem

You only need remove the cover from the cooler described from Noctua site. There is no plastic material film there.

https://faqs.noctua.at/en/support/solutions/articles/10100034...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Veldig vanskelig å føle noen plast film på NH-D15S. Så vidt jeg husker fra når jeg monterte en CM 212, så hadde de en tydelig markering på filmen hvor en skulle fjerne den. På den her kjøleren så er basen veldig polert, nesten som en speil.

I manualen: https://noctua.at/pub/media/blfa_files/manual/noctua_nh_d15s_...

Står det "Caution: Please first take off the fan as well as the protection
cover at the bottom side of the heatsink."

Så det låter som att det är ett skydd av hårdplast (som du skrev att du redan har tagit bort). Annars hade de skrivit "as well as the protective
film at the bottom side of the heatsink.".

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Takk!

Da kan jeg føle meg trygg på at det kun var plast skyddet som måtte fjernes og ikke noen film.