Hur blåmarkera mitt i ett ord?

Permalänk

Hur blåmarkera mitt i ett ord?

Om man har musmarkören mitt i ett ord hur markerar man det med tangentbordet? Det är något jag stört på mig väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Om du har markören mitt i ett ord så kan du klicka CTRL + pil höger/vänster för att gå till slutet/början av ordet. Därefter håller du nere SHIFT + CTRL och igen använder pil höger/vänster för att markera hela ordet.

Permalänk
Medlem

Shift + piltangenterna ?

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Om du har markören mitt i ett ord så kan du klicka CTRL + pil höger/vänster för att gå till slutet/början av ordet. Därefter håller du nere SHIFT + CTRL och igen använder pil höger/vänster för att markera hela ordet.

Tack men jag vill alltså hoppa över att trycka på ctrl + pil och markera på en gång. Alltså ett kortkommando istället för två.

Skrivet av Brajg:

Shift + piltangenterna ?

Se ovan!

Permalänk

I vilket sammanhang ordhanterare eller markera text i pdf/webläsare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Tack men jag vill alltså hoppa över att trycka på ctrl + pil och markera på en gång. Alltså ett kortkommando istället för två.

Gör ett makro i exempelvis Autohotkey?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Knumskull:

I vilket sammanhang ordhanterare eller markera text i pdf/webläsare?

Vilket som helst som stöder Windows sätt att hantera text.

Permalänk
Medlem

Varför inte med musen då? Dubbelklick för ord trippelklick för rad.

Permalänk
Medlem

Det känns som att antingen får du skapa något eget med typ Autohotkey eller liknande, eller så får du acceptera den vedertagna tvåstegsraketen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304