Krönika: Netflix dödade mitt intresse för film – Blu-ray återupplivade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Var köper man dvd och blue-ray där de har stort utbud? Är första gången på prisjakt som jag knappt hittar några ställen som säljer blue-ray eller dvd, speciellt serier.

Hade tur och hittade serien The Strain förra året men andra som skulle vilja ha som Ballers, The Deuce, WestWorld med flera hittar bara 1 säsong och en återförsäljare Amazon.

Cdon har fortfarande ett stort sortiment och det majoriteten är från egen distribution och inte 3e parts handlare.

Permalänk
Medlem

https://www.ginza.se/ är ett to-go-place (sen +50 år) för vinyl och sen även filmer. Har inte köpt där senaste åren men stöd deras verksamhet för de brukade även ha lite mer udda filmer.

De flesta ställen för lite smalare filmer har minskat, även mitt favvo-ställe i London för de tjänar mer pengar idag på vinyl än udda filmer.

https://www.media-dealer.de/ kan också vara en möjlighet men har inte provat.

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni blueray fanatiker ofta ser om samma filmer, annars har jag svårt att se poängen med att äga ett fysiskt ex. Själv när jag ser på film tycker jag (oftast) det är roligt att försöka hitta något nytt men vi är alla olika.

Permalänk
Medlem

Streaming är bakgrundsljud som radio eller linjär-tv, skiva är fokus som bio, en helt annan känsla

Permalänk
Medlem

Härligt med fysisk media! Själv kör jag Laserdisc. Där kan vi verkligen prata om en fysisk upplevelse; allt från att ta fram det fina fodralet, ta ut en silvrig skiva i storlek som en vinylplatta, öppna LD-spelaren med dess enorma disc tray till att stänga luckan och surra igång skivan.

Sedan att Laserdiscarnas digitala ljudspår ofta är grymma hjälper såklart till! Så himla coolt att matrixed surround fungerar med sådan punch. Tips: podracet i Star Wars Episod 1: Fantommajonnäsen. Otroligt ljud på en ordentlig ljudanläggning. Otroligt.

Jag har tidigare kört på en Panasonic plasma och en Logitech 5.1-setup, men har omvärderat setup:en och kopplat tillbaka till min Bang & Olufsen MX7000 CRT TV med sina aktiva högtalare. Otroligt härlig upplevelse. 4K? Knappast, men en skön ritual då och då.

Permalänk

Jag är egentligen inte ett stort fan av fysisk media när det kommer till filmer, men blu-ray är nice! 1080p fungerar bra även på en 4K-TV och steget till 4K Blu-ray är inte lika viktigt jämfört med att gå till blu-ray från DVD, som känts enormt utdaterat sedan flera år tillbaka.

Jag brukar ofta köpa på Tradera, privatkopiera till NASen med makeMKV, sedan sälja på Tradera igen. Ofta blir det ingen större förlust så att få blu-ray-kvalitet "gratis" är väldigt trevligt.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AxxT:

Är någon större skillnad att se på bluray än tex hbo 4k hbo?
Kan man verkligen se någon skillnad nu för tiden?

Det varierar alltid från fall till fall och för att få svar på detta behöver man jämföra sida vid sida med exempelvis två identiskt kalibrerade TV-apparater av tillräcklig referenskvalitet och se hur BD/UHD-BD-utgåvan skiljer sig från den strömmade filmen. Alternativt andra analysverktyg som kan hjälpa till med att dra slutsatser om skillnader. Detta är ju bortom de flestas förmåga men det sker då och då.

Vad du som kräsen konsument kan tänka på är egentligen följande:
1) UHD BD har som sin modus att det är den idag bästa förutsättningen för teknisk kvalitet till vanliga konsumenter. Påtagligt högre bitrate, kvalitativa ljudformat etc.

2) Streaming-tjänster har en modus om att serva så många som möjligt med så lite bandbredd som möjligt.

Ergo, vet vi att (1) har förutsättningarna för att vara den bättre och (2) förutsättningarna att vara den sämre även om detta inte alltid yttrar sig tydligt i praktiken. Sedan kanske du som konsument inte alls är så kräsen att du ens kan se skillnad ifall du deltar i en detaljerad jämförelse.

Permalänk
Medlem

Ouff, saknar inte tillbaks till tiden man hade rad efter rad av svarta IKEA hyllor i vardagsrummet fyllda med blu-rays.

Permalänk
Medlem

Att behöva köpa varje film är en av bonusarna som du säger, då selekterar man ut 95% av all skit. Men är alldeles för lat för att hantera fysiska skivor så lägger över dom på min server, då kan jag även muxa ihop olika släpp om exempelvis svenskt ljudspår bara finns på DVD. Skivorna ligger sedan nedpackade i plastfickor som backup.

Skrivet av PekkaJukkasson:

Jag brukar ofta köpa på Tradera, privatkopiera till NASen med makeMKV, sedan sälja på Tradera igen. Ofta blir det ingen större förlust så att få blu-ray-kvalitet "gratis" är väldigt trevligt.

Nu är det ju väldigt få blu-ray man kan privatkopiera, men jag antar att inte behöva exponera sin piratkopiering utåt har sitt eget värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har flera gånger funderat över skillnaden i bildkvalitét mellan de 4K-filmer som går att köpa och strömma från Apple (vilka jag upplever håller hög kvalité) och en UHD-Blu-ray. Antar att den senare rimligen är bättre, men hur mycket bättre? 🤔

Kolla mörka partier, där brukar komprimeringen (pga låg bitrate) vara väldigt tydlig. Istället för en mjuk skala av mörker så är det ett block av svart o mörkgrått.

Har man väl sett det så är det störigt, så kanske inte ska kolla efter det (sen blir ju såklart streaming bättre o bättre så problemet är nog på väg bort)

Men annars tror jag de flesta väljer uhd idag pga ljudet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En tjänst som står ut i sammanhanget är ju SkyShowTime där i princip allt är 2-kanal, även deras premiumfilmer och serier, typ Star Trek. Ett exempel här är Yellowstone som jag vägrat kolla på för det är så urdåligt ljud, inte bara 2-kanal utan med extremt dålig "kvittrig" mp3-kvalitet typ. Netflix fick ju över Yellowstone nyligen och vips så serveras det med 5-kanal och låter fint. Dock är det ju värre med Star Trek Strange New Worlds som jag fortfarande inte sett, just av den anledningen. Stort suck på den.

Jag ger ju mina grabbar en kulturuppfostran med diverse gamla (och nyare) fina filmer som många funnits i streamingvärlden, men som dumpas ner i "hyr eller köp"kategorin efter ett tag. Prime Video är ju duktiga på det t.ex... Det är så himla tråkigt speciellt om man lagt upp filmerna i sin titta-lista och när det sen är dags så finns de inte längre tillgängliga i det vanliga utbudet. Jag vägrar ju köpa tjänsten en gång till när jag ju redan prenumererar...

Då blir det ju att man får gå tillbaka till sin gamla BluRay-samling, och trots avsaknad av både 4K, Dolby Vision och Atmos så både låter och ser det superfint ut. Senast såg vi Stargate (filmen) som har ett makalöst fint foto och ljud faktiskt. Dessutom blir det ju lite mer biokänsla helt klart när man plockar fram sin klenod ut hyllan och trycker in den i släden. Numera kör vi alltså i första hand BluRay om vi har filmen där och i andra hand streaming.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven när det gäller fysisk media i sig då det snarare är "välja ut och köpa filmen X" som är den stora fördelen förutom den tekniska kvaliteten. Istället för att sitta där och hoppa mellan streamingtjänster och inse att den och den filmen eller serien inte finns på X, man behöver Y men sedan kanske man vill se något annat som endast finns hos Z - då framstår plötsligt det fysiska som ren semester. Då kan man ha BÅDE Star Trek OCH Star Wars UTAN att fippla med olika tjänster.

Det är dock dags att ta fram ett "virtuellt skivfformat" (bolagen vill ju så gärna ha DRM) som mycket väl kan vara en krypterad ISO med samma kvalitet som BD och med detta en standard för mediaspelare som gör att dessa "skivor" kan spelas upp via all utrustning som följer en standard. Då kan man få fördelarna med fysiska medier (kvaliteten och möjligheten att själv välja vad man vill ha) utan de rent praktiska nackdelarna (framförallt platskrav och bitröta).

Försäljning via ett "Steam" eller så fast för filmer. Alltså en butik som har det mesta, inte artificiellt uppdelat på olika tjänster.

Att streaming fungerar rätt så bra när det gäller musik beror mycket på att skivbolagen accepterar (i de flesta fall) distribution via olika tjänster (alltså att sammma album finns hos Apple Music, Spotify och Tidal) jämfört med om t.ex Universal Music skulle ha en tjänst, Warner en annan, Sony Music en tredje o.s.v. Då hade det blivit samma kaos som för närvarande råder på film/seriesidan.

Försvinner fysiska media helt och streaming blir enda alternativet (ihop med dagens fragmentering) - då kommer det bli en klar och drastisk försämring.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Nu är det ju väldigt få blu-ray man kan privatkopiera, men jag antar att inte behöva exponera sin piratkopiering utåt har sitt eget värde.

Jag förstår inte hur du menar att det skulle vara blu-ray-skivor som man kan privatkopiera? Med MakeMKV har jag rippat alla mina ca 30 serier och lika många filmer utan problem. Allt ligger på min NAS för privat bruk av mig, mina nära och kära.

Det är ungefär så du också gör om jag förstår resten av ditt inlägg korrekt?

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag antar att ni blueray fanatiker ofta ser om samma filmer, annars har jag svårt att se poängen med att äga ett fysiskt ex. Själv när jag ser på film tycker jag (oftast) det är roligt att försöka hitta något nytt men vi är alla olika.

Jul, påsk och midsommar är varje år. Det ena utesluter inte det andra. Klart man ser om igen..menar du att du bara ser på nya Hallmark julfilmer varje år? Var är traditionerna? The Elf måste alla julfantaster se varje år på samma sätt som Kalle kl3 på svt.

Jag i alla fall ser alla nya filmer jag kan där man kan och sen ser jag om de bästa igen och igen och igen över tid. Såg Star Wars 1979 11 ggr på bio och första Indiana Jones på bio 1981 5 ggr och ET 3 ggr.

Hänger inte riktigt med i ditt resonemang...så du menar att du aldrig ser om något avsnitt på en serie eller film någonsin? I så fall förstår jag att du inte vill ha fysiska ex. och det är väl ok men sån är inte jag i alla fall.

Skulle nog inte ha biosalong om jag inte gillade att titta flera gånger på filmer för det blir dyrt annars. Billigast hade nog varit att piratkopiera allt sedan 1995 och köra på gammal tjock-TV datorskärm men det verkar väldigt tråkigt.

Birdy NamNam...som vi säger som tittar flera ggr på en film....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

bilden skiljer väl också då bitraten är högre än motsvarande streaming.

Både bild och ljud skiljer sig väl en hel del. En 1:1 kopia av en blu-ray 4k med atmos/dts-x ligger på en ca 70-80GB. Streamingtjänsterna ligger långt under det värdet. Sen kanske man inte ser/hör någon skillnad om man inte sitter på high-end prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Om inte en bra blu-ray spelare hade varit så jäklar dyr så hade jag absolut samlat på fysiska filmer igen. Arrow har hur mycket kul som helst tex.

Istället köper jag en del på iTunes, tillräckligt bra bild för mig iaf.

Tog hem en "otested" Sony UBP-700 från Ebay för 1250 utan strömadapter eller dosa förra året. Hittade en strömadapter med rätt specs på Amazon för 149 kronor och hade tänkt byta kontakten på den bara men då Sony är japanskt så använder de såklart japansk kontakt-standard som är i princip omöjlig att få tag på inom rimlig tid och lokala datorbutiken hade ingen vanlig kontakt som passa så det blev att löda den direkt till spelarn, vilket funka bra det med. Hitta rätt sorts originaldosa hos en grekisk leksaksåterförsäljare på Ebay också, som dessutom godtog mitt skambud på 5 dollar så jag fick dosan för ~150 kronor.

Så jag fixa en UHD Blu Ray-spelare för ungefär 1550 kronor, vilket är en väldigt bra deal när spelarn ny skulle gått på det dubbla och en vanlig spelare kostade från 1000 kronor.

Permalänk
Medlem

Nja jag tror inte själva mediat gör något för att få tillbaka filmintresset. Jag tror mer det är uppladdningen inför filmen som gör det.
- "Aw yeah på fredag ska jag se min nya film, ska nog köpa hem popcorn! "
Istället för att man slumpmässigt lägger sig i soffan och
- "ööh, finns det nåt kul att se?"

Jag skriver upp filmer jag vill se på en lista och så betar jag av den listan. På fredag ska jag se Bladerunner 2049 på Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Jag förstår inte hur du menar att det skulle vara blu-ray-skivor som man kan privatkopiera? Med MakeMKV har jag rippat alla mina ca 30 serier och lika många filmer utan problem. Allt ligger på min NAS för privat bruk av mig, mina nära och kära.

Det är ungefär så du också gör om jag förstår resten av ditt inlägg korrekt?

Det blir ju piratkopiering om du sedan säljer skivan. (Som du skrev i ditt inlägg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Jag förstår inte hur du menar att det skulle vara blu-ray-skivor som man kan privatkopiera? Med MakeMKV har jag rippat alla mina ca 30 serier och lika många filmer utan problem. Allt ligger på min NAS för privat bruk av mig, mina nära och kära.

Det är ungefär så du också gör om jag förstår resten av ditt inlägg korrekt?

Det blir piratkopiering så fort du kringgår kopieringsskyddet, vilket makemkv gör. Så de enda bluray du kan privatkopiera är de som saknar det.

Jag kommenterade bara på ditt felaktiga ordval, eftersom du fetmarkerade det.

Permalänk
Medlem

Med risk för att starta en rejäl pajkastning, men jag skulle vilja se ett PK (politiskt korrekt) filter, där man kan gömma innehållet helt eller delvis. Det mesta man börjar titta på introducerar detta inom ett par minuter, medan andra serier tar ett par avsnitt, eller tillåmed säsonger. Kanske får de inte förlängt om de inte ger med sig?

Detta är mitt största problem med de flesta strömmningstjänster, jag vill bara se en film / serie för att ta det lugnt och släppa verkligheten en stund, utan påtvingat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Var köper man dvd och blue-ray där de har stort utbud? Är första gången på prisjakt som jag knappt hittar några ställen som säljer blue-ray eller dvd, speciellt serier.

Hade tur och hittade serien The Strain förra året men andra som skulle vilja ha som Ballers, The Deuce, WestWorld med flera hittar bara 1 säsong och en återförsäljare Amazon.

imusic.se en dansk sida med stort utbud och ofta bra priser. Men sökmotorn på sidan är väl sisådär 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Tog hem en "otested" Sony UBP-700 från Ebay för 1250 utan strömadapter eller dosa förra året. Hittade en strömadapter med rätt specs på Amazon för 149 kronor och hade tänkt byta kontakten på den bara men då Sony är japanskt så använder de såklart japansk kontakt-standard som är i princip omöjlig att få tag på inom rimlig tid och lokala datorbutiken hade ingen vanlig kontakt som passa så det blev att löda den direkt till spelarn, vilket funka bra det med. Hitta rätt sorts originaldosa hos en grekisk leksaksåterförsäljare på Ebay också, som dessutom godtog mitt skambud på 5 dollar så jag fick dosan för ~150 kronor.

Så jag fixa en UHD Blu Ray-spelare för ungefär 1550 kronor, vilket är en väldigt bra deal när spelarn ny skulle gått på det dubbla och en vanlig spelare kostade från 1000 kronor.

Har samma spelare (ca 5 år gammal) å det är lite Sony budget över det hela, man manuellt aktivera Dolby Vision, vissa förinstallerade appar, mest mögappar, går inte att installera nya appar å lite dåligt med inställningar. Den har spelat upp mina 4K/SDR Blu ray filmer utan problem. Gjorde dock en uppgradering för ett tag sen: Reavon X110, bl.a bättre, mer inställningar jämfört med Sony:n å ett annat pris. Har kört Sony:n (kör Reavon:n på den nu) på en Marantz NR 1117 hemmabio reciever (kör Atmos/DTS:X 5.2.2) å en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E.Fick hem en klassiker i lördags: Christine 4K (Ebay, England).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

En av de mest överraskande trådarna på Sweclockers genom tiderna måste jag säga:

1. att de flesta verkar samla på Blueray trots att det är 2024 (laserdisc förekommer också)
2. att såpass många älskar att se samma filmer om och om igen

Man kunde först få intrycket av trådförfattaren att han tyckte att han var lite annorlunda men det visade sig vara totalt tvärtom.

Tänker mig fredagkvällarna:
"Älskling, ska vi ta Inception igen?"
- "Men den har vi ju sett 14 gånger..."
"Snälla... den är ju så bra!"
- "Ok!"

eller
- "Älskling, kan vi inte se Dune idag?"
- "Sorry, den har vi inte på blueray."
(end of discussion)

Men samlandet är ändå intressant tycker jag. Frågan är om det faktiskt kan vara en bra investering att samla på fysiska ex av film? Att vinylsamlingar ökar i värdet är ju en trend som varat i ett antal år nu och underligt nog verkar fortsätta. Musik kan jag dock tycka är lite mera naturligt att vilja spela om och om igen vs filmer. Frågan är hur det blir i framtiden när det sannolikt blir ännu mer ovanligt med fysiska ex men att vi människor fortfarande älskar att samla på saker och vara retro. Kanske är helt lysande investeringar att bygga upp enorma mediabibliotek nu eller har de helt enkelt ofta gjorts i för stora upplagor?

Permalänk
Medlem

Undvik följande 4K Blu ray film: Arrival, även om skräpet har DTS HD - Master Audio 7.1 ljud. Dyker upp några utomjordningar på nåt ställe å nåt fruntimmer ska försöka tyda/översätta till till amerikansa (vad annars). Har dom fått pengar till att spela in detta skräp (måste SVT/SF som stöttat detta med pengar).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av makatech:

En av de mest överraskande trådarna på Sweclockers genom tiderna måste jag säga:

1. att de flesta verkar samla på Blueray trots att det är 2024 (laserdisc förekommer också)
2. att såpass många älskar att se samma filmer om och om igen

Man kunde först få intrycket av trådförfattaren att han tyckte att han var lite annorlunda men det visade sig vara totalt tvärtom.

Tänker mig fredagkvällarna:
"Älskling, ska vi ta Inception igen?"
- "Men den har vi ju sett 14 gånger..."
"Snälla... den är ju så bra!"
- "Ok!"

eller
- "Älskling, kan vi inte se Dune idag?"
- "Sorry, den har vi inte på blueray."
(end of discussion)

Men samlandet är ändå intressant tycker jag. Frågan är om det faktiskt kan vara en bra investering att samla på fysiska ex av film? Att vinylsamlingar ökar i värdet är ju en trend som varat i ett antal år nu och underligt nog verkar fortsätta. Musik kan jag dock tycka är lite mera naturligt att vilja spela om och om igen vs filmer. Frågan är hur det blir i framtiden när det sannolikt blir ännu mer ovanligt med fysiska ex men att vi människor fortfarande älskar att samla på saker och vara retro. Kanske är helt lysande investeringar att bygga upp enorma mediabibliotek nu eller har de helt enkelt ofta gjorts i för stora upplagor?

Jag blev väldigt förvånad ska sägas, men positivt överraskad att det finns fler. Annars har jag mest diskuterat samlandet på andra communities online.
Gällande att se samma filmer flera gånger, jag brukar inte utsätta min sambo för att se Starship Troopers för 512:e gången, det tar jag på egen hand när lusten faller på. När det kommer till att se nya filmer har jag senaste tiden sett till att beställa de vi är intresserade av att se tillsammans. I fallet Poor Things till exempel verkar den inte fått någon fysisk 4K-utgåva ännu så då blev det Disney+. Men med till exempel Barbie väntade vi med att titta tills skivan ramlade ned i brevlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Jag är egentligen inte ett stort fan av fysisk media när det kommer till filmer, men blu-ray är nice! 1080p fungerar bra även på en 4K-TV och steget till 4K Blu-ray är inte lika viktigt jämfört med att gå till blu-ray från DVD, som känts enormt utdaterat sedan flera år tillbaka.

Ja...DVD är verkligen under all kritik. Som bekant finns dock en del material endast på DVD, och det finns inte ekonomiska skäl nog att gå upp till full bluray (som man gjorde med Star Trek Next Generation och Star Trek), däremot tycker jag personligen att det hade varit vettigt att få gamla grejor i åtminstone 1280x720 mpeg4 med vettig bitrate än totalt sönderkomprimerad mpeg2-DVD.

Där verkar streamingtjänster ibland gå i förväg numera, då de inte vill streama i DVD-kvalitet liksom, så det blir någon slags uppskalad och/eller bättre komprimerad variant.

Exempel : North and South (1985) som inte finns på Blu-ray men som nu går att streama i bättre kvalitet än DVD (Itunes, Google, Vudu exv)

Ännu bättre exempel: HBO Max gjorde en HD remaster av nåt slag av SF-serien Babylon 5, att visa på HBO Max. Klart bättre än DVD-utgåvan, och sedan kom den även på Blu-ray, med högre bitrate än streamat. Men CGI etc är ändå inte uppdaterat, utan andas 1990-tal, dock är bilden sjukt mycket bättre än DVD, trots att ursprungliga materialet inte var av 1080p bluray-kvalitet direkt.

Snart får vi nog se fler AI-uppskalningar av serier/filmer, kanske kan även dessa landa på skivor.

Måste bara säga att det är häpnadsväckande att så många tycks ha köpt full-hd-TV för 15+ år sedan men ändå inte skaffade blu-ray-spelare. Tog ju många år innan streaming fanns i någorlunda vettig kvalitet. Jag antar att folk tankade hem filmer istället för att köpa fysiska skivor. Inget jag vill moralisera över, är bara lite missnöjd med att SVHS och Bluray 1080p inte fick det genomslag de borde fått. Delvis får ju producenterna av film och teknik ta på sig en del såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nej huu, det är sååå skönt att slippa fippla med media som dessutom tar plats.

Däremot så håller jag med om det aktiva valet. Det är rätt uppfriskande. Men då väljer jag på iTunes vilket för mig är ersättaren till Blu-ray. För mig tillräckligt bra bildkvalité dessutom.

Permalänk
Medlem

Är ju en skräckfilm fan men har vissa klassiker i 4K bl.a: Sista natten med gänget, Kanonerna på Navarone, Delta gänget (Animal House). Blev en beställning idag på Aquaman 1 (har den i SDR version men undervattens scenerna måste se bra fantastiska ut i 4K) å 4K Exorcisten Believer, blev 666 kr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Netflix är 95% skit och trams

Speciellt det svenska utbudet, ok jag har Netflix premium men när Netflix bl.a visade "Det sjunde inseglet" från 1957 då är det nåt som är fel. Jag blev nästan mörkrädd å var på väg att ringa psyket för akut intagen för psyiskaa besvär. Ut med det svenska/vissa andra ländernas utbud.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En av de mest överraskande trådarna på Sweclockers genom tiderna måste jag säga:

1. att de flesta verkar samla på Blueray trots att det är 2024 (laserdisc förekommer också)
2. att såpass många älskar att se samma filmer om och om igen

Man kunde först få intrycket av trådförfattaren att han tyckte att han var lite annorlunda men det visade sig vara totalt tvärtom.

Tänker mig fredagkvällarna:
"Älskling, ska vi ta Inception igen?"
- "Men den har vi ju sett 14 gånger..."
"Snälla... den är ju så bra!"
- "Ok!"

eller
- "Älskling, kan vi inte se Dune idag?"
- "Sorry, den har vi inte på blueray."
(end of discussion)

Men samlandet är ändå intressant tycker jag. Frågan är om det faktiskt kan vara en bra investering att samla på fysiska ex av film? Att vinylsamlingar ökar i värdet är ju en trend som varat i ett antal år nu och underligt nog verkar fortsätta. Musik kan jag dock tycka är lite mera naturligt att vilja spela om och om igen vs filmer. Frågan är hur det blir i framtiden när det sannolikt blir ännu mer ovanligt med fysiska ex men att vi människor fortfarande älskar att samla på saker och vara retro. Kanske är helt lysande investeringar att bygga upp enorma mediabibliotek nu eller har de helt enkelt ofta gjorts i för stora upplagor?

Tycker nog att din bild av oss som vill ha fysisk media haltar rejält. Ja, en riktigt bra film ser jag gärna om med jämna mellanrum, annars hade jag inte köpt den. Det är dock inte så att jag tittar på dem varje vecka direkt. Ser en hel del streamat material också, sådant som jag ännu inte köpt, inte finns att köpa eller som jag helt enkelt vill titta på först och avgöra om jag gillar eller inte. I slutändan köper jag dock filmer jag verkligen gillar och kan tänka mig se om både en, två eller fler gånger. En vacker dag kanske de inte finns tillgängliga att streama längre, då har jag dem i hyllan och kan se dem igen ändå.

Det är lite som 90-talet och Napster. Napster gjorde att jag faktiskt köpte mer CD-skivor än jag annars skulle gjort. Det var inte som på 80-talet när man kunde gå till skivaffären och provlyssna innan köp utan det var köpa grisen i säcken. Napster gjorde att jag faktiskt kunde lyssna på musik och det jag verkligen gillade gick jag sedan och köpte. Det är preskriberat nu men faktum är att det är många album jag aldrig köpt om jag inte hittat dem den vägen först.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2