Nya uppgifter: Nvidia släpper enbart RTX 5090 i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Dissar Nvidias överprisade grafikkort och inväntar AMD's High End kort i framtida Radeon 9000-serien. Klarar mig fint med mitt Asus TUF 7900 XTX. Inköpet av mitt nuvarande grafikkort var en markering mot Nvidias ockerpriser.

Köpte 4080 och jag ångrar mig. Gillar inte dlss, tycker att det alltid blir nå artefakter med dyngan på, bättre med rå prestanda

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Tycker nvidia kan sluta med konsument kort helt. De blir äckligt rika på sina Ai kort så allt borde gå till dem.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Köpte 4080 och jag ångrar mig. Gillar inte dlss, tycker att det alltid blir nå artefakter med dyngan på, bättre med rå prestanda

Vad skulle du köpt annars då?
Ett 4090?
Ganska jämnt skägg mellan 7900XTX och 4080.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast nu antar du bara saker, ordet påtagligt indikerar inte alls att jag tror att det flesta korten börjar brinna, även om bara 1% eller 0,1% börjar brinna/smälta så är det extremt mycket högre procentandel än vad det är för antal mobil laddare som börjar brinna då samma procentsats för mobil laddare skulle innebära att säkert hundratusentals om inte miljontals laddare brinner dagligen!

Med tanke på att för varje 4090 som sälj så säljs förmodligen tusentals med mobilladdare.

Jag har ingen åsikt om mobilladdare, det var någon annan som pratade om mobilladdare.

Jag går bara efter vad jag läser på Reddit i de fall där folk försökt sig på att föra någon form av statistik då det inte finns någon officiell. Faktum är att ingen riktigt vet, förutom eventuellt nVidia eller partnertillverkarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tBiorrith:

Undrar vad det blir för (över)pris.

Följer det trenden så gissar jag på 1 699$ - 1 999$.

RTX 2080 Ti = 999$
RTX 3090 = 1 499$
RTX 4090 = 1 599$

Rykten säger ju att AMD gett upp toppfajten igen och om det är sant så kan vi nog garantera helt sinnessjuka priser för 5090, särskilt om det kommer med beryktade GDDR7.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

AMD måste ju dock konkurrera med nuvarande generation.

Frågan är om AMD verkligen måste/vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är på tiden, har suttit redo med SMS-lånen ett bra tag nu

När åker vi?

Mvh

Är du inte nöjd med ditt 4090? Jakten på fler fps är nästan som ett tvångssyndrom för vissa.

Permalänk
Medlem

Bra att det är ett tag kvar innan släpp, sitter bra på mitt 4070 Super. Duger utmärkt för mitt casual-spelande.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är du inte nöjd med ditt 4090? Jakten på fler fps är nästan som ett tvångssyndrom för vissa.

Jodå, jag är supernöjd Var mest ett sarkastiskt inlägg menat som ett skämt. Jag tycker det är hemskt att vårt samhälle tillåter så hög skuldsättning för privatpersoner, och ett RTX 5090 är nog en leksak som somliga hade lånat till.

Jag hade varit intresserad om prestandan dubbleras, RTX 4090 är ett fantastiskt kort men i några få titlar (som jag gillar) ex. CP2077 klarar det precis 70-80 FPS med path tracing och allt på max med DLSS. Då hade jag hellre tagit native utan DLSS och 90-110 FPS.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag hoppas bara på mindre storlek på korten än de överdriva vi fick se på 4090, typ ASUS varianter, som tur gick PNY 4090 kortet in i NR200P efter lite pill.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Följer det trenden så gissar jag på 1 699$ - 1 999$.

RTX 2080 Ti = 999$
RTX 3090 = 1 499$
RTX 4090 = 1 599$

Rykten säger ju att AMD gett upp toppfajten igen och om det är sant så kan vi nog garantera helt sinnessjuka priser för 5090, särskilt om det kommer med beryktade GDDR7.

Folk måste ju dock också ha råd att köpa korten. Det finns en smärtgräns och går du över den tjänar du sämre än med lite lägre pris och större volym. Det är den kalkylen Nvidia vrider och vänder på garanterat.

Permalänk
Medlem

Cynisk som jag är tänker jag att de börjar med det dyraste först, dels för att fånga upp de som behöver ett sådant kort i arbete och produktion, men även entusiasterna som inte har någonting emot att bränna vilka summor som helst för att ha det "bästa och senaste".
När dessa två grupper har handlat klart av det tyngsta kortet på marknaden så släpps 5080/70...frågan är väl vad de kommer ligga på i pris. Att det sker en prestandaökning förutsätter jag, men det känns som att de la prisribban ovanför taket sist, så vi får väl se ifall prestandaökningen verkligen kan bli värt en uppgradering.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Om efterfrågan är tillräckligt stor så funkar det inte riktigt tyvärr.
Lite som med mat i slutändan.

Principen om att efterfrågan skulle skapa konkurrens och pressa ner priserna fungerar ju bara så länge de som tillhandahåller produkten inte trivs bättre med höga priser på ett snålare utbud. Det blir ju väldigt tydligt på bostadsmarknaden...ingen investerar i hyresrätter då marken i högsta möjliga mån används till exakt så dyra bostadsrätter som folk betalar för, a'la kniven-mot-strupen-modellen.
Då har jag inte ens gått in på mellanhanden; spekulanterna...de som handlar med bostäder i vinstsyfte, inte för tak över huvudet. Viva la "marknaden" :/

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hoppas det blir med en säkrare PCI-E koppling än 4090, jag ar 3090, vägrade 4090 bara pga. det finns fortfarande brandrisk med 4090 serien.

Ja det stämmer. Min 4090 brinner upp varje gång jag sätter på datorn.

Visa signatur

| i5-3570k 3.4GHz | ASUS GTX 670 2048MB SLI | DDR3 16Gb | Asus P8Z77-V PRO | SSD 256Gb Samsung Pro |

Permalänk
Medlem

Hade väl helst sett ett pris på runt 25000kr men blir nog närmre 35000kr.

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Principen om att efterfrågan skulle skapa konkurrens och pressa ner priserna fungerar ju bara så länge de som tillhandahåller produkten inte trivs bättre med höga priser på ett snålare utbud. Det blir ju väldigt tydligt på bostadsmarknaden...ingen investerar i hyresrätter då marken i högsta möjliga mån används till exakt så dyra bostadsrätter som folk betalar för, a'la kniven-mot-strupen-modellen.
Då har jag inte ens gått in på mellanhanden; spekulanterna...de som handlar med bostäder i vinstsyfte, inte för tak över huvudet. Viva la "marknaden" :/

ren och skär ångest
Förstår dig, trist ändå.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Desto högre frekvens desto mindre eftersläp får du,

Jag brukar ibland se två desto i samma mening, desto brukar komma efter ju.
Insåg just att jag stoppade två desto i samma mening utan något ju.. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag brukar ibland se två desto i samma mening, desto brukar komma efter ju.
Insåg just att jag stoppade två desto i samma mening utan något ju.. 😂

Det är lite av en anglifiering ("the more you buy the more you make" ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad svamlar du om? har ett 4090 och kör i 3440x1440 ALDRIG haft problem med något spel alls.

Beror väl på vilken nivå du accepterar?

Köper man ett kort i den klassen så vill man nog ha stadiga 120-144fps, vilket kortet inte håller enligt tester på Sweclockers.
https://www.sweclockers.com/test/38262-sapphire-radeon-rx-790...
(tog senaste recensionen för att förhoppningsvis få senaste graferna).

På 4K är det ju inte ens nära att hålla över 100 fps i stora titlar likt Cyberpunk, håller inte ens 60 fps.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Folk måste ju dock också ha råd att köpa korten. Det finns en smärtgräns och går du över den tjänar du sämre än med lite lägre pris och större volym. Det är den kalkylen Nvidia vrider och vänder på garanterat.

Folk har råd. På samma sätt som man har råd med senaste telefonen. Och har man inte riktigt råd, så kan köpet finansierar med ett lån.

De senaste åren har visat att folk och företag är redo att betala en massa pengar för deras produkter, vare sig det är konsumentkort eller beräkningskort, och konsumentkorten är inte den kassakon den varit (sett till deras nettoinkomster.) Så smärtgränsen är allt annat än nådd.

Permalänk
Medlem

5090

Idag så skrev dom att 5080 släpps snart så man vet ej va man ska tro det kommer när det kommer ... Kommer nog ligga på 30/35 k

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well inget direkt nytt, kommer säkert bara komma några tusen kort totalt också, så vi kommer se 10-20 kort i butikerna här i Sverige som försvinner inom en timme sen ökar priserna och Nvidia välkomnar scammers tillbaka!

varför? Risken med 4090 korten är påtaglig då dom redan ändrat på standardkontakten en gång och ryktas om att det jobbas flitigt på att byta den igen snart..

Mobilladdare må även dom ha en risk, speciellt kina laddare men fortfarande påtagligt mindre risk än 4090 korten

Har aldrig haft problem har 4 st tuff med strix bios å dom går hur bra som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Man kanske vill köra native 4k och allt på absolut max? Inte ens ett 4090 klarar av det idag i vissa spel så som Cyberpunk.

Kör mer eller mindre allt alltid på absolut max, med uppskalning i vissa få titlar och funkar det inte så blir det att spela något annat spel

De flesta spel fixar det med ett 3080 åh andra sidan. Fascinerande vad det går att vända och vrida på samma argument. Är bara när raytracing ska blandas in det börjar bli knepigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det är allmänt känt att alla skriker efter kort för att köra AI och Nvidia äger i stort sett marknaden just nu, begäret är så stort att Nvidia har bara tillverkningskapacitet för 30-50% av begäret vilket har lett till långa väntetider för kunderna.
Med tanke på detta är det bara naturligt att Nvidia lägger så mycket tillverkningskapacitet som möjligt på sina AI-kort där de har stor förtjänstmarginal, och att det blir väldigt lite tillverkning över för konsumentkort.
Så själv blir jag inte förvånad om lanseringen av RTX 5000 serien blir utdragen och att det stämmer att vi bara får se RTX 5090 i år, och tyvärr tror jag vi kommer få se väldigt få kort tillgängliga och att det blir väldigt vanligt med slutsålt i butikerna, vilket troligen leder till fortsatt väldigt höga priser och jag väntar mig en hel del scalping.

Skulle aldrig falla mig in å köpa från scalpers det är ju såna som är besatta .. bara ha is i magen och vänta tills det finns tillgängligt igen.. är ju inte så att jorden går under bara för du inte få första batchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

I kontrast till att man samtidigt kan få en hel konsol för 5k, sedan finns det ju billigare grafikkort också - begagnat 3080 har ex legat på 5-6 tkr i flera år (hur nu det kan vara möjligt)

Ja köpte ett 3099 till grabben föra året för 4000 och fick tag i ett 7900xtx för 10 å amd kortet är hur bra som helst halva priset å lite mer än 4090 så frågan är ju är det värt 12 tusen te för 30 50 fps mer svar nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Folk har råd. På samma sätt som man har råd med senaste telefonen. Och har man inte riktigt råd, så kan köpet finansierar med ett lån.

De senaste åren har visat att folk och företag är redo att betala en massa pengar för deras produkter, vare sig det är konsumentkort eller beräkningskort, och konsumentkorten är inte den kassakon den varit (sett till deras nettoinkomster.) Så smärtgränsen är allt annat än nådd.

Precis! Nvidia och de flesta mobiltillverkarna har lärt sig att folk gnäller lite över att det blivit mycket dyrare men när det kommer till kritan köper de ändå. Så de fortsätter att ta ut precis vad de vill och höjer priset lite eller mycket varje genaration. Det är kunderna som med sina plånböcker bestämmer om de vill bli blåsta eller inte och de har visat att de accepterar de allt högre priserna. Därför kommer det även fortsättningsvis bli dyrare. T. ex Nvidia skiter i att detta i längden förstör pc-spelsmarknaden eftersom de värderar kortsiktig vinst allra högst. Den dag när AI-bubblan brister och de flesta lämnat den dyra hobbyn pc-spel för länge sedan hoppas jag att de får betala dyrt för vad de själva sumpat. Då är det inte det minsta synd om de faller hårt.

Permalänk

Trist! Men då går det kanske att spela CP med allt på max, inkl max RT i 4k, eller i allafall 1440p Native i slutet av året då? DVS utan DLSS, och Frame genertation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Folk måste ju dock också ha råd att köpa korten. Det finns en smärtgräns och går du över den tjänar du sämre än med lite lägre pris och större volym. Det är den kalkylen Nvidia vrider och vänder på garanterat.

Rent logiskt och resonligt så har du ju rätt men så släpptes 2080Ti för 13-14k eller vad det var. Därefter kom 3000-serien med bristen på kretsar och vi såg priser uppemot 20k samt ytterst små prestandaskillnader mellan korten. Folk trodde väl det skulle vara över när 4000-serien kom men som du vet blev det inte så. Att toppkort inte ska gå över 10k gränsen känns som passé...tyvärr.

Skrivet av landahl:

Är du inte nöjd med ditt 4090? Jakten på fler fps är nästan som ett tvångssyndrom för vissa.

Samtidigt blir ju inte spelen fulare direkt

Än så länge är inte 8K skärmar mainstream (som tur var) men jag fruktar den dagen. Dock går uppdateringsfrekvensen raskt upp på 4K skärmarna. Undrar hur spelplanen hade sett ut om inte bildskärmstillverkarna styrt som de gör idag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Den lär man inte ha råd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Trist! Men då går det kanske att spela CP med allt på max, inkl max RT i 4k, eller i allafall 1440p Native i slutet av året då? DVS utan DLSS, och Frame genertation?

CP kan man spela utan grafikkort. Men om du gör det i syfte att lura försäkringskassan så bör du vara försiktig,