Önskar tips på termostater till radiator

Permalänk
Hedersmedlem

Önskar tips på termostater till radiator

Undrar om någon har tips på termostater till radiatorer (vattenburet system)

Jag ser framför mig en termostat på väggen där man ställer in temperaturen för rummet och att denna enhet sedan kommunicerar med något som driver ventilen på elementen i samma rum. Jag skulle också vilja kontrollera hela systemet med en app så att man kan se vilken temperatur som är i varje rum samt även ställa in temperatur för en eller flera av rummen så att man tex kan sänka temperaturen i alla rum om man åker på semester och liknande.

Jag har kollat lite på Danfoss Ally, men blir lite osäker på om man kan ha en termostat på väggen med det systemet. Att mäta temperaturen vid elementet känns helt bakvänt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inget tips om termostater tyvärr, men vad har du för värmekälla? Är det en värmepump av något slag brukar det avrådas ifrån att ha termostater på elementen. Det försämrar värmepumpens effektivitet. Man låter pumpen styra, och stryper dom element som blir för varma på returen.

Pellets, ved, olja med mera, då funkar det med termostater.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har fjärrvärme. Centralen verkar inte ha någon termostat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Undrar om någon har tips på termostater till radiatorer (vattenburet system)

Jag ser framför mig en termostat på väggen där man ställer in temperaturen för rummet och att denna enhet sedan kommunicerar med något som driver ventilen på elementen i samma rum. Jag skulle också vilja kontrollera hela systemet med en app så att man kan se vilken temperatur som är i varje rum samt även ställa in temperatur för en eller flera av rummen så att man tex kan sänka temperaturen i alla rum om man åker på semester och liknande.

Jag har kollat lite på Danfoss Ally, men blir lite osäker på om man kan ha en termostat på väggen med det systemet. Att mäta temperaturen vid elementet känns helt bakvänt.

man brukar kunna ställer in hur stort element man har på termostaten för att anpassa det till rummet.
en lösning om man inte är nöjd med detta är att sätta en givare där man önskar mäta och låta den styra elementet.
detta är då främst trådlöst. Jag testade lite olika lösningar hemma och körde då först på termostater på elementet, sedan satte jag lösa tempgivare, resultatet var närmast 0 i skilldnad.

sedan som tidigare skrivit beror det på vad du har för värmesystem, ska du styra på elementet är det främst om man gör små justeringar tex sänker vi idag ner tempen när vi inte är hemma eller sover, men då talar vi om enstaka grader och främst för att få behagligt klimat, dvs det ska vara varmt när man vaknar och kommer hem. nackdelen är att pannan kommer gå i onödan

Sedan något år bakåt ha vi satt inomhus termostat till bergvärmen, det är mycket mer ekonomiskt, dvs man sparar en del när pannan inte går i onödan som den kunde göra om det var kallt ute även om det var varmt inne.
Idag samkör vi pannans termostat med nattsänkningen och när vi är iväg, men även här talar vi om rätt små % och igen det är främst för att ha värma golv när man kommer hem eller går upp. själva besparingen är främst att den inte går i onödan när det är kallt ute men varmt inne.

vi kör popp på elementen som är en version av danfoss, jag skulle nog inte rekomenderar dom då man får byta batterier typ 1 gång per år. på golvvärmen kör vi qubino termostat 2 fast dessa är då kabelanslutna, fungerar dock utmärkt. båda dessa system styrs av en z-wave controller som samkör mot pannan som styrs av thermia online och inomhus termostaten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

man brukar kunna ställer in hur stort element man har på termostaten för att anpassa det till rummet.
en lösning om man inte är nöjd med detta är att sätta en givare där man önskar mäta och låta den styra elementet.
detta är då främst trådlöst. Jag testade lite olika lösningar hemma och körde då först på termostater på elementet, sedan satte jag lösa tempgivare, resultatet var närmast 0 i skilldnad.

sedan som tidigare skrivit beror det på vad du har för värmesystem, ska du styra på elementet är det främst om man gör små justeringar tex sänker vi idag ner tempen när vi inte är hemma eller sover, men då talar vi om enstaka grader och främst för att få behagligt klimat, dvs det ska vara varmt när man vaknar och kommer hem. nackdelen är att pannan kommer gå i onödan

Sedan något år bakåt ha vi satt inomhus termostat till bergvärmen, det är mycket mer ekonomiskt, dvs man sparar en del när pannan inte går i onödan som den kunde göra om det var kallt ute även om det var varmt inne.
Idag samkör vi pannans termostat med nattsänkningen och när vi är iväg, men även här talar vi om rätt små % och igen det är främst för att ha värma golv när man kommer hem eller går upp. själva besparingen är främst att den inte går i onödan när det är kallt ute men varmt inne.

vi kör popp på elementen som är en version av danfoss, jag skulle nog inte rekomenderar dom då man får byta batterier typ 1 gång per år. på golvvärmen kör vi qubino termostat 2 fast dessa är då kabelanslutna, fungerar dock utmärkt. båda dessa system styrs av en z-wave controller som samkör mot pannan som styrs av thermia online och inomhus termostaten.

Tack för input. Jag är nog inte främst ute efter att optimera den dagliga temperaturen. Snarare att kunna sänka snabbt till typ 16 grader om vi inte kommer att vara hemma på någon dag, samt enkelt justera tillbaka. Vidare så finns det tre tonåringar i huset som justerar värmen efter sitt eget tycke och smak, och så klart inte justerar tillbaka.

Det är ett vattenburet system med fjärrvärme. Idag sitter det vred med 0-9, vilket jag tolkar som inte ens är en termostater, så jag vill gärna byta dem oavsett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack för input. Jag är nog inte främst ute efter att optimera den dagliga temperaturen. Snarare att kunna sänka snabbt till typ 16 grader om vi inte kommer att vara hemma på någon dag, samt enkelt justera tillbaka. Vidare så finns det tre tonåringar i huset som justerar värmen efter sitt eget tycke och smak, och så klart inte justerar tillbaka.

Det är ett vattenburet system med fjärrvärme. Idag sitter det vred med 0-9, vilket jag tolkar som inte ens är en termostater, så jag vill gärna byta dem oavsett.

Om du kan vrida så är det en termostat.
Vatten brukar man köra alla radiatorer på max. Sen ändrar man bör värdet i Fjv centralen.

Om du skall hålla på med enskilda rums temp så kommer det oftast skena i pris som du aldrig får igen.

Vatten är också väldigt trögt som system så sänker du nu så uppnår du kanske inte mål temp förrän om flera timmar senare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

https://www.tomtop.com/p-c-e0289-1.html

Även om har annat system, så kan tipsa med smartlife eftersom att om något slutar funkar eller vill komplettera/uppgradera, så är du inte låst till en tillverkare och kan köra med vilken du vill. Samt Har även fått installerat från Ngenic en smartstyrning från fjärrvärme, så kan du detsamma komplettera med och därav kan styra i relation värme, väder timer etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du kan vrida så är det en termostat.
Vatten brukar man köra alla radiatorer på max. Sen ändrar man bör värdet i Fjv centralen.

Om du skall hålla på med enskilda rums temp så kommer det oftast skena i pris som du aldrig får igen.

Vatten är också väldigt trögt som system så sänker du nu så uppnår du kanske inte mål temp förrän om flera timmar senare

Kan säga att detta är ett nytt hus som vi fortfarande håller på att installera oss i.

Det var en intressant tanke. Då menar du att man istället har en central termostat som kontrollerar fjärrvärmen? Har alla fjv-centraler för villabruk stöd för det? Idag finns ingen sådan termostat, så vida den inte sitter direkt på centralen, men det vore nog inte så nyttigt då centralen sitter i en skrubb som blir betydligt varmare än resten av huset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kollat på Danfoss Ally så kolla också på deras Eco termostater. Har några såna men styr dem inte på nått särskilt sätt men det ska väl gå om man vill göra annat än att ha dem som vanlig termostat.
Har lite svårt att se nån vits med att kunna styra "per element" för min del men det kanske är nått som kan passa bättre än att styra "allt" för någon.
Termostaterna finns i vart fall för de som tror sig kunna ha nytta av dem, personligen tror jag det blir mer pillande och rolig teknikgrej än nån fördel för det blir nog mer reglerande än bekvämt liv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan säga att detta är ett nytt hus som vi fortfarande håller på att installera oss i.

Det var en intressant tanke. Då menar du att man istället har en central termostat som kontrollerar fjärrvärmen? Har alla fjv-centraler för villabruk stöd för det? Idag finns ingen sådan termostat, så vida den inte sitter direkt på centralen, men det vore nog inte så nyttigt då centralen sitter i en skrubb som blir betydligt varmare än resten av huset.

Nu bor jag i lägenhet men vi kör lägenhets temp som styr fjärrvärme kurvan mot ett bör värde.
Så jag kan sänka online inomhus tempen så sänker den kurvan. (för hela huset iofs) eller styr termostaten för rummet

Vi kör Exergis egna men du har även ngenic https://ngenic.se/tune/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack för input. Jag är nog inte främst ute efter att optimera den dagliga temperaturen. Snarare att kunna sänka snabbt till typ 16 grader om vi inte kommer att vara hemma på någon dag, samt enkelt justera tillbaka. Vidare så finns det tre tonåringar i huset som justerar värmen efter sitt eget tycke och smak, och så klart inte justerar tillbaka.

Det är ett vattenburet system med fjärrvärme. Idag sitter det vred med 0-9, vilket jag tolkar som inte ens är en termostater, så jag vill gärna byta dem oavsett.

det är termostater, men är det på elementet detta sitter eller är det på väggen?
är det på väggen är det nästan garanterat 24v som går till en liten motor ventil, då är det tex qubino termostat 2 du använder, då kan du använda befintliga kabel.
eller så kan du sätta med skärm och det finns då både batteri driva eller 230v väljer du 230v måste du byta kabel.
vi har thermostat 2 och ser temperaturen på telefonen samt har vi plattor på väggarna.

är det på elementet är det radio termostat tex popp/danefors du väljer, dessa kan du sedan i kontroller ställa så man inte kan ändra temperaturen på själva termostaten, nackdelen är att du kommer får byta batterier minst 1 gång om året. det har nyligen kommit versioner som man kan driva med usb i stället för batteri (kollar på det själv) sedan finns det större system som drivs av tex 24v osv

kör du tex ett z-wave (eller annat smart system) system så kan du enkelt sätta så det stänger ner när ni är x mil borta och så det återaktiverar systemet när ni är inom x mil så det är varmt när ni kommer hem. eller att det ska göras via klockslag osv (väldigt lätt att glömma både sänka och höja temperaturen när man ska göra det manuellt) för oss tar det drygt 30min innan golven är varma, hur lång tid det kommer ta hos dig får du helt enkelt testa.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.