Gamestop lägger ned NFT-butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Vad skulle man ha använt det till, annat än valutaspekulation?

Alltid spännande med folk som verkar tro att transaktioner av aktier inte inkluderar både köpande och säljande samtidigt, som att handlen sker mot typ en NPC i ett spel. Hur kan man handelsstoppa något för köp utan att samtidigt strypa möjligheten att sälja?

Det var bland annat appen robinhood som hade svårt med likviditet i GME, så de tillät inte sina användare att köpa mer, utan bara sälja

Det var inte marknaden i stort, utan på vissa aktörer

Ingen var förberedd på ’köp och håll’ som blev lite av en meme med denna aktie

Permalänk
Medlem

Det märks att r/ISKbets läcker in i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Ingen aning, jag har väntat i rätt många år nu på att se diskussioner om folks olika applikationer av blockkedjor, samt möjligheten att faktiskt använda dessa valutor som betalningsmedel. Men bortsett just NFT har det varit rätt tomt på applikationer som fått genomslag. Som valuta (stabil eller ej) verkar det bara vara brottslingar samt något land på randen till konkurs (San Salvador?) som snappat upp det bredvid typ Syd Korea eller vilket land det nu var som var early adopter.

Så jag fortsätter vänta på indikationer på att det finns någoting här som eventuellt har något värde

Lightning network har ju funkat väldigt bra i många år nu, så möjligheten att använda Bitcoin på lightning network finns och har funnits länge. Det är för övrigt lightning network som används i El Salvador (man kan såklart ha väldigt många åsikter om hur El Salvador implementerade Bitcoin, men det är ett "El Salvador-problem" och inte ett "Bitcoin-problem"). Att du säger att du tycker att det bara är NFTs som har fått genomslag skulle jag säga säger ganska mycket om hur lite folk har koll på krypto-världen

När jag läser ditt inlägg ser jag framför mig en Amish ute i ingenstans i USA som fortsätter vänta på indikationer på att bilen och internet eventuellt har något värde..

Självklart finns det ett enormt värde i att digitalt kunna skicka pengar från vem som helst på planeten till vem som helst på planeten utan att behöva lita på en central tredje part. Och självklart finns det ett enormt värde i att kunna publicera kod som exekveras automatiskt givet vissa inputs utan att behöva lita på en central tredje part som exekverar koden åt en. Sedan kan man självklart argumentera för att nyttan med detta är mindre i fria länder som Sverige, men i diktaturer eller i länder med en förtryckt befolkning är det här hur viktigt som helst. Så om du är intresserad så skulle jag säga att du borde börja med att läsa Bitcoins whitepaper, den rekommenderar jag alla att läsa

EDIT:
Och för att återgå lite till det ursprungliga ämnet. Det viktiga i sammanhanget skrivs i slutet av artikeln.

"NFT:s som köpts via butiken kommer fortsatt vara tillgängliga för kunderna via blockkedjan, men från och med början av februari kommer det inte längre vara möjligt att lägga vantarna på nya NFT:s via butiken. Ägare har dock möjlighet att sälja sina NFT:s via andra butiker, vilket betyder att den digitala konst som sålts via butiken inte blir helt värdelösa."

Hur kan man som köpare av digitala varor inte vilja att det ska vara NFT:s? Vad hade hänt med ens skins på Fortnite eller CS om Epic Games eller Valve hade lagt ner spelen? Borta. Det är av den här anledningen jag tycker det är viktigt att spelindustrin satsar mer på NFTs. Och vill man inte att de ska kunna säljas vidare kan man istället göra dem till SBT:s. Oavsett är lösningen väldigt önskvärd enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Mer teknikhat på teknikforum. Hur många av er lipsillar har ens använt nån blockkedja nånsin?

Så man måste ha använt sig av blockkedjan för att ha en åsikt om NFT är det mest onödiga som finns? Jag menar.. det är ju själva definitionen av ett luftslott som i många fall hålls flytande enbart genom manipulation av marknaden... när de inte är en ren scam dvs. som t.ex Cryptozoo.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hur kan man som köpare av digitala varor inte vilja att det ska vara NFT:s? Vad hade hänt med ens skins på Fortnite eller CS om Epic Games eller Valve hade lagt ner spelen? Borta. Det är av den här anledningen jag tycker det är viktigt att spelindustrin satsar mer på NFTs. Och vill man inte att de ska kunna säljas vidare kan man istället göra dem till SBT:s. Oavsett är lösningen väldigt önskvärd enligt mig

Det är klassisk cryptobro-svar. Ingen annan utvecklare är intresserad av att låta dig flytta över dina vapen eller skins då det också kan vara ett juridiskt helvete om det skulle vara möjligt för dig att få copyrightägarna av t.ex. Dragon Ball låta dig vara Son Goku och flyga runt i alla spel bara för att du äger en NFT.
Och bara för att någon äger NFT:n så innebär det inte heller att modellen finns i spelet så även där krävs det att någon modellerar samtliga vapen så att det ser normalt ut i t.ex. spelarens händer.

Det finns en anledning till att utvecklare också överger NFT:er med tanke på att det är något som bara fungerar bra i teorin:
https://arstechnica.com/gaming/2022/09/ubisoft-is-pretending-...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hur kan man som köpare av digitala varor inte vilja att det ska vara NFT:s? Vad hade hänt med ens skins på Fortnite eller CS om Epic Games eller Valve hade lagt ner spelen? Borta. Det är av den här anledningen jag tycker det är viktigt att spelindustrin satsar mer på NFTs. Och vill man inte att de ska kunna säljas vidare kan man istället göra dem till SBT:s. Oavsett är lösningen väldigt önskvärd enligt mig

Därför att äga en NFT inte är ett ägande av ett ting, utan bara ett ägande av ett kvitto? Man får ingen upphovsrätt eller ägandeskap till vad man nu köpt en NFT av, och det är inte ens säkert att vad du nu köpt kommer finnas kvar om den som publicerade NFTn helt enkelt tar bort den. Allt du har är ett digitalt papper som påstår att du har en ensamrätt till något.

Och vem ska betala för att implementera just ditt NFT-objekt i alla spel som du kan tänkas vilja spela? Tanken är väl att man ska äga någonting unikt och jag tror knappast någon utvecklare vill spendera tid och pengar för att lägga in någonting som de inte får någonting tillbaka för eftersom du köpt det nån annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är klassisk cryptobro-svar. Ingen annan utvecklare är intresserad av att låta dig flytta över dina vapen eller skins då det också kan vara ett juridiskt helvete om det skulle vara möjligt för dig att få copyrightägarna av t.ex. Dragon Ball låta dig vara Son Goku och flyga runt i alla spel bara för att du äger en NFT.
Och bara för att någon äger NFT:n så innebär det inte heller att modellen finns i spelet så även där krävs det att någon modellerar samtliga vapen så att det ser normalt ut i t.ex. spelarens händer.

Det finns en anledning till att utvecklare också överger NFT:er med tanke på att det är något som bara fungerar bra i teorin:
https://arstechnica.com/gaming/2022/09/ubisoft-is-pretending-...

Det är fina argument du har, problemet som jag ser det är dock att åtminstone jag då aldrig har sett någon som argumenterar för de saker du argumenterar emot. Och jag har ändå hängt på väldigt många Discord-servrar och liknande de senaste åren med NFT-entusiaster. Enda gångerna man ser exemplena som att "NFT-personer tror att man kan ta en NFT och implementera den i vilket spel som helst" är folk som argumenterar emot vad de tror att "cryptobros" säger (och alltså inte mot vad "cryptobos" faktiskt säger).

Så det du gör nu är att du bygger upp en halmgubbe och slår ner på den

Vad menar du när du säger att NFTs fungerar bra i teorin (men inte i praktiken, antar jag då?). Jag har nog i runda slängar 100 st NFTs som jag har samlat på mig genom åren. Över 90% av dem har jag fått helt gratis eller betalat någon enstaka krona för (transaktionsavgift på en L2 eller liknande) och alla dessa fungerar exakt så som avsett.

Skrivet av Atazhaia:

Därför att äga en NFT inte är ett ägande av ett ting, utan bara ett ägande av ett kvitto? Man får ingen upphovsrätt eller ägandeskap till vad man nu köpt en NFT av, och det är inte ens säkert att vad du nu köpt kommer finnas kvar om den som publicerade NFTn helt enkelt tar bort den. Allt du har är ett digitalt papper som påstår att du har en ensamrätt till något.

Och vem ska betala för att implementera just ditt NFT-objekt i alla spel som du kan tänkas vilja spela? Tanken är väl att man ska äga någonting unikt och jag tror knappast någon utvecklare vill spendera tid och pengar för att lägga in någonting som de inte får någonting tillbaka för eftersom du köpt det nån annan stans.

Jag skulle inte säga att ägandet av en NFT är ett ägande av ett kvitto (vet dock vilka videos du förmodligen har sett eftersom det är några få väldigt kända videos som gör den felaktiga beskrivningen). Ägandet av en NFT är just ägandet av en NFT. Om någon har en NFT på en blockkedja så kan ingen annan än den som äger de privata nycklarna till adressen flytta på NFT:n, inte heller den som har skapat NFT:n. That's it. Sedan finns det ju mer eller mindre intelligenta implementeringar av NFT:s. Om man till exempel har en NFT som i princip är en länk till en central server och på den centrala servern finns en jpeg eller 3D modell så är ju det såklart en fullständigt idiotisk lösning, eftersom utvecklaren då inte har förstått poängen med NFT:s.

Hur många procent av de som faktiskt äger NFTs tror du tror på att man automatiskt får upphovsrätt till det som NFT:n representerar? Det måste ju vara under 1% skulle jag gissa på? (sedan finns det såklart några få kända exempel som både NFT-entusiaster och NFT-hatare skrattar åt)

Det är väldigt få spelutvecklare som försöker göra NFTs cross-game, och det vet väl alla om. Så jag vet inte riktigt vad du har fått för dig att jag tror att spelutvecklare ska hålla på och implementera massa onödiga saker som ingen/väldigt få vill ha? I själva verket skulle jag nog säga att det i många (inte alla) fall är mer logiskt att göra dem till SBTs som alltså inte går att flytta efter att de har landat i ens plånbok

EDIT: Lade till en smiley för att verka lite trevligare

Permalänk
Medlem

Tråkigt att jaga trend och när man är klar så har det gått över…
Finns en likhet med det kommande Suicide squad…

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Lightning network har ju funkat väldigt bra i många år nu, så möjligheten att använda Bitcoin på lightning network finns och har funnits länge. Det är för övrigt lightning network som används i El Salvador (man kan såklart ha väldigt många åsikter om hur El Salvador implementerade Bitcoin, men det är ett "El Salvador-problem" och inte ett "Bitcoin-problem"). Att du säger att du tycker att det bara är NFTs som har fått genomslag skulle jag säga säger ganska mycket om hur lite folk har koll på krypto-världen

När jag läser ditt inlägg ser jag framför mig en Amish ute i ingenstans i USA som fortsätter vänta på indikationer på att bilen och internet eventuellt har något värde..

Självklart finns det ett enormt värde i att digitalt kunna skicka pengar från vem som helst på planeten till vem som helst på planeten utan att behöva lita på en central tredje part. Och självklart finns det ett enormt värde i att kunna publicera kod som exekveras automatiskt givet vissa inputs utan att behöva lita på en central tredje part som exekverar koden åt en. Sedan kan man självklart argumentera för att nyttan med detta är mindre i fria länder som Sverige, men i diktaturer eller i länder med en förtryckt befolkning är det här hur viktigt som helst. Så om du är intresserad så skulle jag säga att du borde börja med att läsa Bitcoins whitepaper, den rekommenderar jag alla att läsa

EDIT:
Och för att återgå lite till det ursprungliga ämnet. Det viktiga i sammanhanget skrivs i slutet av artikeln.

"NFT:s som köpts via butiken kommer fortsatt vara tillgängliga för kunderna via blockkedjan, men från och med början av februari kommer det inte längre vara möjligt att lägga vantarna på nya NFT:s via butiken. Ägare har dock möjlighet att sälja sina NFT:s via andra butiker, vilket betyder att den digitala konst som sålts via butiken inte blir helt värdelösa."

Hur kan man som köpare av digitala varor inte vilja att det ska vara NFT:s? Vad hade hänt med ens skins på Fortnite eller CS om Epic Games eller Valve hade lagt ner spelen? Borta. Det är av den här anledningen jag tycker det är viktigt att spelindustrin satsar mer på NFTs. Och vill man inte att de ska kunna säljas vidare kan man istället göra dem till SBT:s. Oavsett är lösningen väldigt önskvärd enligt mig

Varför man inte vill ha en NFT? Hur skulle en NFT hjälpa? Inte så att en skin till din Colt i CS2 skulle funka i Fortnite eller Minecraft även om det var en NFT, finns inget incitament åt något håll att sådant skulle fungera

NFT är som att köpa en stjärna, i en databas har den ditt namn, i en annan databas kan den ha ett helt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför man inte vill ha en NFT? Hur skulle en NFT hjälpa? Inte så att en skin till din Colt i CS2 skulle funka i Fortnite eller Minecraft även om det var en NFT, finns inget incitament åt något håll att sådant skulle fungera

NFT är som att köpa en stjärna, i en databas har den ditt namn, i en annan databas kan den ha ett helt annat

Det är väldigt få, om ens några, som tror att ett skin till ens Colt i CS2 skulle funka i Fortnite eller Minecraft, så jag vet inte riktigt vad du försöker argumentera emot?

I det fallet vi pratar om har det redan hjälpt att det var NFTs, eftersom de enligt artikeln alltså inte är värdelösa. Medan om de inte hade varit NFTs så hade de inte funnits längre. Dvs uppenbarligen fanns det ett mervärde i det här fallet att det var NFTs jämfört med en icke-NFT lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Lightning network har ju funkat väldigt bra i många år nu, så möjligheten att använda Bitcoin på lightning network finns och har funnits länge. Det är för övrigt lightning network som används i El Salvador (man kan såklart ha väldigt många åsikter om hur El Salvador implementerade Bitcoin, men det är ett "El Salvador-problem" och inte ett "Bitcoin-problem"). Att du säger att du tycker att det bara är NFTs som har fått genomslag skulle jag säga säger ganska mycket om hur lite folk har koll på krypto-världen

När jag läser ditt inlägg ser jag framför mig en Amish ute i ingenstans i USA som fortsätter vänta på indikationer på att bilen och internet eventuellt har något värde..

Självklart finns det ett enormt värde i att digitalt kunna skicka pengar från vem som helst på planeten till vem som helst på planeten utan att behöva lita på en central tredje part. Och självklart finns det ett enormt värde i att kunna publicera kod som exekveras automatiskt givet vissa inputs utan att behöva lita på en central tredje part som exekverar koden åt en. Sedan kan man självklart argumentera för att nyttan med detta är mindre i fria länder som Sverige, men i diktaturer eller i länder med en förtryckt befolkning är det här hur viktigt som helst. Så om du är intresserad så skulle jag säga att du borde börja med att läsa Bitcoins whitepaper, den rekommenderar jag alla att läsa

EDIT:
Och för att återgå lite till det ursprungliga ämnet. Det viktiga i sammanhanget skrivs i slutet av artikeln.

"NFT:s som köpts via butiken kommer fortsatt vara tillgängliga för kunderna via blockkedjan, men från och med början av februari kommer det inte längre vara möjligt att lägga vantarna på nya NFT:s via butiken. Ägare har dock möjlighet att sälja sina NFT:s via andra butiker, vilket betyder att den digitala konst som sålts via butiken inte blir helt värdelösa."

Hur kan man som köpare av digitala varor inte vilja att det ska vara NFT:s? Vad hade hänt med ens skins på Fortnite eller CS om Epic Games eller Valve hade lagt ner spelen? Borta. Det är av den här anledningen jag tycker det är viktigt att spelindustrin satsar mer på NFTs. Och vill man inte att de ska kunna säljas vidare kan man istället göra dem till SBT:s. Oavsett är lösningen väldigt önskvärd enligt mig

Ursäkta ett väldigt sent svar

Som sagt, det är just det som är grejen. Vad är det som man faktiskt får ut av att använda blockkedjor istället för normal valuta om man som vi bor i ett land med en (relativt) stabil valuta? Jag köper att man i San Salvador hellre använder det än deras egna, samtidigt i Argentina snackar Milliei om att skrota deras Peso och gå över till USD. För dessa länder känns det inte orimligt att överväga att byta valuta till något mer stabilt när deras egna valutor är mer volatila/dras med inflation. Men vi bor varken i San Salvador eller Agentina.

Överföra pengar går redan bra via växlande mellan FIAT-valutor. Du skriver att man inte behöver "lita" på en tredje part, men jag vill hävda att göra en betalning via VISA/Mastercard+banker är bra mycket tryggare än att göra en annonym överföring från en kryptoplånbok till en annan i ganska precis varenda överföring jag någonsin gjort, just eftersom den länk jag behöver lita på är någon jag faktiskt litar på.

Det var dock inte detta jag frågade om. Vi bor inte i (och handlar i regel inte i) länder där pengaöverföringar via konventionella system är sketchy. Så vilken anledning har vi att bry oss om detta? Jag bryr mig inte om whitepapers som förklarar vad man kan göra, jag frågade på vilket sätt de faktiskt används idag på ett sätt som har en faktiskt nytta annat än att agera ett extra steg av växlande eller sätta en vattenstämpel på något som de som inte köpt konceptet med artificiellt begränsad tillgång ser som värdelöst? Jag har spelat spel med skins och dylikt som alla spelare inte direkt har tillgång till, som funkar utan vidare utan någon form av krypto, både med och utan inblandande av något av monetärt värde. De saker jag köpt har jag köpt av skaparna av spel som jag haft kul med, utan någon tanke på att dessa saker skulle ha något faktiskt värde så att jag kan sälja dem igen, i mitt fall endast från spel som varit F2P där jag velalt kompensera skaparna.

Så är skinstradande och uttråkade apor eller lata lejon är det som i slutändan legitimerar krypto som något som ger oss ett unikt värde? I slutändan verkar ditt svar leda tillbaka till spekulation, att saker man betalar för som kan skapas ur luften eller åtminstone kan kopieras gränslöst faktiskt ska ha ett värde eftersom tillgången är "begränsad" så man kan sälja det igen. Det drar ju liksom direkt mot tulpanmani...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Ursäkta ett väldigt sent svar

Som sagt, det är just det som är grejen. Vad är det som man faktiskt får ut av att använda blockkedjor istället för normal valuta om man som vi bor i ett land med en (relativt) stabil valuta? Jag köper att man i San Salvador hellre använder det än deras egna, samtidigt i Argentina snackar Milliei om att skrota deras Peso och gå över till USD. För dessa länder känns det inte orimligt att överväga att byta valuta till något mer stabilt när deras egna valutor är mer volatila/dras med inflation. Men vi bor varken i San Salvador eller Agentina.

Överföra pengar går redan bra via växlande mellan FIAT-valutor. Du skriver att man inte behöver "lita" på en tredje part, men jag vill hävda att göra en betalning via VISA/Mastercard+banker är bra mycket tryggare än att göra en annonym överföring från en kryptoplånbok till en annan i ganska precis varenda överföring jag någonsin gjort, just eftersom den länk jag behöver lita på är någon jag faktiskt litar på.

Det var dock inte detta jag frågade om. Vi bor inte i (och handlar i regel inte i) länder där pengaöverföringar via konventionella system är sketchy. Så vilken anledning har vi att bry oss om detta? Jag bryr mig inte om whitepapers som förklarar vad man kan göra, jag frågade på vilket sätt de faktiskt används idag på ett sätt som har en faktiskt nytta annat än att agera ett extra steg av växlande eller sätta en vattenstämpel på något som de som inte köpt konceptet med artificiellt begränsad tillgång ser som värdelöst? Jag har spelat spel med skins och dylikt som alla spelare inte direkt har tillgång till, som funkar utan vidare utan någon form av krypto, både med och utan inblandande av något av monetärt värde. De saker jag köpt har jag köpt av skaparna av spel som jag haft kul med, utan någon tanke på att dessa saker skulle ha något faktiskt värde så att jag kan sälja dem igen, i mitt fall endast från spel som varit F2P där jag velalt kompensera skaparna.

Så är skinstradande och uttråkade apor eller lata lejon är det som i slutändan legitimerar krypto som något som ger oss ett unikt värde? I slutändan verkar ditt svar leda tillbaka till spekulation, att saker man betalar för som kan skapas ur luften eller åtminstone kan kopieras gränslöst faktiskt ska ha ett värde eftersom tillgången är "begränsad" så man kan sälja det igen. Det drar ju liksom direkt mot tulpanmani...

https://video-images.vice.com/articles/618e92b15ab844009b62f777/lede/1636733618592-fd8gihoxwaybxe.jpeg?crop=1xw:0.8440191387559809xh;center,center&resize=1000:*

Inga problem, ibland behöver man lägga tid på verkligheten också

Jag tror inte riktigt du har förstått än vad Bitcoin faktiskt möjliggjorde. Detta läser jag in när jag läser ditt andra stycke där du nämner VISA/Mastercard och säger ”just eftersom den länk jag behöver lita på är någon jag faktiskt litar på”.

Om person A vill överföra ett värde (”pengar”, men vi kan lika gärna säga ”guldtackor” eller vad som helst annat som båda är överens om har ett värde) till person B i den fysiska världen har det alltid varit trivialt. Person A ger pengarna direkt till person B. Easy peasy. Om vi istället tänker i den digitala världen så gick inte detta längre utan att blanda in (minst) en central tredjepart. Dvs Person A håller sina digitala pengar hos bank C (central tredjepart som denne litar på) och frågar bank C om den kan överföra pengar till bank D (central tredjepart som person B litar på). Dvs det går inte att göra en överföring utan att någon behöver lita på minst en central tredjepart.

Det Satoshi möjliggjorde i och med Bitcoin är att Person A numera kan överföra pengar digitalt till person B utan att någon av dem behöver lita på en central tredjepart.

Och det Ethereum möjliggjorde var att man kunde publicera kod på ett globalt nätverk som exekveras automatiskt givet vissa inputs utan att behöva lita på att en central tredjepart exekverar koden åt en.

Detta har alltså inte varit möjligt innan, och vissa av oss ser stora möjligheter i och med detta och använder det precis hela tiden. Medan andra inte förstår det överhuvudtaget. Som jag skrev i mitt (kanske lite hårt formulerade) förra inlägg: "När jag läser ditt inlägg ser jag framför mig en Amish ute i ingenstans i USA som fortsätter vänta på indikationer på att bilen och internet eventuellt har något värde.."

Jag har, precis som du, också spelat spel med skins och dylikt och också köpt saker i F2P spel där jag har velat kompensera skaparna. Har även, säkert som du också, köpt flera spel på steam som jag aldrig har för avsikt att faktiskt spela, för att stötta skaparna av spelet (typ när jag har tittat på många timmar Twitch eller Youtube av ett visst spel). Men i de här fallen ser jag mycket hellre att man faktiskt får något som ”minne” av det, än att inte få det. Och vill man som spelutvecklare inte att det ska finnas en andrahandsmarknad kan man lämpligen göra det till SBT:s (som i princip är NFT:s som inte går att flytta på eller sälja, därför de kallas ”Soulbound tokens”). Oavsett är lösningen väldigt önskvärd enligt mig.

Så istället för att dra lite förhastade slutsatser om vad du tror krypto handlar om skulle jag säga att det du behöver göra, om du vill veta mer, är att faktiskt läsa Bitcoins whitepaper

Den heliga graalen för mig (heter det så? XD) när det kommer till kryptovalutor handlar inte det minsta om investeringar eller spekuleringar, utan om frihet. Tänk dig en helt decentraliserad kryptovaluta vars värde, utan att man behöver lita på en central tredjepart, är helt knuten till en "real world asset" (typ 1 gram guld, 1 dollar, 1 SEK) som man själv kan hålla i sin egen digitala plånbok och skicka till vem som helst på planeten utan att någonsin behöva lita på en central tredjepart. Vi har kommit en bit på vägen med Stable Coins, men är inte riktigt där än. Det är ett användningsområde som har noll med investeringar/spekulation/tulpanmani att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Åh nej, vad synd. Och Gamestop var butiken som folk ville stötta mot hutlös girighet? Well...

japp

Skrivet av Grumbledock:

/r/Superstonk in shambles!
Så mycket pengar bortkastade på absolut ingenting. Nåja, så går det när man jagar trbder i efterhand snarare än har en bra affärsidé!

japp

Skrivet av FreddyK:

Ja hela Gamestop-sagan var en jävla resa. Tråkigt att det inte ledde till något annat än crypto.

var? upp ca 40% atm premarket

Skrivet av lindahlj:

Gamestop, skulle snara säga Cringestop! Eller hur killar?

japp

Skrivet av Söderbäck:

Det här tyckte jag var en intressant uppdatering. Har undrat över din GMEstrategi senaste åren efter all in där ;).

Själv har jag fortfarande svårt att se vad gamestop har i sin produktportfölj som ser så ljust ut framöver.
Tror väl mer att fysisk spelförsäljning rör sig i samma riktning som fysisk försäljning av film och musik.

lastade på ordentligt vid ca 14 dollar.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2