Lite irriterande med energisparandet..

Permalänk

Lite irriterande med energisparandet..

Hej Alla,

Jag tycker mig märkt (på både min jobb-laptop och stationära) att Microsoft "smyger" in mer/fler energisparfunktioner - vilket är bra för planeten. Men..
Det som märks mest är att det tar sån fasligt lång tid att komma ur "energisparläge". Det laggar i programmen och USB-enheterna tar lång tid på sig att komma igång.

Är det någon som "forskat" på området. Finns det nåt enklare grepp än att gå in i enhetshanteraren för varje j-a grej i datorn?

PS: I energialternativ finns bara "balanserat" och "energisparläge". Fanns det inte förr ett tredje, typ "prestanda"?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Prestanda ska finnas om det inte är borttaget.
Men annars så är det bara att sjustera själv hur man vill ha det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag tycker mig märkt (på både min jobb-laptop och stationära) att Microsoft "smyger" in mer/fler energisparfunktioner - vilket är bra för planeten. Men..
Det som märks mest är att det tar sån fasligt lång tid att komma ur "energisparläge". Det laggar i programmen och USB-enheterna tar lång tid på sig att komma igång.

Är det någon som "forskat" på området. Finns det nåt enklare grepp än att gå in i enhetshanteraren för varje j-a grej i datorn?

PS: I energialternativ finns bara "balanserat" och "energisparläge". Fanns det inte förr ett tredje, typ "prestanda"?

Det finns High performance för mig, dock under "Show additional plans" och i gamla kontrollpanelen

Men annars kan du gå in här och sedan under Change plan settings och sedan Change advanced power settings

Så kan du ställa in efter hur många minuter hårddisken ska stängas av

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det finns High performance för mig, dock under "Show additional plans" och i gamla kontrollpanelen
<Uppladdad bildlänk>
Men annars kan du gå in här och sedan under Change plan settings och sedan Change advanced power settings
<Uppladdad bildlänk>
Så kan du ställa in efter hur många minuter hårddisken ska stängas av

Tusen tack @jnsson, ögonen är det först man blir blind på. 😁

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB