Permalänk

Konstant krashande

Hej,

Har min dator har under en tid betett sig väldigt konstigt.
Men jömna mellanrum (varje dag 1-2 gånger) så krashar den.
Det är olika typer av saker som händer varje gång:
1. Fläckten går igång som fan och skärmen blir svar och allt startas om
2. Datorn hänger sig men skärmen är fortfarande kvar och visar vad jag gör, ljudet fortsätter snurra som att jag är kvar i ett spel eller video etc. Men den är stendöd och behöver startas om den "hårda" vägen för att få igång den.
3. Skärmen blir svart som att jag skulle ha stängd av datorn men fläckten är tyst och inget annat sker. Behöber också hard-resettas för att jag ska få igång den igen.

Kollar igenom eventviewer men varje gång ser jag bara att "shutdown was un-expected". Hittar inga bra errorcodes. Eller så letar jag dåligt bara.

Jag börjar luta mot att grafikkortet är på sista versen? Har ett 2060.

Har även uppdaterat alla drivrutiner mm.
HILFE!

Permalänk
Medlem

Har du integrerat grafikkort? Om så är fallet så rekommenderar jag att du provar att koppla ur grafikkortet och testa med den integrerade grafiken. Kraschar det inte då så har du med stor sannolikhet svaret.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

1. Återställ BIOS inställningar och eventuella överklockningar/justeringar genom att ta bort CMOS batteriet och hålla in powerknappen några sekunder
2. Kontrollera att CPU fläkten sitter monterad tätt och rakt och att kylpastan fortfarande är kladdig
3. Kolla temperaturer i burken med HWmonitor för att se om den blir för varm i samband med att det hänger sig
4. Installera om Windows för att utesluta fel i mjukvara/register
5. Ta bort RAM stickor och kör med 1 i taget för att utesluta att någon av stickorna är felaktiga
6. Återkoppla i tråd så kollar vi vidare tillsammans

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

1. Återställ BIOS inställningar och eventuella överklockningar/justeringar genom att ta bort CMOS batteriet och hålla in powerknappen några sekunder
2. Kontrollera att CPU fläkten sitter monterad tätt och rakt och att kylpastan fortfarande är kladdig
3. Kolla temperaturer i burken med HWmonitor för att se om den blir för varm i samband med att det hänger sig
4. Installera om Windows för att utesluta fel i mjukvara/register
5. Ta bort RAM stickor och kör med 1 i taget för att utesluta att någon av stickorna är felaktiga
6. Återkoppla i tråd så kollar vi vidare tillsammans

Tack för bra tips. Ska gå igenom listan (lite osäker hur man gör vissa steg men google finns)!

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

1. Återställ BIOS inställningar och eventuella överklockningar/justeringar genom att ta bort CMOS batteriet och hålla in powerknappen några sekunder
2. Kontrollera att CPU fläkten sitter monterad tätt och rakt och att kylpastan fortfarande är kladdig
3. Kolla temperaturer i burken med HWmonitor för att se om den blir för varm i samband med att det hänger sig
4. Installera om Windows för att utesluta fel i mjukvara/register
5. Ta bort RAM stickor och kör med 1 i taget för att utesluta att någon av stickorna är felaktiga
6. Återkoppla i tråd så kollar vi vidare tillsammans

Var inne och kollade pastan. Satte tillbaka fläkten etc. Nu får jag dock error och bluescreen på datorn. Inaccessible boot file. Dubbelkollade så alla kablar satt i bra. Så vettefan vad jag lyckades med att förstöra.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet du vilken (eller vilka) fläktar som drar igång? Det skulle jag kolla upp först om du inte vet. Framför allt då om det är grafikkortets fläktar eller inte. Om det är det så känns det väldigt sannolikt att grafikkortet är det som inte mår bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Var inne och kollade pastan. Satte tillbaka fläkten etc. Nu får jag dock error och bluescreen på datorn. Inaccessible boot file. Dubbelkollade så alla kablar satt i bra. Så vettefan vad jag lyckades med att förstöra.

Kanske är primära disken kanske är på väg att ge upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Var inne och kollade pastan. Satte tillbaka fläkten etc. Nu får jag dock error och bluescreen på datorn. Inaccessible boot file. Dubbelkollade så alla kablar satt i bra. Så vettefan vad jag lyckades med att förstöra.

Rengjorde du kylfläns och CPU för att sedan lägga dit ny kylpasta? Eller satt du bara dit kylaren igen på den gamla pastan?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Rengjorde du kylfläns och CPU för att sedan lägga dit ny kylpasta? Eller satt du bara dit kylaren igen på den gamla pastan?

Jag tog endast bort den och kollade så att kylpastan fortfarande var kladdig vilket den var.
Jag blåste sedan även bort en större mängd damm och skit som befann sig i fläkten. Satte sedan tillbaka kylarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Jag tog endast bort den och kollade så att kylpastan fortfarande var kladdig vilket den var.
Jag blåste sedan även bort en större mängd damm och skit som befann sig i fläkten. Satte sedan tillbaka kylarn

Då vågar jag påstå att du nu har luftbubblor i kylpastan. Troligen även damm.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Då vågar jag påstå att du nu har luftbubblor i kylpastan. Troligen även damm.

Osannolikt att en luftbubbla skapar så pass ojämnt tryck att värmeledningen påverkas. Det går liksom att köra med kaviar och nutella som funkar ett bra tag om man fortfarande har IHS och inte deliddat cpu.
Har du installerat om Windows? Annars gör det - gärna med en annan hårddisk eller SSD för att utesluta att den håller på och ge upp.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Jag lyckades installera om windows och nu är jag tillbaka inne i datorn! Så ska se hur länge det tar innan den dör igen. Om den inte gör det så var det troligen en windows och BIOS reset som behövdes. Fingers crossed

Permalänk
Skrivet av Hyperhorn:

Jag lyckades installera om windows och nu är jag tillbaka inne i datorn! Så ska se hur länge det tar innan den dör igen. Om den inte gör det så var det troligen en windows och BIOS reset som behövdes. Fingers crossed

Snyggt jobbat! Kul att kunna vara med och bidra

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hyperhorn:

Jag lyckades installera om windows och nu är jag tillbaka inne i datorn! Så ska se hur länge det tar innan den dör igen. Om den inte gör det så var det troligen en windows och BIOS reset som behövdes. Fingers crossed

Någon ny status?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Någon ny status?

Inte krashat än, läget verkar stabilt!

Permalänk
Skrivet av Hyperhorn:

Inte krashat än, läget verkar stabilt!

Fint!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass